nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
@iusco inderdaad erg frustrerend. Hoe lang zijn ze in totaal bezig?
Alle reacties Link kopieren
Relaxt Amby, dat jullie al begonnen zijn ;). Fijn dat je vandaag achter je bureau kunt uitrusten . Succes nog de komende weken! Wij krijgen de 30e de sleutel, heb ook echt zin .



Wij hebben inderdaad ook het bouwdepot in eigen beheer. We kunnen het dus gewoon zelf overmaken. Dat is echt chill . We maken het altijd een paar dagen voor het verloren van de betalingstermijn over. Voor ons gevoel scheelt dat rente en elke euro is mooi meegenomen ;).



Kaartje, gaat lekker hard dan! Hoe ver zijn ze nu? De route zal dan wel hetzelfde blijven, ook bij de oplevering. Bij ons is die route er ook.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Wat een fijn topic, leuk om ieders verhaal te lezen en een beetje te volgen.



Aangezien wij op het punt staan een nieuwbouwhuis te kopen (waar ze pas in maart 2017 beginnen met bouwen en verwachte oplevering in september) heb ik me aangemeld op het forum.

Heb al flink wat gelezen en ben er veel van opgestoken,maar toch zou ik graag jullie advies hebben.



Op dit moment wonen we in een huurwoning, dus het opzeggen van de huur kan in 1maand gebeurd zijn. Dubbele lasten hebben we ingecalculeerd en betalen we met eigen geld, we kunnen tenslotte nog verder sparen tot begin 2017, verwacht is dat we dan ongeveer beginnen met een gedeelte hypotheek.



Koopsom huis is 197.000 vrij op naam inclusief standaard badkamer en een bon van 2000 voor de keuken (mits we deze afnemen bij de aannemer)



We kunnen maximaal 245.000 lenen maar we willen binnen de nhg blijven en komen dan uit op ongeveer 231.000. Dit willen we mee nemen als bouwdepot (wordt dan ongeveer 30.000)



Hiervan willen we door de aannemer later doen:



Uitbouw 1.20 meter -> 8100

Pui met dubbele tuindeuren -> 1350

Dakraam inclusief aftimmering -> 540

Bovenlichten binnendeuren beneden verdieping dichtzetten -> 440

Trapkast -> 1330

Schrobput achtergever -> 225

Kraan achtergevel -> 330

------------------------------------------------------

12.315



Verder hebben we het volgende ongeveer ingecalculeerd



Keuken -> 8000 (+2000 bon = 10.000) Keuken hoeft niet super luxe te zijn, alleen lage kastjes, kunststof kastjes(lades?) en keukenblad. Hoekkeuken met koelkast, 5pits gasstel, combioven/magnetron en vaatwasser

Badkamer -> 5000 (wandje plaatsen + betegelen, luxere tegels, luxere wastafel, designradiator)

Binnendeuren vervangen -> 1250 (4 stuks waarvan 1 met glas)

--------------------------------------------------------------



26565



De stopcontacten zijn prima en er liggen voldoende loze leidingen.



Qua vloer willen we beneden tegels en boven laminaat. Dit is allemaal pas na september 2017 dus we kunnen er nog voor sparen. Idem dito de muren, hier zijn we ook nog niet helemaal over uit maar waarschijnlijk beneden spuiten en boven ook met eventueel een paar wandjes behang.



De trap weten we ook nog niet, misschien gewoon schilderen met halve maandjes of helemaal vloerbedekking.



De tuin krijgt een terras en pad naar de berging, ook deze staat er al. Voorlopig zal dit voldoende zijn, er moet nog wel een tuin afscheiding komen.





Hebben jullie tips of adviezen betreffende het bovenstaande?



Alvast bedankt allemaal :-)
Alle reacties Link kopieren
Welkom Brigitte! Je berekening ziet er strak uit, volgens mij hebben jullie er goed over nagedacht. Als je de dubbele lasten (comfortabel) kunt dragen, kun je er inderdaad ook vanuit gaan dat je tijdens de bouw nog wat kunt sparen. Jammer dat het nog ff duurt voordat ze gaan bouwen, maar de voorpret is minstens net zo leuk!
Alle reacties Link kopieren
Welkom Brigitte! Ik sluit me aan bij Suuz, je berekening ziet er doordacht uit. Je krijgt alleen ook nog wat kosten voor de notaris en evt. een hypotheek adviseur. Dat moet je meefinancieren of gelijk ophoesten, later krijg je een deel weer terug van de belastingdienst.



Verder zou ik voor de afwerking ook gelijk een budget op gaan stellen, dat je in ieder geval weet wat je er minimaal aan kwijt zal zijn. Tegelvloeren zijn best prijzig, de muren spuiten is relatief vrij goedkoop per m2, maar je hebt wel een flink oppervlak, waardoor de kosten weer oplopen. Wij hebben dat vanaf het begin al opgenomen in het bouwbudget. Je kan het altijd mooier, grootser en luxer maken, maar je wil tenminste genoeg geld hebben om je huis naar tevredenheid af te maken.
Alle reacties Link kopieren
@amby Dank je wel voor de tip. De notariskosten en hypotheekadviseur worden ook mee berekend.



De vloer en muur willen we ons binnenkort over gaan oriënteren. Eens kijken wat we ongeveer willen en wat dat gaat kosten.

We willen inderdaad zo voorbereid mogelijk zijn, ook al zullen er altijd onvoorziene uitgaven zijn.



Vanmiddag komt de adviseur weer langs met offertes voor hypotheken en eind van de week ontvangen we de concept koopakte! Zo leuk al die dingen...het begint nu echt vorm te krijgen :-)
Alle reacties Link kopieren
@brigitte welkom! Leuk dat je mee schrijft. Jullie hebben alles inderdaad al goed doordacht.

Ik heb nog wel 1 tip/iets wat mij opviel en wat ik niet helemaal bedacht had.

Er zijn altijd meerwerk kosten waarvan ik van te voren niet had geweten dat het toch wel heel belangrijk is om deze aan te passen.

Bij ons koste het veranderen van de keuken opstelling geld. Dit zal niet zo zijn als je de keuken bij je projectleverancier koopt.
Alle reacties Link kopieren
Welkom brigitte!

Inderdaad als je in de keuken net iets meer naar links of naar rechts wilt moeten er dingen verplaatst worden en daar zijn ook meerwerkkosten voor. Dan maakt het niet uit waar je dat doet volgens mij.

Ik ben nog benieuwd hoeveel dat bij ons wordt...wacht nog op bericht terug na het aanleveren van ons leiding werk



De factuur van de notaris vandaag ontvangen, volgende week tekenen.

De rekening van de hypotheekadviseur viel erg tegen, bijna 1000,- meer dan van te voren geschetst...al die verzekeringen die ze er bij adviseren tikken vast aan. Niet heel tevreden ook over de adviseur, in communicatie allemaal prima maar uiteindelijk maar kantje boort dat we op tijd kunnen passeren terwijl wij al erg op tijd alles klaar hadden maar hij ons dossier nog "even" had laten liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg zojuist een brief van mijn hypotheekverstrekker dat het bouwdepot op is. Ik hebeen rekening gestuurd die ze gedeeltelijk hebben betaald aan het bouwbedrijf. Zelf moet ik nog 4000 betalen. Het duurt nu nog 1 week tot ik de sleutel krijg. Kan iemand me hier vertellen hoeveel rekeningen je dan nog krijgt? Ik knijp hem een beetje nu! Ik dacht dat het bouwdepot vodoende zou zijn voor alle kosten.
Alle reacties Link kopieren
Oei dat is een niet zon fijne verrassing dan kaatje!

Heb je geen lijstje met alle kosten ( zoveel met de 1ste verdieping, zoveel met waterdicht van het dak etc) dan moet je kunnen zien of er nog komen?Of zijn er meerwerkopties betaald die je eigenlijk niet had meegefinancierd?



En meestal blijft er ook nog iets staan bij de notaris in depot als er bij de oplevering dingen nog niet kloppen? Geen idee hoe dat werkt, zover zijn wij nog niet



( wij moeten volgende week de grond betalen en de eerste factuur meteen bij de notaris)
Alle reacties Link kopieren
Op onze eerste factuur staat onder trouwen precies wat er betaald is en welk bedrag nog betaald moet
Alle reacties Link kopieren
@kaatje, wij kregen 5 weken voor oplevering de laatste rekeningen van de aannemer, die moesten uiterlijk 2 dagen voor oplevering betaald zijn. Lijkt me stug dat je nu nog rekeningen van de aannemer gaat krijgen, maar je zal mogelijk nog wel rekeningen voor de afbouw krijgen van andere leveranciers; bijv. muren en vloeren.
Alle reacties Link kopieren
Welkom nieuwelingen



Brigitte dat is een vrij complete lijst. Netjes! Ik sluit me graag aan bij mijn voorgangers. Elke verandering kost geld, hoe klein ook.

€5000 voor de aanpassing in de badkamer is misschien ook wat weinig(??).



Kaatje,

Dat is niet zo'n best bericht als je hier geen rekening mee hebt gehouden.

Heb je een idee hoe je bouwdepot €4000 eerder op is? Heb je voor jezelf een overzicht gemaakt met alle kosten en het bouwdepot? Om te kijken of het allemaal past?

Misschien kan je hierin iets vinden wat niet klopt?!

Ik kan me niet voorstellen dat je nu nog een rekening krijgt, maar dat is wat ik denk.

Misschien kan je contact opnemen met aannemer om dit na te vragen.

Hopelijk krijg je wat meer duidelijkheid!



Kaartje en Iusco,

Herkenbaar! Wij zijn batch 3 van de 4( per batch 4/5 huizen). De eerste 2 gaan vrij hard en dan lijkt het wat in te kakken ofzo.

Het verschil tussen batch 1 en 4 is in mijn ogen enorm.

Aantal verschillen:

Buiten

Batch 1 is gemetseld, dakpannen liggen op het dak.

Batch 4 niet gemetseld, geen dakpannen.

Binnen

Batch 1 alle muren staan er, elektra en leidingen in gefreesd en vloerverwarmingsbuizen liggen in het hele huis.

Batch 4 er staat geen muur, elektra is op bestaande muren getekend en van vloerverwarmingsbuizen is nog geen spraken.



Amby,

Weer met klussen begonnen? Ben je nog steeds blij met het huis



All,

Vandaag in het huis gekeken

Geweldig vond ik het! Eindelijk eens binnen kijken.

We vonden het eigenlijk helemaal niet klein lijken in tegendeel zelfs.

Gelukkig staan alle muren er bij ons. Dat geeft toch een beter beeld van de slaapkamers enz.

We hebben ook bij verschillende buren gekeken! Wat een verschil in grote door de verschillende versies van de woningen en uitbouw of niet en trapkast of niet.

Erg leuk om te zien en een bevestiging dat we de goede keuze hebben gemaakt qua woning, uitbouw enz.

We zijn ook weer wat buren tegen gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een offerte gevraagd voor het stucen van alle wanden in huis. De prijs is €3600. Is dit een prijs die volgens jullie oke is? Het is een vrij standaard rijtjeshuis met 1 verdieping. (100m² denk ik)
Alle reacties Link kopieren
@kaatje: ik heb helaas niet veel verstand van stuc prijzen, ik hoop andere wel.



Ik weet wel dat je voor dat geld (ik denk zelfs minder) zeker ook Easy Stuc zou kunnen regelen (renovliesbehang met schilderwerk). Dat geeft ook een glad en naadloos resultaat. En het grootste voordeel: geen scheuren. Wellicht hebben jullie goede redenen om wel voor stucen te kiezen, maar toch als tip
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,



Al een tijdje zit dit topic in mijn favorieten en de afgelopen dagen heb ik dan echt de tijd genomen om te gaan doorlezen (met kladblok voor tips, ik ben 'al' bij pagina 36 :P) maar nu wil ik me toch ook graag voorstellen en mee tikken in dit forum! Ik wil heel veel vertellen dus t zal wel een lang verhaal worden haha!



Wij zijn ook eigenaren van een nieuwbouw woning, de bouw is al een tijd in gang. Vorig jaar juli kregen we de woning toegewezen en in oktober was alles rond.

Wij zijn de laatste woning in de eerste wijk (van de 6) en die bestaan uit 52 woningen. Ze houden een vaste route aan dus waar bij de eerste 6 al het hoogste punt is bereikt, staan wij nu te juichen dat de begane grond muren zijn geplaatst. De oplevering gaat naar verwachting het laatste kwartaal dit jaar beginnen en iedere week gaan ze 4 woningen opleveren. Dus ik heb uitgerekend dat wij ongeveer februari 2017 gaan klussen.



Waar ik me ook echt enorm aan stoor zijn die slechte communicaties tussen ons en verschillende partijen. Wij zijn na de overdracht van de grond al de helft hypotheek gaan betalen, dat was in november, toen was er ook nog geen gat gegraven. Op kerstavond kregen we een brief met het eerste bouwtermijn en of we die wilde betalen want ze waren begonnen. Wij vol enthousiasme naar de bouw, hadden ze alleen het terrein afgezet en de bouw keten geplaatst..

Herkennen jullie dit?



Uiteindelijk hebben we in een besloten Facebook groep met de mede bewoners gepraat en daar is een overleg met het bouwbedrijf uit gekomen. Daarin is erkent dat de comm beter kan en sindsdien is alles goed!



De keuken en badkamer zitten standaard in onze woning, wil je die bij een andere partij krijg je het budget mee en vervalt de garantie bij hun. We hebben vloerverwarming standaard en gekozen voor een 2,4 uitbouw. Die was 9.900,- dus daar konden we geen nee tegen zeggen. We houden nog 9,5m tuin over.



Ik zal t voor nu even hier bij laten hihi, ik ga weer verder met lezen!
Alle reacties Link kopieren
Kaatje,

Geen idee of dat een goede prijs is, sorry.

Was het nou bij jouw dat easy stuc niet in jullie regio komt?

Ben benieuwd of je al meer duidelijkheid hebt over je bouwdepo en de laatste rekening.



Roola,

Welkom!

Gefeliciteerd met de aankoop van jullie nieuwbouw huis.

Die slechte communicatie herken ik wel ja!

Wij kregen bijv. Vorige week donderdag een mail dat wij deze woensdag kijkdag hadden. Nou is vrij krijgen bij ons geen probleem, maar dat geldt niet voor iedereen. Nu kregen we afgelopen maandag weer een bericht met de kijk data voor de andere bouwnummers(eerst volgende over een maand). Waar dan in stond, dan kunnen jouw hier alvast rekening mee houden qua vrij vragen.......



Wat fijn dat jullie met de gezamenlijk in overleg zijn gegaan en dat het nu beter gaat!



Qua badkamer en keuken is het bij ons het zelfde, alleen krijg je niet het volledige budget mee. Zo was er voor de keuken een bon van €6100 voor bij de project leverancier. Wil je ergens anders je keuken kopen, dan krijg je een €4900 terug. Zou mooi zijn als jullie wel het volledige budget mee krijgen!

Bij ons was de standaard keuken en badkamer echt niet mooi! Echt voor een huurhuis en dan geen modern huurhuis .



Die uitbouw heeft een mooie prijs zeg! Bij ons was de uitbouw van 1,2m die prijs.



Ben benieuw wat voor een soort huis het is! Gewoon een ruitjes huis met 3 etages(inclusief begane grond) en een punt dak? Of?



Lees lekker verder er staan genoeg tips en voel je vrij om vragen te stellen!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk al die berichtjes hier.

Ik zal vandaag nog een langer berichtje schrijven. Maar nu ga ik eerst naar de plek waar onze woning wordt gebouwd. Ik ben er een week niet geweest. Deze ongeduld moet echt nodig weer kijken:)
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen ook inderdaad 5100,- terug voor de keuken en die hebben we gekocht bij keukenconcurrent. Ik heb een bloedhekel gekregen aan die medewerkers (en zij denk ik ook aan mij haha) maar ik krijg mn droomkeuken nu voor 6000,- dus daar ben ik heel erg blij mee. We hebben een soort gespiegelde L en het hoekje is dan aan de ene kant een kook gedeelte en er tegenover een bar. Aan de andere kant van de muur hebben we dan nog 2 hoge kasten waarin de combimagnetron en keuken + bergruimte zijn verwerkt. De hoge kasten zijn houtlook, en de rest vd keuken is hoogglans met een dun zwart stenen werkblad. Geen hoge kastjes, ipv daarvan willen we twee houten planken ophangen.

We hebben ook geen superduur apparatuur, meer gemiddeld voor een gemiddelde prijs haha.

De vloer in de keuken wilde we graag opgieten, maar vanwege budget en vloerverwarming nemen we daar betonlook pvc. Ik wordt al weer helemaal verliefd als ik er aan denk (L)(L)

Het enige waar ik echt niet over uit ben is hoe we de muur van de keuken gaan doen. Hoe hebben jullie dat (ontworpen)?



Verder willen we in het woongedeelte houtlook, maar daar hebben we ene heel mooi laminaat voor gevonden bij dezelfde meneer als waar we pvc gaan kopen. En als we bij hem de bovenverdieping afnemen dan maakt ie een mooi prijsje zegt ie. Hebben jullie ook combinatie prijzen bij verschillende bedrijven? En valt daarin te onderhandelen?



Over de muren zijn we in dubio, ik ben een voorstander van dat vliesbehang omdat ik als de dood ben voor scheuren. Maar vriendlief, bouwvakker, kent wel wat pooltjes of oud klasgenoten die kunnen stucen. Dus dat wordt nog een dingetje. Voor de bovenverdieping nemen we voorlopig behang.



Onze badkamer houden we zo standaard mogelijk omdat elk onderdeeltje zoooo duur is! We laten die zo kaal mogelijk opleveren en dan gaan we zelf voor meubels kijken. We hebben wel het geluk gehad dat we midden grote tegels hadden en uit 5 verschillende tinten konden kiezen. Bij lange na niet mijn smaak (glans, ik houd van mat en donker haha), maar dat wordt ons eerste project als we weer energie hebben om te klussen en daar goed voor gespaard hebben. Dus we hebben wel de badkamer vergroot, de douche 'dieper' gemaakt, zodat dat soort dingen al goed zijn als we ooit weer willen verbouwen.



Qua meerwerk hebben we ook 7 keer loze leiding, omdat we geen kruipvloer hebben en mochten we ooit een ingeving hebben dan is dat in ieder geval geen probleem omdat we op de meeste plekken loze leiding hebben. En daarnaast dus de aanbouw.



Zoals jullie zien proberen we echt een beetje op het geld te letten, we hebben allebei weer van 0 moeten beginnen vanwege samenwonen in vorige relaties en zijn daar toen spaargeld aan kwijt geraakt. Dus we hebben nu afgesproken om de belangrijkste dingen te sparen en dan de inrichting stukje bij beetje. Een eet tafel een maand later maakt voor ons niet veel uit. Als het maar bewoonbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Oja Fonteyn, om je vraag nog even te beantwoorden; het is een tussenwoning met drie verdiepingen en een punt dak. De buiten kant is een beetje jaren 30 stijl, in elke straatje zit bijvoorbeeld ook een woning met een erkertje. (hebben wij niet)

En verder wordt het een heel gevarieerde wijk, van 2 onder 1 kap, tot vrijstaan, tot tussen/hoekwoningen.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Roola!



Klinkt als goed project. ..op de communicatie na dan. .

Wij betalen 13750 voor een uitbouw van 1,8 m. Stuk duurder.

En krijgen voor de keuken maar 3300,00 terug.

Een keuken voor 6000,00 is ons niet gelukt hoor...goed gedaan!



Onze badkamer was in ogen prima in basis. Best redelijk grote wandtegels en op de vloer 30 bij 30 en antraciet.

Wij laten wel de wastafel vervallen en gaan zelf meubel kopen.

Wilde eigenlijk ook design radiator maar daar vroegen ze veel te veel voor helaas kon die niet afgedopt opgeleverd.
Klinkt goed Roola!!

Knap een keuken voor 6.000euro!



Wij zijn ook hard bezig met het zoeken naar een keuken. Van de week naar een (luxe) bedrijf geweest en hebben een mooie 3D-tekening laten tekenen. We weten nu precies wat we willen, alleen vroeg dit bedrijf er 13000 voor. Aangezien we 3000 euro terugkrijgen is dat ons nog iets te veel. Nu maar kijken bij de wat goedkopere voor een dezelfde opstelling, goedkoper prijsje.



Volgende week gaan we het koopcontract ondertekenen en dan hopelijk snel de hypotheek rond! :-)



En Roola, wij hebben precies hetzelfde type huis, lijkt net of je het over dezelfde straat hebt ook
Alle reacties Link kopieren
quote:Fonteyn schreef op 16 juni 2016 @ 09:59:

Kaatje,

Geen idee of dat een goede prijs is, sorry.

Was het nou bij jouw dat easy stuc niet in jullie regio komt?

Ben benieuwd of je al meer duidelijkheid hebt over je bouwdepo en de laatste rekening.

Klopt, Easy stuc had ik ook graag gewild, maar die komen hier niet. Ze gaan nu stucen met een net ertussen, zodat er zo min mogelijk kans is op scheuren. De laatste rekening heb ik helder, het ging om het meerwerk, dat inderdaad hoger is uitgevallen dan vooraf bedacht.
Alle reacties Link kopieren
Zo vanmorgen even bij de bouw wijzen kijken. Voor mijn gevoel gaat het allemaal niet zo hard.

Ruim 2 weken geleden was het huis uitgegraven en waren er palen in de grond geheid. Week later zijn er een aantal beton palen op de geheide palen gelegd. Vandaag gingen ze voor het eerst wat buizen in de grond leggen. 5 weken geleden is de bouw gestart.

Hoe ging dat bij andere mensen?



@jua hebben jullie de definitieve beslissing genomen om voor jullie nieuwbouwhuis te gaan??



@roala dat is een goede prijs voor een keuken. Klinkt mooi. en welkom hier.



@shadfaxx keuken voor 13000 is idd behoorlijk aan de prijs. Vaak valt er behoorlijk wat te onderhandelen. Ik zou zeggen gewoon proberen je wordt er vanzelf beter in.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 16 juni 2016 @ 20:54:

Zo vanmorgen even bij de bouw wijzen kijken. Voor mijn gevoel gaat het allemaal niet zo hard.

Ruim 2 weken geleden was het huis uitgegraven en waren er palen in de grond geheid. Week later zijn er een aantal beton palen op de geheide palen gelegd. Vandaag gingen ze voor het eerst wat buizen in de grond leggen. 5 weken geleden is de bouw gestart.

Hoe ging dat bij andere mensen?



@jua hebben jullie de definitieve beslissing genomen om voor jullie nieuwbouwhuis te gaan??



@roala dat is een goede prijs voor een keuken. Klinkt mooi. en welkom hier.



@shadfaxx keuken voor 13000 is idd behoorlijk aan de prijs. Vaak valt er behoorlijk wat te onderhandelen. Ik zou zeggen gewoon proberen je wordt er vanzelf beter in.Ik vind 13000 euro helemaal niet 'behoorlijk aan de prijs'. Het ligt er denk ik ook aan wat je koopt en met welke apparatuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven