Oudere huisdier

16-10-2013 14:01 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo, daar is Cinna weer even met een vraag.

Zelf heb ik een border collie van van bijna 10,5 jaar oud.

Ben hartstikke gek op hem en het lijkt nog altijd een puppy qua speelgedrag e.d.

Nu zit ik alleen met het volgende:

Sinds kort ben ik verhuisd. Ander land, andere woning e.d. en natuurlijk is mijn hond met mij mee. Nu merk ik dat hij zich verveelt o.i.d.? Normaal kon hij altijd gewoon rustig thuis blijven en bleef hij keurig op zijn plaats liggen.

Als ik de deur uit ga, dan is het voor het eerst dat ik hem hoor blaffen (echt zo'n moment van "dat doet ie anders nooooiiitttt").

Hij heeft ook telkens de drang om in de slaapkamer te komen, maar dat heb ik liever niet.

Er is in dit huis ook nog genoeg te doen. Dus nog een echt mooi ingericht plaatsje heeft hij nog niet, maar wat kan ik doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken? Kan het zijn, omdat hij wat ouder is dat het aanpassen wat moeizamer gaat? Hij blijft ook telkens om aandacht vragen wat natuurlijk hartstikke lief is, maar ook ik heb nog het e.e.a. te doen in huis. We wandelen wel gewoon samen en iedere keer als ik een sigaretje ga roken op balkon dan komt hij mee en spelen we even. Tussendoor nog een aai over de bol, wat lekkers of een botje o.i.d.

Nu ben ik nog thuis, want ik ben druk bezig met het vinden van een baan, maar zodra ik een baan heb moet hij het toch echt zelf even zien te redden.

Moet er ook nog wel bij zeggen, dat hij dan inderdaad wel echt echt alleen thuis is. Dus zonder een kat o.i.d. erbij wat eerst wel was toen ik nog bij mijn moeder woonde.

Helaas heb ik nu ook echt de mogelijkheid niet om er een ander huisdier bij te hebben.

Alle tips, adviezen e.d. zijn echt welkom!
Als ik het zo lees, denk ik dat hij vooral onzeker is. Ik zou als eerste zorgen dat hij zijn vaste plek krijgt in huis, en verder duidelijk en consequent zijn zodat hij weet waar hij aan toe is. Heel zijn omgeving is veranderd, jij bent nog druk bezig in je nieuwe huis waardoor het onrustig is en jij bent misschien (in zijn ogen) ook "anders dan anders". Ik denk dat het aandacht vragen voortkomt uit onzekerheid: hij wil gewoon bij je zijn.
Ik ben het met meivogel eens dat het voor je hond ook wel een grote verandering zal zijn en de stress die daarbij komt kijken voelt hij ook.

Verder moet ik zeggen dat ik een maltezer heb van 14 jaar oud en dat zij het laatste jaar veel aanhankelijker is geworden.

geen specifieke reden dus denk dat het toch komt omdat ze wat ouder wordt
Ik denk dat je je hond nu wat meer afleiding moet gaan bieden. En ik weet niet hoeveel je per week gaat werken, maar misschien moet je dan eens denken aan een hondenuitlaatservice of zo?
Alles is anders, dus wil hij zich veilig voelen, dus bij jou. Heb het ook gehad na verhuizing, dat hond ging blaffen als ik ging en constant achter me aan bleef lopen. Waar ik was, was hij. Na verloop van tijd ging het langzaam over, volgens mij heeft het wel een paar maanden geduurd voor hij weer de oude was.
Zo is het inderdaad Caviahaar! Waar ik ben is hij ook.

En als ik dan weg ga en hij blaft, dan lijkt het wel alsof hij denkt dat ik nooit meer terug kom. M'n manneke toch

Ik kan hem ook niet eerst afleiden met wat lekkers o.i.d., en dan bijvoorbeeld zachtjes de deur uit, want hij houdt iedere seconde alsnog in de gaten waar ik ben en wat ik aan het doen ben.

@iones, het is de bedoeling dat ik uiteindelijk weer gewoon fulltime ga werken. Heb ik hiervoor ook gedaan, maar het verschil was dat hij toen niet 100% alleen thuis was, maar er ook nog andere dieren bij waren.

Ik wil hem gewoon weer aanleren, dat alleen thuis zijn echt niet zo eng is en dat ik echt wel weer naar huis kom

Zoek ook gewoon iets voor hem om te kunnen doen, maar een bot heeft hij zo op. Is een kong echt de enigste mogelijkheid waar een hond langer plezier van kan hebben?
Is gewoon een vorm van verlatingsangst. Ten eerste door de verhuizing, ten tweede omdat hij geen steun meer heeft van andere dieren. Je moet hem gewoon weer als pup benaderen en het alleen zijn heel geleidelijk opbouwen. Mijn hond had veel baat bij de Bach rescue spray. Ik geloofde er geen barst van, maar het hielp wel.
Nog nooit van gehoord polydox? Bach rescue spray?

Dat ga ik even googlen, maar wellicht dat je er meer over kunt vertellen?
Dat is iets homeopathisch, kan je gewoon bij de drogist kopen en in de mond sprayen. Ik heb een hond met extreme verlatingsangst gehad en dat hielp bij hem.

Sommige mensen zijn erg te spreken over DAP, kan je halen bij de DA. Dat zijn geuren van een moederhond en dat werkt kalmerend. Bij die van mij deed het weinig. DA's geven nog wel eens Clomicalm, dat schijnt goed te helpen. Maar dat is een antidepressiva en daar ben ik nooit op uitgekomen.

Ik heb de bach rescue spray gebruikt en toch redelijk wat pufjes gegeven en ben een kamer verder gaan zitten met de deur dicht. Volgende dag naar de gang. Daarna naar buiten voor de voordeur enz enz. Geleidelijk de duur opbouwen. Uiteindelijk kon ik weer halve dagen weg. Andere optie is een hond erbij nemen die goed alleen kan zijn, grote kans dat je probleem over is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven