Oud huis opknappen/verbouwen; ervaringen en kostenindicatie

16-04-2009 11:46 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, nóg een woonvraag .



Wij hebben een huis(je) gevonden van 85 m2, bouwjaar 1910, waar jarenlang niets aan is gebeurd. Huis is vanbinnen compleet gedateerd, maar heeft wel potentie qua indeling. Het staat voor héél weinig geld te koop en wij overwegen nu om zo'n huis te kopen en compleet te laten opknappen/verbouwen/vernieuwen.



Heeft iemand ervaring met een verbouwing en kan mij zeggen met welk bedrag je minimaal rekening moet houden?

Het gaat bij deze verbouwing om het vervangen van de vloer (liefst door het storten van beton), strippen van de muren en opnieuw van stucwerk voorzien, nieuwe kozijnen en dubbele beglazing, het zetten van een nieuwe keuken, nieuwe badkamer (en alles wat daarbij komt kijken, inclusief het (ver)leggen van leidingen, vervangen van electra etc. etc.



Uiteraard hebben we binnenkort een afspraak met een aannemer voor een eerste gesprek, maar ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen (bijv. met bepaalde aannemersbedrijven) en de kosten en/of ellende die een dergelijke verbouwing met zich meebrengt.



Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik haak zeker niet meteen af na het lezen van jullie realistische reacties, hoewel ik er wel even van moest zuchten .



@ lago: wat jij beschrijft is grofweg ook wat wij allemaal aan het huis zouden moeten doen. Weet je zeker dat het 40.000 heeft gekost?? Dat klinkt namelijk nog vrij oké...
Wij hebben totnogtoe, voor een vrijstaand huis van 2 verdiepingen en in totaal 160 m2, ik denk ca 80.000 uitgegeven voor:

- ophogen + aanleggen nieuwe tuin (ca 14 K voor 525 m2 inclusief afvoeren oude struiken/bomen en inclusief al het nieuwe materiaal zoals schuttingen/bestrating/beplanting)

- aannemer voor o.a. slopen, verplaatsen muren, verplaatsen badkamer, omleggen keukenleidingen/electra, schilderwerk, installatie nieuwe trappen (ca 23K)

- keuken (12K voor kastjes + luxe SMEG apparatuur waaronder US dubbele koelkast en stoomoven + plaatsen)

- stucwerk (hele huis, ca 7K)

- materiaal 2 badkamers / 2 WC's (ca 12K, inclusief luxe inbouw stoomcabine, tegels)

- tegelwerk (het werk ca 1000 euro)

- voegwerk (ca 500 euro)

- nieuwe electra (ca 1000 euro)

- nieuwe vloer begane grond (5000 euro)

- storten nieuwe afdekvloeren (1200 euro)

- nieuwe trappen (4000 euro voor 2 trappen met dubbele draai)

en dan nog een paar 100 euro hier en daar voor kleinere dingen die ik zo een twee drie niet meer uit mijn hoofd weet.



Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Neem inderdaad een ruime marge voor alle onvoorziene kosten, want die lopen aardig op. Die afwerkvloeren hadden wij bijvoorbeeld niet op gerekend en dat kost dus zo 1200 euro!



Als je een oud huis koopt, dan is het sowieso slim om ook een bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Het is niet zo heel duur en je weet wat beter waar je aan begint. Een oud dak vervangen, betonrot in de fundering, een lekkende riolering... het zijn allemaal zaken waar je niet op zit te wachten als je er plotseling mee geconfronteerd wordt!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een boerderij opgeknapt uit 1930 die, toen we hem kochten, eruit zag als een ruine. We hebben hem in anderhalf jaar bewoonbaar kunnen maken:

- alle muren gestript en gestuct

- riolering aangebracht

- nieuwe badkamer en groter gemaakt

- nieuwe keuken

- Cv

- Geheel nieuwe electriciteit en waterleiding

- Nieuwe houten kozijnen

- dubbele beglazing

- Nieuwe plafonds en nieuwe vloeren

- vloeren en plafonds geisoleerd

- Alles schilderen

- Dak geisoleerd

Leuk om ook voor mezelf op te schrijven, ik sta er nu pas bij stil hoeveel we gedaan hebben. Ik was toen ook nog zwanger van de eerste, wat de druk ook nog eens extra opvoerde.

Een jaar later, zwanger van de tweede, hebben we de bovenverdieping aangepakt, dat was gewoon een grote lege zolder (we hebben al die tijd beneden geleefd) daar hebben we grote drie slaapkamers gemaakt, er is nog een vierde kamer over, daar is nog twijfel over wat t gaat worden: babykamer of badkamer, de tijd zal t leren.

We hebben niks door een aannemer laten doen, alles zelf gedaan wat we konden, dat scheelt erg veel in de kosten.

Nu zijn we de tuin aan t doen.

Alles beetje bij beetje, ooit een nieuwe oprit, de trap moet gerenoveerd, maar dat vinden we leuk, een geheel nieuw huis zou voor ons niks zijn, dan zouden we ons vervelen omdat er niks te klussen valt, erg he.

In ieder geval, wat in het begin tegenviel is dat er altijd meer mankementen zijn dan wat je denkt, dat als je met de ene klus bezig bent, je iets tegenkomt wat eerst gemaakt moet worden wat dan ook weer een hele tijdrovende klus is. En inderdaad meer geld uitgeeft dan wat in eerste instantie de bedoeling was. Maar ik zou hier nooit meer weg willen, en ben trots dat we alles zo goed als zelf gedaan hebben, niemand geloofde erin maar we hebben nu een fantastisch huis vind ikzelf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven