Orchideeën

04-02-2010 12:42 26 berichten
Ik hou erg van orchideeën maar helaas komen ze na een bloeiperiode zelden terug in bloei. Wie heeft er tips om orchideeën terug in bloei te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Hmm, mijn moeder doet dat wel vaak, maar de fijne kneepjes weet ik niet. Volgensmij terugsnoeien na de bloei, koud wegzetten en na een tijdje (hoelang?) weer terug in de woonkamer en dan volgt vaak een volgende bloeiperiode.
Ik doe er niet veel bijzonders mee; stengels afknippen en de pot boven neerzetten voor het raam. boven is het bij ons vrij koud. Na een half jaar ongeveer komen er weer nieuwe stengels aan en komen de knoppen en bloemen vanzelf!

Ik bemest ze dus niet. Wel af en toe (1x in de week) een beetje water geven.
Ik ben ook gek op orchideeën! Heb er inmiddels paar jaar ervaring mee en beste werkt eigenlijk om er zo min mogelijk naar om te kijken na de bloeiperiode. Ze staan dan bij mij op zolder, is het een stuk koeler dan in de rest van het huis. Ik geef ze misschiens eens per maand water en dat is het eigenlijk. Stengels e.d. haal ik pas weg als ze echt ingedroogd zijn. Nooit nog groene stengels (ook al zitten er dan geen bloemen meer aan) afknippen, want het vocht wat daar nog inzit is een uitstekende broeiplaats voor allerlei bacteriën, die je orchidee grondig kunnen verpesten.
Het duurt soms wel een jaar voordat orchideeën weer terug bloeien. Nadat de orchidee is uitgebloeid moet je die gewoon op een plekje wegzetten en er niet meer naar omkijken. Af en toe wat water geven.

Ik heb nu een orchidee die heeft 1,5 jaar geleden voor het laatst gebloeid en die krijgt nu weer bloemen!! Gewoon geduld hebben!
hmm ik heb nu 2 uitgebloeide staan in de vensterbank beneden op de verwarming.. maar ik begrijp dat dat niet goed is?

Ik ben trouwens een ramp met planten....
Niks doen, gewoon laten staan en soms eens een keer water geven, of vergeten, terug komen doen ze altijd, soms duurt het een jaar, soms een maand of 4.
http://www.orchidee-idee.nl/verzorging.html
Inderdaad uitgebloeide tak afknippen tot boeven 2e oogje.

Met rust laten, maar elke week even water geven.

Ik dompel ze, maar daar is ook niet iedereen het mee eens.

Na een half jaartje zie je ineens weer een scheut komen.
Bij een van de orchideeën heb ik de stengels onder het oog afgeknipt na de bloei maar die kreeg toen een hele verdorde tak dus nu alleen nog maar blad, wel groen blad overigens.

Bij de andere heb ik niks afgeknipt en daar zijn zich nu wel knoppen aan het vormen maar ze komen maar niet open.

Hoe vaak geven jullie de orchideeën water? Ik geef ze gekookt water (wel eerst af laten koelen) in de pot en gooi het water wat nog in de pot staat na een uur eruit.
quote:centerfold schreef op 04 februari 2010 @ 12:46:

Ik ben ook gek op orchideeën! Heb er inmiddels paar jaar ervaring mee en beste werkt eigenlijk om er zo min mogelijk naar om te kijken na de bloeiperiode. Ze staan dan bij mij op zolder, is het een stuk koeler dan in de rest van het huis. Ik geef ze misschiens eens per maand water en dat is het eigenlijk. Stengels e.d. haal ik pas weg als ze echt ingedroogd zijn. Nooit nog groene stengels (ook al zitten er dan geen bloemen meer aan) afknippen, want het vocht wat daar nog inzit is een uitstekende broeiplaats voor allerlei bacteriën, die je orchidee grondig kunnen verpesten.

Onzin, juist als je zo snel mogelijk na de bloei de stengel afknipt (op het punt waar het groen overgaat in het verdorde bruin) dan krijg je opnieuw snelle bloei.

Ik heb hier een orchidee deze maand een jaar in de vensterbank staan, en hij heeft continu gebloeid, is nu toe aan zijn 5e nieuwe steel die bloeit.

Heel belangrijk is ochtendzon! en regenwater!

Succes
Ik doe er juist geen reet aan, zeg maar, behalve als ie te lang wordt of bijna omvalt, knip ik wat bij.

En hij staat alweer 7 jaar.
Ik heb er 2 voor de schuifpui staan, de ene kreeg meteen na dat ze uitgebloeid was weer 3!!!! nieuwe takken met knoppen, en de ander is naar de knoppen ben ik bang. Zelfs de blaadjes worden bruin.

Volgens mij is het gewoon multiple gok
Ik heb van de zomer er een gekocht. deze was in november uitgebloed Ik heb er toen niets aan geknipt (wist niet hoe en wat) en ik heb het ding op de slaapkamer gezet. Al snel liep ie weer uit in de oksels van de oude bloeisprieten. Na driekoningen heb ik hem weer omgeruild met de kerstroos. Nu staan de knoppen op spingen.

ik hoop dat mijn kerstroos het ook weer gaat doen
volgens mij was hier al eerder een topic over met veel reacties (even zoeken ik kan t iig niet altijd ruzie met de zoekfunctie)

Maar ik zet mijn orchideeen in de negeer stand en geef ze alleen een beetje water als ik er toevallig aan denk. Verder de steel afknippen tot voorbij het 2e oog... de helft gaat weer bloeiien en de rest staat rustig pland met blaadjes te wezen, bloeien homaar...
Tip: als de orchidee is uitgebloeid, prik ik er een nep orchidee in, die ik wat heb verbogen zodat hij echt lijkt.... Als de orchidee weer bloeit haal ik de nepper er weer er uit.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Geen direct zonlicht, niet midden op de dag in elk geval. En verder zo min mogelijk aandacht geven, 1x in de maand een klein beetje water (ik gaf ze altijd afgekoelde groene thee, geen idee waarom, maar het werkt super!).
Ik mik ze weg en koop een nieuwe. Veel makkelijker. Heb de tips van hier al opgevolgd maar bij mij gaan ze altijd dood na het bloeien en afknippen. Ik heb geen orchidee-vriendelijk huis denk ik
Grief is just love with nowhere to go
Ik dompel de doorzichtige binnenpot met de aarde in een emmer met water, na een dag of 10/14 zie je geen condens meer in het doorzichtige potje en dan is het weer tijd voor een nieuw dompelbadje (evt. met wat vloeibare orchideenmest).
Over het afknippen van uitgebloeide stengels zijn de menigen verdeeld.

Ik doe het pas als ze helemaal verdord zijn.

Dan zrt ik ze op een plaats met ochtend zon/licht en verwaarloos hem 4-6 weken.

Dan 1x per week water en altijd de zelfde kant naar b uiten gericht. heb er iets bij staan dat ik weet hoe.

resultaat bi8nnen half jaar 2 nieuwe stengels.

En niet te warm zetten dat is wel belangrijk.

groetjes trikky
Even dit topic boven gehaald. Ik heb die orchideeën die ze nu in Bonus bij AH gehaald ( tweede gratis) Ik ga nu eens echt proberen om ze te laten overleven en weer opnieuw te laten bloeien. In Google vind ik verschillende soorten verzorging voor verschillende rassen. Wie weet van welk ras de orchidee is die nu bij AH te koop is?
Appie verkoopt meestal de vlinder Orchidee oftewel de Phalaenopsis
Phaelanopsis.
Ik heb de stengels afgeknipt en nu is er 1 stengel aan het teruggroeien en zie ik de knopjes al zitten. Verder doe ik er eigenlijk niks mee behalve water geven. In de zon is hier geen optie want alles wat ik hier in de zon zet wordt gebakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven