obesikat

06-03-2012 17:13 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens de dierenarts is mijn kat te dik. Ik zag het zelf eigenlijk niet zo tot hij ze dat zei. Hij is ongeveer anderhalve kilo te zwaar volgens de richtlijnen van gewicht voor zijn ras.

Hij krijgt dieetvoer wat geconcentreerd is dus daar krijgt hij minder van dan van normaal voer. Toch is dat blijkbaar teveel want bij elk dierenartsbezoek weegt hij zwaarder. Hij krijgt van mij wel eens wat lekkers, kattensnoepjes. Gewoon omdat hij zo cute is, of als hij een pilletje heeft moeten doorslikken of na het nagelsknippen of als we naar de dierenarts gaan en hij in zijn reismandje moet.

Omdat overgewicht gevaarlijk kan zijn en ik niet wil dat hij ziek wordt moet hij op dieet. Maar hoe doe ik dat het beste? Gewoon minder geven tot hij weer op gewicht is? En geen snoepjes meer geven?

Het is een binnenkat en hij is matig actief.
quote:SeptemberGirl schreef op 06 maart 2012 @ 17:27:

naar buiten doen!

En nagels knippen?? Het is geen kind! Dat kunnen katten heel goed zelf, aan een boom.

Hoe verzin je het Ik heb één kater lopen die wel buiten komt, maar alsnog niet erg actief is. Bij hem moeten toch écht de nagels geknipt worden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zou niet zomaar even minderen met voer (daar moet je echt een deskundige naar laten kijken, het is zwaar afhankelijk van wat een kat precies te eten krijgt), maar meerderen met beweging...
quote:anjapanja schreef op 06 maart 2012 @ 23:07:

Is natvoer per defenitie (van een goed merk dan) beter voor de lijn dan brokjes? Hij krijgt dieetvoer van dierenarts voor zijn blaas. Als natvoer 'magerder' is kan ik dat om de dag wellicht vervangen voor brokjes mits dat geen blaasproblemen in de hand werkt.

Niks is per definitie 'beter', het is allemaal afhankelijk van je kat.

Omdat natvoer voor 80% uit vocht bestaat, vult het wel veel (kwantiteit), maar krijgt de kat qua voedingswaarde een stuk minder binnen dan met brokjes. Wat ik bedoel met kwalitatief goed natvoer is natvoer zonder granen, suikers en dat soort onzin (wat dus volop in Whiskas. Felix e.d. zit) Ik geef Bozita of Almo Nature en veel rauw vlees.

Mijn obesikat had ook blaasgruis en ik moest van de dierenarts dieetvoer s/o geven, maar ik vind dat niet goed op lange termijn en hij was onder de 1 jaar en dan mag je geen dieetvoer geven! (ik weet niet hoe oud jouw kat is?); ik geef mijn obesikat dus natvoer aangelengd met extra vocht (is JUIST goed voor de blaas; wordt ie lekker gespoeld en vindt gruis sneller de uitgang)

Sinds ik zijn 3x maal daags brokken vervangen heb voor 2 x daags brokken en 1 x daags goed natvoer + extra watre is hij flink gaan afvallen; nu 0,7 kg kwijt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven