ornamenten/sierlijsten zelf aanbrengen

06-10-2009 11:32 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Hieronder een plaatje van de stijl/inrichting die ik zó mooi vind..
Kopen, vastzetten (lijm in kitpistool), naden afsmeren, schuren, bijwerken, verven.

Meestal heeft de bouwmarkt wel how-to folders.

Kosten: De plinten (reken op 10% snijverlies)

Lijm

Kitpistool als je dat niet hebt

vuller voor de randjes

schuurpapier

Latex voor het hele plafond (alleen de randjes ziet er niet uit)

Houdt er rekening mee dat de piepschuimen variant van de bouwmarkt niet exact de look en feel heeft van de echte gipsen plafonds. Zeker niet als de kamer niet net zo hoog is als die oude huizen. Sterker nog, dan oogt het behoorlijk kitch.
Oh ik vergeet de acrylaatkit nog, als je het plakt zitten de boven en onderkant niet 100% tegen muur/ plafond. DIe randen moet je afkitten.
Wat leuk, zo ziet mijn woonkamer er ook (ongeveer) uit.

Bij mij was het plafond nog compleet, maar miste ik aan 1 muur aan de onderzijde een mooie lambrisering en die heb ik toen zelf gemaakt van gipsranden- en platen.

Deze heb ik gekocht bij een klein speciaalzaakje die ik via het internet had gevonden. Die zijn wel wat duurder, maar wat je overhebt mag je teruggeven en dat scheelt.

Er is ook een soort van hardboard variant te koop bij een bouwmarkt, maar dat vond ik niet origineel genoeg.

Ik deed het klusje in mijn eentje, maar dat is niet zo handig, want dan kun je niet twee kanten vast houden bij het vastlijmen en in jouw geval zou het denk ik zelfs niet kunnen in je eentje.

Je moet er trouwens ook rekening mee houden dat de muren en plafonds in een oud huis erg scheef kunnen zijn en dat de voorgevormde materialen dus wel eens niet kunnen passen en gips kan hierdoor snel gaan breken.

Je zal trouwens ook een hele lange ladder moeten hebben of lenen en misschien heb je zelfs wel een klusjesman nodig die dit voor je moet gaan doen.

Aangezien het een huurhuis is zou ik inderdaad niet te hoge kosten maken óf met de huisbaas afspreken dat je een vergoeding krijgt bij het verlaten van de woning aangezien je blijvende waarde hebt toegevoegd.

Al met al een heel gedoe dus, maar ik vind het bij zo'n mooi oud huis wel de moeite waard.
Als je plafond 2,75 of hoger is, kun je de pierschuim variant van de bouwmarkt proberen. Lekker licht en buigzaam voor scheve muren, dus makkelijk in je eentje te plakken.

In mijn ouders toch behoorlijke sjieke huis met plafonds van 3.60 ziet het er wel leuk uit in de hal en zeker niet nep.... (tenzij het geen piepschuim is en ze toch voor gips zijn gegaan). Je kunt ze ook gewoon schilderen volgens mij, dus die neplook gaat er daardoor natuurlijk ook vanaf.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Oh, wat een mooie woonkamer heb je dan Iris! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven