Nieuwe buren

01-02-2019 10:44 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna 10 jaar geleden zijn wij in een nieuwbouw project gaan wonen. Alle buren waren nieuw en onbekend. Ook een beetje spannend natuurlijk want je weet wat je hebt en wat ga je nu naast je krijgen?

Nu bijna 10 jaar later. Wij zijn redelijk op onszelf, maar toch. We hebben een hoop met elkaar meegemaakt. Kinderen gekregen, overlijden, scheidingen. Niemand loopt de deur bij elkaar plat, maar als het nodig is weten we elkaar te vinden en helpen en steunen elkaar als het nodig is.

En dan gaan de buren verhuizen. Een logische stap in hun leven. Leuk voor hun maar voor ons een momentje van ai! Wat nu?

En dan ineens hoor je wie er naast je komen wonen. Bij toeval kennen we deze mensen en denken we alleen maar: holy Crap.
Nu zijn we zelf ook al een tijdje aan t kijken naar een ander huis maar dat zal ws nog wel even duren. De nieuwe buren stonden al heel blij voor de deur! “Hallooooo wat gezellig, heb je koffie?”
Pffffff zo geen zin in. Ik heb ze vriendelijk afgewimpeld want ik moest weg maar mennn wat zie ik hier tegenop.

Van een stil gezin (met 0,5 kind want co-ouderschap) naar een gezin met 4 kinderen. Ze zijn nu binnen met zijn allen en echt man, wat een kabaal.
Ik weet het hoor, ik moet het een kans geven en niet uitgaan van wat ik verwacht maar ik vind het een dingetje.

Ik wil uiteraard gewoon vriendelijk blijven maar ik heb geen behoefte aan al dat enthousiasme en New friends next door.

Ik wil alleen ff van me afpraten, ervaringen delen
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
ik ben blij dat ik dit niet heb

ik woon dan wel in een flat en met de meeste buren op mijn verdieping heb ik wel soms een leuk gesprek en 2 etages lager heb ik een vrienden en mijn bovenbuurvrouw heb ik inmiddels ook goede connectie mee
maar daar afentoe mee praten en dingen voor elkaar doen blijft het bij

bleh mensen die op de koffie willen
jakkes
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
mamsvan schreef:
01-02-2019 10:47
ik ben blij dat ik dit niet heb

ik woon dan wel in een flat en met de meeste buren op mijn verdieping heb ik wel soms een leuk gesprek en 2 etages lager heb ik een vrienden en mijn bovenbuurvrouw heb ik inmiddels ook goede connectie mee
maar daar afentoe mee praten en dingen voor elkaar doen blijft het bij

bleh mensen die op de koffie willen
jakkes
Ik vind mensen op de koffie geen probleem. Maar dan wel graag mensen die ik zelf uitnodig. Die ik zelf uitkies.
En tuurlijk, toen wij hier kwamen wonen kenden wij elkaar allemaal niet en toch is er een band ontstaan. Maar mensen waarmee je al geen klik hebt ineens naast je is niet heel relaxed.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Je overdrijft wel meteen een beetje hoor. Je klinkt zelf als een niet zo heel sociale buur. Is prima, maar je buren klinken ook niet heel raar. Ze hebben 1x over koffie gepraat en jij denkt dat ze nieuwe beste vriendjes willen worden?
Ja 4 kinderen geven wel wat herrie, maar zolang het alleen overdag is en niet s nachts, is het prima. En hou ze gewoon op een afstand, na 3x nee zal t toch wel bij hun doordringen dat je geen zin hebt in koffie/borrels/barbeque?
ik geef mn bek ook maar een douw
Thordis* schreef:
01-02-2019 10:53
Je overdrijft wel meteen een beetje hoor. Je klinkt zelf als een niet zo heel sociale buur. Is prima, maar je buren klinken ook niet heel raar. Ze hebben 1x over koffie gepraat en jij denkt dat ze nieuwe beste vriendjes willen worden?
Als je vandaag de sleutel krijgt en gelijk bij mij koffie wil drinken dan vind ik dat niet prettig. Ik heb nergens gezegd dat ik denk dat ze nieuwe beste vriendjes willen worden.
Ik zou jou niet graag als buur hebben hoor.
eerst maar eens afwachten
Gewoon zo doorgaan en ze haken vanzelf af :thumbsup: Als je dan eens iets wil zeggen van lawaai wordt dat wel lastiger.
aankleefsjaan schreef:
01-02-2019 10:55
Ik zou jou niet graag als buur hebben hoor.
Want?
biol schreef:
01-02-2019 10:54
Als je vandaag de sleutel krijgt en gelijk bij mij koffie wil drinken dan vind ik dat niet prettig. Ik heb nergens gezegd dat ik denk dat ze nieuwe beste vriendjes willen worden.
Dachten ze niet dat ze op de koffie konden komen, omdat jullie ze al kennen? Het zijn geen volslagen vreemden, dus misschien hebben je nieuwe buren dat even verkeerd ingeschat.
Ik zou vooral vriendelijk zijn, maar de echte afspraken (koffie, borrel, enz) een beetje afhouden. Praatje op straat is prima toch.
Vier kinderen zal inderdaad wel even wennen zijn. Hopelijk alleen herrie op nette tijden....
*Kettricken* schreef:
01-02-2019 10:57
Dachten ze niet dat ze op de koffie konden komen, omdat jullie ze al kennen? Het zijn geen volslagen vreemden, dus misschien hebben je nieuwe buren dat even verkeerd ingeschat.
Dat kan idd ja.
biol schreef:

Bekijk het eens positief: ze komen zich in ieder geval meteen voorstellen. Dat zou voor mij wel een plusje zijn. Meteen koffie hoeft van mij ook niet per se, maar ik zou wel wat over hebben voor een goede band met de buren. Daarna kun je het contact altijd nog wat temperen.
Lobeliaatje schreef:
01-02-2019 10:58
Ik zou vooral vriendelijk zijn, maar de echte afspraken (koffie, borrel, enz) een beetje afhouden. Praatje op straat is prima toch.
Vier kinderen zal inderdaad wel even wennen zijn. Hopelijk alleen herrie op nette tijden....
Dat is zeker zo. Ik heb ze uiteraard ook gefeliciteerd met hun overdracht en welkom geheten in de straat en ze succes gewenst met eventuele klusperikelen en de verhuizing.
Je begon al negatief met het idee dat je buren gingen verhuizen, in die modus van " ai wat nu " ben je verdergegaan, en toen werd dat erger omdat je je nieuwe buren bleek te kennen.
Zij stellen zich voor willen koffie en maken herrie. Ik begrijp dat dit ruk is maar je Kan je ergeren aan buren die koffie willen drinken maar je kan ook nee zeggen. En wie zegt dat ze elke week op de koffie willen.
Dat er nu herrie is het huis is nog redelijk leeg neem ik aan? dan klinkt het sowieso meer door.
En wat is er mis met vragen als het de spuigaten uitloopt te vragen of het wat minder kan?

Ik woon ook rustig bejaarden naast me een een echtpaar 50+ aan de andere kant beiden hoor ik amper, op de kleinzoon na als zij oppassen en die kan flink loeien.

Nu zijn dit gelukkig geen gehorige huizen, en ik denk ook niet dat ik ga juichen als er een gezin met 4 kinderen komt wonen, hoewel ik heb er ook 4, 3 nog thuis in de puber en pre puber leeftijd en ja mijn buren zullen weleens wat horen, maar het is maar net hoe je ze zelf in de hand houdt.

Denk dat toen ze klein waren en in de tuin speelden er meer " herrie " was sommigen ergeren zich andere maakt het niet uit.

Maar ook hoe gevoelig ben jij voor nu gevoelig want je modus is al negatief, en daar heb je vooralsnog alleen jezelf mee wat het niet waard is.

Wacht het even af joh misschien valt het wel mee.
Zit hun huis echt aan jouw huis vast. Wij hebben na 2 weken de buurt voor koffie uitgenodigd. Gewoon uit beleefdheid terwijl ik helemaal niet uit ben op close contact met de buren. Ik ben nogal op mezelf, meer dan de meeste buren want die hebben meer contact.

Dus misschien is het nu even in het begin op de koffie en straks niet meer.
Is het nu niet gewoon extra herrie omdat dat huis nog leeg is? Dikke kans dat het straks, als de meubels staan en de gordijnen hangen, wel meevalt, zeker in een nieuwbouwhuis.

Mijn ervaring met dat koffiedrinken is dat het in de praktijk wel meevalt. Ik vind het wel logisch dat ze even hoi komen zeggen als ze er net komen kijken voor de eerste keer en ze kennen je.
Jammer dat je ze moest afwimpelen. Nodig ze gewoon een keertje uit als ze er net wonen. En daarna niet meer, als je het niets vindt.
Ik zou ook niet blij worden van buren die de eerste dag op de stoep staan voor koffie. Zou me een beetje een benauwend gevoel geven. Maar goed, misschien bedoelen ze er verder niets mee en wilden ze gewoon vriendelijk zijn en dachten ze dan hebben we dat gelijk gehad?

Ik zou ze een andere keer uitnodigen voor koffie en als je merkt dat ze wel heel close willen worden gewoon een beetje de boot afhouden. Dan zullen ze de hint toch wel snappen?

Hopelijk valt het mee met het lawaai. Kan me voorstellen dat het wel even wennen is 4 kids naast je. (Maar ik heb dan ook helemaal niks met kinderen :biggrin: )
biol schreef:
Ik vind dat doodnormaal, al had ik zelf koffie aangeboden als nieuwe buur. Voor hetzelfde geld kom je naast mensen die het aso vinden dat je na een week nog geen kennis hebt gemaakt en koffie bent komen drinken.
Ik vind wel dat je erg negatief bent en meteen van het ergste uitgaat. Laat het op je afkomen en geef het een kans. Dat mensen als ze ergens nieuw zijn op de koffie willen komen om kennis te maken is toch niet vreemd? Als jij daar niet op zit te wachten hou je het gewoon af.
Oh en ik spreek mijn buren niet veel, zo eens in de paar maand drink ik koffie met de ene buurvrouw en de andere buren zijn meer van jouw soort. Dat mag, maar voor de ene buurvrouw zou ik rustig op de dieren passen en de planten water geven en spullen uitlenen, terwijl we elkaar hoogstens maandelijks spreken en dan een praatje op de oprit zeg maar, voor de anderen absoluut niet. Die zijn zo op zichzelf dat er 0 binding is met de buurt. Er kan net hoi af. Mag, maar dan voel ik me ook niet betrokken.

Verder lenen we soms een pak koffiemelk bij elkaar of gereedschap. We spreken elkaar echt niet wekelijks, maar jezelf voorstellen in de eerste paar dagen dat je de sleutel krijgt en koffie drinken vind ik echt doodnormaal.
relax.. het komt vast goed.Nieuwbouwhuizen zijn meestal goed geïsoleerd en zodra alle spullen er in staan is het vast minder lawaaiig .

En die koffie. Zo nu en dan een bakkie doen kan toch wel ? Maar wees gewoon duidelijk. Dat je het gezellig vindt maar niet iedere week.
Madeliefjees schreef:
01-02-2019 10:53
Ja 4 kinderen geven wel wat herrie, maar zolang het alleen overdag is en niet s nachts, is het prima. En hou ze gewoon op een afstand, na 3x nee zal t toch wel bij hun doordringen dat je geen zin hebt in koffie/borrels/barbeque?
Ook overdag kan dat ook heel vervelend zijn als er continue blokken over een plavuizen vloer worden gegooid, heen en weer gerend wordt en meubels over plavuizen worden getrokken.
Zo nu en dan eens lawaai: geen probleem. Continue lawaai, ook overdag, is op z'n zachtst gezegd niet prettig.
Thordis* schreef:
01-02-2019 11:20
Oh en ik spreek mijn buren niet veel, zo eens in de paar maand drink ik koffie met de ene buurvrouw en de andere buren zijn meer van jouw soort. Dat mag, maar voor de ene buurvrouw zou ik rustig op de dieren passen en de planten water geven en spullen uitlenen, terwijl we elkaar hoogstens maandelijks spreken en dan een praatje op de oprit zeg maar, voor de anderen absoluut niet. Die zijn zo op zichzelf dat er 0 binding is met de buurt. Er kan net hoi af. Mag, maar dan voel ik me ook niet betrokken.

Verder lenen we soms een pak koffiemelk bij elkaar of gereedschap. We spreken elkaar echt niet wekelijks, maar jezelf voorstellen in de eerste paar dagen dat je de sleutel krijgt en koffie drinken vind ik echt doodnormaal.

Ik ben ook zo op mezelf als TO, ik snap haar wel.

En eerlijk? Het zou niet in me opkomen om mijn buren te vragen om op mijn kinderen/dieren/planten te passen.

Ik wil liever van niemands goodwill afhankelijk zijn, vind het geen prettig idee om bij mijn buren in het krijt te staan.
Vermoed dat TO ook niet zo snel haar nieuwe buren zal vragen voor zoiets.

TO, ik begrijp je wel, snap ook niet dat mensen zichzelf zomaar ergens uitnodigen. Ik zou dat zelf nooit doen en ik zou er ook moeite mee hebben als iemand anders dat bij mij probeert.

Verder denk ik dat je weinig meer kunt dan afwachten. Met je druk te maken heb je inderdaad alleen jezelf en het verandert niets aan de situatie.
Tegen van die hele enthousiaste types die subtiele hints niet snappen zeg ik trouwens wel gewoon dat ik nogal op mezelf ben en niet hou van onverwacht bezoek.
Als je dat op een nette manier zegt dan wordt dat in mijn ervaring meestal wel geaccepteerd - ze begrijpen het misschien niet, maar dat hoeft ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven