nieuwe kat bij onze kat?

05-04-2018 10:30 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben vorig jaar een van onze twee katten moeten laten inslapen. Ze waren erg op elkaar gesteld, hoewel de overgebleven kat wel het meest onderdanig was. Ze sliepen altijd bij elkaar en speelden ook veel met elkaar. De kat die is overgebleven is nu 8 jaar oud en het is een ras dat wel bekend staat dat ze niet graag alleen zijn. Ik heb nu een beetje medelijden met haar, want omdat we jonge kinderen hebben, trekt ze zich vaak de hele dag terug op zolder en komt ze pas naar beneden als het weer rustig is. Nu gaan we binnenkort verhuizen naar een ander huis. Ze kan daar naar buiten, we hebben straks een grote tuin (hoewel ze wel kouwelijk is en hier eigenlijk alleen naar buiten gaat als het warm en zonnig is). Ik vraag me af of het verstandig is om dan een nieuwe kat voor haar er bij te zoeken. Ze moet dan 6 weken in huis opgesloten zitten, wat misschien dan juist een goede periode is om haar te laten wennen aan een andere kat, die dan ook meteen 6 weken met haar zit "opgesloten". Of zorgt dat juist voor nog meer stress? En wat zou het beste werken? Een wat oudere kat die meer in de buurt van haar eigen leeftijd zit, of juist een kitten, waardoor de kans op acceptatie misschien groter is? Of gewoon voorlopig geen andere kat (die we dan natuurlijk ook aan wat stress moeten blootstellen, want als we zijn verhuisd is het niet meteen helemaal op orde) en zien hoe ze zich in de nieuwe omgeving voelt?
Katten zijn geen sociaal volk voor hun eigen soort. Ze dulden elkaar en wennen aan elkaar maar een nieuwe vreemde kat is gewoon stressvol.

Ik zou gewoon eerst de kat laten rouwen en kijken hoe die zich gaat gedragen.

Hier had ik 2 broertjes en er is er nog maar eentje over. Die was ook eerst heel zielig en verdrietig maar is nu hele rustig en krijgt veel aandacht en lijkt juist gelukkiger te zijn dan met broer. Heel raar.
In jouw situatie zou ik eerst de kat minstens een paar maanden gunnen in het nieuwe huis om te wennen. Je trekt haar weg uit haar territorium, ze kent bijna niet anders meer. Als ze eenmaal alles een beetje kent inclusief de tuin, dan kun je rustig aan eens een keer naar bijv. een asiel gaan om daar met een van de verzorgers te kijken wat voor kat bij haar zou passen. Leeftijd, geslacht e.d. KUNNEN invloed hebben, maar het belangrijkste is kijken naar je huidige katje en wat goed ZOU kunnen gaan. Geen garanties, want zoals lucifermiauww al zegt gedogen katten elkaar meer dan dat ze per definitie graag vriendjes met elkaar willen worden als ze op elkaars huid moeten leven.
lillya wijzigde dit bericht op 05-04-2018 10:56
Reden: foutje
1.10% gewijzigd
Lucifermiauww schreef:
05-04-2018 10:43
Katten zijn geen sociaal volk voor hun eigen soort. Ze dulden elkaar en wennen aan elkaar maar een nieuwe vreemde kat is gewoon stressvol.
Dat is niet altijd waar. Bepaalde (ras)katten hebben echt gezelschap van een maatje nodig. Zoals TO ook zegt over haar kat. Vaak merk je dat vanzelf aan hun gedrag.

Misschien inderdaad de verhuizing afwachten en daarna kijken hoe het met je kat gaat. Ik zou gaan voor een kitten (als je voor een raskat gaat heb je bijvoorbeeld de blauwe Rus of devon rex die erg sociaal zijn en aansluiting zoeken bij andere katten) of een oudere kat van dezelfde leeftijd die ook een timide of rustig karakter heeft , zodat je huidige kat zich niet bedreigd voelt door de nieuwkomen.

Voor mijn kat (ook onderdanig) heb ik een timide kitten uitgezocht en die twee zijn echt maatjes geworden.
Ik stond ooit voor hetzelfde met een kat van 12 jaar. Ik heb toen uit het asiel een kat van dezelfde leeftijd gehaald, die in het asiel een allemansvriend was en zich niet liet intimideren door een nukkige kat. Echt dikke mik zoals broer en zus waren, zijn ze nooit geworden, maar de kat fleurde er wel van op (en de asielkat was ook dolgelukkig).
Ja dus toch eerst maar eens over en als alles rustig is eens verder gaan kijken voor een maatje voor haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven