Mozaïektegeltjes

20-02-2009 12:44 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Natuurlijk heb ik al vrolijk rondgegoogled naar de ins en outs van het tegelzetten, maar toch zit ik nog met een paar vraagjes. Ik wil van t weekend de strook muur tussen aanrecht en bovenkastjes met mozaïekmatjes betegelen. Ik heb nog nooit tegels gezet, maar ben wel een handig typje ;)

Ik vraag me dus af of ik tegelkruisjes moet gebruiken, iets zegt me dat dit bij tegelmatjes weinig zin heeft, weet alleen niet waarom.. Ik heb een lijm en voegmiddel in één gekocht (speciaal voor normaal en glasmozaïek), merk weet ik nu even niet (woon niet in NL). Heeft iemand hier ervaring mee? En alle tips en tricks omtrent tegelmatjes zijn natuurlijk welkom!!

Thanks,

Byrd
Tegelkruisjes lijkt me ook niet zo nodig, hooguit even aan de onderkant (bij eerste strook) er even iets tussen leggen (niet strak tegen aanrecht aantegelen, je moet het nog netjes kunnen kitten. Lijkt me dat je vooral met aandrukken op moet letten dat je het netjes doet om het ene tegeltje niet dieper dan de ander te drukken.
Dank je voor je reactie Mvdk! Ik weet niet waarom (ik zie het hier in Luxemburg wel vaker..) maar het aanrechtblad loopt niet tot aan de muur, er zit dus een spleet aan de achterkant waarover ze dan een plastic strip plaatsen.. Ik zal dus bovenaan moeten beginnen denk ik..
Nee kruisjes zijn niet nodig!

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb er laatst heel veel ruzie mee gehad. Inmiddels al 2 badkamers zelf betegeld met man samen en nu voor het eerst glasmozaiek gebruikt. Ik weet niet of hetzelfde principe hebt maar bij ons zat er een heel dun papiertje op wat je met een spons nat moest maken. Daarna kon je het volgens de gebruiksaanwijzing heel makkelijk lostrekken.

Nou... niet dus. De eerste keer bleven er 65 minitegeltjes aan het papier plakken en flikkerde de hele boel weer naar beneden. Na wat geexperimenteerd te hebben met een beetje natte sponzen, natte sponzen en heeeele natte sponzen kwamen we na heel veel gescheld en gevloek tot de conclusie dat we het water uit de spons zeker een half uur in het papier moesten laten trekken. Dan liet het wel redelijk makkelijk los.

Aangezien jij maar een klein strookje hoeft te doen zal het vast wel makkelijker zijn. Maar mocht je hetzelfde systeem hebben met dat papier, dan ben je gewaarschuwd haha!
Tinus, gelukkig heb ik 'gewone' tegeltjes die op een 'gaas' geplakt zitten, dus dat lijkt me wat makkelijker te doen.. Ik heb donkergrijze tegeltjes en ook grijze voeg, dan zie je het al wat minder als er een milimeter meer tussen 2 matjes zit ;)

Het is maar een strookje, dus gaat vast goedkomen, maar ben wel benieuwd hoeveel gepruts het wordt aangezien ik OOIT de badkamer voor een deel met mozaïek wil gaan betegelen
Haha, nou ik heb echt een paar nieuwe scheldwoorden uitgevonden hoor. Maar het resultaat is wel erg gaaf!

Succes!
Ik laat jullie nog wel even weten hoe het is gegaan
Ok, het behang is van de muur en de gaten zijn opgevuld. Maarrrrr, er zit 1 stopcontact in de muur die ik wil gaan betegelen!

Nou was de muur dus eerst behangen en ligt de behuizing van het stopcontact direct tegen de muur. Ik kan nu toch niet zomaar de behuizing verwijderen, de tegeltjes ietsje onder de behuizing door laten lopen en dan de behuizing weer terugplaatsen? Dan ligt de behuizing opeens te ver naar voren toch? Ik kan op internet niets vinden over tegelen rondom stopcontacten die op muren liggen die voorheen niet betegeld waren. Aangezien het hier om het opleuken van een oude keuken gaat, ben ik niet van plan er een elketricien bij te gaan halen om het stopcontact te veranderen.

Ik kan de mozaiektegeltjes precies om het stopcontact tegelen, alleen liggen de buitenste randjes van de plastic behuizing dan ietsje lager als de tegeltjes eromheen :(

Wie heeft raad??

Thanks,

Byrd
Volgens Lief moet je het hele binnenwerk ook verwijderen byrd, anders krijg je het later idd. niet meer goed aansluitend met het voorkantje.
Ja, daar was ik al bang voor.. Maar de tegeltjes pasten er zo mooi omheen, dat ik gewoon eigenwijs om t stopcontact heen heb betegeld. Het gaat ten slotte om het pimpen van een oude keuken, dus dan mag er van mij weer wel een beetje gesmokkeld worden..

Ik vond trouwens nog dit product op interenet, een correctiering waarmee je het 'verbouwen' van je contactdoos kunt omzeilen. Maar aangezien onze plaatselijke bouwmarkt dicht is vanwege nieuwbouw en ik geen zin had om een half uur in de bus te zitten naar de andere om er dan achter te komen dat ze die dingen niet verkopen...

Dat 2-in-2 mortel werkte trouwens prima, kon dus gelijk voegen, dus klus is al weer bijna geklaard ;) En het ziet er zo op het oog netjes uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven