Nieuwbouw: hoe na oplevering/verhuizen?

24-01-2018 22:42 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aaarg, ik google me suf maar ik vind maar geen antwoorden op mijn vragen. Kunnen jullie wat ervaring delen? (Beknopt onderaan opgesomt)

Ons nieuwbouwhuis wordt gebouwd. Nog geen idee wannee ze klaar zijn, ergens binnen 6-12 maanden. Op een moment wordt het opgeleverd, maar dan?

Oke, je gaat de dingen doen die nog moeten gebeuren. Maar dat is ook vaag.
Het liefste gaan we meteen aan de slag: schilderen, vloeren er in, gordijjnen. Iedere keer als we er heen gaan wat verhuisdozen mee.
Maar dan lees ik dat er de eerste weken nog te veel vocht in nieuwbouw zit en dat er bakken met stof neerdwarrelen. Dan lijkt dat weer niet zo slim.

Ook moet de vloerverwarming rustig opstarten, een geaad per week. Als we in de winter de sleutel krijgen, duurt dat dus nog wel een week of 8 voor je op de 20 graden zit? En hoe dan met de vloer? Of begint de aannemer al met opstoken?

En danbuiten: pas na de bouw gaan ze een keer alles woonrijp maken. De voortuin en oprit aanleggen lijkt me weinig zinvol als de stoep er nog niet ligt? Maar dan heb je dus een mega modderpoel voor je huis?

De woning is zonder berging. De meeste tuinspullen gaan tijdelijk naar zolder. Maar wat dan met de fietsen, grasmaaier, tuinset? Voor het aanleggen van de tuin moeten we sparen, dus dat kan zo maar 6 -10 maanden duren voor alles is aangelegd en de berging gebouwd is.

En wanneer ga je normaal gesproken de erfafscheidingen plaatsen? Is dit vaak met alle buren samen?

1. Kan je meteen na oplevering meteen aan de slag in de woning (vloer+schilderen) of moet deze eerst "tot rust" komen? (Vocht, stof e.d).
2. Moet de vloerverwarming warm zijn voor je de vloer aanbrengt? (Wel zonde van de tijd!) of begint de aannemer hier al mee?
3. Hoe doe je dat als de straat nog niet is aangelegd, met je voortuin en je oprit?
4. Is het asociaal om lange tijd geen bestraatte oprit te hebben, of geen voortuin?
5. Als je verhuist, en de achtertuin is niet klaar (en zonder berging), waar ga je dan naartoe met fietsen grasmaaier, tuinset e.d?
6. Hoe lang nadat je de sleutel krijgt ga je de schuttingen regelen? Is dit vaak met alle buren samen?


Bedankt voor jullie antwoorden!!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net ons appartement verkocht en zijn naar een nieuwbouw huurwoning vertrokken. Wij konden er zo in en de vloer kon ook zo gelegd worden.

Vloerverwarming hebben we niet.

Een hekwerk als afscheiding stond er al; alleen zelf wat in laten groeien.

Geen schuur/berging vind ik apart. Wat wil je daarmee gaan doen? Je kunt zo'n houten chalet kopen en dat zelf plaatsen.

Voor wie zou het asociaal zijn dat je geen voortuin hebt? Hier hebben ze wel een weg, stoep en een paadje in de voortuin gelegd. Een voortuin heb ik ook nog niet, wel een zandbak ;-)
Gewoon een paadje leggen en dat schoonvegen. Maar je zult idd wel wat zand in huis krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Nou weet ik natuurlijk niet of het bij jullie zo ook gaat, maar ik zal vertellen hoe het bij ons is gegaan. Wij wonen sinds een maand in onze nieuwbouwwoning (2e keer).

1. Het beste is om eerst het bouwvocht eruit te laten gaan. Maar dat duurt maanden. De meeste mensen beginnen gelijk. Je zou tijdelijk een bouwdroger binnen kunnen zetten. Maar te snel drogen is ook niet goed. Daar krijg je alleen maar meer scheuren van. En houd er rekening mee dat je scheuren in de muren gaat krijgen. Dat is bijna niet te vermijden.
2. Bij ons had de aannemer al een opstartprotocol gevolgd voor de vloerverwarming. Dus deze werkte al. Toen de vloer werd gelegd (keramische tegels), moest de vloer weer worden afgekoeld. TIjdens het leggen mocht de verwarming niet aan. Na 3 weken mochten we de verwarming rustig aan gaan opstarten. Dus we hebben wel even in de kou gezeten. Maar het hangt van de keuze van je vloer af. Dit weet de leverancier van de vloer meestal wel. Van de aannemer krijg je meestal ook wel uitleg.
3. De straat/stoep wordt door de gemeente aangelegd (tenzij het eigen terrein is). Volgens mij zijn ze verplicht iets aan te leggen voor de oplevering.
4. Weet ik niet. Maar wij gaan het pas in het voorjaar doen. Als je er voor de rest geen vuilnisbelt van maakt, lijkt het me niet zo'n probleem.
5. Fietsen is een lastige als je ze nodig hebt. Overige spullen heb je niet nodig als je geen tuin hebt. Dus die zou ik tijdelijk opslaan.
6. Schuttingen doe je meestal met buren. Scheelt ook in kosten. Als je kennis maakt, kun je ze gewoon over aanspreken. Bij ons vorige huis (rij van 9) hebben we schuttingen met alle buren samen gedaan. Iedereen dezelfde. Huidige huis: nu doen we het met beide buren apart (iedereen wil hier wat anders). En een deel tuin heeft geen buren, dus daar kunnen we doen wat we willen.

Succes met alle voorbereidingen!
Tuin hoef je je écht niet druk om te maken. Duurt maanden voordat er bij iedereen iets in staat en vervolgens nog wel een paar jaar tot alles goed be/gegroeid is en er een beetje lekker uitziet. Veel mensen doen het net als jullie: eerst het huis en als je daar goed zit maar ns nadenken over de tuin.

Als je de tuin nog niet wilt/kunt aanleggen als je het huis gaat betrekken kan je goedkoop een serie tegels op de kop tikken (marktplaats, aannemer heeft soms wel wat) zodat je iig je oprit etc tijdelijk kunt bestraten. Voorkomt modderpoelen.

De gemeente bestraat vaak ook eerst tijdelijk. Later, nadat het laatste bouwverkeer en alle verhuiswagens erover geweest zijn leggen ze de straat dan nog eens opnieuw/goed.

Erfafscheiding regel je meestal met elkaar, hangt ook van het project(ontwikkelaar) en je buren af of je bv met dd hele straat hetzelfde doet of het alleen met je directe buren regelt. Dat wordt vaak pas richting oplevering besloten. Er komen vast nog wel wat buren-ontmoetingsmomenten waarop dit besproken wordt.

Vloerverwarming heb ik geen ervaring mee. Veel plezier de komende periode :)
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel! Geeft alweer wat meer inzicht!

Mbt de berging, die willen we volgend jaar zelf gaan bouwen (ook ivm budget doen we dit niet meteen).. Het idee is om hier een soort grote berging met overkapping eraan te maken. We kunnen wel iets tijdelijks maken met standaard spul van de bouwmarkt natuurlijk.
De rest van het tuingereedschap e.d. zou tijdelijk naar zolder gaan.

We hebben hier nog oude tegels liggen die we over hebben (lees: al 5 jaar opgestapeld achter de schuur), dus die gaan we iig voor tijdelijk meenemen.

Minnie, wat fijn dat het al zo goed als af was! Dat is dan ook wel een voordeel van huren, de eigenaar moet al veel geregeld hebben voordat hij kan verhuren.

Dawn, dank je wel! Heel helder!
1) dat van het ontvochtigen en scheuren had ik idd ook gelezen. We laten het gladstuccen, zodat we over een jaar of 3 alle scheurtjes makkelijk kunnen laten bijwerken. Mbt vocht, hopelijk is alles in de zomer dicht, dat er met ventilatie al een hoop kan drogen..
2) ik hoop dan dat dat ook gebeurd, dat ze het al opstarten. We willen klikpvc, daar hoeft het volgens mij niet koud voor te zijn.
3) er ligt tijdelijke verharding, maar de definitieve hoogte wordt pas aangelegd als al het bouwen in de straat klaar is. Lijkt me zo faal als dan je bestrating lager dan de stoep komt te liggen oid :o
4) dat is ook wel weer zo!
6) ook mooi om te weten!

Buaya, jij ook bedankt! Voel me toch weer wat geruster zo!
Alle reacties Link kopieren
Nog wat anders: stopcontacten.

Ik hoor van zo veel mensen dat je niet genoeg stopcontacten kan hebben.
In het ontwerp zitten nu achter bij het raam links 2 en rechts 2 stopcontacten (dan kan je je tv of links of rechts zetten).
In het midden ook links en rechts 2 ( vlak bij waar we de eetkamertafel gaan zetten (vanuit daar kan ik met de stofzuiger overal bij), en op n plek waar n kastje/lamp zal komen, bij de kelderkast)
En dan in de keuken 4 op het aanrecht (inbouwapparatuur heeft ook eigen stopcontacten).

We hebben nu bij de tv een stekkerblok achter de tv liggen. vinden veel kabels uit de muur niet zo mooi.
In onze huidige woonkamer hebben we ook 8 (4x2) stopcontacten. Waarvan er 3 gebruikt worden door een staande lamp, 1 (met verlengkabel) voor een bluetoothspeaker, en dus 3 ongebruikt.
We willen straks 2 van de 4 stopcontacten uitvoeren met usb aansluiting in het stopcontact, zodat we geen stopcontacten kwijt zijn aan telefoon-/tabletopladers e.d.

Maar waar dan nog extra stopcontacten voor?? Wat is jullie tip?

Alle slaapkamers hebben 2x2 stopcontacten, en we laten op zolder er 2x2 extra plaatsen (want geen stopcontacten, behalve voor wasmachine..).

Loze leidingen alleen naar zolder (3x) en naar buiten (1 of 2x).
Naast de stopcontacten in de woonkamer wordt een lan-aansluiting gemaakt (iedere kant 1), tv werkt nl op internetkabel.


Vergeten we nog iets?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven