Onze pup bijt het bezoek

19-08-2009 22:14 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze border collie is nu ruim 7 maanden. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat als er iemand in huis komt, dat hij die bezoeker dan bijt. Hij bijt dan niet door maar hapt wel zo dat degene het goed voelt. Vanavond ging het dus wel mis en beet hij een vriend van mijn zoon ineens in zijn hand. Meestal begeleiden wij het bezoek om dit te voorkomen, maar ik had niet gezien dat deze jongen in onze achtertuin stond en de hond was sneller er bij dan ik. Ik ben nu radeloos, ik weet niet hoe ik de hond aan moet pakken.
Het is hier best gezellig.

Maar waar is Collie gebleven?
Ja en hoe zou het met haar hond gaan? Ik vind een hond van 7 maanden overigens niet echt meer een pup...
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Vroeg ik me ook af...we zitten natuurlijk wel erg door het topic heen te denderen.....

Dus TO laat je even horen!
Die van mij gedraagt zich nog steeds als een pup en is al anderhalf jaar. De dierenarts zei het laatst zelfs tegen me. Zou hij een chromosoom missen?
er zijn verschillende opvoedingen, (maar je hebt ook verschillende honden)

dus het voorkomen en in de mand gaan liggen zijn ook dominante oefeningen want jij bepaalt nu per direct dat de hond luistert.

een hond straffen heeft geen zin want als ze straf krijgen zullen sommige honden dus hoger in rang willen want ze willen geen straf.

maar als de bel gaat en je stuurt voordat je het bezoek binnen laat de hond naar de mand is dit heus geen straf voor de hond. als er daarna maar een beloning komt.

dus rangorde is zeker belangrijk en zeker bij een puberhond, die geintjes gaan uitspoken.

daartegen is belonen voor goed gedrag misschien wel beter.

mijn honden mogen af en toe lekker de regels overschrijden ( misschien ook niet goed) dus boven op ons springen en soms komen ze gewoon ons huis binnen wandelen (wat eigelijk niet mag).

dit mag niet vaak maar in de zomer gebeurd het wel eens. we genieten samen, na een uur zeg ik tegen ze, nu naar buiten en weg zijn ze.
quote:lapin schreef op 21 augustus 2009 @ 21:30:

Die van mij gedraagt zich nog steeds als een pup en is al anderhalf jaar. De dierenarts zei het laatst zelfs tegen me. Zou hij een chromosoom missen?
quote:graspolletje schreef op 21 augustus 2009 @ 21:34:

er zijn verschillende opvoedingen, (maar je hebt ook verschillende honden)

dus het voorkomen en in de mand gaan liggen zijn ook dominante oefeningen want jij bepaalt nu per direct dat de hond luistert.

een hond straffen heeft geen zin want als ze straf krijgen zullen sommige honden dus hoger in rang willen want ze willen geen straf.

maar als de bel gaat en je stuurt voordat je het bezoek binnen laat de hond naar de mand is dit heus geen straf voor de hond. als er daarna maar een beloning komt.

dus rangorde is zeker belangrijk en zeker bij een puberhond, die geintjes gaan uitspoken.

daartegen is belonen voor goed gedrag misschien wel beter.

mijn honden mogen af en toe lekker de regels overschrijden ( misschien ook niet goed) dus boven op ons springen en soms komen ze gewoon ons huis binnen wandelen (wat eigelijk niet mag).

dit mag niet vaak maar in de zomer gebeurd het wel eens. we genieten samen, na een uur zeg ik tegen ze, nu naar buiten en weg zijn ze.

Nog even een kleine reactie en dan laat ik het erbij voor vandaag.

In zekere zin is dat dominant van ons uit, want wij willen dat de hond dat doet en liefst nu meteen.

Maar: wat zijn de redenen dat een hond dat dan ook doet? Om straf te vermijden (je straft niet zeg je), een beloning te krijgen of heb je hem zo geconditioneerd? Of uit "respect" voor jou? ik neem aan dat je dat laatste gaat zeggen, maar ik zou graag je argument willen horen hiervoor.

Hoe heb je het hem aangeleerd (naar de mand gaan) en luistert hij ook wel eens niet en wat doe je dan?

Belonen voor goed gedrag is altijd een aanrader natuurlijk. Helemaal mee eens.
Grappig hoe er steeds weer een ander iemand dit topic of het topic over dominante handelingen binnen komt vallen met hetzelfde verhaal. Zonder in te gaan op de lopende discussie, zonder in te gaan op de tegenargumenten.
quote:Equus schreef op 21 augustus 2009 @ 20:52:

[...]

Ben het met je eens dat rangorde en dominantie 2 verschillende dingen zijn. Moederhond begeleidt haar pups, verzorgt ze, beschermt ze, geeft ze te eten, corrigeert ze etc.

Maar wat versta jij onder rangorde? Het corrigeren?

Nee rangorde is puur wie hoger in rang staat. In onze roedel staan ik en vriend dus boven aan daaronder onze honden. Deze rangorde hoeft niet meer bepaald te worden die staat al vast. Behalve dan dat onze jonge reu soms probeert de oudere reu te domineren, wat hem dus telkens mislukt....

Met de honden die ik nu heb, heb ik nooit rangorde problemen, maar mijn terrier vroeger, die durfte mij te bijten als hij iets wilde en ik dit niet wilde. Dit was dus wel een hond die ik op zijn rug dwong.
quote:Spijker schreef op 21 augustus 2009 @ 21:23:

Dan geeft ze gewoon wat kalmerende signalen (gapen, wegkijken) en is alles weer goed O

Overspronggedrag noemen ze dat in de hondenwereld. Dit is verwarring van de hond. Dit gedrag is voor een trainer het teken om uit te kijken. De hond staat voor een keuze en bij een angstige hond zou die keuze bijten kunnen zijn...
quote:Joy4britt schreef op 21 augustus 2009 @ 23:45:

[...]

O

Overspronggedrag noemen ze dat in de hondenwereld. Dit is verwarring van de hond. Dit gedrag is voor een trainer het teken om uit te kijken. De hond staat voor een keuze en bij een angstige hond zou die keuze bijten kunnen zijn...

Dus volgens jou moet de man van lapin nog uitkijken om niet gebeten te worden ook?

In de moderne hondenwereld spreekt men overigens niet alleen van overspronggedrag maar ook van kalmerende signalen. Het zijn dus verschillende dingen. Kalmerende signalen zijn om een gespannen situatie te sussen.

http://www.canecorsoclubnederland.nl/kalmsig.php

http://www.hondenwijzer.com/paginas/Communicatie
quote:Spijker schreef op 22 augustus 2009 @ 08:07:

[...]

Dus volgens jou moet de man van lapin nog uitkijken om niet gebeten te worden ook?

]Ik heb hem net wakker gebeten en mijn territorium al afgebakend in de tuin.
quote:Joy4britt schreef op 21 augustus 2009 @ 23:41:

[...]

Nee rangorde is puur wie hoger in rang staat. In onze roedel staan ik en vriend dus boven aan daaronder onze honden. Deze rangorde hoeft niet meer bepaald te worden die staat al vast. Behalve dan dat onze jonge reu soms probeert de oudere reu te domineren, wat hem dus telkens mislukt....

En wat is het verschil met dominantie in deze situatie? Rangorde staat vast en dominantie niet? Of zie ik dat verkeerd? Als je domineert kom je hoger in rang? Of is dominantie een karaktertrek of een gedraging en rangorde een status?

en wat gaat er samen met rangorde? Priveleges?

[...]

In de moderne hondenwereld spreekt men overigens niet alleen van overspronggedrag maar ook van kalmerende signalen. Het zijn dus verschillende dingen. Kalmerende signalen zijn om een gespannen situatie te sussen.

http://www.hondenwijzer.com/paginas/Communicatie

De term oversprong gedrag en kalmerende signalen overlappen elkaar tegenwoordig nogal eens.

Turid is daar verantwoordelijk voor . Zij plaatst gedragingen die we eerst eerder onder oversprong gedrag zetten, nu onder kalmerende signalen. Ja en dan krijg je verwarring.
quote:lapin schreef op 22 augustus 2009 @ 09:56:

[...]

Ik heb hem net wakker gebeten en mijn territorium al afgebakend in de tuin. Maar maar....ik wist niet dat je zó hoog in rang stond
quote:Equus schreef op 22 augustus 2009 @ 09:57:

[...]

En wat is het verschil met dominantie in deze situatie? Rangorde staat vast en dominantie niet? Of zie ik dat verkeerd? Als je domineert kom je hoger in rang? Of is dominantie een karaktertrek of een gedraging en rangorde een status?

en wat gaat er samen met rangorde? Priveleges?Domineren is een manier om te proberen in rang te stijgen. De hond die ranghoogste is zal je binnen de eigen roedel niet zien domineren, dit is immers niet nodig.

[...]

http://www.hondenwijzer.com/paginas/CommunicatieNieuwe theorie, zelfde principe. De hond gaap om de spanning te verminderen, maar wat nu als hij door te gapen, weg te kijken e.d. de spanning niet kan verminderen? Ik zeg niet dat deze desbetreffende hond dat zal bijten, ik zeg dat een hond zou kunnen bijten in deze situatie.
quote:Joy4britt schreef op 22 augustus 2009 @ 11:29:

[...]

Domineren is een manier om te proberen in rang te stijgen. De hond die ranghoogste is zal je binnen de eigen roedel niet zien domineren, dit is immers niet nodig.

Nog paar vragen: wat gaat er samen met rangorde? eerste keuzes, beste plekken, lekkerste eten? (zeg maar: wat is de motivatie van de hond om ranghoogste te willen zijn).

Zijn er ook andere manieren om in rang te stijgen?

(Ik probeer even de beredenering te begrijpen)
quote:Joy4britt schreef op 22 augustus 2009 @ 11:34:

[...]

Nieuwe theorie, zelfde principe. De hond gaap om de spanning te verminderen, maar wat nu als hij door te gapen, weg te kijken e.d. de spanning niet kan verminderen? Ik zeg niet dat deze desbetreffende hond dat zal bijten, ik zeg dat een hond zou kunnen bijten in deze situatie.Pssst, 't ging hier over een mens. Daarom moeten we allemaal best wel
quote:Spijker schreef op 22 augustus 2009 @ 15:51:

[...]

Pssst, 't ging hier over een mens. Daarom moeten we allemaal best wel

Ik heb laatst eens om het hoekje gekeken, maar ik vond de man van Lapin toch wel wat harig............. zou hij dan misschien toch........ ?

Maar alle gekheid op een stokje, het is misschien ook wat verwarrend en we waren wat offtopic, dus kan het me voorstellen dat je er in de gauwigheid overheen leest.
Dames, aangezien jullie allemaal zulke ervaring lijken te hebben wil ik toch graag vragen of jullie een aanpak hebben voor mijn poep etende labje?

Ik ga trouwens begin Sept op cursus en de enige vraag die ik daar zal hebben is deze, de rest is een eitje met deze hond.

Apporteert heel erg graag, ballen verstoppen in de tuin als spelletje en Mw. vind ze binnen 30 sec, echt door te ruiken.

Ze werkt heel erg graag voor een bal.

Ze gaat zitten, af en blijft (zelf als ik een bal gooi en dan blijft ze je zo smekend aankijken, mag ik, mag ik!!

Dus ben benieuwd wat voor tips ze verder hebben op de cursus.

Ik ga Jonge honden cursus doen, maar blijkt ze te gevorderd, dan ga ik het ABC doen.
Oh sorry voor het off topic gaan maar ik wilde graag even gebruik maken van de expertise hier.

( zusenz@gmail.com voor de rekening )
quote:Equus schreef op 22 augustus 2009 @ 22:31:

[...]

Ik heb laatst eens om het hoekje gekeken, maar ik vond de man van Lapin toch wel wat harig............. zou hij dan misschien toch........ ?

.

Nee, hij is niet harig, maar als ik hem zou moeten vergelijken met een hond dan zou het een Deense dog zijn, zo'n heeeele grote.

Zusenzo, ik denk dat dat heel erg moeilijk wordt om het poepeten af te leren. Labradors staan er sowieso al om bekend dat ze dat graag doen. Die van mij eten regelmatig paardepoep. Dat krijg ik ze ook niet afgeleerd. Als ik er naast loop dan lopen ze er met eeng rote boog omheen, maar als ik even niet oplet dan gaan ze gewoon weer terug naar de plek waar ze die grote hoop hebben zien liggen.
Tja, ik weet het eigenlijk ook wel maar ze is pas 6 maanden dus ik had nog hoop.........
quote:zusenzo schreef op 22 augustus 2009 @ 23:32:

Tja, ik weet het eigenlijk ook wel maar ze is pas 6 maanden dus ik had nog hoop.........Ze vinden het gewoon heel erg lekker. Ik snap ook niet waarom, rare (vieze) jongens, die honden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven