Neutje schait'n.....dussssssss

06-04-2009 16:35 322 berichten
Jahaa mensen,

Ik ben dus verhuisd van A naar B of eigenlijk van het westen naar het oosten van het land.

Prachtig vind ik het hier!

De weilanden, de velden, de vennen, bos en beemd. Schitterend werkelijk....

Wel wennen hoor. Poeh, dat merk ik nu wel, dat ik erg moet wennen aan mijn nieuwe stee. Ik vind de mensen hier doorgaans erg aardig, er is aandacht voor elkaar, het is gemoedelijk, men zwaait naar elkaar, bekend en onbekend en ik zwaaide vervolgens vorige week, per ongeluk natuurlijk, met een borst, die uit mijn (te wijde) shirt hing terug, naar een hond uilatende buurman. Nee, het bevalt me hier op zich allemaal prima.

Ik heb alleen een taalprobleem zo nu en dan. Levert geinige dingen op wel, daarom ook dit topic, in de hoop op meer zalige taaldingesen binnen onze eigen landsgrenszen (daarbuiten mag ook natuurlijk).

Zo hebben we al weken, eigenlijk sinds we hier wonen, nog regelmatig bouwvakkers over de vloer, die de laatste klussen doen. Op dit moment is dat voornamelijk stratenmaken maar enniehoe, ik sta dan koffie te maken voor de mannen en dan zeg ik bijvoorbeeld tegen Dirk: Dirk, wil jij koffie? En dan zegt Dirk: Ja, dat mag wel....(eigenlijk zegt Dirk: 'joa da ma wè...' maar goed, laat ik het niet in het dialect gaan opschrijven want dat kan ik niet en ik wil geen Drenthen tegen het veen of zandhoofd stoten natuurlijk, ik wil hier oud (of nog ouder) worden.

Bij het weggaan is het in mijn geboortetaalgebied gebruikelijk om te zeggen: 'fijne/prettige avond/dag/weekend', daarop wordt dan gemiddeld gereageerd met een al dan niet welgemeend: 'bedankt, jij ook!' of eventueel (je hoort het niet meer zo vaak als vroeger):'insgelijks!'

De bouwjongens hier zeggen op mijn hartelijke wens:'Niet minderrrrrrr!' (en dan moet je de -t achter de 'niet' nog wegdenken he). Ik moest daar eerst eens goed over nadenken. Vooral over dat 'niet minder' dus. Ik vind 'm wel heel goed eigenlijk. Ik wens die man een fijn weekend en hij zegt (neem ik aan) dat hij het niet voor minder doet. Nah, dat vind ik een puike instelling waar ik me van harte bij aansluit. Het zal nog even oefenen worden maar ik ben vast van plan om 'm ook te gaan gebruiken.

Tot zover waar ik nog wel uit kom.

Lastiger wordt het als ik vandaag dit lees in het weekbericht van mijn dochters school:

's Middags is er niet alleen eitje-tikken maar ook zullen de groepen 1 t/m 4 eitjes gaan zoeken (kijk, dit snap ik allemaal nog), en de groepen 5 t/m 8 gaan neutje schait'n.

Het eerste wat bij me opkomt is dan; ben ik blij dat mijn dochter pas in groep 1 zit zeg! Anders zou ze toch maar mooi met school gaan neutje schait'n! Waar moet dat heen met de jeugd van tegenwoordig als die kinderen gewoon op school al een beetje gaan zitten neutje schait'n zeg! Ik bedoel, ben ik daarvoor de grote stad ontvlucht, om er dan in zuid-oost Drenthe tot de ontdekking te komen dat hier gewoon keihard neutje geschait wordt?!

Maar waar het feitelijk op neerkomt is natuurlijk dat ik geen idee heb wat neutje schait'n is. Misschien is het wel enig en wil ik het iedere dag doen. Geen idee!

Ook bekend met dit soort heerlijke taal gewen dingen?

En kan iemand me vertellen wat neutje schait'n bij benadering of het liefst helemaal betekent?
Alle reacties Link kopieren
Ik zal voor je duimen 28 mei Leo!!
Klinkt goed Benmamma hahahaa!

Ik hou van mannen die ook hun vrouwelijke kant niet ontkennen

Simooon, ik ben altijd dol op Drenthe geweest, als kind kwam ik er veel, op vakantie.

Er was een boekenserie, die ging over Bianca en die reed paard. Eindeloos veel boekjes over Bianca. 'Daar gaat Bianca te paard', 'Bianca wint de wedstrijd', 'Bianca op paardenkamp' nou ja enzovoort......

Die Bianca woonde in een scheefgezakte saksische boerderij en reed door de Drenthse bossen bij Assen. Nou, dat leek mij ook wel wat!

En het is blijven hangen, altijd...ik rijd geen paard meer (ik heb reuma) maar ik wil er wel een kopen, om voor mijn een karretje te spannen. Dat is mijn grote droom.

En we zochten naar bouwkavels van formaat (meer dan 1000 m2), toen waren er drie te koop in Drenthe, yesssss! We hebben uiteindelijk dit land gekocht en er een huis op gezet. Gewoon via Funda, geinig he?
Hoe lang woon jij nu in Drenthe Belle?

Woon je bij mij in de buurt?

Ben benieuwd Akakia, de experts zullen ons vast snel inlichten over de kat en zijn pokkel.

Ik vermoed dat het een eigenwijs beest is, jij?
Hahaha Eleonora, en nog meer herkenning!

Ik heb alle boeken van Bianca verslonden, vond haar helemaal te gek. Tot me opeens de schellen van de ogen vielen bij de volgende zin:

"Bianca stoof vooruit met Billy. Lies en Pia zuchtten. Zij realiseerden dat ze nooit zo goed zouden worden als hun vriendin" oid. Toen had ik er geen zin meer in! Wat een stomme trut, altijd de beste te zijn... Maar heb wel een deel van mijn jeugd me afgevraagd wat ze nou bedoelden met een saksische boerderij, want daar wilde ik ook wel in wonen..

(Of deze: "Bianca sprong onder de douche en floot een vals wijsje")
Ja die Bianca had altijd irritant veel energie inderdaad. En dan deed ze haar haar in een slordige paardenstaart, haar overall aan óver haar roze pyama, paardrijlaarzen waar ze zo in schoot en dan ging ze de stal uitmesten.

Maar moeder moest haar wel vermanen hoor, dan streek ze door het sluike haar van haar lange slanke tiener en dan zei ze Bianca, Bianca, hoe moet dat toch met jou? Altijd maar paardrijden.....En dan huilen he, Bianca, omdat ze straf had. Drie dagen niet naar Oom Koos en de manege! En dan viel ze in slaap met haar hoofd op haar huiswerk en dan droeg haar vader, de veearts, die net een paar kalveren op de wereld had helpen zetten, en kwam kijken bij haar voor hij naar bed ging, haar naar haar tienerbed.....

*zucht*

Dat wilde ik ook!
quote:eleonora schreef op 07 april 2009 @ 21:38:

[...]

O Sound, wat ben ik toch stapel op je.........Kiek, n mooie paosbloem veur jou/joe/du!
Bianca en haar paardenavonturen ken ik helaas niet, maar dat een kat ropperig in de pokkel kan zijn, spreekt voor mij vanzelf. Het betekent zoiets als ongedurig zijn, ontevreden, chagrijnig. Zoiets overkomt dus niet alleen katten hoor, iedereen is wel eens ropperig in de pokkel.
Je kunt trouwens ook galg in de balg zijn, dan voel je je niet zo lekker.
quote:Lemmy schreef op 09 april 2009 @ 09:37:

Je kunt trouwens ook galg in de balg zijn, dan voel je je niet zo lekker.

Die ga ik onthouden, wat klinkt dat mooi!

Mijn kat was inderdaad op dat moment ongedurig, wild, lente in d'r bol, dus dat zal vriendinlief bedoeld hebben!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Een uitdrukking die ik zelf wel mooi vind: ie bint ja zo smeu as een twieg. Betekent dat je hartstikke lenig bent.
.... Ik krijg helemaal inspiratie, haha... er schieten me nog een paar mooie woorden te binnen:

gliw = deugniet

smeugeltie = klein kind

bösselbinder of klabiender = wildebras

bèènzeln = wild spelen

Ik weet niet zeker of deze woorden ook in Drenthe gebruikt worden, misschien alleen in het gebied van Salland waar ik vandaan kom. Bij ons thuis worden ze in ieder geval nog regelmatig gebruikt (ik heb 3 kinderen).
Zei mijn opa vroeger altijd als hij iets niet wist.

Mag mie een bok de hemel instot'n akt weet.
Ha geweldig dit,

De koekjes slof,

De poppe ien de koer op de pakjedrager,

Een kistje bier in de kattebak,

De auto zwaaien ,

De achterdeur los.

Poppeslokje doen.

Nederlands praten

Ik kom dus uit frl weg.

Je loopt mij in het pad.

Een Amsterdammer bestellen

Oh en een flinke vrouw, is niet dapper maar dik.

En zelf omvallen bij woorden als achenebbisj,

MOET je wat drinken?

Ik gaat ff leggen

Eilie.

Een Vaasje bestellen

En dan kennissen uit Brabant die komen aangereden als ze zijn afgewerkt.

En ik doe het glas op de tafel zetten.

Wat is Nederlands een rijke taal, super!!

Enne, wassen, lappen, doen, of zemen jullie de ramen?

Ga je naar, op, te, of in bed?

Tik, pel, of dop je een ei?
Wie het laatst lacht................. heeft de grap niet begrepen.
quote:eleonora schreef op 09 april 2009 @ 09:06:

Hoe lang woon jij nu in Drenthe Belle?

Woon je bij mij in de buurt?

Ik weet niet precies waar jij woont Eleonora, maar ik woon redelijk onderin Drenthe.

Toen ik hier kwam wonen was ik nog een klein guppie..jaar of 8. We kwamen hier vanuit de randstad dus het was een compleet andere wereld voor mij. Maar ik vond het heerlijk al die ruimte. En de mensen zeiden allemaal 'mheujj ' tegen elkaar bij het tegenkomen, zelf als je diegene niet kenden. Leuk vond ik dat!

Totdat ik begon te puberen.. hoe kónden mijn ouders het mij hebben aangedaan om in zo'n gat te gaan wonen. Verschrikkelijk.. er was niks te beleven tussen de weilanden en de koeien. Elke dag 20 km. fietsen naar de middelbare school, naar de stad, als ik de kroeg in wilde, naar de bioscoop, vriendinnen. Dus toen ik mijn diploma op zak had en 18 jaar was wist ik niet hoe snel ik in een 'echte' stad moest gaan wonen ver van Drenthe vandaan!

Maar na een tijd bracht ik weer verdacht veel van mijn vrije tijd door in het door mij vervloekte durp.. ik vond het heerlijk om vanuit de drukke stad het weekend naar mijn ouderlijk huis te gaan. Grote woonboederij, je keek kilometers uit over de weilanden, de kippen scharrelde lekker rond het huis, het paard hing met z'n tevreden hoofd uit de stal.. opeens kon ik het toch allemaal wel waarderen. En met de auto was je zo overal, dus kilometers op de fiets om de bewoonde wereld te bereiken was er ook niet meer bij.

Dus ik kwam terug

Inmiddels woon ik sinds een jaar weer in Drenthe, wel in het centrum van de stad maar met twee tellen ben ik in het bos, tussen de weilanden, overal waar het mooi en rustig is.
quote:Belle_ schreef op 08 april 2009 @ 23:43:

Ik weet niet of het specifiek iets uit Drenthe is maar toen ik in hier kwam wonen viel het me op dat de mensen hier een zeer aparte vorm van werkwoorden hanteren.. Als in:

Ik ben iets nodig

Wij zijn iets nodig

En als je ze dan verbetert snappen ze écht niet dat het niet zo hoort.. Nee duhuh, dat hoort natuurlijk wél zo, in hun eigen taal.
quote:eleonora schreef op 09 april 2009 @ 09:24:

Ja die Bianca had altijd irritant veel energie inderdaad. En dan deed ze haar haar in een slordige paardenstaart, haar overall aan óver haar roze pyama, paardrijlaarzen waar ze zo in schoot en dan ging ze de stal uitmesten.

Maar moeder moest haar wel vermanen hoor, dan streek ze door het sluike haar van haar lange slanke tiener en dan zei ze Bianca, Bianca, hoe moet dat toch met jou? Altijd maar paardrijden.....En dan huilen he, Bianca, omdat ze straf had. Drie dagen niet naar Oom Koos en de manege! En dan viel ze in slaap met haar hoofd op haar huiswerk en dan droeg haar vader, de veearts, die net een paar kalveren op de wereld had helpen zetten, en kwam kijken bij haar voor hij naar bed ging, haar naar haar tienerbed.....

Hahahahaaha!!!
Ik ben in Drenthe geboren, ben op mijn 20e ergens bij Arnehem gaan wonen en woon nu alweer een paar jaartjes onderin Overijssel. Mijn man is Brabander. We hebben in de afgelopen 11 jaar al vaak gelachen om onze verschillen in taal.

Op vakantie vroeg ik aan hem of hij het 'blik' wilde meenemen naar de afwasplaats. Dat is dus een teiltje.

Ik moest wennen dat hij om 15.00 uur was 'aangereden' om naar mij toe te komen. Gelukkig kwam hij altijd heelhuids thuis!

Een 'slof 'koekje blief ik niet! Toch prachtig dat er een alles omvattend woord voor zo iets bestaat?

Soms 'floept' er nog wel eens wat dialect uit, maar aan mijn accent is niks te horen...meestal...hahahaha
quote:nostradame schreef op 09 april 2009 @ 12:41:

[...]

Nee duhuh, dat hoort natuurlijk wél zo, in hun eigen taal.

Nostradame, ik snap dat het in het Drenths zo hoort maar ik bedoelde mensen die 'normaal Nederlands' probeerde te praten en dan die fouten maken.

Het was zelf zo erg dat mijn juf op de basisschool dat gebruikte en ervan overtuigd was dat het correct was.
quote:Belle_ schreef op 09 april 2009 @ 12:26:

[...]

Ik weet niet precies waar jij woont Eleonora, maar ik woon redelijk onderin Drenthe.

Toen ik hier kwam wonen was ik nog een klein guppie..jaar of 8. We kwamen hier vanuit de randstad dus het was een compleet andere wereld voor mij. Maar ik vond het heerlijk al die ruimte. En de mensen zeiden allemaal 'mheujj ' tegen elkaar bij het tegenkomen, zelf als je diegene niet kenden. Leuk vond ik dat!

Totdat ik begon te puberen.. hoe kónden mijn ouders het mij hebben aangedaan om in zo'n gat te gaan wonen. Verschrikkelijk.. er was niks te beleven tussen de weilanden en de koeien. Elke dag 20 km. fietsen naar de middelbare school, naar de stad, als ik de kroeg in wilde, naar de bioscoop, vriendinnen. Dus toen ik mijn diploma op zak had en 18 jaar was wist ik niet hoe snel ik in een 'echte' stad moest gaan wonen ver van Drenthe vandaan!

Maar na een tijd bracht ik weer verdacht veel van mijn vrije tijd door in het door mij vervloekte durp.. ik vond het heerlijk om vanuit de drukke stad het weekend naar mijn ouderlijk huis te gaan. Grote woonboederij, je keek kilometers uit over de weilanden, de kippen scharrelde lekker rond het huis, het paard hing met z'n tevreden hoofd uit de stal.. opeens kon ik het toch allemaal wel waarderen. En met de auto was je zo overal, dus kilometers op de fiets om de bewoonde wereld te bereiken was er ook niet meer bij.

Dus ik kwam terug

Inmiddels woon ik sinds een jaar weer in Drenthe, wel in het centrum van de stad maar met twee tellen ben ik in het bos, tussen de weilanden, overal waar het mooi en rustig is.

Heel herkenbaar! Ik ben dan niet geboren in de randstad maar gewoon hier in het noorden van het land. Toch kon ik niet wachten tot een ontsnapping uit DAT STOMME dorp (puber...). Een heel trauma eraan overgehouden dat ik 24 km per dag moest fietsen naar mijn middelbare school en hetzelfde als ik uit wilde gaan. En dat mocht dan weer niet op de fiets dus moest ik opgehaald worden midden in de nacht. Altijd eerder weg uit de kroeg dan de rest en schaam schaam, m'n pa die me ophaalde. Moest altijd wel vanaf een parkeerplaats die minimaal 50 meter van de kroeg aflag, dat snap je natuurlijk wel.

Ik wilde een jaartje naar de VS maar dat mocht niet van m'n ouders. Vonden ze doodeng. Toen besloot ik op mijn 19e in de randstad te gaan wonen, kon ik toch echt lekker zelf bepalen. En het was een heerlijke tijd!

Vervolgens ben ik na twee jaar weer terugverhuisd naar mijn regio. Niet in het afgelegen dorp maar in het stadje (jawel die van mijn middelbare school) dichtbij. En nu vind ik het hier heeeerlijk. Het liefst zou ik net iets buiten het stadje willen wonen, lekker op de ruimte tussen de weilanden. Maar dan in een straal van een paar km fietsen vanaf het stadscentrum. Ik vind het heerlijk rustig hier.
quote:Belle_ schreef op 09 april 2009 @ 13:30:

[...]

Nostradame, ik snap dat het in het Drenths zo hoort maar ik bedoelde mensen die 'normaal Nederlands' probeerde te praten en dan die fouten maken.

Het was zelf zo erg dat mijn juf op de basisschool dat gebruikte en ervan overtuigd was dat het correct was.

Goh, ik dacht ook dat het correct was.... Oeps, kan je zien hoe die taal bij ons noorder/oosterlingen is ingeburgerd...

Ik praat zelf wel ABN maar wil nog wel eens op platte toon praten met mijn ouders/schoonouders en andere mensen die plat praten. Mijn vriend doet precies hetzelfde. Zijn ouders praten ook nog een stuk platter dan die van mij dus als we daar op de koffie zijn dan praten vriend en ik behoorlijk plat. Zijn we weer thuis dan gaan we automatisch en onbewust weer over op het ABN.

Tussen het ABN door gebruik ik blijkbaar wel bepaalde zinnen/woorden die plat zijn. Zoals ook het woord "buze". Dat begrepen ze echt niet in de randstad. :-)
Bij ons zeggen ze regelmatig (ter afscheid): Heeeeui! (Zoiets als Hoi).
Kent iemand het woord 'puutje'? Dat zeggen wij tegen een plastic zakje.

Oeh. dat 'ben je nog iets nodig?', herkenbaar. Ik wist tot 5 minuten geleden niet eens hoe ik dat normaal moet zeggen, hahahaha!
Haha oke, een grammaticalesje voor de Drenthen onder ons.

Ik ben iets nodig -> Ik heb iets nodig

Wij zijn iets nodig -> Wij hebben iets nodig

Ik heb

Jij hebt

Hij/Zij heeft

Wij hebben

Nooit meer fout doen he?
In ABN is het uiteraard met "hebben". In je sollicitatiebrief kun je inderdaad beter niet "nodig zijn" zeggen.

Maar taal is niet zwart-wit, het is niet zo dat je óf ABN spreekt, óf dialect. Taal is levend en vloeiend. Prachtig toch?

In mijn omgeving wordt ook "nodig hebben" gezegd trouwens, ook als men Gronings spreekt.
In mijn omgeving zeggen ze 'wat mot je hebbe schát?!'

Ik koester alle talen, dialecten en accenten van dit land. Fantastisch dat het bestaat in een land met een oppervlakte zo klein als in Nederland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven