Op zoek naar een pup

21-09-2020 17:29 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mogelijk heeft iemand tips

Ik heb vroeger als kind /puber altijd honden gehad, nu zijn de kinderen op een goede leeftijd (10 en 12) en werk ik grotendeels flexibel en vanuit huis dus ik ben me aan t oriënteren en op zoek naar een hond.
Mijn voorkeur is er voor een pup of een jonge hond, zodat we deze van jongs af aan op kunnen voeden, goed kennen enz.
Ik wil bij voorkeur geen pup van een fokker. En t hoeft ook zeker geen pure rashond te zijn

Ik ben uiteraard bij asiels aan t informeren maar daar zitten redelijk weinig pups. Via Marktplaats vind ik vooral advertenties van fokkers
Ik zie bijna nergens nestjes van particulieren of zgn 'bastaard' honden; kruising, honden die niet doorgefokt zijn, fijn huiselijk opgroeien enz.

Heeft iemand een tips waar ik dat kan vinden?

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
23-09-2020 16:23
Een 'oepsnestje' (zoals dat wordt genoemd) zou ik ook ten zeerste afraden. De ouderdieren zijn dan namelijk meestal ook niet getest op erfelijke afwijkingen.
Erfelijke afwijken zijn meestal recessief waardoor ze alleen vererfd worden indien homozygoot bij de nakomelingen.
Bij een kruising is die kans klein, dan wordt het meestal heterozygoot.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
23-09-2020 16:25
Erfelijke afwijken zijn meestal recessief waardoor ze alleen vererfd worden indien homozygoot bij de nakomelingen.
Bij een kruising is die kans klein, dan wordt het meestal heterozygoot.
En vader was in dit geval ook al getest.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd kruisingen gehad. Die mankeerden niets. Ik heb nu voor het eerst een echte rashond. Ik wilde namelijk een hond met een bepaalde uitstraling en bepaalde karaktertrekken. Maar ik ben wel naar een goede fokker gegaan. Ik heb eerst bij herplaatsingsstichtingen gekeken, in asiels, maar deze honden vind je daar niet.

Volgende hond wordt denk ik weer een kruising. Ik wil zo'n leuk griekje met flaporen. Ik hou van flaporen bij honden.

Al dat gefok met honden vind ik nergens voor nodig, zolang er nog zoveel honden zijn die een baasje zoeken.
Laten we daar eerst maar eens voor zorgen.
iones schreef:
23-09-2020 16:25
Erfelijke afwijken zijn meestal recessief waardoor ze alleen vererfd worden indien homozygoot bij de nakomelingen.
Bij een kruising is die kans klein, dan wordt het meestal heterozygoot.
Dat is wel heel simplistisch uitgelegd en laat ook veel belangrijke factoren buiten beschouwing.

In bijna alle lijnen van honden zitten wel gebreken en ziektes. Dit komt omdat er in het verleden onzorgvuldig is doorgefokt. Tegenwoordig is er meer kennis aanwezig, en proberen ze deze gebreken en ziektes zo veel mogelijk weer uit de lijnen te krijgen. Al is er nooit 100% garantie.

Het is een fabel dat kruisingen per definitie gezonder zijn. Zet je immers een ongezonde hond op een andere ongezonde hond (maakt niet uit welk ras) dan is er gewoon een grote kans dat je ongezonde pups krijgt. Het probleem met de vele kruisingen die staan aangeboden, is dat ze zijn gefokt door mensen die nauwelijks kennis hebben. Gewoon voor de “fun”. Ouders zijn niet getest, er is niks over de voorouders bekend. Het kan “prima” want mijn hond is toch gezond!! Nou nee. Je weet dan nooit wat er uit gaat komen. Veel honden hebben ook verborgen gebreken. Bij een slechte match kunnen deze genen opeens tot uiting komen. En dat is het gevaar van lukraak kruisen. Het is onverantwoordelijk en je draagt bij aan dierenleed.

Een ander verhaal zijn outcross nestjes. Dit zijn bewust gefokte kruisingen. Voorouders zijn wel bekend, gezondheidstesten zijn gedaan. Er is bekend wat de zwakke punten van een bepaald ras zijn, en dit is ook meegenomen in de overweging met welk andere ras er gekruist gaat worden. Dit is vaak inderdaad een verbetering, de genenpoule wordt namelijk uitgebreid, wat in het algemeen zorgt voor sterkere honden. Hier ben ik groot voorstander van.

Trouwens, je hoort wel vaker “ik heb een kruising en die mankeerde niks!” Maar dat zegt niet zo veel. Er zijn genoeg kruisingen die van alles mankeren. Maar daar spreken mensen niet zo enthousiast over, ze zullen namelijk niet snel de oorzaak willen leggen bij hun eigen onverantwoorde pupkeuze.

Ook rashonden kunnen wat mankeren, dat is waar. Maar daar wordt er tenminste de moeite genomen dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Koop nooit een pup waar de ouders niet van getest zijn. Je bent dan gewoon een egoïstische kneus. Iets anders kan ik er niet van maken. (Met uitzondering als je een ongeteste hond adopteert uit het asiel bijvoorbeeld)
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het dan toch dat kruisingen minder vaak last hebben van gebreken dan rashonden>? Gek....
iones schreef:
23-09-2020 17:29
Hoe komt het dan toch dat kruisingen minder vaak last hebben van gebreken dan rashonden>? Gek....
Waar haal je die informatie vandaan?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
23-09-2020 17:32
Waar haal je die informatie vandaan?
UIt het dagelijkse leven met honden van mezelf en die van anderen. Ik ga gewoon af op eigen bevindingen.
iones schreef:
23-09-2020 17:32
UIt het dagelijkse leven met honden van mezelf en die van anderen. Ik ga gewoon af op eigen bevindingen.
Vreemd dan dat mijn bevindingen anders zijn. Ik ken veel kruisingen met allerlei ellende en een abonnement op de dierenarts. Ook heel veel narigheid met buitenlandse honden. Veel honden waarvan de beschrijving door de stichting van geen kanten klopte en als de eigenaar dan om hulp verzoekt, geeft de stichting niet thuis. Zo ken ik ook iemand die via een stichting een buitenlandse pup zou krijgen. Zij wilde graag een kleine middenmaat omdat ze dat handzamer vond. Wat kreeg ze? Een enorme joekel met een schofthoogte van ruim 75 cm. Ze is hartstikke gek met die hond maar dit was echt de bedoeling niet.
Doggo schreef:
23-09-2020 17:14
Dat is wel heel simplistisch uitgelegd en laat ook veel belangrijke factoren buiten beschouwing.

In bijna alle lijnen van honden zitten wel gebreken en ziektes. Dit komt omdat er in het verleden onzorgvuldig is doorgefokt. Tegenwoordig is er meer kennis aanwezig, en proberen ze deze gebreken en ziektes zo veel mogelijk weer uit de lijnen te krijgen. Al is er nooit 100% garantie.

Het is een fabel dat kruisingen per definitie gezonder zijn. Zet je immers een ongezonde hond op een andere ongezonde hond (maakt niet uit welk ras) dan is er gewoon een grote kans dat je ongezonde pups krijgt. Het probleem met de vele kruisingen die staan aangeboden, is dat ze zijn gefokt door mensen die nauwelijks kennis hebben. Gewoon voor de “fun”. Ouders zijn niet getest, er is niks over de voorouders bekend. Het kan “prima” want mijn hond is toch gezond!! Nou nee. Je weet dan nooit wat er uit gaat komen. Veel honden hebben ook verborgen gebreken. Bij een slechte match kunnen deze genen opeens tot uiting komen. En dat is het gevaar van lukraak kruisen. Het is onverantwoordelijk en je draagt bij aan dierenleed.

Een ander verhaal zijn outcross nestjes. Dit zijn bewust gefokte kruisingen. Voorouders zijn wel bekend, gezondheidstesten zijn gedaan. Er is bekend wat de zwakke punten van een bepaald ras zijn, en dit is ook meegenomen in de overweging met welk andere ras er gekruist gaat worden. Dit is vaak inderdaad een verbetering, de genenpoule wordt namelijk uitgebreid, wat in het algemeen zorgt voor sterkere honden. Hier ben ik groot voorstander van.

Trouwens, je hoort wel vaker “ik heb een kruising en die mankeerde niks!” Maar dat zegt niet zo veel. Er zijn genoeg kruisingen die van alles mankeren. Maar daar spreken mensen niet zo enthousiast over, ze zullen namelijk niet snel de oorzaak willen leggen bij hun eigen onverantwoorde pupkeuze.

Ook rashonden kunnen wat mankeren, dat is waar. Maar daar wordt er tenminste de moeite genomen dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Koop nooit een pup waar de ouders niet van getest zijn. Je bent dan gewoon een egoïstische kneus. Iets anders kan ik er niet van maken. (Met uitzondering als je een ongeteste hond adopteert uit het asiel bijvoorbeeld)
Helemaal eens. Ik ben 6 jaar geleden lang op zoek geweest naar een fokker die in mijn ogen heel bewust bezig is met gezondheid en karakter. Daar heb ik met een tussenpoos van 2 1/2 jaar 2 pups gekocht. Geen seconde spijt van gehad. Kerngezonde honden met een prettig karakter. En niet onbelangrijk: fokker staat ook altijd klaar om advies te geven, zelfs na jaren. Blijft betrokken bij de pups. Ik heb ook altijd wat moeite met mensen die zeggen geen hond met een stamboom te willen want je betaalt alleen maar meer voor de stamboom. Die hebben het niet begrepen.
iones schreef:
23-09-2020 17:32
UIt het dagelijkse leven met honden van mezelf en die van anderen. Ik ga gewoon af op eigen bevindingen.
Ja, dat dacht ik al. Alleen het staat niet gelijk aan de werkelijkheid. Pups van geteste ouders én waar naar de voorouders is gekeken zijn over het algemeen het gezondst. Dat zijn of rashonden of outcross nesten. Je moet niet zomaar kruisingen gaan promoten, zonder er bij te vertellen dat het heel belangrijk is om de ouderhonden te laten testen. Onverantwoorde fok moet je nooit steunen, zo blijft het in stand gehouden worden, met heel veel leed tot gevolg. Misschien moet je je er eens in gaan verdiepen, voordat je adviezen gaat geven op een forum.

De meeste honden die je ziet zijn trouwens helemaal geen honden met stamboom, maar look a likes. Van de populaire rassen die je op straat tegenkomt is maar 1 op de 10 uit verantwoorde fok. Misschien lijkt het daarom alsof rashonden wat mankeren.

Ik ben zeker voor het fokken van kruisingen, als dit verantwoord gebeurd. Dit zijn uitzonderingen. Dus @TO, als je een kruising wil: ga voor outcross. Zorg dat je de gezondheidsuitslagen te zien krijgt, dit is echt een rapport met waardes. “De dierenarts heeft de pups gezond verklaard” is NIET genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Arnica25 schreef:
23-09-2020 18:11
Vreemd dan dat mijn bevindingen anders zijn. Ik ken veel kruisingen met allerlei ellende en een abonnement op de dierenarts. Ook heel veel narigheid met buitenlandse honden. Veel honden waarvan de beschrijving door de stichting van geen kanten klopte en als de eigenaar dan om hulp verzoekt, geeft de stichting niet thuis. Zo ken ik ook iemand die via een stichting een buitenlandse pup zou krijgen. Zij wilde graag een kleine middenmaat omdat ze dat handzamer vond. Wat kreeg ze? Een enorme joekel met een schofthoogte van ruim 75 cm. Ze is hartstikke gek met die hond maar dit was echt de bedoeling niet.
Nope, mij totaal onbekend, dergelijke verhalen. Die van mij zijn juist positief met buitenlandse honden. Ik heb er zelf een, heb opgevangen etc. En ik ben veel andere mensen met kruisingen en honden tegengekomen.
Alle reacties Link kopieren
Arnica25 schreef:
23-09-2020 18:17
Helemaal eens. Ik ben 6 jaar geleden lang op zoek geweest naar een fokker die in mijn ogen heel bewust bezig is met gezondheid en karakter. Daar heb ik met een tussenpoos van 2 1/2 jaar 2 pups gekocht. Geen seconde spijt van gehad. Kerngezonde honden met een prettig karakter. En niet onbelangrijk: fokker staat ook altijd klaar om advies te geven, zelfs na jaren. Blijft betrokken bij de pups. Ik heb ook altijd wat moeite met mensen die zeggen geen hond met een stamboom te willen want je betaalt alleen maar meer voor de stamboom. Die hebben het niet begrepen.
Dat zijn de goed en de ware. En die zijn in de minderheid.
Mijn tophond komt van marktplaats. Een "oeps" nestje. Het is een kruising tussen 2 verschillende rashonden met stamboom.
Ze is lief, voor mens en dier, voor kinderen, puppies en katten.
Ik was bezig met een stichting om een buitenlandse hond te adopteren, maar wilde toch liever zelf opvoeden toen dat verschillende keren op niks uitliep. Zeker omdat mijn kind toen nog veel jonger was.
Ik geloof direct dat ik mazzel heb gehad met haar, met haar karakter. Maar een beetje logisch nadenken speelt ook mee, en vooral, realiseren dat je moet investeren. Wat je er in stopt haal je er weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste hond is een ‘oeps’ puppy. Die was al afgedankt door de eerste baas na twee weken. Diezelfde ‘baas’ wilde de hond bij de dierenarts dumpen want het asiel vroeg een vergoeding en dat was dan ‘weggegooid geld’ :-?. Anyway, ik was daar om de rekening te betalen van de euthanasie aan huis van mijn geliefde viervoeter. Zag de puppy in die kartonnen doos en dat walgelijke mens en toen had ik weer een hond.

Onze jongste komt uit Spanje. Via een stichting met alle benodigde certificaten en keurmerken, inclusief visie en plan van aanpak herkomstland en nazorg. Haar NL baasje overleed compleet onverwacht en omdat ik al maanden liep rond te blèren dat ik echt nog een hond wilde, kwam er een telefoontje. En nu woont ze alweer een dik half jaar bij ons, ze is 14 maanden nu.

De halve wijk heeft hier een Spaanse, Griekse of Roemeense ex-zwerfhond/gedumpte hond. Je moet gewoon goed opletten dat je bij de juiste stichtingen uitkomt. En niet via rare projecten met enkel een FB-pagina.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond is zwanger (kleine hond), niet gepland en van onze reu. Het is het tweede nest en we hebben een pup gehouden uit het eerste. Zoek je een kleine of grote hond? Je kan me dm'en!
Maída schreef:
24-09-2020 22:08
Mijn hond is zwanger (kleine hond), niet gepland en van onze reu. Het is het tweede nest en we hebben een pup gehouden uit het eerste. Zoek je een kleine of grote hond? Je kan me dm'en!
Hoe kun je “ongepland” een nest hebben? Heb je de ouders laten testen?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
23-09-2020 16:40
Ik heb altijd kruisingen gehad. Die mankeerden niets. Ik heb nu voor het eerst een echte rashond. Ik wilde namelijk een hond met een bepaalde uitstraling en bepaalde karaktertrekken. Maar ik ben wel naar een goede fokker gegaan. Ik heb eerst bij herplaatsingsstichtingen gekeken, in asiels, maar deze honden vind je daar niet.

Volgende hond wordt denk ik weer een kruising. Ik wil zo'n leuk griekje met flaporen. Ik hou van flaporen bij honden.

Al dat gefok met honden vind ik nergens voor nodig, zolang er nog zoveel honden zijn die een baasje zoeken.
Laten we daar eerst maar eens voor zorgen.
En jouw rashond kan ik me herinneren is ook van een heel gezond ras.
Veel andere rashonden zijn helemaal niet zo gezond ben ik met je eens, met fokkers met oogkleppen op. Gelukkig komt er wel langzaam maar zeker meer aandacht voor, maar er is nog een lange weg te gaan.
Maída schreef:
24-09-2020 22:08
Mijn hond is zwanger (kleine hond), niet gepland en van onze reu. Het is het tweede nest en we hebben een pup gehouden uit het eerste. Zoek je een kleine of grote hond? Je kan me dm'en!
Als je een intacte teef en reu samen hebt is het wachten op een nestje. En dat al twee keer. Je bent dus gewoon een fokker, zo heet dat.
Wat kost een pup bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
25-09-2020 07:41
Als je een intacte teef en reu samen hebt is het wachten op een nestje. En dat al twee keer. Je bent dus gewoon een fokker, zo heet dat.
Wat kost een pup bij jou?
Ik heb haar direct willen steriliseren na de dekking, maar man was tegen een dergelijke 'abortus'. Hij regelt nu dus ook de bevalling en het zoeken naar een nieuwe eigenaar. Dierenarts raadde aan 750 per pup te vragen. We hebben nog contact met de eigenaren van andere pups.
maída wijzigde dit bericht op 25-09-2020 08:12
Reden: Foutje
4.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DonutMetChocolade schreef:
21-09-2020 17:53
Ik heb mijn pup wel van marktplaats gehaald. Wel heel erg de broodfokkers in mijn achterhoofd want dit zijn er genoeg. We zijn tussentijds ook drie keer langs geweest, op verzoek van de mensen waar de pup bij geboren was. Mijn moeder heeft helaas eens een pup via een broodfokker gekregen en die was binnen 2 dagen dat ze hem thuis had bijna dood door ziekte. Dus het is zeker mogelijk via marktplaats, het is alleen erg uitkijken.
Zelfde soort ervaring hier. Ook via marktplaats juist een erg prettige ervaring. We mochten meerdere keren kijken bij de pups. De moeder zag er erg goed verzorgd uit en was heel sociaal. Pups en moeder liepen los in huis met nog een andere hond en een kat. Zag er allemaal erg huiselijk uit en die mensen hadden het goed voor elkaar.

Familielid heeft onlangs een pup gekocht via een fokker die ze vond op een website die haar was aangeraden door de dierenarts. Ze vond het er zelf netjes uit zien maar bij mij gingen echt alle alarmbellen af. Ze hadden veel nestjes, de ouder dieren mochten ze niet zien, ze mochten de verblijven van de dieren ook niet zien. Er werd haar afgeraden met de pup naar de dierenarts te gaan. En als er iets medisch was de eerste maand moesten ze ook naar hun terug gaan en vooral niet naar de eigen dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een toelichting over de hoge prijs van onze pups destijds: ik vond het heel belangrijk om een goede eigenaar te vinden voor de pups. Ik was bang voor de marktplaatskopers. We hebben toen advies ingewonnen van onze dierenarts. Het zijn rashonden zonder stamboom, maar zeer populaire honden. Dierenarts stelde de prijs rond de 750 zodat er geen mensen op af zouden komen die eigenlijk geen hond kunnen betalen of een impuls aankoop doen. We hebben toen uitgebreid kennis gemaakt met de geïnteresseerden en hebben gelukkig nog steeds contact via Facebook. Alle drie zijn ze super goed terecht gekomen, twee pups bij (inmiddels) gezinnen met Kids en nog een hind. De derde hebben we zelf gehouden. En ze zijn alle drie kerngezond. De 'ouders' zijn ook zonder gezondheidsproblemen altijd geweest.

De reden dat ze niet gesteriliseerd is, is omdat dierenarts dit afraadde Ivm toenemend waaks/agressief gedrag na de bevalling en dat zou dan naar verwachting toenemen. Ik heb haar wel willen steriliseren maar het is de hond van mijn man... En nu is er dus idd een ongelukje geweest. Dus nu heb ik ook gezegd dat het klaar is en dat sterilisatie echt gaat komen. Ik ben namelijk zelf zwanger en zit hier nu ook absoluut niet op te wachten.

Maar goed, dat is mijn toelichting en daar zal men van alles van vinden, ik heb echter wel positieve ervaring met het zoeken van een fijne eigenaar.
Maída schreef:
25-09-2020 08:19
Nog even een toelichting over de hoge prijs van onze pups destijds: ik vond het heel belangrijk om een goede eigenaar te vinden voor de pups. Ik was bang voor de marktplaatskopers. We hebben toen advies ingewonnen van onze dierenarts. Het zijn rashonden zonder stamboom, maar zeer populaire honden. Dierenarts stelde de prijs rond de 750 zodat er geen mensen op af zouden komen die eigenlijk geen hond kunnen betalen of een impuls aankoop doen. We hebben toen uitgebreid kennis gemaakt met de geïnteresseerden en hebben gelukkig nog steeds contact via Facebook. Alle drie zijn ze super goed terecht gekomen, twee pups bij (inmiddels) gezinnen met Kids en nog een hind. De derde hebben we zelf gehouden. En ze zijn alle drie kerngezond. De 'ouders' zijn ook zonder gezondheidsproblemen altijd geweest.

De reden dat ze niet gesteriliseerd is, is omdat dierenarts dit afraadde Ivm toenemend waaks/agressief gedrag na de bevalling en dat zou dan naar verwachting toenemen. Ik heb haar wel willen steriliseren maar het is de hond van mijn man... En nu is er dus idd een ongelukje geweest. Dus nu heb ik ook gezegd dat het klaar is en dat sterilisatie echt gaat komen. Ik ben namelijk zelf zwanger en zit hier nu ook absoluut niet op te wachten.

Maar goed, dat is mijn toelichting en daar zal men van alles van vinden, ik heb echter wel positieve ervaring met het zoeken van een fijne eigenaar.
Heb je een reu of teef gehouden uit het nest ? Kijk in elk geval goed uit dat vader zijn dochter niet kan dekken (als je een teefje gehouden hebt ) of dat zoon zijn moeder niet kan dekken !
Alle reacties Link kopieren
Zoon is gecastreerd! Dus daar kan het zeker niet van zijn :proud:
Alle reacties Link kopieren
JoanWatson schreef:
21-09-2020 17:40
Wat op marktplaats staat is 9 van de 10 x van een broodfokker wat inhoudt dat de ouderdieren een heel slecht leven hebben en de pups een ontzettende slechte start hebben.

Als je dan echt een bastaard wilt kom je ws uit bij buitenlandse zwerfhondjes. Maar ook hier zitten stichtingen tussen die het niet goed voor hebben met hun honden. En hebben de pups een hele slechte start gehad. Je moet echt goed zoeken wil je hier een leuke pup vandaan krijgen.

Mij lijkt het toch het beste om te kijken of er een ras is wat je echt leuk vindt en dan te gaan informeren bij een rasvereniging.

Dit idd. Helaas zitten er gewoon heel veel broodfokkers tussen. Er zijn ook checklijstjes op internet te vinden om er achter te komen of je hier mee te maken hebt.
Maída schreef:
25-09-2020 08:46
Zoon is gecastreerd! Dus daar kan het zeker niet van zijn :proud:
Perfect ! Niet iedereen staat daar bij stil, sommige mensen denken zelfs dat een reu zijn dochter of moeder niet eens wil dekken. Succes met het nestje 🙂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven