Mijn kat is een seriemoordenaar

30-06-2020 05:20 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn lieve/rustige 3 jarige kater, is tot kort geleden, altijd een binnenkat geweest. Wij zijn een maand of twee geleden verhuisd naar een hele rustige wijk met veel natuur in de omgeving ( Canada). En dus mag mijnheer de achtertuin in ( die hij overigens niet verlaat).

Het begon met een dode muis voor m’n slaapkamerdeur. Oké, dacht ik. Dat kan. Zielig, maar hij zal wel mazzel hebben gehad.

Die week recht voor mijn neus, greep hij een vogel! dood. Diezelfde week lag er een dode mol voor m’n deur, doodgebeten. Hij is met een nog levende chipmunk in z’n bek aan komen lopen. En ik doe zojuist m’n slaapkamerdeur open, en ik stap verdorie bijna op een grote, doodgebeten vogel.

Ik ben niet snel van slag. Maar ik weet gewoon even niet wat ik hier mee aan moet. Ik weet het. Het is een kat. En katten jagen. Maar nu ligt er iedere dag een doodgebeten dier voor m’n blote voeten. M’n hart breekt er een beetje van, om steeds zo geconfronteerd te worden met die arme beestjes.

Het is z’n schuld niet. Dat weet ik wel. Ik vind het moeilijk. Is dit een fase? Omdat hij nu z’n vrijheid proeft en ff helemaal los gaat? Of heb ik te maken met een heuse hitman. Iemand hier ervaring mee?

De andere poes hier rent af en toe achter een insect aan, maar daar tot nu toe geen teken van moordlust.
Alle reacties Link kopieren
Ja als hij ze zou opeten, dan zou ik mij er ook wat minder rot bij voelen. Hij reageert ook zo verontwaardigd wanneer ik z’n nieuwste aanwinst weg gooi :biggrin:

Ik ga ook maar eens een gesprek aan. Hij heeft al weken z’n zinnen gezet op een stel eekhoorns. Al hebben de eekhoorns hier volgens mij anabolen gegeten. Nog geen kat tegengekomen hier die niet uit de weg gaat voor die beesten. Ze schreeuwen zelfs naar mij als ik in m’n tuin zit. Knoepers zijn het. Drie keer zo groot als die in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft eens hard gegild toen poeslief er weer met een dode muis aankwam.
Daarna heeft hij geen prooi meer gebracht naar de voordeur.
misschien een tip.

En tja het is de natuur.
Wees blij dat je een echte kat hebt.
Ik wilde dat die katten van mij eens wat meer jachtinstinct vertoonden.
Zelfs de muggen in huis maken ze niet dood.
kerst wijzigde dit bericht op 30-06-2020 12:44
2.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
30-06-2020 08:39
Onze katten hebben belletjes en mogen de tuin niet uit.

De kat verstoort de vogelpopulatie in Nederland, ze zijn geen onderdeel van de vrije natuur (en dus voedselketen). Dus nee, ik laat mijn katten niet vrijuit jagen. Ook niet in andere tuinen poepen, bijkomend voordeel.

De kat is maar een heel klein onderdeel van die verstoorde populatie.
Vooral de kleinere vogelsoorten zoals de mus, hebben vooral te lijden onder de groeiende populatie van grotere vogelsoorten zoals de Meeuwen die steeds vaker landinwaarts trekken, eksters, cowen, ringbandparkieten etc.
Daarbij is het vooral de mens die het natuurlijke habitat verstoord door alle ontgroening en verstening.
Dat maakt natuurlijk wel dat ieder vogeltje dat door een kat wordt gedood niet meehelpt.
Je hart breekt omdat de natuur de natuur is?
Tja, dat is jouw probleem inderdaad niet die van een kat.

Dààr zou ik wat aan doen.
Hier weten ze inmiddels dat ze niet met de prooi binnen hoeven komen en eten ze het buiten op. Doen ze het toch dan worden ze naar buiten gestuurd.

Ik vind het ook niet leuk om te zien, maar voor de katten zelf is het veel gezonder om in de natuur te kunnen jagen.
Buren zijn blij want ze hebben geen muizen meer.

Ik heb geen nestkasten of vogelvoer meer in de tuin want voel me dan medeplichtig.

Meeste word hier opgegeten, behalve mollen, en soms hele grote prooien. Vogelhoofden blijven regelmatig liggen.

Belletje vind ik zielig voor de kat, ze hebben gevoelig gehoor, je hangt ze voor mijn gevoel het kattenequivalent van tinnutitis om de nek... daarnaast heeft een beetje jager al snel geleerd om zo te bewegen tijdens de jacht dat je het belletje niet eens hoort.
Mijn super lieve opa kat is ook een ijskoude moordmachine, TO. Niet leuk inderdaad, helemaal niet zelfs maar ja wat doe je eraan? Ik vond geregeld een dode mus in de tuin of zag hem met een nog levende muis spelen voor hij hem afmaakte. Opeten deed hij nooit, naar mij toe brengen ook niet. Had ook geen luikje dus er lag nooit wat op mijn kussen gelukkig. Nu wonen we op een appartement dus kan hij niet veel meer vangen.

De natuur is wreed helaas.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden veel last van muizen, zaten tussen de spouwmuur tussen ons en onze buren. Sinds een jaar een stoere kater en dat scheelt veel. Hij eet ze nooit op, althans degenen die hij voor ons onder de eettafel legt. Nog keurig intact.

Hij heeft twee keer een vogeltje gevangen, dat vond ik ook wat minder natuurlijk, maar ja, daar kan de kat niks aan doen.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
30-06-2020 09:11
Je hart breekt omdat de natuur de natuur is?
Tja, dat is jouw probleem inderdaad niet die van een kat.

Dààr zou ik wat aan doen.
Als mijn kat aan stukken wordt gereten en voor mijn neus ligt mag ik dat dus zielig vinden. Maar als het een ander dier is dat ik niet in huis heb onder de illusie van huisdier, dan moet ik daar ineens wat aan doen. Alsof mij dat een minder mens maakt. Doe toch normaal

Ik vind het niet zielig vanwege de natuur. Ik hou niet van geweld of dieren die pijn lijden, ongeacht de omstandigheden.

Wat zijn dit toch altijd van die ondoordachte opmerkingen. Alsof ik in therapie moet omdat ik medelijden heb met een levend beest. Dat heb jij toch ook? Ik doe niet aan selectieve empathie. Ik vind het naar, ongeacht het beest of de reden.

Dat hoef jij niet zo te vinden. Stel je voor, dat we allemaal anders zijn. Goh, wat een gekke gedachte!

leed staat toch los van de motivatie of reden van het overlijden? Een hond die doodgebeten wordt door een andere hond vinden we allemaal vreselijk. Is ook de natuur. Maar daar gaat het niet om. Beesten voelen ook pijn en angst. Dat ze aan hun eind komen door een kat hebben ze weinig boodschap aan.
Alle reacties Link kopieren
Er komen katten van de buren in mijn tuin, en ik ben stomverbaasd dat er nog steeds een slome pad in mijn tuin leeft.

Blijkbaar zijn er geciviliseerde katten...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Universeinmotion schreef:
30-06-2020 09:01
Ja als hij ze zou opeten, dan zou ik mij er ook wat minder rot bij voelen. Hij reageert ook zo verontwaardigd wanneer ik z’n nieuwste aanwinst weg gooi :biggrin:

Ik ga ook maar eens een gesprek aan. Hij heeft al weken z’n zinnen gezet op een stel eekhoorns. Al hebben de eekhoorns hier volgens mij anabolen gegeten. Nog geen kat tegengekomen hier die niet uit de weg gaat voor die beesten. Ze schreeuwen zelfs naar mij als ik in m’n tuin zit. Knoepers zijn het. Drie keer zo groot als die in Nederland.
Eekhoorns zijn zo leuk! In Michigan had ik een fox squirrel die ik uit mijn hand had leren eten. Onze kat lieten we daar echter niet naar buiten omdat we bang waren dat ze in gevecht zou raken met lokale wilde dieren. Je wilt niet dat je kat bijv. rabiës oploopt door een aanvaring met een wasbeer of opossum. Maar er kwamen daar soms ook coyotes in de bebouwde kom en dat overleeft een kat niet. Ook de herten die achter onze tuin woonden en vaak in de tuin graasden, kunnen huisdieren flink toetakelen. Om maar te zwijgen over de ellende die een stinkdier kan veroorzaken @( Ben jij daar niet bang voor?
Ik ben dol op katten, maar ook op andere dieren. Mijn katten mochten alleen naar buiten in de afgeschermde tuin onder mijn begeleiding.

Dierecoloog Jasja Dekker beaamt dat katten schade aanrichten. "Het aantal vogels dat door katten wordt gedood is groot." Hij deed er onderzoek naar en schat het aantal gedode vogels tussen de 50 en 215 miljoen per jaar.

Reden van het onderzoek was voor Trouwborst en Somsen precies die 'groeiende' invloed van de kat op de natuur.;"We vroegen ons af of dit niet een blinde vlek is in het natuurbeschermingsrecht", legt Trouwborst uit. "De kat gaat buiten zijn gang, en allerlei andere dieren ondervinden daarvan de gevolgen."

En de rechtswetenschappers zijn niet de eersten die dat beweren. Zo bleek eerder uit onderzoek doorProceedings of the National Academies of Sciences dat katten verantwoordelijk zijn voor het uitsterven van 63 soorten vogels, zoogdieren en reptielen in de laatste 500 jaar.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erp%20ligt.
Universeinmotion schreef:
30-06-2020 09:43
Als mijn kat aan stukken wordt gereten en voor mijn neus ligt mag ik dat dus zielig vinden. Maar als het een ander dier is dat ik niet in huis heb onder de illusie van huisdier, dan moet ik daar ineens wat aan doen. Alsof mij dat een minder mens maakt. Doe toch normaal

Ik vind het niet zielig vanwege de natuur. Ik hou niet van geweld of dieren die pijn lijden, ongeacht de omstandigheden.

Wat zijn dit toch altijd van die ondoordachte opmerkingen. Alsof ik in therapie moet omdat ik medelijden heb met een levend beest. Dat heb jij toch ook? Ik doe niet aan selectieve empathie. Ik vind het naar, ongeacht het beest of de reden.

Dat hoef jij niet zo te vinden. Stel je voor, dat we allemaal anders zijn. Goh, wat een gekke gedachte!

leed staat toch los van de motivatie of reden van het overlijden? Een hond die doodgebeten wordt door een andere hond vinden we allemaal vreselijk. Is ook de natuur. Maar daar gaat het niet om. Beesten voelen ook pijn en angst. Dat ze aan hun eind komen door een kat hebben ze weinig boodschap aan.
Hier ben ik het helemaal mee eens hoor. Altijd zo afgezaagd die opmerking van "dat is nou eenmaal de natuur." Ja, dat is zo maar alsof je het daarom niet zielig mag vinden.

Hier komt de kat dagelijks met muizen thuis.(we wonen op de buiten dus muizen genoeg) Ik vind het vreselijk om te zien, zeker als ze nog leven maar niet meer te redden zijn :cry:

Of de 2e opmerking die je vaak hoort "dan moet je de kat maar binnen houden." Alsof dat zo simpel is. Beestje gaat al naar buiten zolang hij hier woont en als hij niet meer naar buiten mag wordt hij gek, dat kan ik hem niet aandoen. Een belletje vind ik ook zielig en een halsbandje vind ik sowieso eng ook al zit er een elastiek aan. Die van mij klimt graag in bomen en ik moet er niet aan denken dat hij zichzelf ophangt ofzo.

Ik denk dat er inderdaad weinig aan te doen is verder behalve binnen houden maar dat is mijn geval geen optie en in jouw geval ook niet vermoed ik?
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
30-06-2020 10:20
Ik ben dol op katten, maar ook op andere dieren. Mijn katten mochten alleen naar buiten in de afgeschermde tuin onder mijn begeleiding.

Dierecoloog Jasja Dekker beaamt dat katten schade aanrichten. "Het aantal vogels dat door katten wordt gedood is groot." Hij deed er onderzoek naar en schat het aantal gedode vogels tussen de 50 en 215 miljoen per jaar.

Reden van het onderzoek was voor Trouwborst en Somsen precies die 'groeiende' invloed van de kat op de natuur.;"We vroegen ons af of dit niet een blinde vlek is in het natuurbeschermingsrecht", legt Trouwborst uit. "De kat gaat buiten zijn gang, en allerlei andere dieren ondervinden daarvan de gevolgen."

En de rechtswetenschappers zijn niet de eersten die dat beweren. Zo bleek eerder uit onderzoek doorProceedings of the National Academies of Sciences dat katten verantwoordelijk zijn voor het uitsterven van 63 soorten vogels, zoogdieren en reptielen in de laatste 500 jaar.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erp%20ligt.
Erg blij dat iemand dit aankaart! Het is inderdaad natuurlijk dat katten jagen op prooien, maar de hoeveelheid buitenkatten in ons land is niks natuurlijks meer aan en juist erg schadelijk voor onze natuur. Ik zou inderdaad ook kijken voor een halsbandje met felle kleuren, dit is vooral zinvol voor vogels aangezien deze dieren erg sensitief zijn voor kleuren.
Ze zouden sowieso een verbod op fokken moeten doen, er zijn al katten genoeg. Als je een kat wilt ga je maar naar het asiel of opvang. Die zijn ook allemaal al gecastreerd en gechipt. Er worden jaarlijks heel veel katten gedood omdat er een overschot is. Maar goed, dat is weer een ander topic.
Alle reacties Link kopieren
CriticalProblem schreef:
30-06-2020 10:39
Erg blij dat iemand dit aankaart! Het is inderdaad natuurlijk dat katten jagen op prooien, maar de hoeveelheid buitenkatten in ons land is niks natuurlijks meer aan en juist erg schadelijk voor onze natuur. Ik zou inderdaad ook kijken voor een halsbandje met felle kleuren, dit is vooral zinvol voor vogels aangezien deze dieren erg sensitief zijn voor kleuren.

Hier kan ik me wel in vinden.
Onze huiskatten, 'the hunt for sport!'
Je kunt dat natuurlijk heel makkelijk wegwuiven met ' dat is nu eenmaal de natuur!'
Maar het neemt niet weg dat wij mensen met onze leefstijl en huisdierkeuze, andere diersoorten ermee op de lijst van bedreigde diersoorten helpen.
Mijn honden gedragen zich ook als seriemoordenaars. De ene na de andere vogel/eend/muis/mol/insect wordt gegrepen en opgegeten. Dat is de natuur en er valt niets aan te veranderen. Als ze eenmaal van het jachtleven geproefd hebben, krijg je het er nooit meer uit.
Alle reacties Link kopieren
mijn kat heeft ooit het konijn van de buren op brute wijze vermoord, het kan altijd erger. (blijkbaar is daarna langs gaan met 20 euro in een 'het spijt me' kaart voor een nieuw konijn niet toepasselijk, weer wat geleerd)
Alle reacties Link kopieren
Misschien tijd voor een grote of luide bel. Katten jagen niet voor hun voedsel. Ze eten die dieren niet op maar laten ze onnodig pijn hebben en vervolgens mag jij ze weggooien. Hier in de buurt waren ze eens te laat (of kat had dode prooi te goed verstopt). Overal maden uit een rottend karkas.

Een kat kan je prima binnen houden, buiten in een tuin of aan de lijn. Meer voedsel of castratie helpt ook om ze rustiger te maken. Bedenk dat er in Canada ook genoeg wilde dieren rondlopen.
Alle reacties Link kopieren
Katten gedragen zich als katten. honden gedragen zich ook vaak als honden. Alleen die mogen dat niet. "aan de lijn!" roept iedereen dan.

En ook katten zouden beperkt moeten worden. Want ze maken echt heel veel dood. Ik heb ook een kat gehad en ik zag dat. Ik dacht dat het wel mee viel, afgaande op al die katteneigenaren die zeiden dat hun katten dat niet of nauwelijks deden .

Maar hij was een moordenaar. Hij doodde de prachtige jonge konijntjes, mooie vogeltjes, een paar muizen maar niet de ratten waarvan het hier wemelt. Ik heb hem daarom weggedaan, want ik kon er niet meer tegen. Wel jammer want het was een lief dier.
Alle reacties Link kopieren
Onze huiskatten zijn de natuur? Dacht het niet. Onze huiskatten komen niet in het wild voor, wij hebben ze zo gemaakt. Dus niks natuur. Binnenhouden die krengen.
Ik ben geen kattenmens, dat mag duidelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
30-06-2020 12:25
(blijkbaar is daarna langs gaan met 20 euro in een 'het spijt me' kaart voor een nieuw konijn niet toepasselijk, weer wat geleerd)
Afbeelding
iones schreef:
30-06-2020 20:27
En ook katten zouden beperkt moeten worden. Want ze maken echt heel veel dood.
Ik ben helemaal voor, want ik heb toch al een binnenkat, maar het zou wel zo eerlijk zijn als er dan buiten plekken komen waar je veilig met je kat kan wandelen. Alle parken en bossen zijn immers vergeven van de honden die de gemiddelde kat de kop eraf willen bijten zodra ze 'm zien, dus daar kunnen we niet lopen.

Misschien maar wat losloopplaatsen (zeg maar iets meer dan de helft aangezien er meer katten gehouden worden) voor honden opofferen..? Dat heb je er wel voor over, toch? :)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon op het platteland en mijn katten stammen af van een zwervende kat. Ze gingen vanaf het moment dat ze gecastreerd/gesteriliseerd waren naar buiten en sindsdien vangen ze (voornamelijk) spitsmuizen, woelmuizen en mollen. Die worden ook opgegeten, soms buiten, soms binnen. Dan blijven er op de vloer alleen wat bloedvlekjes en altijd hetzelfde ingewand over, ik denk de maag.

Ik vind het zo dus goed te doen. Ze eten ze op (dus het is gewoon een aanvulling op hun dieet), ze vangen geen vogels meer (want teveel werk/te weinig eetbaar blijkbaar) en ik heb geen last van knagende woelmuizen aan mijn planten in de moestuin.

Toen ze nog kittens waren, vingen ze voor hun lol ook hagedissen. Maar die vinden ze blijkbaar niet lekker, dus die laten ze nu meestal met rust.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Wojak schreef:
01-07-2020 14:14
Afbeelding


Ik ben helemaal voor, want ik heb toch al een binnenkat, maar het zou wel zo eerlijk zijn als er dan buiten plekken komen waar je veilig met je kat kan wandelen. Alle parken en bossen zijn immers vergeven van de honden die de gemiddelde kat de kop eraf willen bijten zodra ze 'm zien, dus daar kunnen we niet lopen.

Misschien maar wat losloopplaatsen (zeg maar iets meer dan de helft aangezien er meer katten gehouden worden) voor honden opofferen..? Dat heb je er wel voor over, toch? :)
Katten aan een riempje? En komen ze dan als je roept? Ik weet dat het bij sommige katten kan, maar ik denk dat ze tot een minderheid behoren.
Op de camping in Duitsland, toen we met de honden gingen lopen, zagen we iemand met een kat aan een tuigje aan de flexilijn. Een mooie rode noorse boskat. Ging altijd mee op vakantie, ging prima. Maar wel van jongs af aan gewend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven