Ons eerste koophuis!

10-02-2018 23:41 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers!

Wij zijn vorige week langs de hypotheek adviseur geweest, aangezien we eindelijk de vaste contracten hebben om op onszelf te gaan.
Nu hadden wij al een huis op het oog die nu een week te koop staat.
Maandag hebben wij een bezichtiging en wij hopen dat het huis in het echt net zo in de smaak valt. (en dat we dan nog optijd erbij zijn!)
Mijn vraag 1e vraag nu:
Hoe snel na een bezichtiging breng je een bod uit?

Hij staat te koop voor 165.000. Wij hebben van buren uit de straat vernomen dat ze er 160.000 voor willen vangen(en ze hebben zelf nog geen nieuwe woning gekocht)
Mijn 2e vraag: wat is een juist bod hier op, waarmee je ook serieus genomen word maar toch eventueel nog een klein beetje van de prijs af kan krijgen?

En wat vermelden jullie allemaal in zo'n bod? Afgezien van onder voorbehoud van financiering!

Het is ons eerste huis dus we zijn nog compleet onervaren op dit gebied. Hoop dat jullie wat tips voor ons hebben!

Liefs, Jada
Zijn de woningen in de straat vergelijkbaar? Dan kan het handig zijn om bij het kadaster een koopsommenoverzicht op te vragen. De gegevens zijn vanaf 1993.
Je ziet dan voor hoeveel een huis verkocht is en wanneer. Zie hier: https://www.kadaster.nl/-/koopsominformatie
Reken er maar op dat heel veel goedkoper dan de vraagprijs niet gaat lukken. Als je de woning graag wil zou ik minimaal met €158000 starten.
Je zegt dat woningen snel weggaan.. nou dan zou ik minimaal de vraagprijs bieden. Of in jouw geval (bij dergelijke goedkope woningen) minimaal 5.000 € boven de vraagprijs. Mits dat financieel voor jullie geen probleem is uiteraard. Ik zou in de huidige tijden iemand niet serieus nemen die lager dan de vraagprijs biedt (maar ik weet niet waar jij woont)
zonnigschildpadje schreef:
11-02-2018 09:46
Je zegt dat woningen snel weggaan.. nou dan zou ik minimaal de vraagprijs bieden. Of in jouw geval (bij dergelijke goedkope woningen) minimaal 5.000 € boven de vraagprijs. Mits dat financieel voor jullie geen probleem is uiteraard. Ik zou in de huidige tijden iemand niet serieus nemen die lager dan de vraagprijs biedt (maar ik weet niet waar jij woont)
Wij wonen in Drenthe, dus boven de vraagprijs beginnen met bieden is hier niet gebruikelijk! heb er hier dan ook dus nog nooit van gehoord! Dat zal in de randstad bijvoorbeeld al heel wat anders zijn dan hier
Ik woon zelf in een iniminidorp in de Gelderse natuur en zelfs hier is de huizenmarkt compleet van het padje af. Huizen in onze buurt zijn met een maand uiterlijk verkocht. Het huis dat wij kochten, het heeft 2 dagen te koop gestaan. Wij hebben er nog een paar duizend afgekregen maar de rest van de huizen zijn niet weggegaan onder vp. Sommige zelfs 30k er boven.

Je hoeft niet in Utrecht te wonen om te maken te krijgen met zo'n markt. Maar je dient je dus wel echt goed in te lezen en te weten waar en wat je wil kopen.
Jada1991 schreef:
11-02-2018 09:56
Wij wonen in Drenthe, dus boven de vraagprijs beginnen met bieden is hier niet gebruikelijk! heb er hier dan ook dus nog nooit van gehoord! Dat zal in de randstad bijvoorbeeld al heel wat anders zijn dan hier
Maar dat weet je dus niet. Heb jij prijzen opgevraagd? Gesproken met een makelaar, nee dus. Je denkt dat het zo is, maar overal is het meer vraag dan aanbod. Ik woon in het oosten en ook daar verkoop boven de vraagprijs momenteel.
Jada1991 schreef:
11-02-2018 09:56
Tegelijkertijd zeg je dat de huizen daar als warme broodjes gaan. Welke is het nou? Daarnaast zeg je ook nog dat dit huis bijzonder is omdat het een 2 onder 1 kap is, waar de rest rijtjeshuizen zijn daar. Als huizen zo snel gaan én dus zo populair zijn én dit soort is schaars dan zit echt niet iedereen maar braaf onder de vraagprijs te verkopen. Lijkt mij?
Het zal niet altijd zo zijn, maar afgezien van gebreken en andere punten, zou een aankoopmakelaar geld moeten besparen door scherp op de prijs te zitten. Misschien maakt het in een wat rustiger regio niet uit, maar waar ik woon kom je er nauwelijks tussen als je niet een goede aankoopmakelaar hebt. Maar helaas zitten er ook veel beunhazen tussen.
Wij kopen ook een huis zonder aankoopmakelaar (voor mij 1e, voor vriend 2e huis). Ik vond het wel leerzaam om via Libero een gratis 'aankoopcursus' online te doen. Die was wel live, weet niet of dat ook op het moment kan. We hebben wel met een makelaar gesproken, om hem evt in te schakelen als aankoopmakelaar, maar eigenlijk kwam daar uit dat hij meende dat in deze markt een aankoopmakelaar niet onwijs veel zin heeft. Verkopers kijken gewoon 'wat de markt doet', wie het hoogste biedt heeft prijs, aankoopmakelaar of niet. Hoe snel worden huizen verkocht in de buurt? Als dat binnen 1-3 weken is, zal er ws niet veel, of uberhaubt iets, van de prijs afgaan. Als het langer is dan een maand, waarschijnlijk wel.

Wij hebben nu al 4x achter het net gevist, maar dit is Rotterdam! 3x boven de vraagprijs geboden, 20.000 tot 31.000, en 1x onder de vraagprijs. In Drente zal het allicht makkelijker gaan. Lees splitsingsakte indien beschikbaar, info van kadaster goed: verkoopprijzen huizen in de buurt, WOZ, aankoopprijs huidige eigenaars, kadastrale grenzen, funderingsinformatie via de funderingskaart indien een oud huis, en stel ook een voorbehoud bouwtechnische keuring). Zo kan je verrassingen voor een groot deel uitsluiten. En ga nooit alleen af op het woord van de makelaar!
Hoe was de bezichtiging TO?
Marana-- schreef:
12-02-2018 22:02
Hoe was de bezichtiging TO?
Heb mij achteraf al te druk gemaakt om hoe of wat, het huis viel erg tegen! Moest te veel aan gebeuren en was dus de prijs die ze vroegen niet waard.. Wij zijn verder gaan kijken, en hebben deze week weer een andere bezichtiging :)!
Wij hebben anderhalf jaar geleden voor het eerst een huis gekocht. En zelf de biedingen gedaan.
Eerst wilden we een aankoopmakelaar nemen maar de hypotheekadviseur had de foto’s van het huis bekeken en zei dat we het best zelf konden doen.
Hij heeft ons wel geholpen met het doorlezen/controleren van het koopcontract.
Wij wonen in de kop van Overijssel en daar gaat het ook niet zo hard.
Het huis stond al 3 jaar te koop ( oude vrouw,wilde eigenlijk niet weg maar slecht ter been enz...)

Na de bezichtiging was mijn man zo enthousiast dat hij meteen gebeld heeft voor een bod ( ik wilde eerst nog eens kijken want zo stond het op internet dat je dat het beste kunt doen ;-D )
Huis was al 30.000 in prijs gezakt en we hebben er nog 9000 euro afgekregen.
Jada1991 schreef:
13-02-2018 23:34
Heb mij achteraf al te druk gemaakt om hoe of wat, het huis viel erg tegen! Moest te veel aan gebeuren en was dus de prijs die ze vroegen niet waard.. Wij zijn verder gaan kijken, en hebben deze week weer een andere bezichtiging :)!

Wat goed zeg, dat jullie dat zo gezien hebben. Jammer dat het erg tegenviel, maar goed om 'kijkervaring' op te doen. Door meer huizen te kijken kun je beter vergelijken en dus leren wat een huis waard is. Succes verder met de zoektocht!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven