Onze pup bijt het bezoek

19-08-2009 22:14 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze border collie is nu ruim 7 maanden. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat als er iemand in huis komt, dat hij die bezoeker dan bijt. Hij bijt dan niet door maar hapt wel zo dat degene het goed voelt. Vanavond ging het dus wel mis en beet hij een vriend van mijn zoon ineens in zijn hand. Meestal begeleiden wij het bezoek om dit te voorkomen, maar ik had niet gezien dat deze jongen in onze achtertuin stond en de hond was sneller er bij dan ik. Ik ben nu radeloos, ik weet niet hoe ik de hond aan moet pakken.
Al die dominantiehandelingen en die hele dominantietheorie zijn echt zwaar achterhaald en grote onzin.

Ga naar een goede hondenschool, waar ze niet meer dit soort onzin verkopen, en vraag een goede trainer om advies. Wij kunnen van achter de pc niet zien waar het gedrag vandaan komt en dat is wel van belang. Stel dat het bijten bijvoorbeeld voorkomt uit angst of onzekerheid, dan gaat straffen (die 'dominante handelingen') het juist erger maken.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:lolapaloeza schreef op 19 augustus 2009 @ 22:50:

in het nekvel pakken en kop op de grond (of vergelijkbare handelingen)..

Als je dit doet wordt bezoek ontvangen een nog veel gestresster gebeuren voor de hond! Waarschijnlijk echt van de regen in de drup als je dit gaat doen.

Waarschijnlijk heeft TO al vaker 'nee, foei, af, laag, hou op!' tegen de hond geroepen, hem gestraft en terecht gewezen. Dat gaat dus niet werken, en dominantiehandelingen zijn zware onzin.
Idd Spijker, gedrag kan je niet digitaal beoordelen!

Nu met 7 maanden kan je dit gedrag nog vrij makkelijk begeleiden naar gewenst gedrag. Ik snap trouwens niet dat je een Borger Collie hebt gekozen als je niet met hem aan het werk gaat. Een Border die zich gaat vervelen is echt een ramp. Vliegt echt op een gegeven moment tegen de muren op....

TO neem contact op met de kynologenvereniging is je buurt. Zij kunnen je een gedragsbegeleider aanraden of je kan zelf gaan trainen met je hond.
Eens met Spijker.

Dominantie handelingen kunnen ook juist de andere kant op slaan.

Goede hondenschool opzoeken waar ook een gedragstherapeut aanwezig is.

Daar vragen hoe je het beste kan handelen , meestal wil een gedragstherapeut van de hondenschool ook wel bij je thuis komen om te kijken hoe het gaat.
Mijn jongste hond bijt ook in handen. Niet alleen bij bezoek maar ook bij ons. Als ik smorgens uit bed kom bijt hij in mijn handen gewoon omdat hij zo blij is om me te zien. Als hij te enthousiast bezig is vouw ik zijn lippen naar binnen zodat hij op zijn eigen lippen bijt en zichzelf pijn doet.

Als de bel hier gaat springen ze ook allebei op om als eerste bij de voordeur te zijn. De laatste tijd gaat het beter. Ik dirigeer ze eerst naar hun mand en geef ze het bevel 'blijf'. Het kost even wat tijd, maar je moet gewoon stug vol blijven houden. Sommige rassen zijn nu eenmaal wat enthousiaster dan andere.

In tegenstelling tot Spijker ben ik trouwens wel een voorstander van de dominantie theorieen. Mijn jongste probeerde als jonge pup al om de leiding te krijgen. Er is niets mis mee om hem dan af en toe op zijn rug te leggen, net zo lang tot hij zich overgeeft. En de regel dat wij eerst de deur door gaan en dan pas de honden is ook heel handig. Dat voorkomt in ieder geval dat je omver gelopen wordt door 2 enthousiaste idioten.
quote:wolletje schreef op 19 augustus 2009 @ 22:33:

of hem op de rug leggen en over de bek bijten....Dit moet je dus nooit doen!!!!
quote:mariesophie schreef op 20 augustus 2009 @ 09:56:

[...]

Dit moet je dus nooit doen!!!!En waarom niet?
quote:Donkeyshot schreef op 19 augustus 2009 @ 22:21:

Een bijtende hond heeft meestal een rangorde probleem. Hij denkt dat hij de alfa hond is die de roedel moet verdedigen.

Lees een boek over hondengedrag zodat je de "hondentaal" beter gaat begrijpen. Een hond kan zich bijvoorbeeld de alfa hond gaan voelen als:

- hij eerder dan jij/jullie door deuropeningen e.d. gaat

- hij op schoot genomen wordt

- hij overal mag slapen waar hij wil

- hij eerder eten krijgt dan het gezin

- hij bedelt en "gevoerd" wordt

Jeetje wat kort door de bocht. Je moet erg oppassen met zo'n soort adviezen.

Je kunt niet zomaar door 1 post een oorzaak en behandeling geven voor een bijtende hond. Bijten kan zoveel oorzaken hebben.

Verder sluit ik me 100% aan bij Spijker.

Voor sommigen op dit forum is het nodig hun kennis eens te gaan opfrissen.
quote:lapin schreef op 20 augustus 2009 @ 10:07:

[...]

En waarom niet?

Met wat voor gedachte leg jij je hond op zijn rug?

En hoe gedraagt een pup zich die de leiding wil hebben? (objectief beschreven, wat deed hij/zij?)
quote:Equus schreef op 20 augustus 2009 @ 10:28:

[...]

Jeetje wat kort door de bocht. Je moet erg oppassen met zo'n soort adviezen.

Je kunt niet zomaar door 1 post een oorzaak en behandeling geven voor een bijtende hond. Bijten kan zoveel oorzaken hebben.

Verder sluit ik me 100% aan bij Spijker.

Voor sommigen op dit forum is het nodig hun kennis eens te gaan opfrissen.

Jeetje wat een kort door de bocht reaktie. Heb je mijn post wel gelezen ? Misschien zijn de woorden "meestal" en "bijvoorbeeld" je ontgaan ? Ik geef geen oorzaak en ook geen behandeling.

Ik probeer mee te denken en aan te geven waar het gedrag mogelijk vandaan zou kunnen komen
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Collie : dit probleem al eens voorgelegd bij je instructeur van je puppy cursus ?
quote:Donkeyshot schreef op 20 augustus 2009 @ 10:41:

[...]

Jeetje wat een kort door de bocht reaktie. Heb je mijn post wel gelezen ? Misschien zijn de woorden "meestal" en "bijvoorbeeld" je ontgaan ? Ik geef geen oorzaak en ook geen behandeling.

Ik probeer mee te denken en aan te geven waar het gedrag mogelijk vandaan zou kunnen komen

Het jammere is dat mensen dat "meestal" en "bijvoorbeeld" niet lezen en aan de slag gaan met dominantiehandelingen. Zo kan het van kwaad tot erger worden.

Zelfs zeggen: een hond die bijt heeft meestal een rangorde probleem is mijn inziens veel en veel te kort door de bocht. Er zijn veel logischere en betere verklaringen voor te geven die eerst onderzocht moeten worden voordat je het hele verhaaltje van alpha en roedel en al die nonsens gaat afsteken.
Zusje & zwager hebben geen Border Collie die bijt o.d we dat hun Border Collie dat ie nu met zijn 7 a 8 maanden begint te drijven. Wanneer er een groepje kinderen staan te praten , gaat hij er nu steeds rondjes om heen rennen zodat ze steeds dichter bij elkaar gaan staan.

Dit gedrag wordt gelijk doorbroken/afgestraft wanneer zusje of zwager dit ziet gebeuren. Het lijkt nl zo grappig en oooh wat bijzonder dat ie dit doet (tja genen he).
MS, waarom zou je een pup niet op zijn rug leggen als hij ongewenst verdrag vertoond?

Ik moet zeggen dat ik het wel eens doe, vooral als ik mijn pup op heterdaad betrap.
quote:collie1969 schreef op 19 augustus 2009 @ 22:27:

[...]

De reden dat hij dit doet lijkt me inderdaad rangorde. Het is echt geen spelen, je merkt dat hij wil laten voelen dat hij hier thuis hoort en het bezoek niet.

Dat is een interpretatie....je weet niet of dat werkelijk zo is. Zoek dat eerst uit met GOED advies en deskundig iemand ( die o.a. op de hoogte is van moderne trainingstechnieken) die de situatie kan zien bij jou thuis, dan het hier op een forum te zetten.

Verder: werken met je collie, zorgt dat hij zijn energie kwijt kan.
quote:Equus schreef op 20 augustus 2009 @ 10:29:

[...]

Met wat voor gedachte leg jij je hond op zijn rug?

En hoe gedraagt een pup zich die de leiding wil hebben? (objectief beschreven, wat deed hij/zij?)

Het is de bedoeling dat hij zich overgeeft, mij als leider accepteert. Ik doe hem daarbij geen pijn. Ik ben tegen alle maatregelen die een dier pijn doen.

Mijn jongste hond had de neiging om precies te doen waar hij zin in had. Als wij s'avonds naar bed gaan dan laten we hem nog even plassen in de tuin. Maar hij gromde dan vaak naar me als ik probeerde om hem van de bank te krijgen waar hij lag te slapen. Dat klonk echt behoorlijk gevaarlijk. En met het idee in mijn achterhoofd dat deze idioot ooit 35 kilo weegt en het dan niet meer zo grappig is, legde ik hem dan even op zijn rug met mijn hand op zijn buik tot hij zich overgaf en braaf achter me aan liep de tuin in. Deze hond heeft, in tegenstelling tot mijn oudste (die totaal niet dominant is) wat meer regels en leiding nodig. Het heeft gewerkt, het zijn allebei hele lieve honden geworden.
quote:Zespri79 schreef op 20 augustus 2009 @ 10:59:

Zusje & zwager hebben geen Border Collie die bijt o.d we dat hun Border Collie dat ie nu met zijn 7 a 8 maanden begint te drijven. Wanneer er een groepje kinderen staan te praten , gaat hij er nu steeds rondjes om heen rennen zodat ze steeds dichter bij elkaar gaan staan.

Dit gedrag wordt gelijk doorbroken/afgestraft wanneer zusje of zwager dit ziet gebeuren. Het lijkt nl zo grappig en oooh wat bijzonder dat ie dit doet (tja genen he).Maar het is inderdaad wel grappig en handig mocht je ooit nog een keer een dagje uit gaan met een stuk of 10 kinderen.
Lapin haha inderdaad , dat zei ik ook al , dat komt nog wel eens van pas als je een kinderfeestje geeft o.d
quote:lapin schreef op 20 augustus 2009 @ 10:07:

[...]

En waarom niet?Ik ben ook geen expert hoor, maar heb op de cursus geleerd dat dit het gedrag juist kan verergeren. Het is de meest onderdanige positie van een hond en als je die positie afdwingt en de hond voelt zich nog steeds sterker dan zal hij blijven proberen om 'de macht' te krijgen.
quote:Zespri79 schreef op 20 augustus 2009 @ 10:59:

Dit gedrag wordt gelijk doorbroken/afgestraft wanneer zusje of zwager dit ziet gebeuren. Het lijkt nl zo grappig en oooh wat bijzonder dat ie dit doet (tja genen he).Een hond bij ons op de cursus deed dit bij auto's!
quote:mariesophie schreef op 20 augustus 2009 @ 12:10:

[...]

Een hond bij ons op de cursus deed dit bij auto's!Stoere hond
quote:mariesophie schreef op 20 augustus 2009 @ 12:09:

[...]

Ik ben ook geen expert hoor, maar heb op de cursus geleerd dat dit het gedrag juist kan verergeren. Het is de meest onderdanige positie van een hond en als je die positie afdwingt en de hond voelt zich nog steeds sterker dan zal hij blijven proberen om 'de macht' te krijgen.Misschien verschilt het wel per hond. Maar bij die van mij werkt het. Ze zijn behoorlijk sterk en ik ben niet zo groot, dus ik moet zorgen dat ik ze psychisch de baas blijf. Ik heb ook een speciale stem om ze te corrigeren. Heel laag en niet om aan te horen. Ik schaam me soms dood als er mensen in de buurt zijn
quote:lapin schreef op 20 augustus 2009 @ 12:33:

[...]

Misschien verschilt het wel per hond. Maar bij die van mij werkt het. Ze zijn behoorlijk sterk en ik ben niet zo groot, dus ik moet zorgen dat ik ze psychisch de baas blijf. Ik heb ook een speciale stem om ze te corrigeren. Heel laag en niet om aan te horen. Ik schaam me soms dood als er mensen in de buurt zijn en hier werkt het dus ook!
En hier brave, goed opgevoede honden en ik vind t onzin. Dus wat bewijzen jullie met de opmerking 'hier werkt t'?
quote:Joy4britt schreef op 19 augustus 2009 @ 23:32:

Een Border Collie is ook geen gewone huishond. Zijn hersenen moeten gestimuleerd worden. Ze zijn heel erg intelligent. Ga met hem op cursus. Niet alleen zal hij het heerlijk vinden om iets te leren, ook zal je zelf meer inzicht in zijn gedrag krijgen. Zo kan je hem beter begrijpen en situatie's kunnen voorkomen.

Wij hebben thuis jaren Borders gehad en het gedrag dat je beschrijft hebben wij ook met een hond gehad. Hij beet dan niet echt hard, maar wel genoeg om een blauwe plek te veroorzaken. Hem hebben we idd geleerd naar zijn mand te gaan zodra de deurbel ging. Als iemand trouwens 10 minuten binnen was, dan was er niets meer aan de hand, dan hoorde diegene bij onze "roedel"Hoe heb je hem dat geleerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven