Mottenplaag!

21-08-2010 22:45 29 berichten
Alle reacties Link kopieren

Ik moet het even kwijt gewoon hoor....

Ik heb nu al een paar weken last van motten in huis en ik word er gek van!

Ik heb 2 vogels, de motjes zijn met het vogelvoer uit de winkel meegekomen en nu zitten ze achter de plinten en in kieren, ik heb echt larfjes en coconnetjes gevonden, echt zó vies! Ze hadden m'n boekenkast gekoloniseerd, nu heb ik die helemaal van de muur af gehaald en leeggehaald en alle boeken apart gelegd, en de kieren achter de plinten heb ik volgespoten met lijm, vogelkooi al dagelijks schoongepoetst, vogelvoer weggehaald, stofzuigen etc. etc. en nóg sla ik er per dag zo'n 30 dood! Ondertussen heb ik dus allemaal vlekken op de muren die ik weer moet wegpoetsen maar vooral word ik er helemaal gestoord van!

De lokdoosjes met feromonen en lijm heb ik neergezet maar daar zit er gewoon geeneen in! En mottenballen en gif kan ik niet gebruiken omdat m'n vogels daar niet tegen kunnen!

Ik ga vandeweek op zoek naar cederhoutblokjes, die zijn ook veilig voor de vogels. Maar mèn wat word ik hier gestoord van!
Kunnen de vogels niet even een weekje gaan logeren?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Zijn het wel motten die in kleren gaan zitten? Zo niet, dan helpen die cederhouten dingetjes niet dacht ik.
Wil je mijn kat lenen? Die vangt ze wel voor je..

Maar zonder gekheid, is er niet 1 of andere spray ertegen? Misschien de spray van Exil oid? Misschien dat je je vogels een nachtje uit logeren kunt doen?

Omaweetraad zegt dat ze ook niet van stukken zeep schijnen te houden.. net zo met laurierbladen.. Maar of dat echt werkt?
hier herkenning, alleen hebben wij last van motten in het binnenhok van onze buitenvoliere. Andere jaren nooit en nu we van voer zijn gewisseld hier ook opeens. Heb helaas geen tips voor je, wij wachten gewoon op de winter....hopen dat ze dan dood gaan.

Succes!!!
@Soleil: ik heb ze gelukkig nog niet in mijn kleding gezien! Maar als ik plaatjes op Google opzoek dan is het de zogenaamde Textielmot, alleen heb ik ze dus nog niet in textiel zien zitten alleen tussen de kieren en in de vogelkooi.

Ik heb de speciale mottenval met feromonen (trekt de mannetjes aan) van Roxasect, maar er zit er geenéén in gewoon!

Die zeep kan ik ook wel proberen, ik zal ff een fles badschuim openzetten

Ik hoop nu dat als ik er maar genoeg achteraan jaag (ik zie ze soms ineens vanachter een plint vandaan kruipen als ze net uit de cocon komen en ze nog niet eens kunnen vliegen) en ze meteen dood maak dat ze zich dan niet kunnen voortplanten en het vanzelf stopt.

Als dat met 1-2 wk niet beter is doe ik de vogels inderdaad maar eventjes uit logeren... en dan heel veel gif neerleggen en sprayen.

@Amy27: herkenning doet goed! Gedeelde smart enzo... alleen bij mij zitten ze in de woonkamer dus....! Da's dan weer net even erger dan in de buitenvoliére.

Nog iemand die ze in zijn slaapkamer heeft?

Ik check voortaan het vogelvoer wat ik koop wel driedubbel trouwens, pffff wat een gedoe
Wij hadden voorraad motjes (of iets wat erop lijkt). Ik werd er hélemaal gek van en uiteindelijk hielp het om..... Plakstrips op te hangen.

Bij het Kruidvat, 4 stuks in een doosje. Van die vieze stroken met iets heel naars erop, maar het werkte als een tierelier!

Inmiddels zijn we verhuisd (niet vanwege die ranzige beesten...) en hebben we ze helemaal niet meer, heaven-be-praised!
O en als je voorraad motjes hebt, wat waarschijnlijk is bij motjes uit vogelvoer: ze houden oa van chocola, bloem, brinta, beestenvoer. Zie je spinnenweb-achtige dingen in je chocola: beware! Allemaal weggooien is een goede stap op weg naar uitroeiing.

En vieze strippies!
Oh die is het! De voorraadmot dus, niet de textielmot.

Giftige strips kan ik niet ophangen vanwege de vogels.

Op Wikipedia staat dat de ontwikkelingsfase een maand is, nou lekker. En schoonmaken met azijn, dan weet ik dat ook weer, ga ik dat ook nog doen.
Ja het vogelvoer (de brokjes waar ze uit kwamen) heb ik al weggegooid. De gewone zaadjes hebben ze nog (de vogels moeten wel wat eten natuurlijk) maar daar zie ik ze niet inzitten.

Ik ga morgen gewoon de hele vloer met azijn schoonmaken. En de kooi.

Bedankt, ik ben weer een stapje verder!
Ik herken het probleem,ooit eens een vreselijke plaag gehad door vogelvoer ,heeft weken geduurt voor ik er vanaf was.

Ik kreeg toen een tip van iemand dat als je nieuw voer koopt het altijd eerst een nacht in de diepvriezer te stoppen ,als er dan iets in zit is het om zeep geholpen,werkt perfect nooit meer last gehad.
Wederom een goeie tip die vriezer, ga ik doen.

Heb er vanochtend alweer 5 doodgemept, bah! Straks ff azijn halen en m'n huis poetsen, vogelkooi weer schoonmaken... Als ik die voorraadmot op internet opzoek word ik inderdaad niet vrolijk, héél moeilijk uit te roeien en soms moet zelfs de ongediertebestrijding erbij.

Maar ik houd moed.

Alleen die ontwikkelingstijd van eitjes een half jaar bij 17 graden ontmoedigt me een beetje.

Zouden ze dood gaan bij koudere temperaturen? Dan kan ik daar straks ook m'n hoop nog op vestigen...
Tjoepertje, er zijn meerdere middelen die je nu niet kunt gebruiken ivm je vogeltjes.

Maar kun je je vogeltjes niet even een weekje laten logeren ofzo? Dan zet je in die week alle middelen in die je zou willen gebruiken en daarna haal je je vogeltjes weer op.
@Guinevieve: ja zou kunnen, als dit allemaal niet helpt doe ik ze uit logeren.

Alleen ben ik bang dat ik er met een weekje niet ben, als ik lees dat de ontwikkelingstijd van eitjes varieert tussen 1mnd en 1/2 jaar afhankelijk van omgevingstemperatuur.

Dus ik probeer het eerst zo en anders moeten ze inderdaad een tijdje ergens anders wonen.
Hier heb ik het ook gehad door een kamervoliere. Het ergste wat je kunt doen is nat reinigen ongeacht wat voor middel je gebruikt.

Door water ontwikkelen de larven zich. Dus veel stofzuigen en dan vooral ook de "spinnewebjes" als je ze kunt vinden.

Bij mij gingen de mannetjes wel op de plakstrips zitten, die waren van Aeroxon en heetten Levensmiddelen mottenval.

Bij mij hielp ook om het badje zo ver mogelijk van het voer te verwijderen en er een krant onder te leggen. Wat verder ook handig is om ze te vangen met een elektrische vliegenmepper.

Het zijn idd vervelende beesten.

Succes ermee.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Getverredemme joh!

Is dat normaal dan, dat ze voer met motten verkopen? (Normaal als in; vaker voorkomend) Kan je de winkel niet aanklagen wegens schade?

Succes ermee, ik heb geen tips voor je (sorry).
@Garden_of_Sarah: op een ander forum stond iemand die een dierenwinkel gehouden heeft, die vertelde dat ze gewoon door het plastic van de verpakking heenvreten en dat de winkel er dus bijna niets aan kan doen. De winkel aanklagen gaat me een beetje te ver maar ik zal het ze de volgende keer dat ik er ben zeker laten weten. Ik word er echt gestoord van! Net weer een paar motjes uit m'n vuilnisbak en in m'n fruitschaal, die dus ook maar weer uitgesopt met chloor en vuilnis weer weg. Brinta en rijst en pasta's weggegooid. Vond weer eitjes tussen m'n boeken, die allemaal opgezogen met de stofzuiger en de stofzuiger voor de zekerheid buiten gezet, straks kruipen ze er nog uit via de stang!

Het woord "plaag" is hier echt van toepassing! Ik raak er echt gestresst van!

De feromonenvallen hebben er nog geeneen gevangen, misschien zijn het ook de verkeerde feromonen voor textielmotten, moet ik inderdaad die Levensmiddelen Mottenval hebben van Aeroxon, waar heb je die gehaald Kopjekoffie70, gewoon bij het Kruidvat?

M'n vogels uit logeren doen en veel gif spuiten en neerleggen is de laatste optie.

Maar m'n relatie is net uit en zonder die beestjes is het helemaal zo stil in huis . Ik heb me stoer gehouden maar nu met dit gedoe krijg ik het echt even te kwaad gewoon...

Nou ja schouders eronder, mocht het vandeweek nog zo erg zijn dan ga ik op koopavond allerlei verdelger halen en gaan ze uit logeren...
Tjoepertje, die mottenval haalde ik bij een plaatselijke dierenwinkel. Ze zijn (hier) moeilijk te verkrijgen. Dit is de Duitse versie http://www.aeroxon.de/de/produkt.php?id=15

In Nederland is de verpakking hetzelfde, maar de tekst is natuurlijk in het Nederlands. Ik heb hier nog één strip liggen en wil hem je wel toesturen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik heb ze gevonden bij de webwinkel anniemall, ik heb ze besteld, het resultaat zal ik nog laten weten :-)
Tjoep, veel sterkte, ook nu je alleen met je vogels thuis bent.

Tijdens de verhuizing heb ik gezien dat ze oud papier en plastic tasjes ook leuk vinden, dus die kun je ook preventief verwijderen!

Ach je moet maar zo denken: je hebt straks wel een lekker opgeruimd huis .

Ik heb trouwens bij Ikea een hele stapel weckpotten gehaald voor al het eten waar ze in gaan zitten. Voordat ze door het glas gegeten zijn, is m'n brinta toch wel op....
He Tjoep,

heb deze beesten ook met het konijnenvoer binnengehaald.

Denk ook aan voorraadmotten (Indische meelmot), inderdaad de speciale feromonenstrips, kastjes uitsoppen met azijn en al je deeg/rijst/meel-achtige spullen in glazen potten.

Tot zover niks nieuws onder de zon.

Je moet een lange adem hebben, maar als hun eten eenmaal op of onbereikbaar is, komt er echt een einde aan! Ik zou mijn vogelvoer weggooien, een paar van die strippen rond de kooi en de vogels dan lekker houden. Het gaat echt over! *hug*
Het gaat al ietsje beter.

Vanochtend maar 3 en vanavond 2 platgeslagen.

Vogelkooi weer uitgesopt, oud papier weggegooid, vuilnis meteen buiten, gestofzuigd en stofzuiger buiten met een krantenprop in de stang. Alle deuren in huis dicht houden zodat ik 'sluizen' heb en de bron goed kan lokaliseren zodra ik er één zie.

De (goede) feromonenstrips zijn onderweg.

We komen er wel! Iedereen bedankt voor het meeleven, ik heb echt bruikbare tips gehad en het is echt zo: gedeelde smart is halve smart! Heel fijn om te lezen dat er mensen zijn die hetzelfde hebben gehad en dat het over is gegaan!
Oh dear, ik zie je helemaal zoals in een enge zaterdag avond film door het huis lopen: als een malle op zoek naar mogelijke schuilplaatsen van de evil motjes. Alle ramen en deuren barricaderend om mogelijke invallen van de Grote Boze Mottenkolonie te voorkomen. Elke mot die zich durft te vertonen wordt genadeloos geplet, een grijze streep achterlatend....

Ze werken ook wel echt op je zenuwen, moet ik toegeven. Ik sloeg ze ook met aanzienlijk meer geweld plat dan strikt noodzakelijk was.

Tja, je kunt niet secuur genoeg zijn...
En je zou de geluiden eens moeten horen die ik maak als ik er een platsla

Yaaaaahhhhhh!!!!

Tsjakkaaaaaahhhhh!!!!

En een ijselijke gil als ik mis en hij langs me weg vliegt.

De buren zullen wel denken

Vanochtend nog maar 2, vanavond so far nog geeneen, en de feromonenstrips zijn bezorgd bij de bakker hiernaast die nu dicht is dus die haal ik morgen op :-)
quote:Tjoepertje schreef op 23 augustus 2010 @ 21:25:

Het gaat al ietsje beter.

Vanochtend maar 3 en vanavond 2 platgeslagen.

Ik heb ze ook in mijn woning gehad, ook door vogelvoer.

En af en toe waren er maar 2 of 3, om na een maand mijn huis weer vol te hebben. Die krengen leggen eitjes, en die gaan uitkomen.

Zoals iemand anders zei; hopen op de winter, heeft geen zin. Het gaf mij een heel smerig gevoel, terwijl ik toch echt wel schoon ben.

Uiteindelijk heb ik mijn hele vooraadkastinhoud en keukenkastjes inhoud weggesmeten, daarna alles goed uitgesopt. En mijn voorraadkast en keukenkastjes een maand lang zo leeg mogelijk gelaten, en een wekelijkse sop beurt gegeven (met chloor), totdat alle motten en eitjes weg waren.

Toen waren ze weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven