Mopshond

20-12-2010 22:50 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 24-04-2011 01:42
Reden: privacy
% gewijzigd
Nee, dat laatste niet ok, deze hond hoeft misschien niet erg veel te wandelen maar iedere hond moet toch echt minimaal 3 maal daags een wandeling hebben hoor, dat is mijn inziens gewoon je verantwoordelijkheid als je een hond neemt.

Gezondheidswijs, alles kan, je kan een gezonde goed ademende hebben maar ook een moeilijk ademhalende.

Waarom heb je voor dit ras gekozen?
Mijn ervaring is dat het vooral hele lieve honden zijn maar ook bijzonder kwetsbaar.

Mijn mopshond kan bijv. niet tegen warme zomerse dagen, dus meenemen op vakantie naar warmere oorden zit er niet in.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 24-04-2011 01:42
% gewijzigd
quote:Tessaa schreef op 20 december 2010 @ 23:17:

[...]

Ik vind ze mooi en met grote honden heb ik niks. Iedere keer als ik een mopshond zie komt ie naar me toegerend en dan word ik stiekem een beetje verliefd

Dat is heel schattig, maar eens met Zusenzo, het is en blijft een hond, die 3 keer per dag uitgelaten moet worden.

Overleg eens met de mensen van het asiel, Mischien heeft deze Mops wel hele andere behoeftes, dan dat jij hem kan geven?

Maarre ik wil zeggen dat ik het top vind, dat je er over denkt eentje uit het asiel te halen, ipv van MP

Succes..
De Mopshond is een vriendelijke, sociale gezelschaphond met een grappig kort snuitje en een krulstaart. Door zijn grappig en aardig karakter een geliefd en zeer trouw metgezel.

De Mopshond komt van oorsprong uit China. Een heel oud ras. Meer dan een paar duizend jaar geleden werden de hondjes gehouden in de Keizerlijke paleizen in China. De hondjes, toen Lo-Tsé en later Hai-Pa genoemd mochten niet door het ¨gewone¨volk worden gehouden, op overtreding van deze wet stond de doodstraf. Op oude afbeeldingen zien we belletjes aan de halsbandjes, zodat de keizer kon horen waar zijn lievelingen zich bevonden.

Ergens in de geschiedenis kreeg een staatshoofd enkele Mopsen kado en zo begon de Mops aan een roemrijke geschiedenis in Europa. De echtgenote van Napoleon Bonaparte, Josephine had haar Mopsje ¨Fortune¨. Willem van Oranje had Mopsen, wat later het spotliedje ¨toen onze Mops een Mopsje was..¨ opleverde. De echtgenote van de Duke of Windsor, Wallice Simpson had eveneens Mopsen en zachtjes aan won de Mops terrein in Europa.

Uiteindelijk waren ze eind 18e eeuw zo populair dat ze zelfs ¨Hollandse Bulldoggen¨ werden genoemd. Zoals vaak is populairiteit een teloorgang voor het ras. Zo ook voor de Mops. Net na de tweede wereldoorlog, hebben een paar fokkers, zich over het ras ontfermd. Tot de jaren negentig bleef het ras vrij onbekend en sumier aanwezig maar gelukkig is dit Unieke ras, in de handen van de echte liefhebber bewaard gebleven.

Karakter

De Mops is een uiterst sociale hond. Zeer dier-en kindvriendelijk. Helaas heeft dit ook zijn nadelen. De Mops gaat argeloos ieder mens en dier tegemoet. De eigenaar van de Mops zal het diertje zelf weg moeten houden van kwaadwillende honden of vreemde poezen, want de Mops zal elk gegrom of geblaas negeren en enthousiast naar het dier toerennen.

De Mops kent weinig angst, hetgeen zéker bij de jonge Mops, een wakend oog van de eigenaar vraagt.

De volwassen Mops is meestal een rustige en vaak wijze kameraad, die zelden van de zijde van zijn of haar huisgenoten wijkt. Een heel rustige, consequente opvoeding met veel beweging en afleiding, zal daarentegen een onverbrekelijke band smeden. Dan zal de Mops als Uw schaduw zijn, met zijn vriendelijke, loyale karakter.

De Mops heeft een flegmatieke wat dogachtige aard. Er moet heel wat gebeuren eer de Mops boos is, gaat U écht te ver (bijvoorbeeld een bad) dan raakt de Mops beledigd en gaat gepikeerd met de rug naar U toeliggen. U zult het dan zelf weer goed moeten maken.

Ik heb hier in het kort het karakter van de Mops beschreven, zachtaardig, lief, intelligent, flegmatiek, koddig, en zeer moedig. Altijd bij je ... met een Mops ben je nooit alleen.

Verzorging van de Mops

De Verzorging van de Mops is op een paar puntjes na, gelijk aan dat van elke andere hond. Dagenlijks een fijne wandeling zal de nagels mooi houden en de bespiering optimaal, wekelijks borstelen met een stevige borstel en de volwassen Mops wordt elk half jaar ontwormd.

De Mops mag Nóóit een vlooienband dragen. De gassen die uit de band vrij komen, gaan direct de korte neus binnen.

U zult een voedingsadvies krijgen, maar de Mops heeft neiging tot corpulentie.

Bij jonge Mopsen zijn de oogjes zeer kwetsbaar. Het hoofdje moet nog uitzwaren en de oogjes staan nog naar buiten. Vraag bij de eerste inenting een tube oogzalf aan uw dierenarts.

Ondanks de korte snuit kan de Mops redelijk tegen de warmte, maar echte hitte is voor geen enkele hond goed en zeker niet voor een kortsnuitige hond. Bij zeer warm weer lekker in de schaduw houden.

Het gebit vraagt om een wekelijkse kluif om alles schoon te houden.

De Mopshond is zéér Narcose gevoelig. Als de Mops om welke reden dan ook persé

onder narcose moét, dan eerst kijken of er een plaatselijke verdoving mogenlijk is. Zoniet, dan uitkijken naar een dierenarts met ervaring met kortsnuitige rassen.

Mopsen en Kinderen..! Prachtig..! vrienden voor het leven.!

Maar wel voorzichtig met de jonge dieren die nogal eens uit de armen willen springen en zich daarbij kunnen blesseren.

Rasstandaard (samengevat)

De Mops is een compacte, gedrongen, vierkant gebouwde hond.

Het hoofd is groot en rond met een korte dikke voorsnuit.

De Vacht is fijn, glad, kort, zacht niet wollig of hard.

De kleuren zijn beige, abrikoos, zwart, en zilver.

Gewicht: Ideaal is 6.5 kilo voor een teefje en 8.5 kilo voor een reutje.
Mopsjes zijn geweldig lief, maar vaak hebben ze gezondheidsklachten bijv. vanwege hun te korte neus.

Loop dus even een proefrondje met het hondje en kijk of het beestje dan al buiten adem is.
Maar iris, de meeste mopshonden reutelen sowieso toch wel, dus TO reutelen doen ze, maar buiten adem is dus wat anders.
quote:zusenzoo schreef op 21 december 2010 @ 00:13:

Maar iris, de meeste mopshonden reutelen sowieso toch wel, dus TO reutelen doen ze, maar buiten adem is dus wat anders.Ik heb het dan ook over buiten adem zijn. Hun ademhaling hoor je inderdaad altijd, al hoor je de ene meer dan de ander.
Lief dat je een mopshond uit het asiel wilt halen, maar er zitten alleen bijna nooit mopshonden in een asiel. Ik heb er in 3 jaar precies 2 gezien bij ons geloof ik. Je zult dus heel goed op moeten letten en snel moeten toeslaan, want die kleine hondjes zijn zo weg. Mensen rijden er het hele land voor door.
Kijk hier even: www.dierenasiels.com

Dan klik je op "Zoek hond", dan "Kies ras" en dan "Kleine gezelschapshonden".

Er is nu 1 mopshondje:

Naam: Bijoux

Rasgroep: Kleine Gezelschapshonden

Ras: Mopshond

Leeftijd: Volwassen

Geslacht: Teef

Kleur: beige/zwart

Kan bij andere honden: Ja

Kan bij Katten: Onbekend

Kan bij kleine kinderen: Onbekend

Kan bij grote kinderen: Ja

Kan alleen thuis zijn: Ja

Kan mee in de auto: Ja

Omschrijving:

Bijoux is een teefje van 1 1/2 jaar. Er werd afstand van haar gedaan, omdat het baasje geen tijd meer voor haar had.

Registratienummer: 19723

Dit is het adres

Dierenasiel Breda e.o.

Oude Baan 60

4825 BL BREDA - NB

Succes!
hallo. mopshondjes zijn actieve hondjes en als iedere hond moeten ze sowiezo 2x p.d uitgelaten worden!! Ook maar dat hebben veel kleine hondjes last van reverse sneezing. Klinkt heel eng maar het valt mee. Maar basseer je raskeuze niet alleen op uiterlijk. Maar ook op karakter en bewegelijkheid. Succes!
Honden uit het asiel zijn vaak wel een beetje getraumatiseerd. Geen probleem voor iemand met een beetje ervaring met honden, maar als je echt een beginner bent kun je ook eens kijken of er geen rasvereniging van mopshonden is die af en toe herplaatsers aanbiedt. Dan krijg je oha wat meer informatie over de achtergrond en het karakter van de hond.

Mocht je toch voor een pup kiezen, pas dan alsjeblieft heel goed op dat je niet per ongeluk bij een broodfokker koopt. Laat je heel goed informeren want broodfokkers zijn gehaaid maar bieden helaas hondjes waar heel veel dierenleed achter schuilgaat en die heel wat nare ziektes en afwijkingen onder de leden kunnen hebben. Tips voor het herkennen van broodfokkers kun je her en der op internet vinden bij grote forums (zoals het hondenforum) en via door de Raad van Beheer erkende rasverenigingen.

Moet het trouwens per se een mopsje zijn? Bij veel hondenscholen kun je een gratis informatieles volgen over de aanschaf van een hond. Je krijgt dan van alles te horen over welk ras bij je zou kunnen passen en waar je rekening mee moet houden.

Tot slot zijn er ook herplaatsverenigingen die honden rechtstreeks vanuit huis proberen te bemiddelen, zodat ze niet het trauma van een asielverblijf hoeven door te maken. Dit is een voorbeeld, er zijn er meer.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 24-04-2011 01:41
% gewijzigd
quote:groenteboerin schreef op 21 december 2010 @ 03:20:

Honden uit het asiel zijn vaak wel een beetje getraumatiseerd. Geen probleem voor iemand met een beetje ervaring met honden, maar als je echt een beginner bent kun je ook eens kijken of er geen rasvereniging van mopshonden is die af en toe herplaatsers aanbiedt. Dan krijg je oha wat meer informatie over de achtergrond en het karakter van de hond.

* knip *

Tot slot zijn er ook herplaatsverenigingen die honden rechtstreeks vanuit huis proberen te bemiddelen, zodat ze niet het trauma van een asielverblijf hoeven door te maken. Dit is een voorbeeld, er zijn er meer.Gelukkig valt dat wel mee hoor, want veruit de meeste honden passen zich snel aan en hebben geen gedragsproblemen. Bij de honden die dat wel hebben zeggen ze dat erbij.
Heb je een goed salaris? Want deze dieren maken redelijk wat medische onkosten hoor! Het is geen sterk en degelijk ras. Ze zijn wel heel lief en aandoenlijk. Ik hoop dat je er een treft met een wat langere ademhaling zodat hij lekker hond kan zijn en zodanig kan functioneren.

Een mopshond is niet een hond waarmee je eens snel lekker lange wandelingen gaat maken (althans niet in de zomer). Ze hebben het ook niet echt nodig. Maar een hond in een kattenbak.... dat moet je niet willen. DAn moet je gewoon een kat nemen.

Heel veel succes met het vinden van een hond. Ik vind het hardstikke goed van je dat je onder de herplaatsers gaat kijken. Dat getraumatiseerde komt onder herplaatsers heel weinig voor hoor. De meesten zitten er gewoon als gevolg van impulsieve aankoop, overleden baasje of opnemen in het verzorgingstehuis. En .... je kunt ze best alsnog opvoeden en manieren bij brengen, net zoals bij een pup. Het hangt gewoon van jou af als baas.
Helemaal eens met Iones, tot de laatste letter .
Dag allemaal!

Waarschijnlijk gaan mijn ouders vrijdag een zwart mopsje halen, een teefje. Nu nog een leuke naam! Weet iemand misschien een leuke naam?

Alvast bedankt!

Groetjes!
quote:ShiirleeY schreef op 11 januari 2011 @ 11:57:

Dag allemaal!

Waarschijnlijk gaan mijn ouders vrijdag een zwart mopsje halen, een teefje. Nu nog een leuke naam! Weet iemand misschien een leuke naam?

Alvast bedankt!

Groetjes!

Wat leuk!

Wij gaan zondag. Waar halen jullie hem? Misschien is het het zelfde nest en zijn het zusjes
quote:iones schreef op 21 december 2010 @ 17:03:

Heb je een goed salaris? Want deze dieren maken redelijk wat medische onkosten hoor! Het is geen sterk en degelijk ras. Ze zijn wel heel lief en aandoenlijk. Ik hoop dat je er een treft met een wat langere ademhaling zodat hij lekker hond kan zijn en zodanig kan functioneren.

Een mopshond is niet een hond waarmee je eens snel lekker lange wandelingen gaat maken (althans niet in de zomer). Ze hebben het ook niet echt nodig. Maar een hond in een kattenbak.... dat moet je niet willen. DAn moet je gewoon een kat nemen.

Heel veel succes met het vinden van een hond. Ik vind het hardstikke goed van je dat je onder de herplaatsers gaat kijken. Dat getraumatiseerde komt onder herplaatsers heel weinig voor hoor. De meesten zitten er gewoon als gevolg van impulsieve aankoop, overleden baasje of opnemen in het verzorgingstehuis. En .... je kunt ze best alsnog opvoeden en manieren bij brengen, net zoals bij een pup. Het hangt gewoon van jou af als baas.Dat hoeft zeker niet, we hebben 2 mopsen, van 9 en 10 jaar oud en ze zijn voor niets anders dan hun entingen naar de DA geweest.
Het HOEFT niet nee. MAar als mensen besluiten tot aankoop van een hond, dan moet die hond er komen en wel binnen een week. En denk maar niet dat ze de tijd nemen om uit te zoeken waar ze een gezonde pup kunnen kopen.

Veel rashonden hebben allerlei fysiek gebreken en een mopshond is een extra kwetsbaar ras.
Mijn ouders hebben haar gekocht bij Langeweg (NB).

En jullie? Ze heet Kyra en ze is zo ontzettend schattig! Het zindelijk maken gaat nog niet helemaal goed vooral door dit slechte weer. Het is binnen natuurlijk veel warmer om daar te plassen haha. Ik heb zelf een puggle, dat is een kruising tussen een mops en een beagle en zie toch wel dat ze sommige karakter trekken van een mops heeft. Kyra en mijn puggle zijn ook de beste maatjes, en Kyra loopt haar ook altijd achterna Echt super lief.

Groetjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven