onbehandelde tafel lakken?

14-04-2011 12:31 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe houten tafel gekocht. Ik denk dat het teak hout is. Het is een tafel van onbehandeld hout, in ieder geval is het hout niet glad. Het is een soort boerderij-tafel. (Hmmm hoe leg ik dat uit.) Het blad is dan ook ongelijk, alsof het van planken hout is gemaakt. Prachtig en ben er heel blij mee. Nadeel is echter dat ik er met dunne stofjes aan blijf haken en dat vlekken er direct intrekken. En ik ben niet echt een viltjes, tafelkleed type. Nu dacht ik er aan om de tafel met een soort doorzichtige lak te lakken. In de bouwmarkt zag ik echter alleen maar doorzichtige lak, met een kleur. Maar ik vind de kleur van de tafel zo mooi. En ik begreep dat je de tafel eerst moet schuren, maar dat is met zon ongelijke tafel echt niet mogelijk. Wie heeft er een goede tip of ervaring??
Je kunt er Gliza overheen doen. Heb je in mat en in glans. Ik zou dan mat nemen. Dan kun je er rustig wat overheen morsen zonder dat het meteen intrekt.
Gliza? Ik ga dat even googlen. Het probleem is namelijk ook dat je zo'n ruwe tafel ook niet makkelijk met een doekje afneemt.
Er is ook genoeg kleurloze lak hoor. Ik heb de mijne met jachtlak behandeld; maar Gliza is ook prima. Kun je zelfs nog je mate van glans kiezen
Echt? De lak die ik zag staan, was dan wel naturel, maar dan naturel eiken, of naturel licht kersen of iets dergelijks. Jachtlak? Wat is dat? En Gliza kan ik ook niet terug vinden op google.
Ah! Jachtlak is voor een jacht en gliza is zeker Glitsa??
ga niet naar de Gamma/Praxis etc, maar naar een verfspeciaalzaak. Foto mee van de tafel en detailfoto waarop de houtstructuur duidelijk is, laat je echt voorlichten.
Ja, dat is misschien wel een goed idee. Het was geen goedkope tafel namelijk. Wil hem niet verpesten.
Glitsa! Ja, idd.

Jachtlak is niet per se voor boten De lak die je hebt zien staan heeft ook een kleurloze variant. Staat er gewoon naast, als het goed is.
Ja idd Glitsa ik doe het overal overheen. De kinderstoeltjes en tafel. Je ziet er niks van en het beschermt heel goed.

Zeker omdat je het niet ziet, kun je het gewoon gebruiken. Is niks mis mee, en je gaat er zeker niet je tafel mee verpesten.
Ik zou zo'n tafel niet lakken, maar in de olie zetten. Is goed voor het hout en je hoeft er niets van te zien! Ook fijn om kringen ed te voorkomen.
zelfe probleem hier gehad, ook teakhouten tafels gekocht met daar wat bramen aan maar hebben via meubelzaak waar we één van de twee tafels hebben gekocht het advies gekregen in te smeren met teakfinisher. Hebben toen eerst tafel geschuurd en glad gemaakt, stofvrij gemaakt, met spons teakfinisher erop gedaan (is waterachtige lichte substantie) in laten trekken en nogmaals herhaald. nu 2 jaar later is qualiteit nog steeds goed, wienig kringen en vlekken en moeten we het binnernkort weer herhalen. het merk was delta twello BV. Misschien heb je hier wat aan en anders gewoon meubelzaak inlopen waar ze ook teakhouten producten vekopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven