Nieuwe tuin...

13-01-2008 20:24 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen binnenkort een tuin aan leggen(laten doen) en ben op zoek naar ideetjes! we hebben wel een idee in ons hoofd maar willen nog even verder kijken.

Ik zie wel een aantal sites maar niet echt dat ik denk,hey da's leuk. Dus mijn vraag is,is hier iemand die een leuke site weet met tuin-ideetjes?

Alvast bedankt
Hm, ik gebruik wel heel vaak de woorden 'dan' en 'ook'.
Ik vind hier dingen van.
@sabel thx ik zal morgen gelijk eens even kijken in de winkel...

Ik moet zeggen dat het aardig begint te kriebelen na al deze tips,en zondag(heb ik veel tijd) ga ik even kijken op Funda voor vb tuinen.Dat vond ik wel een goeie tip eigenlijk.
Mamalelie:

De tuin wordt zo'n 5,5 bij 6,5 op pal zuid. Aan de achterkant staan van die schanskorven (rotsblokken in metalen constructies) en pal daarachter ligt een park van zo´n km2. Vrij dus! Wel ligt het park zo'n 3 meter lager dan onze tuin.

Mijn wensen zijn: liefst fruitboompjes in de tuin (ik ben gek op de bloesem!), liefst veel bloemen, symmetrisch, qua kleur veel tinten groen en als accentkleur het gamma van wit tot paars.

Links en rechts komen schuttingen te staan, dat zijn van die van gegalvaniseerd staal gemaakte roosters. Ideaal om te laten begroeien dus en wat mij betreft ook zo snel mogelijk (ben behoorlijk gesteld op mijn privacy...). Ook wil ik aan het eind van de tuin, waar de schanskorven staan, ook iets groens (ik dacht aan bamboe ofzo, dat ruist zo fijn). Omdat het park zoveel lager ligt, wil ik voorkomen dat iemand (bijv. een kind) per ongeluk te ver over de rand leunt en naar beneden kukelt. Als er planten staan is de verleiding minder groot om daar te kijken, het is immers gewoon tuin.

We krijgen een grote woonkeuken beneden met vier openslaande tuindeuren, waar een tafel ongeveer 3 meter lang komt te staan. Ik wil dus heel graag de tuin bij de keuken betrekken, het moet een verlengstuk worden. Zelf heb ik al bedacht om dezelfde kleur tegels in de tuin te leggen. In onze keuken komt leisteen van 60x60, dus het liefst wil ik ook donkergrijze/zwarte tegels van dat formaat in de tuin (leisteen wordt me te kostbaar en bovendien kon het niet handig gelegd worden). We houden ervan om met wat vrienden in de tuin te zitten en te borrelen, maar ik wil niet de hele tuin laten bestraten. Eerst bedacht ik dat ik wel 3 of 4 dakplantanen wilde voor de tuindeuren, zodat in de zomer een groen dak voor schaduw zorgt en in de winter je toch genoeg daglicht binnenkrijgt. Nu blijkt dat die bomen wel gaaf zijn, maar toch wel pontificaal midden in de tuin komen te staan, waardoor de plek voor de tuintafel wel klein wordt.

Boven de woonkeuken komt de woonkamer en op het laatste stukje keuken is een dakterras gemaakt. Hier wil ik zo'n soort loungehoek maken, gewoon zelf in elkaar getimmerd met matrassen erop en Marrokaanse lantaarns. Een lekker plekje om 's avonds samen met een wijntje een bord nachos heerlijk van de avondzon te genieten. Over dat laatste heb ik wel een prima idee (en ook een aantal plaatjes). Het is puur de tuin dus!

Spui je ideeen dus!! Mocht je nog meer informatie willen, vraag gerust!
Ik ben erg jaloers Tinkerbel... Wat geweldig zo'n tuin en zo'n keuken!! Ik zou, aangezien je waarschijnlijk ook erg van koken houdt, niet alleen gewone planten in je tuin zetten, maar ook eetbare en kruiden.
Ook ik ga dit voorjaar mijn tuin grondig aanpakken. Ik houd van groenblijvende dingen; relatief weinig onderhoud, ziet er het hele jaar door mooi uit. Verder wil ik een stukje kruidentuin aanleggen, omdat ik het leuk vind om te koken en het makkelijk is als ik de verse kruiden uit eigen tuin kan halen.

Ik heb een tuin op het zuiden, en kijk vanuit mijn woonkamer uit op de schuur (die dus een muur op het noorden heeft). Ik zit eraan te denken om een klimmer tegen die muur te plaatsen, maar liever geen hedera. Iemand tips?
quote:Spammie schreef op 19 januari 2008 @ 09:19:

Ik ben erg jaloers Tinkerbel... Wat geweldig zo'n tuin en zo'n keuken!! Ik zou, aangezien je waarschijnlijk ook erg van koken houdt, niet alleen gewone planten in je tuin zetten, maar ook eetbare en kruiden.

De tuin is nog een kale vlakte hoor en met 6,5 m diep niet echt groot, haha. Maar: we zijn er ook echt heel erg blij mee en hopen er nog heel erg lang te wonen. Echt ons plekkie!

Goede tip van die kruiden! Daar moet dus nu ook een plekje voor komen. Thanks!
Ik heb helemaal geen tuin! En als je tuin grenst aan een park, dan lijkt het natuurlijk veel en veel groter dan het is. Die 6,5 m diep is dan enkel wat jij mag inrichtten, maar qua zicht... Werkelijk, ik ben jaloers!
Ehm, ik durf het bijna niet te zeggen, maar ons terras is ongeveer zo groot als jouw tuin......

Die zwarte kleur tegels doortrekken is waarschijnlijk een goed plan, je kunt ook tegels in verschillende maten nemen, dat is even puzzelen, maar geeft wel een romantisch resultaat.

Als je begroeiing boven je tafel wilt, kun je ook een houten raamwerk maken en daar planten tegenop laten klimmen. De blauwe regen is daar heel geschikt voor, die wordt groot genoeg, als je tuin op het zuiden ligt kun je ook druif nemen (of een combinatie natuurlijk). Houd er wel rekening mee dat je ook gewenste en ongewenste huisdieren erbij krijgt (vogeltjes vinden druiven best lekker, maar wespen ook). Klimop zou ook kunnen, maar kan de muur aantasten. Vraag even na welke eventueel geschikt zou kunnen zijn, er zijn namelijk heel veel soorten.

Kruiden moet je dicht bij het terras houden. Die tip van sabeltandcavia (tjee, wat een nick...) om het terras niet gelijk aan het huis vast te leggen is in zo'n geval helemaal zo gek nog niet. Want als je steeds door je tuin heen moet om er bij te komen laat je het al gauw staan. En je tuin is weliswaar niet groot, maar als het regent ...

Clematis is een snelle en goede klimmer, met weinig onderhoud, veel bloemen, in de herfst een soort pluimen, niet al te luisgevoelig, in veeeeeeeeeeeeel kleuren. Kamperfoelie is ook een hele mooie klimmer, maar wel luisgevoelig, in een kleine tuin niet echt aan te raden. Echte grote bomen moet je 2 meter van de erfgrens af plaatsen, dat gaat niet lukken denk ik, of je moet van je buren zwart op wit krijgen dat het oke is.

In onze tuin staat een vlinderstruik, die is prachtig, maar wordt wel erg groot, een boom die met z'n kruin boven je schutting uitkomt zou wel beter zijn. Dus even met je nieuwe buren babbelen is zeker de moeite waard. Je hebt van die bomen (ik weet de naam niet) die je iedere herfst helemaal terug snoeit, die worden niet zo heel groot. Je kunt ook de takken eraan laten en er pindanetjes en ander vogelspul inhangen. Zijn de vogeltjes erg blij mee en je hebt in de winter ook leven in je tuin. Ik heb wel eens gezien dat mensen hem ook in het voorjaar snoeien, maar of dat een goed plan is weet ik eerlijk gezegd niet, bij ons staan die boompjes langs het voetpad van de gemeente, maar die worden in het najaar gesnoeid.

Achterin je tuin kun je natuurlijk de schutting dichtspijkeren tegen inkijk, maar persoonlijk zou ik wat doorkijkjes houden, dan lijkt je tuin gigantisch. Een park waar je zelf geen onderhoud aan hebt, geweldig. Ook hier zou ik voor klimmers kiezen. Rozen zijn erg mooi, maar moeten wel enigzins bijgehouden worden, de passiebloem is ook een optie, maar daar moet je een beetje geluk mee hebben. Die kan een verwelkingsziekte krijgen, en is dan binnen een week helemaal wijlen.

Azalea is ook in heel veel soorten, maten en kleuren verkrijgbaar. Nadeel van deze plant is wel dat ie maar kort bloeit, rozen en clematis bloeien veel langer.

De sneeuwbal (groen met grote witte bollen) wordt officieel heel groot, maar je kunt m ook heel goed knippen, dus zo groot laten worden als jij wilt. Hij bloeit een paar weken, en ruikt dan heeeeeeeeeeeerlijk.

De hosta is een plant die wat dichter bij de grond blijft, grote bladeren heeft en bloemen op lange stelen. De hosta is meestal paars. Ruikt helemaal niet. Hosta houdt wel van een beetje schaduw dus even opletten waar je m neerzet.

Sering ruikt ook heerlijk, kan enigzins klimmen maar is meestal in struikvorm.

Buxus is leuk om een haagje van te maken. Gewoon simpel groen, maar wel een leuke plant om bijvoorbeeld om het terras heen te zetten. Zo creeer je meteen diepte in je tuin. Buxus is wel prijzig, maar je kunt m heel goed stekken. Neem van iemand het snoeiafval, snijdt het schuin af, steek ze in de grond en houd de grond goed nat. Voordeel; niet al te duur. Nadeel; het duurt even eer je daadwerkelijk een haagje hebt. Maar goed, als je het plan hebt om er de rest van je leven te blijven maakt dat niet zoveel uit.

Lavendel is ook een lekker ruikende plant. Zet er niet teveel, want je koopt ze heel klein maar hij wordt groter dan je denkt. Hij trekt hommels aan, maar hommels zijn vriendelijke beestjes (ook al denken de meeste mensen van niet).

Munt kun je goed planten, maar ook heel goed in een grote pot zetten, hij groeit nogal wild.

Aardbei zet je liever niet in de volle grond als je niet teveel onderhoud wilt hebben, dat gaat je hele tuin door.

Kruisbessen kun je als struikje op stam kopen, dat wordt pakweg een meter hoog dus ook makkelijk in een kleine tuin kwijt te raken.

Lelietjes van dalen gaan ook door je hele tuin, een heel leuk plantje maar je moet er wel de ruimte voor hebben.

Bamboe is een soort apart. Let goed op en vraag nog beter na. Liefst aan 3 verschillende tuinmensen. Bamboe is er ook in verschillende soorten. Er zijn soorten waarvan de wortels door alles heen gaan. Zoeentje hebben wij ooit gehad. Om hem de tuin uit te krijgen hadden we een bijl nodig. Neem er een die je goed in toom kunt houden.

Als je nog ergens een plekje over hebt kun je lampepoetsersgras neerzetten. Dat is een grassoort die in een bolletje groeit en zachtpaarse pluimen krijgt.

Als je iedere maand door het tuincentrum loopt, en dan planten aanschaft die op dat moment in bloei staan, heb je altijd kleur in je tuin.

En waarom niet vanaf je achterdeur een paadje of stapstenen, en dan midden in de tuin een rond terras, eventueel zo groot mogelijk, en dan erom heen de hoeken beplanten. Je zou dan boven het terras in prieelvorm een grote pergola kunnen maken, die je laat begroeien, heb je meteen een parasol.

@Capibara

Als er iets tegen een muurtje aan moet komen zou een vuurdoorn een optie kunnen zijn. Dat is een donkergroene struik, officieel valt ie niet onder de klimmers, maar hij wordt wel hoog genoeg. Einde zomer, begin herfst krijgt ie oranjerode bessen, die de merels erg lekker vinden. Een vuurdoorn kun je met een snoeischaar knippen zoals je dat wilt, dus als hij voor een deur groeit, knip je daar de takken gewoon weg. Maak wel erachter (dus vantevoren, tegen de muur aan) een rekje, waar je een vuurdoorn aan vast kunt maken. En neem dan niet zo'n plastic harmonicarekje, want na een paar jaar verweert dat, en is het zo kapot. En een vuurdoorn wordt echt een stevige struik, dus een beetje houvast heeft ie wel nodig. Je kunt de achterste takken dan vastmaken.
Ik heb al veel van mijn favoriete planten voorbij zien komen hier . Ik kan niet alles teruglezen, dus even uit mijn hoofd een paar dingen die me te binnen schoten n.a.v. de postings.

Terrastegels door laten lopen in je keuken (of andersom ) is idd mooi, maar denk er wel aan dat tegels voor binnen niet altijd geschikt zijn om buiten te leggen. Kijk of ze vorstvrij zijn. Zwarte tegels houden warmte vast en dat zou in de zomer wel eens erg warm kunnen zijn. Op een schaduwterras geeft dat minder natuurlijk.

Platanen hebben heel fijne haartjes op de bladeren die benauwdheid kunnen veroorzaken bij mensen met gevoelige luchtwegen. Is ook iets om rekening mee te houden.

Hebben je buren een mooie grote boom in de tuin, of grenst je tuin aan een park , maak er gebruik van! Laat de kleur of vorm van het blad of de kleur van de bloem terugkomen in je eigen tuin. Dat kan een plant zijn maar ook een voorwerp. Zo ontstaat er een verbinding met de omgeving waardoor je tuin groter lijkt.

Ik ben ook helemaal voor de herwaardering van de vuurdoorn. Een gemakkelijke vogelvriendelijke plant met veel sierwaarde. Op het noorden doet de klimhortensia en de camelia het ook goed. De camelia is geen klimplant maar kan wel hoog worden. De plant heeft wintergroen, glanzend blad en bloeit in februari/maart al met bloemen die op rozen lijken. Hij houdt van vochtige, zure grond en stelt een gift van compost en turf twee keer per jaar erg op prijs. Op kalkrijke, droge grond zou ik er niet aan beginnen.

Hommels aai ik gewoon over hun zachte bipsjes. Ze doen niets . Oja, druif over een pergola hebben we ook. Zomers hebben we er schaduw van en druiven natuurlijk, in de herst kleurt het blad mooi en in de winter als het blad gevallen is heb je genoeg licht binnen. De kale takken en de stam vind ik ook mooi, het geeft zo'n mediterraan sfeertje aan je tuin . Iemand had het over vogels. Dat klopt. Als je een hekel hebt aan ramen lappen, neem dan geen pergola met druif . Wespen hebben we trouwens geen last van.
Ik vind hier dingen van.
Ik haal dit topic even omhoog. Er staan zoveel goede tips in voor mijn kleine tuintje dat ik wil gaan veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven