Op jacht naar een koophuis deel2

22-05-2020 19:08 3337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het eerste topic meer dan vol zat, en er nog steeds mensen druk op huizenjacht zijn, topic nr 2.

Ben je op zoek naar een koophuis, of juist je huidige huis aan het verkopen, schrijf dan mee!
missfitz schreef:
03-09-2021 13:56
Gefeliciteerd!! Moet je er veel aan doen qua klussen? Wij hebben over 1,5 week de overdracht, paar weken eerder dan oorspronkelijk gepland want het huis staat al leeg. Kan niet wachten om te beginnen met klussen en inrichten :thumbsup: .
Thanks! Alles schilderen en sommige dingen zijn wat houtje-touwtje dus dat wil ik ook veranderen. En het dak van het dakkapel wordt morgen al vervangen. En dan… inrichten!
Alle reacties Link kopieren
Amily schreef:
29-08-2021 22:36
Onlangs m'n eerste koophuis gekocht als starter (24 jaar), wat een droom en nog heel erg onwerkelijk!
Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Mikiniki schreef:
03-09-2021 22:44
Gefeliciteerd!
Dankjewel! Ik hoef maar een maand te wachten voor ik de sleutel krijg, maar ik ben super ongeduldig! Ik kan me niet voorstellen hoe dat is voor mensen die maandenlang moeten wachten tot ze de sleutel krijgen....
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad maar kort!
Meestal gaat er toch wel een aantal maanden overheen. Bij mij ook wel een half jaar ofzo.

Kon je zelf ook zo snel erin?
Alle reacties Link kopieren
Mikiniki schreef:
04-09-2021 08:18
Dat is inderdaad maar kort!
Meestal gaat er toch wel een aantal maanden overheen. Bij mij ook wel een half jaar ofzo.

Kon je zelf ook zo snel erin?
Dat is echt lang! Of nouja, misschien wel normaal, maar dat zou ik wel pittig vinden! Misschien dat je het ook wel weer loslaat in die tussentijd omdat je je er op instelt..?

Ja ik huur momenteel nog dus ik heb één maand opzegtermijn. Heel fijn!
Alle reacties Link kopieren
Adam_020 schreef:
03-09-2021 14:59
Zoals het er nu naar uitziet staat de huizenmarkt er over 2 tot 3 jaar nog roder bij dan nu.

Alle mogelijkheden om beweging in de markt te krijgen blijven onbenut. Er is geen zicht op een stijgende rente, de politiek komt niet met oplossingen en zitten in een formatie welke op dit moment muurvast zit, en de partijen die de lakens uit gaan delen zijn pro huizenbezitter, dus die zullen geen drastische maatregelen treffen om de huizenprijzen te laten zakken.

Bijbouwen gebeurt nog steeds veel te weinig, aantal woningzoekenden groeit nog steeds harder dan het aantal huizen dat er beschikbaar is/komt.

Wellicht dat er in Brussel nog iets aan zit te komen, dat volg ik niet zo goed. Maar naar mijn weten worden daar ook geen signalen afgegeven dat er een significante rentestijging aan zit te komen.

Klinkt heel negatief, maar er zijn simpelweg geen signalen dat er op korte termijn (aantal jaren) verbetering in gaat komen.
Het is lastig… Ons huis in London is wel iets meer waard geworden, maar wij hebben er veel aangedaan en £62k aan stamp duty (overdrachtsbelasting) betaald. Dat zijn twee factoren die ik wel meereken met de verkoop van ons huis en ik ook terugvertaald wil zien in de vraagprijs en een bod. Als ik dan kijk wat wij nu hypotheek vrij zouden kunnen kopen in Nederland… Twee jaar geleden was dat echt anders - zelfs in het hogere segment.

Er is in de regio waar wij kijken ook zo verdomd weinig te koop en/of duur voor relatief weinig of er moet heel veel aan gedaan worden. Ik wil wel weg uit London (uiteindelijk), maar voel er weinig voor om dit fijne huis “goedkoop” weg te doen en iets relatief duurs te moeten kopen in Nederland. Daarbij komt dat ik hier een goed netwerk van klanten heb opgebouwd. Voelt alsof het echt net de verkeerde tijd is en maakt dat ik twijfel…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Ninx123 en Amily!
(Sorry voor de late reactie)
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
05-09-2021 08:27
Het is lastig… Ons huis in London is wel iets meer waard geworden, maar wij hebben er veel aangedaan en £62k aan stamp duty (overdrachtsbelasting) betaald. Dat zijn twee factoren die ik wel meereken met de verkoop van ons huis en ik ook terugvertaald wil zien in de vraagprijs en een bod. Als ik dan kijk wat wij nu hypotheek vrij zouden kunnen kopen in Nederland… Twee jaar geleden was dat echt anders - zelfs in het hogere segment.

Er is in de regio waar wij kijken ook zo verdomd weinig te koop en/of duur voor relatief weinig of er moet heel veel aan gedaan worden. Ik wil wel weg uit London (uiteindelijk), maar voel er weinig voor om dit fijne huis “goedkoop” weg te doen en iets relatief duurs te moeten kopen in Nederland. Daarbij komt dat ik hier een goed netwerk van klanten heb opgebouwd. Voelt alsof het echt net de verkeerde tijd is en maakt dat ik twijfel…
Snap ik, lastige situatie.

Echter, wanneer is dan wel de goede tijd?

Nu staan de huizenprijzen hoog maar de rente laag, wellicht over 15 jaar staan de huizenprijzen laag en de rente hoog. Je weet het gewoonweg niet. In jullie geval, hypotheekvrij, dan ben je uiteraard gebaat bij een lage huizenprijs.

Ik vind het erg lastig om de woningmarkt te peilen. Ik heb zelf in 2018 mijn huis gekocht en dacht toen dat ik de boot al had gemist, ondertussen denk ik dat de waarde met zeker 30% is gestegen. Schiet mij maar lek. Elke keer als je denkt, nu kan het toch niet verder stijgen, stijgt het toch weer door.

Wat voor woning zijn jullie naar op zoek? Een woning waar je tot ver na je pensioen wilt blijven wonen? Dan zou ik het wel aandurven. Echter, als je beslist om nu een woning te kopen en over pak en beet 15 jaar weer wilt verhuizen, dan denk ik dat je een deel van je kapitaal de wc door gaat spoelen.
Alle reacties Link kopieren
Adam_020 schreef:
06-09-2021 15:29
Snap ik, lastige situatie.

Echter, wanneer is dan wel de goede tijd?

Nu staan de huizenprijzen hoog maar de rente laag, wellicht over 15 jaar staan de huizenprijzen laag en de rente hoog. Je weet het gewoonweg niet. In jullie geval, hypotheekvrij, dan ben je uiteraard gebaat bij een lage huizenprijs.

Ik vind het erg lastig om de woningmarkt te peilen. Ik heb zelf in 2018 mijn huis gekocht en dacht toen dat ik de boot al had gemist, ondertussen denk ik dat de waarde met zeker 30% is gestegen. Schiet mij maar lek. Elke keer als je denkt, nu kan het toch niet verder stijgen, stijgt het toch weer door.

Wat voor woning zijn jullie naar op zoek? Een woning waar je tot ver na je pensioen wilt blijven wonen? Dan zou ik het wel aandurven. Echter, als je beslist om nu een woning te kopen en over pak en beet 15 jaar weer wilt verhuizen, dan denk ik dat je een deel van je kapitaal de wc door gaat spoelen.
Beetje lastige situatie: mijn man (aanzienlijk ouder) hoopt binnen nu en 5 jaar te stoppen met werk. Hij werkt in loondienst voor een telco. Gezien zijn leeftijd is het lastig om op basis van zijn pensioen een hypotheek te krijgen. Ik werk als zelfstandig jurist en mijn cliënten zitten bijna allemaal in London. Het soort werk dat ik doe, brengt met zich mee dat de hub echt in de UK zit en zomaar overschakelen naar bijv. de Nederlandse advocatuur is niet makkelijk (en ben bijna 40) dus op basis daarvan is een hypotheek verkrijgen in NL gewoon lastig, tenzij er een intentieverklaring komt van een NL werkgever. Wij hebben een jonge dochter van bijna 4 en onderwijs en gezondheidszorg zijn wel redenen om uiteindelijk weg te willen uit Engeland, naast het missen van vrienden en familie.

Voor wat betreft een huis hopen wij daar lang te blijven, zeker 20-25 jaar als ons dat gegeven is en in mijn geval nog langer.

Ik begreep van de makelaar dat huizen tot 2M (ons budget zit daar wel wat onder) echt als warme broodjes gaan, zelfs wanneer er nog veel aan moet gebeuren. Daarbij komt ook dat het gebied waarin wij kijken relatief klein is. Dat maakt dat ik ook wel denk dat zelfs als wij ons huidige woning snel kunnen verkopen, ik niet meteen werk/huis in NL heb en het zoeken naar een woning ook niet zo makkelijk is. Ik heb altijd het idee gehad terug te komen, maar 2 jaar geleden leek dat allemaal makkelijker dan in de huidige gekte.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iedereen inmiddels zijn/haar droomhuis gevonden?
Nog altijd lastig om er tussen te komen? Wat doe je dan om er tussen te komen?
Je bijvoorbeeld inschrijven bij diverse makelaars met wensenlijstje?
Alle reacties Link kopieren
Adam_020 schreef:
06-09-2021 15:29
Snap ik, lastige situatie.

Echter, wanneer is dan wel de goede tijd?

Nu staan de huizenprijzen hoog maar de rente laag, wellicht over 15 jaar staan de huizenprijzen laag en de rente hoog. Je weet het gewoonweg niet. In jullie geval, hypotheekvrij, dan ben je uiteraard gebaat bij een lage huizenprijs.

Ik vind het erg lastig om de woningmarkt te peilen. Ik heb zelf in 2018 mijn huis gekocht en dacht toen dat ik de boot al had gemist, ondertussen denk ik dat de waarde met zeker 30% is gestegen. Schiet mij maar lek. Elke keer als je denkt, nu kan het toch niet verder stijgen, stijgt het toch weer door.

Wat voor woning zijn jullie naar op zoek? Een woning waar je tot ver na je pensioen wilt blijven wonen? Dan zou ik het wel aandurven. Echter, als je beslist om nu een woning te kopen en over pak en beet 15 jaar weer wilt verhuizen, dan denk ik dat je een deel van je kapitaal de wc door gaat spoelen.
Zelfde situatie hier. Ik kocht ook in 2018 en dacht toen ook de boot gemist te hebben. Eerder was het voor mij ook lastig om te kopen, ik wilde wel iets kopen voor langere tijd en wachtte dus op een promotie. Het huis naast mij is nu net getaxeerd voor een ton meer. Bizarre stijging, ik ben blij dat ik toen niet langer heb gewacht.

@baggal, ik denk dat je moet besluiten wat je belangrijker vind. Een huis van dezelfde standaard dan je huidige huis of misschien iets kleiners in Nederland. Ik kan me ook voorstellen dat je liever wacht tot het pensioen van je man. In Nederland is het op oudere leeftijd ook niet gemakkelijk om een baan te vinden.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
21-09-2021 11:34
Zelfde situatie hier. Ik kocht ook in 2018 en dacht toen ook de boot gemist te hebben. Eerder was het voor mij ook lastig om te kopen, ik wilde wel iets kopen voor langere tijd en wachtte dus op een promotie. Het huis naast mij is nu net getaxeerd voor een ton meer. Bizarre stijging, ik ben blij dat ik toen niet langer heb gewacht.

@baggal, ik denk dat je moet besluiten wat je belangrijker vind. Een huis van dezelfde standaard dan je huidige huis of misschien iets kleiners in Nederland. Ik kan me ook voorstellen dat je liever wacht tot het pensioen van je man. In Nederland is het op oudere leeftijd ook niet gemakkelijk om een baan te vinden.
Het is niet alleen een huis van dezelfde standaard, het is alleen dat al hetgeen ik in Nederland zie compleet geëxplodeerd is in vraagprijs en ons huis hier in London niet gestegen is. In onze prijsklasse zie ik ook niet veel echt prachtige huizen. Of de locatie is het net niet, langs een drukke weg bijvoorbeeld ipv een lommerrijke laan. Het verschil doet financieel een beetje te veel pijn, naast het feit dat ik hier gewoon werk heb en niet weet hoe dat in NL zal zijn.

In 2017/18 hebben we wel even in Nederland gekeken, maar mijn Britse man was toen niet klaar voor een verhuizing overseas. We hebben toen onze huidige woning hier gekocht en er ook behoorlijk wat voor betaald, achteraf misschien wel wat veel.

Voor onze vraagprijs heb ik wel bezichtigen gehad, maar geen bod. En de vraagprijs ligt ook dichtbij de minimum prijs. Natuurlijk als ik er een ton of zo afhaal, dan heb ik het waarschijnlijk snel verkocht, maar dat is het mij alleen waard als ik een prachtig huis in Nederland kan terugkopen en dat is op dit moment niet het geval, althans ik kan zonder hypotheek wel een mooi huis kopen, maar betaal dan wel “over the odds”. Ik heb dit huis 3 jaar geleden gekocht en dat hou ik natuurlijk wel in mijn achterhoofd. En als ik er nu zoveel vanaf zou verkoop ik met verlies. Ik denk dus dat ik even wacht. Als je niet weet wat te doen, dan even niets zegt men soms.

Niemand kan in de toekomst kijken, maar nu vanuit de UK emigreren naar Nederland is op dit moment gewoon lastig. En mijn man heeft niet de ambitie om in Nederland opnieuw opzoek te gaan naar werk trouwens, hoogstens wat consultancy jobs, en dat snap ik ook.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven