Netto inkomen versus woonlasten

15-01-2017 15:44 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zekerheidsdieren zijn wij.. goed gesprek met een financieel adviseur gehad, we kunnen een aardig bedrag aan hypotheek krijgen en willen ook graag iets groter (dus duurder..)

Momenteel gaat 1/4 deel van ons netto inkomen naar de (bruto) hypotheek. We willen altijd het bruto deel gewoon betalen en eens per jaar het bruto/netto verschil via de belasting aangifte terug vragen (ook weer zekerheid hè..)

Woningen waar we nu naar kijken gaan met rentestand nu en dat 10 jaar vast ongeveer richting 28 procent van ons maandinkomen.

Blijf het spannend vinden allemaal, wat als....



Hoe is de verhouding bij jullie tussen netto inkomen en hypotheek?
quote:Iselin schreef op 16 januari 2017 @ 15:56:

[...]





Ik denk dat als je wilt stoppen met werken je je niet alleen moet focussen op de hypotheek. Een groter huis betekent namelijk ook meer onderhoud, meer stookkosten. Hogere verzekeringspremie, hogere gemeentelijke lasten (woz waarde is waarschijnlijk hoger) etc. Eigenlijk zou je alle vaste en variabele lasten onder elkaar moeten zetten voor huidige situatie en wanneer je zou stoppen met werken. Zelfde met de inkomsten. Dan pas kun je zien of het reëel is.Ik heb een excel-bestand met daarin alle inkomsten en uitgaven, inclusief formules, dus ik zou het vrij snel kunnen uitrekenen. Maar de confrontatie he
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 16 januari 2017 @ 15:58:

[...]



Als je tussen een kwart miljoen en drie ton per jaar verdient, zijn die kosten voor kinderopvang toch niet zo'n probleem?Ligt eraan..als het een particuliere kinderopvang is, waar je kinderen de juiste bestekvolgorde voor een 12-gangen diner wordt bijgebracht zal het aardig in de papieren lopen..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment besteden vriend en ik allebei zo'n 30% van ons inkomen aan onze huizen (ik huur, hij koop). We hebben net samen een huis gekocht en onze woonlasten worden ongeveer gehalveerd tot 15% van ons gezamenlijk inkomen. In de huidige situatie komen we ook prima rond maar ik vind het een heerlijk idee dat we straks beiden de vrijheid hebben om een dag minder te gaan werken en dat we dan wat meer geld overhouden.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
bruto hypotheek = 27% van ons maandelijks inkomen

netto hypotheek = 20% van ons maandelijks inkomen





alle vaste lasten bij elkaar maakt samen 40% van ons maandelijks inkomen. Zonder boodschappen en benzine en uiteraard andere uitgeven die per maand verschillen.
quote:schorpioentje28 schreef op 16 januari 2017 @ 16:04:

[...]





Ligt eraan..als het een particuliere kinderopvang is, waar je kinderen de juiste bestekvolgorde voor een 12-gangen diner wordt bijgebracht zal het aardig in de papieren lopen.. Daar zou ik m'n kinderen niet heen sturen. Worden ze nog netter dan hun ouders
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 16 januari 2017 @ 16:26:

[...]



Daar zou ik m'n kinderen niet heen sturen. Worden ze nog netter dan hun ouders



geen goed plan!

Ik zeg ook niet dat het een probleem is, meer om aan te geven dat we aan wonen relatief niet zo veel uitgeven. We hebben opvang aan huis, heel fijn. Maar als ik elders ga werken zijn de kosten plots wel erg hoog. Dus meer dan 1100 netto hypotheek durf ik niet aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 16 januari 2017 @ 10:24:

Waarom zet je de rente maar 10 jaar vast nu hij zo laag is? Dat vind ik niet passen bij iemand die zo van de zekerheid is.Klopt, we zullen denk ik ook kijken naar 15 of 20 jaar
quote:heavenorhell schreef op 15 januari 2017 @ 16:19:

[...]





Ik durf al bijna niet meer te typen dat wij dus op 15% zitten (netto inkomen / bruto hypotheek) ..... met de kanttekening dat we een goedkoop huis hebben (75 m2, buiten de randstad, klushuis, lage rentestand) en het destijds op een inkomen hebben gekocht omdat er eentje nog studeerde. Ging toen nét en toen zaten we op 30%. Nu heeft de ander dus ook een baan en zitten we op 15%. Wij zijn ook zekerheidsdieren en vonden structureel 30% van ons inkomen kwijt zijn aan de hypotheek echt te gortig. Omdat er eentje aan het afstuderen was hebben we het risico durven nemen en dat betaalt zich nu uit. Maar het ligt ook helemaal aan hoe hoog je inkomen is (hebben we het over 30% van 1500 euro of van 4500 euro, dat maakt nogal wat uit) of je kinderen hebt, of je waarde hecht aan luxe, groot huis of juist aan regelmatig op vakantie kunnen en buiten de deur eten etc.



edit: hypotheek uit 2015, dus absurd lage rente.Als je het percentage wil dan deel je hypotheek door je inkomen en doet het maal 100. Niet andersom zoals jij schrijft.
Alle reacties Link kopieren
Onze hypotheeklast is meer dan gehalveerd, doordat we de rentevast periode hebben opengebroken.

Van 4,95% voor 10 jaar vast, zijn we naar 2,3% voor 20 jaar vast gegaan.

Hierdoor is de brutohypotheek nog maar 10% van ons netto inkomen; dat voelt heel relaxed!
Alle reacties Link kopieren
Netto inkomen samen 3600 (zonder vakantie geld etc.) wat er per maand binnen komt

Brutohypotheek 1200

We verwachten nog een steiging in salaris.

Of dit te doen is, is nog de vraag, binnekort is de verhuizing. Op papier is het te doen maar blijft toch spannend, een huis kopen voor de eerste keer
Alle reacties Link kopieren
1/10 deel netto hypotheek, wel Al 15 jaar looptijd erop zitten en rente voor laatste 15 jaar vastgezet op 3%
Happinez2c schreef:
20-01-2018 17:59
Netto inkomen samen 3600 (zonder vakantie geld etc.) wat er per maand binnen komt

Brutohypotheek 1200

We verwachten nog een steiging in salaris.

Of dit te doen is, is nog de vraag, binnekort is de verhuizing. Op papier is het te doen maar blijft toch spannend, een huis kopen voor de eerste keer
Ik snap dat je dit spannend vind ja. Om eerlijk te zijn vind ik het ook wel érg hoog tov jullie inkomen. Maar goed, jullie zijn de enigen die weten hoe jullie verdere uitgaven zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden julllie van een nettohypotheek van 2100 euro op een inkomen van 7400?
Ik zou sowieso altijd uitgaan van de brutohypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Heb niet alle reacties gelezen, maar wat mij betreft is het % van het inkomen niet belangrijk, maar het hypotheekbedrag t.o.v. het inkomen en de overige kosten.
Toen ik een aantal jaren geleden mijn appartement kocht, had ik moeite om de hypotheek rond te krijgen (terwijl dat maandbedrag € 200,00 lager was de huur die ik anders zou moeten betalen).
Ik heb gekeken naar de overige kosten, de mogelijkheden om daar op te bezuinigen als dat nodig was en de mogelijkheden om het huis te betalen met WW of WIA.
Mijn grootste kostenpost naast het huis was de auto. Daar kon ik toen niet zonder door mijn baan, maar met WW of WIA zou ik zeker overwogen hebben om die er uit te gooien of te vervangen door een heel goedkoop exemplaar.
Ik was toen single en moest het alleen opbrengen.
20%
Alle reacties Link kopieren
12% van mijn brutoinkomen, 22% van mijn nettoinkomen.
Alle reacties Link kopieren
Onze bruto hypotheek is 19% van ons netto inkomen. Op zich vind ik dat al vrij hoog, maar als ik dit zo lees valt dat wel mee. Wij zijn uitgegaan van een hypotheek die te betalen moet zijn indien we beiden in de ww terecht zouden komen. Helaas is mij dat al eens gebeurd toen ik mijn vorige hypotheek nog alleen moest opbrengen en daar ben ik wel wat voorzichtiger door geworden.

Onze totale vaste lasten incl. wonen, alle verzekeringen, kinderalimentatie, enz. zijn 46% van het netto inkomen. We sparen ongeveer 25% en de rest is voor niet noodzakelijk (Netflix, Spotify, donaties, sporten, loterijen, boodschappen, kleding, uitjes, enz.)

Ik heb nogal dure hobby's (waarvan reizen de duurste is) en ben blij dat dat gewoon nog kan. Daarnaast zou ik wellicht een dag minder willen gaan werken over een aantal jaar en dat dat kan is ook fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven