Overlast van kat

28-02-2012 08:52 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,



De titel zegt het eigenlijk al. Ik heb last van een kat. Nou, niet zo zeer ik, maar mijn rode kater.



Situatie:

Ik heb 4 katten. 1 ervan, de rode kater, heeft ernstige stressblaasproblemen. Hij zit nu onder de medicijnen (Clomicalm). Dat is nu redelijk onder controle. Echter, als er iets veranderd, heeft hij daar 'last' van en zit dan 10x in 5 minuten op de bak. Soms ebt het vanzelf weg en soms is de stress zo heftig voor hem, dat hij bloed in de urine heeft. Over het algemeen gaat dit vanzelf weer over.



Nu: Er is een katertje waarvan we niet weten van wie hij is. Geen halsbandje oid. Deze kater daagt hier de katten uit. Mijn kater lijjkt ogenschijnlijk rustig, maar sinds het katertje er is (en tegen de buitenkant van het huis aan sproeit, ramen en deuren), sproeit mijn kater meer en heeft hij veel bloed in de urine. Het is geen ontsteking oid het komt echt van de stress. Ik weet even niet wat ik nu nog kan doen om de stress te verminderen, naast het afplakken van de ramen (onderkant). Katertje mauwt altijd als hij voor de deur zit (soort krols gekrijs) en dan jaag ik hem altijd weg. Maar hij komt elke keer weer terug.



Iemand ideeën wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Emmer water.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Peper
Het beestje heeft geen bandje om met gegevens?

Lézen, Leen, staat in de OP.



Anders mag je mijn kat wel even lenen, wij hebben nooit vaker dan 1x last van dezelfde kat. Ze laten het wel uit hun hoofd om nog eens terug te komen.
Plantenspuit met azijn vullen en dan op heterdaad betrappen, hebben ze een hekel aan. Zielig voor je katertje....hoop dat hij snel weer stressvrij is.
Het lijkt wel alsof het (nieuwe) katertje snapt dat jij dol bent op katten en graag bij je komt inwonen. Of misschien wil ie alleen maar eten.



Je zou kunnen overwegen om wat brokjes neer te zetten voor hem, uiteraard wat verder van je huis af, niet op de vensterbank . En je huis bepsroeien met azijn. Let wel op, azijn verwijderd ook groene aanslag dus als je huis daarvan voorzien is, koop dan meteen 8 flessen.
Alle reacties Link kopieren
Een vreemde kat eten geven? 1. Die kat is waarschijnlijk van iemand anders, dus krijgt al eten. 2. Als je hem eten geeft, zal hij blijven komen.

Ik zou voor de dagelijkse emmer water gaan.
Oh, en het is de tijd van het jaar als het gaat om krolse katten. Zijn de jouwe gesteriliseerd? Weet je zeker dat het om een katertje gaat?



Je kunt hem (of haar) een bandje om doen met zo´n buisje met briefje, en kijken of iemand reageert. Als hij van niemand is (of eruit is gezet), dan kun je nadenken over een castratie. Zo duur is dat niet en dan ben je in elk geval van het sproeien af.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een kater in de buurt gehad die alle huizen met katten onder sproeide. Kat gevolgd en aangebeld bij de vrouw in kwestie. Waren al heel wat klachtenbrieven bij de makelaar (huurhuizen) ingediend, bleek.

Hij bleek niet gecastreerd en ze beloofde de kat binnen te houden tot ze hem zou castreren. Ook gedaan, en geen last meer gehad.



Kun je geen poster ophangen?
quote:nessemeisje schreef op 28 februari 2012 @ 09:32:

Een vreemde kat eten geven? 1. Die kat is waarschijnlijk van iemand anders, dus krijgt al eten. 2. Als je hem eten geeft, zal hij blijven komen.

Ik zou voor de dagelijkse emmer water gaan.



Tja. Ik heb zelf 5 katten die allemaal graag buiten zijn. Dus staat er een silo met brokjes buiten. Daar eten behalve mijn katten ook de kat van de buren en een egeltje. En misschien soms ook wel een muisje, maar die doen dat maar 1x...



Eén van de vijf is komen aanlopen. Op een mooie zomerdag stonden de tuindeuren open en ineens hadden we er een dagelijkse bezoeker bij. Na verloop van tijd heb ik hem laten castreren omdat ik geen interesse had om de deuren dicht te houden en ook niet in besproeide meubels.



Maar het kan best zijn dat het katertje van TO een aanval van hormonen heeft en op zoek is naar een vrouwtje . Ongecastreerde katers hebben een zoekgebied van 4 km² dus begin dan maar eens te zoeken naar de eigenaar.
Alle reacties Link kopieren
Vooral geen eten geven. Dat is waarschijnlijk de reden waarom mijn poes al een half jaar van huis is. (beter dat dan ergens dood in een kliko)
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jouw katten de kater niet wegjagen, zodat beestje weet dat ie op anderkats terrein is? Of blijven zij binnen?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik denk dat hij op het eten afkomt, kun je proberen om het eten toch in porties te geven aan je eigen katten. Nu eet deze kater waarschijnlijk mee. Onze katten krijgen 2 keer per dag eten, precies genoeg dus het gaat op.



We hadden voorheen ook altijd een katertje dat hier voor het huis kwam rollen, het eten op probeerde te eten. Mijn zoon had hem een keer gevoerd en toen was het natuurlijk raak. Ik heb met het enorme waterpistool van mijn zoon door de brievenbus heen op de loer gelegen en het katje een flinke wasbeurt bezorgd. Nu is het over en komt hij vrijwel nooit meer in de tuin. Mocht hij het even vergeten dan stuur ik een van de kinderen op hem af die hem dan vriendelijk wegjagen.
Alle reacties Link kopieren
Er is hier maar 1 kat die naar buiten mag en zij vindt hem leuk



Azijn is een goeie

Ik weet zeker dat het een katter is want enorme ballen...

Helaas laat hij zich niet vangen. Briefje om zijn nek is dus geen optie

Buiten wordt geen eten gegeven dus daar komt hij niet op af



Ik ga de azijn eens testen. Dank voor het meedenken
Ik weet niet waar je woont, maar laten vangen (met vangkooi) door zwerfkattenwerkgroep of dierenambulance, of vangkooi lenen bij asiel of Dierenbescherming, kater vangen en naar asiel brengen
quote:Francisca_ schreef op 28 februari 2012 @ 08:52:



Situatie:

Ik heb 4 katten. 1 ervan, de rode kater, heeft ernstige stressblaasproblemen. Hij zit nu onder de medicijnen (Clomicalm). Dat is nu redelijk onder controle. Echter, als er iets veranderd, heeft hij daar 'last' van en zit dan 10x in 5 minuten op de bak. Soms ebt het vanzelf weg en soms is de stress zo heftig voor hem, dat hij bloed in de urine heeft. Over het algemeen gaat dit vanzelf weer over.



Nu: Er is een katertje waarvan we niet weten van wie hij is. Geen halsbandje oid. Deze kater daagt hier de katten uit. Mijn kater lijjkt ogenschijnlijk rustig, maar sinds het katertje er is (en tegen de buitenkant van het huis aan sproeit, ramen en deuren), sproeit mijn kater meer en heeft hij veel bloed in de urine. Het is geen ontsteking oid het komt echt van de stress. Ik weet even niet wat ik nu nog kan doen om de stress te verminderen, naast het afplakken van de ramen (onderkant). Katertje mauwt altijd als hij voor de deur zit (soort krols gekrijs) en dan jaag ik hem altijd weg. Maar hij komt elke keer weer terug.



Iemand ideeën wat te doen?



Wat betreft die verschijnselen die hij heeft: dat is zeer waarschijnlijk een blaasontsteking die puur door stress wordt veroorzaakt (ook wel Idiopatische Cystitis genoemd), want zijn blaas is dan de zwakke plek waar zijn stress zich lichamelijk vertaalt.



Daar moet je dus zeker iets aan laten doen voor het chronisch wordt (en zo te lezen is dat het waarschijnlijk al). Je kat heeft dan dus een kuurtje ontstekingsremmers/pijnstillers nodig, bijv. Novacam en een medicijn dat de verkramping van de blaas tegengaat en ook brokjes met een hogere zuurtegraad kunnen hierbij helpen. Je geeft je kat dan blaasgruisdieetbrokjes ook al heeft hij geen blaasgruis.



Informatie over een blaasonsteking door stress



Overleg even met je DA hierover.
Alle reacties Link kopieren
Iris, hij staat onder behandeling bij de wagenrenk. Zij zijn gespecialiseerd in blaasproblemen bij katten.



Doxy, dat opperde mijn vriend ook al... Maar ik vind dat wel ver gaan als het iemand zijn kat is....
quote:Francisca_ schreef op 29 februari 2012 @ 07:24:

Doxy, dat opperde mijn vriend ook al... Maar ik vind dat wel ver gaan als het iemand zijn kat is....



Een ietwat minder ingrijpende maatregel die ik zelf al een paar keer heb toegepast...kat (laten) vangen, en als er geen chip in zit laten castreren en terugzetten. Afhankelijk van de partij waarmee je dit gaat doen kan het wel zijn dat gevraagd wordt bij te dragen aan de castratie. Ik doe dat via de zwerfkattengroep en die doen het voor niks.



Ik woon in een wijk met veel minima die geen geld hebben voor castratie, dus ik ga er maar vanuit dat ik iemand er een ontzettend plezier mee doe...om het een beetje goed te praten voor mezelf.
quote:Francisca_ schreef op 29 februari 2012 @ 07:24:

Iris, hij staat onder behandeling bij de wagenrenk. Zij zijn gespecialiseerd in blaasproblemen bij katten.

Mag ik vragen waarom een blaasontsteking door stress is uitgesloten dan? Want dit lijkt me echt overduidelijk het geval.
Alle reacties Link kopieren
Doxy, desnoods betalen wij dat inderdaad... Nouja, van het weekend eerst eens met water en azijn aan de slag Dank je wel iig



Iris, mag je best vragen, maar daarvoor ben ik niet hier en geef ik dus geen antwoord op je vraag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor de ouderwetse emmer water. We hadden hier in de buurt een kater die ook niet gecastreerd was en die een hekel had aan de buurkater. Dat werd dus steeds knokken. De buurman en ik een keer 's ochtends heel vroeg beiden in pyjama met een emmer water. Daarna was het afgelopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven