Novilon: ervaringen?
zondag 15 augustus 2010 om 13:46
Omdat ik binnenkort in een huurappartement ga wonen, zou ik wat advies kunnen gebruiken over vloeren.
In 1e instantie wilde ik laminaat, omdat ik dat gewoonweg mooier vind.
Maar als je kijkt wat je kwijt bent met ondervloeren, plintjes etc kan het best prijzig uitpakken, en mijn budget is niet zo groot.
Nou zit ik dus novilon te overwegen.
Het is minder werk om het erin te krijgen (word gratis gelegd geloof ik), en kan het goed schoonhouden met mijn 2 katten.
Vaak vind ik het lelijk, maar kwam bij mijn oma die ook novilon had laten leggen en ik dacht dat het laminaat was!
Hoeveel geld was jij kwijt voor je novilon vloer(en)?
In 1e instantie wilde ik laminaat, omdat ik dat gewoonweg mooier vind.
Maar als je kijkt wat je kwijt bent met ondervloeren, plintjes etc kan het best prijzig uitpakken, en mijn budget is niet zo groot.
Nou zit ik dus novilon te overwegen.
Het is minder werk om het erin te krijgen (word gratis gelegd geloof ik), en kan het goed schoonhouden met mijn 2 katten.
Vaak vind ik het lelijk, maar kwam bij mijn oma die ook novilon had laten leggen en ik dacht dat het laminaat was!
Hoeveel geld was jij kwijt voor je novilon vloer(en)?
zondag 15 augustus 2010 om 13:49
zondag 15 augustus 2010 om 13:57
quote:Gravinnetje schreef op 15 augustus 2010 @ 13:52:
Ik denk dat je met echt mooie, duurzame novilon wellicht net zo veel geld kwijt bent als met laminaat.
Wij hebben in de woonkamer duur laminaat. In de slaapkamers wat goedkoper en in de gang en op de trappen marmoleum.Het hoeft niet jaren mee te gaan, omdat ik geen jaren in dit appartementje wil wonen. Dus echt duurzaam hoeft het ook niet te zijn.
Ik denk dat je met echt mooie, duurzame novilon wellicht net zo veel geld kwijt bent als met laminaat.
Wij hebben in de woonkamer duur laminaat. In de slaapkamers wat goedkoper en in de gang en op de trappen marmoleum.Het hoeft niet jaren mee te gaan, omdat ik geen jaren in dit appartementje wil wonen. Dus echt duurzaam hoeft het ook niet te zijn.

zondag 15 augustus 2010 om 14:01
Op zolder hebben wij industriele Novilon. Bedoelt voor vloeren in fabrieken e.d. Het lag er al in omdat de vorige eigenaar bij Novilon werkt. Zo lang we de zolder niet gaan verbouwen kan de vloer nog wel 100 jaar mee, het gaat nooit kapot. We hebben al een keer lekkage gehad zonder dat we het merkten (verwarmingsketel lekte behoorlijk). Het water bleef gewoon op de vloer liggen. Ook laten we wel eens perongeluk het raam open staan terwijl het regent. Ook geen probleem.
Ik denk alleen niet dat dit type Novilon (tegen een redelijke prijs) verkrijgbaar is voor consumenten en het is niet echt mooi voor in de woonkamer.
Doordat het ons zo goed bevalt op zolder hebben we er ook nog even gekeken voor Novilon in de woonkamer maar dat was wel een heel stuk duurder dan laminaat (9 euro de vierkante meter bij de bouwmarkt).
Ik denk alleen niet dat dit type Novilon (tegen een redelijke prijs) verkrijgbaar is voor consumenten en het is niet echt mooi voor in de woonkamer.
Doordat het ons zo goed bevalt op zolder hebben we er ook nog even gekeken voor Novilon in de woonkamer maar dat was wel een heel stuk duurder dan laminaat (9 euro de vierkante meter bij de bouwmarkt).
zondag 15 augustus 2010 om 14:04
zondag 15 augustus 2010 om 14:08
Wij hebben Novilon op twee slaapkamers en op de gehele zolder. Ik vind degene die we gekozen hebben zelf nog steeds mooi (een wat grovere structuur met houtige kleuren, maar zonder overduidelijke nepplanken) en voorlopig blijft het mooi. Wel is het zo dat meubels afdrukken nalaten op het dikkere materiaal die echter wel weg lijken te trekken. Hoe het gaat bij iets langer staan weet ik niet. De kosten waren voor ons trouwens wel flink, aangezien alles geëgaliseerd moest worden voor het erin kon (meer dan 2000 euro voor twee kamers en een complete verdieping). De reden voor ons om voor Novilon te kiezen was trouwens de ervaring dat een lopende hond en katten op laminaat behoorlijk hoorbaar is en op Novilon toch minder.

zondag 15 augustus 2010 om 14:11
Novilon is de merknaam voor een duurdere soort vinyl. Er zit een speciale showroom in Coevorden, waar de fabriek staat. Je hebt het in allerlei looks (hout, beton, blokken, stroken, industrieel, etc.). Als je in de buurt woont is dat zeker de moeite van het kijken waard.
Ik ben zelf wel een liefhebber van Novilon en heb nu ook Novilon houtlook in het hele huis (m.u.v. de trap). In mijn vorige huis had ik in de keuken Novilon in een gegoten steentjeslook (van die gegoten vloeren met een klein spikkeltje erin; lastig uit te leggen). Het voordeel boven laminaat vind ik dat het warmer is aan de voeten, minder lawaaierig, het is makkelijk in het onderhoud en je zit niet met zoekrakende plintjes e.d.. Voorheen had ik laminaat maar dat vond ik niet erg mooi.
Kijk in ieder geval goed welke kwaliteit vinyl je nodig hebt. Ga voor ruimtes waar intensiever in geleefd word niet naar een Leen Bakker of een Kwantum. Goedkoop is dan vaak duurkoop omdat het direct beschadigd.
Hier hoefde de ondervloer niet aangepakt te worden (was egaal genoeg) en ik geloof dat we ongeveer 1400 euro hebben betaald voor het hele huis (halletje, woonkamer, kleine keuken, 2 slaapkamers). Het was trouwens een aanbieding en inclusief legkosten. Normaal waren we ongeveer 2000 euro kwijt geweest voor de totale vloer.
Ik ben zelf wel een liefhebber van Novilon en heb nu ook Novilon houtlook in het hele huis (m.u.v. de trap). In mijn vorige huis had ik in de keuken Novilon in een gegoten steentjeslook (van die gegoten vloeren met een klein spikkeltje erin; lastig uit te leggen). Het voordeel boven laminaat vind ik dat het warmer is aan de voeten, minder lawaaierig, het is makkelijk in het onderhoud en je zit niet met zoekrakende plintjes e.d.. Voorheen had ik laminaat maar dat vond ik niet erg mooi.
Kijk in ieder geval goed welke kwaliteit vinyl je nodig hebt. Ga voor ruimtes waar intensiever in geleefd word niet naar een Leen Bakker of een Kwantum. Goedkoop is dan vaak duurkoop omdat het direct beschadigd.
Hier hoefde de ondervloer niet aangepakt te worden (was egaal genoeg) en ik geloof dat we ongeveer 1400 euro hebben betaald voor het hele huis (halletje, woonkamer, kleine keuken, 2 slaapkamers). Het was trouwens een aanbieding en inclusief legkosten. Normaal waren we ongeveer 2000 euro kwijt geweest voor de totale vloer.

maandag 16 augustus 2010 om 11:22
Novilon is echt niet goedkoper dan laminaat. Wij hebben het boven liggen omdat ik liever geen laminaat wilde (slechte ervaring na lekkage) en het minder gehorig klinkt. Wij hebben de soort met een houtmotief en het ziet er echt uit als laminaat, dus ook met een houtstructuur en niet zo glanzend als vinyl. Ik ben er wel tevreden over al zijn er hier en daar toch wel kleine beschadigingen zichtbaar (afdrukken van meubels en een scheur op de overloop ivm verhuizing wasmachine).