Moedeloos, sproeiende kater

30-06-2013 20:39 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kater van 8 jaar oud

Hij heeft altijd wel de neiging gehad om te sproeien in huis, soms tijdje niet dan weer wel, is tig keer onderzocht, heeft standaard blaasgruisbrokken

Nooit erge blaasgruis gehad, wel lichte vorm

Volgens de dierenarts was het de laatste keren dat ik er was geen ontsteking, maar is het een gedragsprobleem

Alles heb ik geprobeerd, dus altijd de speciale voeding, veel aandacht, zo'n ding in het stopcontact wat rustgevend zou werken

Ik zou nu echt niet meer weten wat ik nog kan doen

Ik doe hem nu maar zoveel mogelijk buiten, begin hem echt niet meer leuk en lief te vinden, terwijl het echt wel een leuke stoere kater is en gekke (lees leuke) dingen kan doen

Zoals vanmiddag, ik zat buiten en hij besloop mijn slipper en ging er een gevecht mee aan, daarna lekker op schoot

Maar daarna is hij weer even binnen geweest en ik ontdekte net dat hij weer tegen mijn laptop heeft geplast.

Opeens kon ik er niet meer tegen, flink gehuild....voel me moedeloos, zou soms liever hebben dat hij dood ging of ziek wordt en doodgaat (moeilijk om te zeggen)

Als ik de plaatsen opsom waar hij regelmatig plast, het is echt enorm: Zijn vaste plekjes zijn: tegen mijn laptop, hoek in de kamer, tegen de buffetkast, tegen de tv kast, tegen de bank, tegen de gelbrander, tegen de verwarming in de andere hoek, in de hal tegen zijn krabpaal en tegen de voordeur, soms ook tegen schoenenkastje

In de keuken op de aanrecht (sproeit dan tegen de tegels), en als hij de kans krijgt in een pan die er staat.....

Op de tafel in een schaaltje als dat er staat, ben altijd superalert dat er geen tas op de grond staat want daar wordt tegen gesproeid.

Pasgeleden had hij in mijn glas geplast wat leeg was en dat vulde ik daarna met cola en nam een slok...

Op de slaapkamers mag hij niet, maar de kinderen laten hem toch wel eens binnen.

Van de week daar ontdekt dat hij ook daar tegen de cv had geplast, in de badkamer in een hoekje onder het wastafel, ook een paar keer in de douchebak

Ik kan me voorstellen dat mensen in de lach schieten, maar ik kan wel janken, ik weet het echt niet meer.........................................

Zit nu ook weer te snotteren achter de laptop (die ik net dus heb moeten schoonmaken)

het grote geluk is nog dat hij is gesteriliseerd, dus echt heel erg stinken doet het niet (of ik ben er aan gewend..)

Moet er niet aan denken dat ik nog 10 jaar ofzo altijd moet opletten of er geplast is, voel me nu al enorm opgejaagd door alles

Ik denk niet dat iemand nog een tip heeft, maar wilde het even van me afschrijven
Ja, ik heb beslist om hem zoveel als mogelijk is buiten te houden, hij zal heus nog wel eens binnenkomen, vanmorgen ook als ik in de keuken ben staat de deur open en is hij binnen.

Deur naar de gang is dicht dus hij scharrelde gewoon wat door de keuken

gedragstherapeut begin ik niet aan...ik schrik van de prijzen, maar ik weet ook wel wat zijn probleem is: zenuwen, stress.

Heeft de dierenarts allemaal al uitgelegd, daar heb ik geen therapeut voor nodig
quote:iones schreef op 01 juli 2013 @ 13:36:

[...]

En wat is "heel ver gaan met de maatregelen"? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat die maatregelen überhaupt zijn.

Een pissende kat zou ik echt niet in huis willen. Het gaat dan heel erg stinken. Verder gaan er spullen kapot, zoals de laptop. Dat kost te veel geld. Zo'n beest ging er bij mij uit en kwam er niet meer in. En dan kon hij eten en een warm plekje in de schuur krijgen.Ik begrijp dat je benieuwd bent, maar het is hier een behoorlijke lijst die ik heb gekregen van de gedragstherapeut. Ik voel er niet zoveel voor om deze uit te typen, en helaas zijn niet alle maatregelen uitvoerbaar hier.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 02 juli 2013 @ 11:27:

[...]

Ik begrijp dat je benieuwd bent, maar het is hier een behoorlijke lijst die ik heb gekregen van de gedragstherapeut. Ik voel er niet zoveel voor om deze uit te typen, en helaas zijn niet alle maatregelen uitvoerbaar hier.

Oke.

Katten zijn complexe dieren die door mensen erg slecht gelezen worden. Nóg veel slechter dan honden, en veel mensen met honden hebben vaak al geen verstand van een hond.

Bij katten is dat nog veel moeilijker. Er is weinig onderzoek op gedaan, weinig over bekend.

De ts heeft al te kennen gegeven dat het ligt aan stress. Maar kennelijk kan zij die stress niet wegnemen. Mogelijk is de kat ook stressgevoelig. En dat verander je ook niet.
Iones, scheer nu niet alle katten over één kam.

De meeste katten geven geen problemen zoals sproeien of naast de bak kakken. Katten lees je niet zomaar, je moet weten waar je op moet letten. maar dat is iets wat je moet leren.

Ik vind het alleen jammer dat TO zegt dat het stress is, maar vervolgens zegt niet te weten wat er aan te kunnen doen. Juist een gedragstherapeut kan hierin goede adviezen geven na een vragenlijst en huisbezoek.
quote:pearle schreef op 01 juli 2013 @ 18:12:

Ja, ik heb beslist om hem zoveel als mogelijk is buiten te houden, hij zal heus nog wel eens binnenkomen, vanmorgen ook als ik in de keuken ben staat de deur open en is hij binnen.

Deur naar de gang is dicht dus hij scharrelde gewoon wat door de keuken

gedragstherapeut begin ik niet aan...ik schrik van de prijzen, maar ik weet ook wel wat zijn probleem is: zenuwen, stress.

Heeft de dierenarts allemaal al uitgelegd, daar heb ik geen therapeut voor nodigEn wat veroorzaakt dan de stress volgens jouw dierenarts?
Dat weet ze ook niet helaas

We hebben sinds een paar jaar een buurkat die erg dominant is. Eeerst was dus mijn kat heer en meester over de straat, maar deze kater is hem de baas, is ook al eens binnengeslopen en heeft zijn bakje leeggegeten, daarna vechten de haren vlogen in het rond..

Ze zitten vaak onderdoor de schutting naar elkaar te loeren

Ik heb nog een poes, een zachtaardig beestje, daar is hij de baas over en poes vind dat prima
Een gedragstherapeut is een heel stuk goedkoper dan een nieuwe laptop. Of een nieuw tapijt. Zoals Tickel zegt: Het ligt eraan waarom hij sproeit. Je buurkat is binnen geweest? Dat is een hele grote trigger om te gaan sproeien. Aangeleerd gedrag (mede doordat je die plekken verkeerd schoonmaakt) speelt ook een grote rol. Als jij zo verder wilt modderen prima, maar fair ten opzichte van de kat is het niet echt. Dit klinkt als een casus uit het boekje. Er is wat aan te doen.
quote:pearle schreef op 02 juli 2013 @ 22:58:

We hebben sinds een paar jaar een buurkat die erg dominant is. Eeerst was dus mijn kat heer en meester over de straat, maar deze kater is hem de baas, is ook al eens binnengeslopen en heeft zijn bakje leeggegeten, daarna vechten de haren vlogen in het rond..

Ik heb nog een poes, een zachtaardig beestje, daar is hij de baas over en poes vind dat primaDan heeft het met territorium te maken. Een gedragstherapeut kan je vertellen wat je er mee kunt doen zodat het stopt.
Wij hebben bijna exact hetzelfde probleem met onze kater gehad, en die is op aanraden van de dierenarts nu aan de antidepressiva.

Maar het werkt

Geen gesproei of geplas meer, geen eeuwig gezeur en gegil om de deur open/dicht of eten....en komt weer gezellig bij je om te kroelen...
quote:Tickel schreef op 02 juli 2013 @ 19:24:

Iones, scheer nu niet alle katten over één kam.

De meeste katten geven geen problemen zoals sproeien of naast de bak kakken. Katten lees je niet zomaar, je moet weten waar je op moet letten. maar dat is iets wat je moet leren.

Ik vind het alleen jammer dat TO zegt dat het stress is, maar vervolgens zegt niet te weten wat er aan te kunnen doen. Juist een gedragstherapeut kan hierin goede adviezen geven na een vragenlijst en huisbezoek.

Ik scheer helemaal geen katten over wat voor kam dan ook. Maar feit is dat we van katten nog minder afweten dan van bijvoorbeeld honden. En als katten problemen hebben, is het dus moeilijker om de oorzaak te achterhalen.

En wat je zegt, katten lees je niet zomaar. Ik zei al dat ze complexer zijn voor mensen.
quote:pearle schreef op 02 juli 2013 @ 22:58:

Ik heb nog een poes, een zachtaardig beestje, daar is hij de baas over en poes vind dat prima

Oh, maar dan kun je het best oplossen!

Tuin afrasteren, zodat jouw katten er niet meer uit kunnen, en andere katten er niet meer in. Zo komen ze niet in aanraking en in conflicten met andere katten. En onder de schutting begroeiing plaatsen zodat ook dat contact niet meer mogelijk is.
quote:novasky schreef op 03 juli 2013 @ 08:17:

Wij hebben bijna exact hetzelfde probleem met onze kater gehad, en die is op aanraden van de dierenarts nu aan de antidepressiva.

Maar het werkt

Geen gesproei of geplas meer, geen eeuwig gezeur en gegil om de deur open/dicht of eten....en komt weer gezellig bij je om te kroelen...anti depressiva hebben bijwerkingen.

Maar het werkt

Geen gesproei of geplas meer, geen eeuwig gezeur en gegil om de deur open/dicht of eten....en komt weer gezellig bij je om te kroelen...Anti-depressiva wordt geregeld gebruikt als ondersteuning bij gedragstherapie bij sproeien. Maar alleen medicatie zonder dat je de onderliggende reden van het sproeien aanpakt wordt toch afgeraden (staat bij Clomicalm zelfs in de bijsluiter). Je kat moet je nu zijn leven lang op de pillen houden omdat je de reden waarom hij sproeit compleet negeert. Je onderdrukt het alleen maar.
Met Clomicalm moeten wel de hart, nier en leverfunctie worden gecheckt voordat je het gaat gebruiken.
quote:cestoda schreef op 03 juli 2013 @ 15:15:

[...]

Anti-depressiva wordt geregeld gebruikt als ondersteuning bij gedragstherapie bij sproeien. Maar alleen medicatie zonder dat je de onderliggende reden van het sproeien aanpakt wordt toch afgeraden (staat bij Clomicalm zelfs in de bijsluiter). Je kat moet je nu zijn leven lang op de pillen houden omdat je de reden waarom hij sproeit compleet negeert. Je onderdrukt het alleen maar.Klopt.
Ik snap niet dat je geen gedragstherapeut inschakelt. Waarom toch altijd maar dat zelf proberen op te lossen met stekkertjes in het stopcontact.

Goed, je kunt geluk hebben, maar meestal heb je toch meer kennis nodig om zo'n probleem op te lossen. Je schrikt van de prijzen. Tsja ze zijn duur, maar als je er echt moedeloos van wordt, moet je keuzes maken. Het is maar wat je er voor over hebt. Blijf je zo doorgaan of schakel je professionele hulp in?

Leuk, een dierenarts die voor gedragsdeskundige speelt en het nummer 1 antwoord geeft: "Het is stress." Maar verder komt ze dan ook niet. Waar wordt het door veroorzaakt, hoe kun je het ombuigen, etc etc. Je hebt geen therapeut nodig zeg je....blijkbaar wel, want je kat sproeit nog steeds.

Studenten van Tinley moeten in hun laatste module casussen doen. Zij vragen niks of veel minder dan de afgestudeerden gedragstherapeuten. Misschien het proberen waard. Zelf ken ik ook iemand die er niet zo'n hoge prijzen op nahoudt en goed in haar werk is. Ze heeft al een hoop huizen urinevrij gekregen .
quote:cestoda schreef op 03 juli 2013 @ 15:15:

[...]

Anti-depressiva wordt geregeld gebruikt als ondersteuning bij gedragstherapie bij sproeien. Maar alleen medicatie zonder dat je de onderliggende reden van het sproeien aanpakt wordt toch afgeraden (staat bij Clomicalm zelfs in de bijsluiter). Je kat moet je nu zijn leven lang op de pillen houden omdat je de reden waarom hij sproeit compleet negeert. Je onderdrukt het alleen maar.Precies
Wellicht de kat een weekje uit logeren doen bij een pension? Huisje op orde maken en feromonen rondsprayen? Wellicht dat het dan minder is. Kan ook stress zijn hè.. Ben je bijv. Pas verhuisd, of kamers veranderd, een kleine gekregen oid?

Als je echt vanalles al hebt geprobeerd, dan zou je evt. Kunnen overwegen om hem bij een boer onder te brengen. (Maar zou ik zelf ook erg moeilijk vinden hoor)

Succes!
Daarmee is het probleem van die kat toch nog niet opgelost? Namelijk de confrontaties met een buurtkater?
quote:kipje05 schreef op 04 juli 2013 @ 11:25:

Wellicht de kat een weekje uit logeren doen bij een pension? Huisje op orde maken en feromonen rondsprayen? Wellicht dat het dan minder is. Kan ook stress zijn hè.. Ben je bijv. Pas verhuisd, of kamers veranderd, een kleine gekregen oid?

Ik denk dat de kat nog meer stress krijgt van het pension.Vreemde geuren, vreemde katten, andere omgeving en ook nog eens honden.

En als je het huis op orde gaat maken en dus gaat poetsen verwijder je zijn eigen geur, waardoor hij nog meer gestrest wordt en meer genoodzaakt voelt om te sproeien. Een beetje F3 feromonen zullen daar niet bij gaan helpen helaas. Sproeiplekken moet je dan wel weer goed schoon maken met enzym bevattende producten zoals Biotex.
Sorry heb paar dagen niet gereageerd, had gisteren een heel stuk getypt en bij het plaatsten alleen een witte pagina, site eruit ofzo?

Voorlopig is kater veel buiten, eens even kijken hoe dat gaat, door het weer wil hij ook niet veel naar binnen,

Smorgens deur open en dan kan hij in de keuken eten en een beetje rondlopen, hij gaat na een minuut of 10 uit zichzelf weer naar buiten

Verder weet ik het even niet, ik kijk eerst maar aan hoe dit loopt
quote:Equus schreef op 04 juli 2013 @ 11:18:

Studenten van Tinley moeten in hun laatste module casussen doen. Zij vragen niks of veel minder dan de afgestudeerden gedragstherapeuten. Klopt, er zijn op dit moment meer dan 20 studenten bezig met afstuderen en die zijn allemaal op zoek naar casussen. Gratis consult, misschien alleen reiskosten, verder niks. Als je geinteresseerd bent TO, laat het even weten dan vertel ik je hoe je met ze in contact kunt komen.

Maar het werkt

Geen gesproei of geplas meer, geen eeuwig gezeur en gegil om de deur open/dicht of eten....en komt weer gezellig bij je om te kroelen... +1

Werkt als een tiet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven