Overpeinzingen des Marels

14-12-2012 21:18 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms, heel soms, denk ik wel eens na.

En vandaag maakte ik iets mee wat me triggerde om nog eens ná te denken over dingen.

Ik moest in de stad zijn (grote stad) en ik parkeerde in een parkeergarage. Toen ik naar boven liep, de trap op, zat er een dakloze onder aan de trap. Toen ik hem allang gepasseerd was, vroeg hij me om wat kleingeld. Ik was al bijna boven aan de trap, dus ik liep door met een soort vaag schouderophaalgebaar.

Op weg naar mijn bestemming dacht ik er nog eens over na, dat ik het eigenlijk wel bizar vond dat ik de dakloze niet eens fatsoenlijk antwoord gegeven had. Ik nam me voor om, als de man er nog zat als ik terug kwam (wat niet lang zou duren), hem een paar euro te geven.

Ik zou onderweg snel iets eten en besloot tot een lijntechnische doodzonde, ik ging naar de MacDonalds. Toen ik in de rij stond, hoorde ik ineens achter me “are you waiting”. Ja dus.

Naast mij de dakloze man van de parkeergarage. Om een lang verhaal kort te maken, we raakten in gesprek. Hij bleek Italiaans, en inderdaad dakloos.

Na een tijdje vroeg hij me of ik niet een hamburger voor hem wilde kopen want hij had de hele dag nog niet gegeten. Ik heb een menu voor hem besteld met nog een extra muffin voor de dag erna ofzo. Uiteindelijk heb ik hem nog wat geld toegestopt zodat hij de dag erna ook nog iets te eten zou hebben, maar het zette me nogal aan het denken.

Is het eigenlijk niet bizar dat wij daklozen voorbij lopen alsof ze vieze beesten zijn? Dat we met een boogje om ze heen lopen en alleen maar bang zijn dat ze ons beroven?

Ik vond het heel schokkend om me te bedenken dat we een dakloze die in een portiek ligt ergens niet eens meer zien als méns.

Volgens mij is zeker in tijd van economische crisis de afstand tussen deze man en wij, kleiner dan ooit.

Ik ben vast een softe muts enzo, maar het raakte me gewoon ineens. Ik zit me druk te maken over wat ik moet gaan doen met kerstmis en bij welke familie en wie ik teleur stel als ik niet kom en ik ben daar al de hele week mee bezig…. En waar maak je je dan eigenlijk druk om?

Deze man maakt zich druk om waar hij vannacht nou weer moet slapen en of hij überhaupt die dag iets te eten gaat hebben….

Reality-check, enzo.

Nou ja, het was gewoon een heel bijzonder moment ofzo, en ik wilde het even delen.
668, the neighbour of the Beast
En eens met amand. Geld geven gaat tegen mijn gevoel n maar iets anders doen, ja.
Mooi topic Marels.

Jammer dat hier dan per sé zo'n meer dan kinderachtige ik-ben-meer-empathisch-dan-jij ruzie moet ontstaan. Maar goed.

Ik heb al jarenlang standaard een aantal 50 eurocent munten los in mijn jaszak, voor het geval ik iemand zie bedelen. Liever pak ik het niet (meer) uit mijn portemonee, aangezien die een keer uit mijn handen is getrokken. Ook kinderachtig.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik ben zelf ook dakloos en zwerver geweest, ik moet zeggen dat het me heel goed doet dit soort topics te lezen. Als je op straat zit hebben mensen de neiging te doen alsof je niet bestaat, geen oogcontact te maken en continu weg te kijken en te doen alsof ze je nooit hebben gezien, een vuilisbak wordt vaker aangekeken. Dat jij beseft dat het ook mensen zijn raakt mij diep in mijn hart
quote:Neurogenesis schreef op 14 december 2012 @ 21:44:

Marels, er zijn daklozen die er meteen drugs voor gekocht hebben.

Maar meestal zijn het hele schrijnende verhalen die ze de straat op hebben gedreven.

Waarom zou iemand je naïef noemen?

Jij hebt iemand blij gemaakt, je wilt niet weten hoeveel mensen ze geen blik waardig gunnen.

Ze blijven mens alleen schijnen veel mensen dat te vergeten.Waarom zou je buiten in de vrieskou iemand z'n shot niet gunnen? Die mensen hebben ook schrijnende verhalen hoor. Vind het altijd wat vreemd dat geld geven alleen onder voorwaarden gebeurt (wel bruine boterham of Mac maar geen alcohol of heroïne). Hoe kan je voor een ander bepalen wat hij/zij ermee moet doen?
Ook mooi inderdaad, met dat stel in die auto.

Zo liep ik eens naar mijn auto rond middernacht, in een grote stad. Stond vlak bij een bushalte geparkeerd, dus daar liep ik toen langs. Er stond een oude vrouw te wachten op de bus. Maar omdat het Koninginnedag was, klopte er niet veel van de bustijden. Ze zou er dus nog wel een tijdje tevergeefs staan.

Op het moment van het passeren, kwam er een jong stel aan. Druk pratend en een beetje een venijnige uitstraling. Ik ben toen niet overgestoken naar mijn auto, maar ben wat blijven drentelen bij de bushalte, omdat ik aanvoelde dat het stel niet zo 'aardig' zou kunnen gaan doen.

En inderdaad, toen zij de oude vrouw voorbij liepen, gooiden ze heel fel een glas stuk tegen de ruit van de halte. Ik en die vrouw schrokken beide en ik heb toen aangeboden om haar thuis, waar dat ook zou zijn, af te zetten. Ze was zo dankbaar! Terwijl ze eigenlijk toch bij een vreemde instapte.
quote:annelaure schreef op 14 december 2012 @ 22:44:

Ik ben zelf ook dakloos en zwerver geweestZo.
quote:annelaure, 3 minuten geleden

Ik ben zelf ook dakloos en zwerver geweest, ik moet zeggen dat het me heel goed doet dit soort topics te lezen. Als je op straat zit hebben mensen de neiging te doen alsof je niet bestaat, geen oogcontact te maken en continu weg te kijken en te doen alsof ze je nooit hebben gezien, een vuilisbak wordt vaker aangekeken. Dat jij beseft dat het ook mensen zijn raakt mij diep in mijn hart

Nu heb ik kippenvel dus.

Marels, bedankt voor dit topic. Bedankt voor de eye-opener. Voor mij, want ik ben op t moment heel egocentrisch. (Tijd van t jaar)

En die van anderen.
Marels lief van je!

Maar wat ik me dan weer afvraag, waarom gaat hij voor junkfood terwijl je van dat geld ook een heel brood, fruit en evt boterhamworst kan kopen? Vult veel beter en is nog gezonder ook.

Of was hij je gevolgd?

En ja ik zeg de daklozen gedag maar geef ze niks. Grietje dat vorig jaar bij de super stond gooide alle snicker/mars/twix papiertjes gewoon naast haar op de grond. Als je dan niet eens het fatsoen hebt om iets nuttigs met je geld te doen en je afval op te ruimen ben je in mijn ogen verkeerd bezig.. (en nee, niet iedereen is zo, weet ik maar dit maakte de keuze om iets te geven of niet wel makkelijker)

En jouw bericht raakt mij dan weer...

Ik kreeg zo die indruk van die man vandaag ook... Dat ik de eerste was in misschien wel wéken die normaal met hem praatte. Misschien raakte me dat nog wel het meeste.

En wie wat het;

wat fijn dat jij weet dat ik tot vandaag mensen die dakloos zijn als vuil gezien heb. Dat je me zo goed kent.

Het enige wat ik typ is dat ik me er ook wel eens schuldig aan maak om iemand zomaar voorbij te lopen. Zoals elke forummer hier, daar ben ik van overtuigd.
quote:missy_Acy schreef op 14 december 2012 @ 21:28:

Bijzonder hè, de Mac en t verhaal van een dakloze daar. Er zit altijd een verhaal achter.

Ik geef ze ook vaak eten, geen geld. Heb tijdje terug sokken voor een dakloze gekocht. Die man ging uit z'n dak van blijdschap.

Sorry, ik moest hier heel hard om lachen, vanwege de woordspeling, niet de situatie natuurlijk.....

Het is inderdaad vreemd als je er bij stilstaat. Want het zijn wel degelijk mensen. En de verhalen zijn soms zo triest.
Hoe meer je zelf hebt meegemaakt, hoe meer je in staat zou moeten zijn je in te leven in de belevingswereld van je medemens. Dat werkt alle kanten op, trouwens.

eerst even deze voor jou

En wat jij zegt, zie ik ook regelmatig, mensen kijken liever een andere kant op, willen niet met dit leed geconfronteerd worden. Ik heb nooit begrepen waarom, vraag me altijd af of mensen er bang voor zijn...? want iedereen kan het overkomen hoor
quote:Bokito schreef op 14 december 2012 @ 22:52:

Marels lief van je!

Maar wat ik me dan weer afvraag, waarom gaat hij voor junkfood terwijl je van dat geld ook een heel brood, fruit en evt boterhamworst kan kopen? Vult veel beter en is nog gezonder ook.

Of was hij je gevolgd?

En ja ik zeg de daklozen gedag maar geef ze niks. Grietje dat vorig jaar bij de super stond gooide alle snicker/mars/twix papiertjes gewoon naast haar op de grond. Als je dan niet eens het fatsoen hebt om iets nuttigs met je geld te doen en je afval op te ruimen ben je in mijn ogen verkeerd bezig.. (en nee, niet iedereen is zo, weet ik maar dit maakte de keuze om iets te geven of niet wel makkelijker)

Hij heeft mijn geld niet aan junkfood uit gegeven. Hij stond ineens naast me bij de Mac, al bijna een uur nadat ik hem in die parkeergarage gezien had.

Ik heb een McChicken menu en een muffin voor hem gekocht, omdat hij me vroeg om één euro voor een hamburger want hij had die dag nog niet gegeten.

Omdat we ingesprek raakten en ik het een nare gedachte vond dat dit één maaltijd is en hij morgen weer honger heeft, heb ik hem nog wat geld gegeven.

Wat hij daar mee doet is zijn zaak.

Overigens denk ik dat dat wel het laatste is waar je je mee bezig houdt als je dakloos bent; of je wel gezond eet.

Een euroknaller van de Mac is goedkoop en iets warms in je maag.

En fruit, weet je wat dát kost? Dat is volgens mij wel het laatste waar je als dakloze je geld aan uit geeft.
quote:want iedereen kan het overkomen hoorIk denk dat je juist daarmee je eigen waarom hebt beantwoord.
Mooi Marels! Ik herken het (helaas) wel. In de stad waar ik woon ligt bijna elke nacht een dakloze in de spoortunnel. Mensen checken in en uit met hun chipkaart, kijken naar hem en lopen voorbij. Mijn hart breekt als ik dat zie.. als ik eten in mijn tas heb geef ik hem wat, gisteren nog een stuk stokbrood en een zakje kruidnoten. Vorig jaar ook eens een frietje gekocht voor iemand die in prullenbakken zat te graaien op zoek naar eten. Niet dat ik nu zo wil doen van "kijk eens hoe goed ik ben" ofzo, maar ik hoop dat het anderen aan het denken kan zetten. De glimlach die ik elke keer van ze gekregen heb is onbetaalbaar en het zijn en blijven inderdaad gewoon mensen, alleen in een wat minder gelukkige positie dan de gemiddelde inwoner van ons land...
quote:Bokito schreef op 14 december 2012 @ 22:52:

Marels lief van je!

Of was hij je gevolgd?

Uhmm en waar laat ie vannacht zijn 3/4 brood, halve tros bananen en pakje beleg als ie niet in de nachtopvang terecht kan? Da is het lastige aan op straat leven he, je hebt geen voorraadkastje.

Ik heb maar heel kort op straat geleefd, maar (zeker nu het koud is) iets warms is zo heerlijk dat de voedingswaarder er een stuk minder toe doet en calorieentellen hoeven de meeste zwervers ook al niet.

Sorry het klinkt vast heel onaardig, maar een vriendelijke reactie als een zwerver iets vraagt/zegt, gewoon de bevestiging dat een ander mens je ook nog als mens ziet, dat is onbetaalbaar. En daarnaastis af en toe wat te eten/drinken ook erg prettig
quote:Een euroknaller van de Mac is goedkoop en iets warms in je maag.

En fruit, weet je wat dát kost? Dat is volgens mij wel het laatste waar je als dakloze je geld aan uit geeft.

Klopt. Ik nam vroeger vaak een doggy bag mee als ik ergens was wezen eten om t op CS weg te geven.

Als je vertelde dat er groenten in zat werden ze zooooo blij! Want dat is te duur.
quote:neversurrender, 6 minuten geleden

Sorry, ik moest hier heel hard om lachen, vanwege de woordspeling, niet de situatie natuurlijk.....

Dat was niet bewust.
quote:Sunemom schreef op 14 december 2012 @ 23:00:

[...]

Uhmm en waar laat ie vannacht zijn 3/4 brood, halve tros bananen en pakje beleg als ie niet in de nachtopvang terecht kan? Da is het lastige aan op straat leven he, je hebt geen voorraadkastje.

Ik heb maar heel kort op straat geleefd, maar (zeker nu het koud is) iets warms is zo heerlijk dat de voedingswaarder er een stuk minder toe doet en calorieentellen hoeven de meeste zwervers ook al niet.

Sorry het klinkt vast heel onaardig, maar een vriendelijke reactie als een zwerver iets vraagt/zegt, gewoon de bevestiging dat een ander mens je ook nog als mens ziet, dat is onbetaalbaar. En daarnaastis af en toe wat te eten/drinken ook erg prettig

Het lijkt mij; hoe calorierijker, hoe liever. Je hebt alles nodig wat je kunt krijgen denk ik zomaar, als je op straat leeft.

Ik had met liefde nog een burger bij gekocht of wat dan ook voor hem, maar dat hoefde echt niet zei hij.

En ik zit nu te denken; ik zit hier aan mijn glaasje rode wijn en hoop maar dat hij ook een beetje een warm plekje heeft om te slapen....
quote:missy_Acy schreef op 14 december 2012 @ 22:58:

[...]

Ik denk dat je juist daarmee je eigen waarom hebt beantwoord.ja waarschijnlijk wel. Het is de angst die mensen doet wegkijken....maar ik denk ook dat het soms een stukje arrogantie is, zo van, gelukkig, ik kan nog alles kopen, of ik ben nog niet zo ver gezonken of weetikveel wat
quote:En ik zit nu te denken; ik zit hier aan mijn glaasje rode wijn en hoop maar dat hij ook een beetje een warm plekje heeft om te slapen....

Niet jezelf in de put denken, hè?

Je hebt meer gedaan dan alleen een maaltijd kopen voor iemand.

Je hebt niet alleen hem even geraakt, maar iedereen die hier leest ook. En je hebt mensen er bewust van gemaakt.

Als er morgen of in de loop van de week meer mensen dankzij jouw topic iets voor een ander doen, al zijn het er maar 2, dan heb jij dat in werking gezet nu.

Ik vind het mooi.
Marels,

Hier begon je mee:

"Is het eigenlijk niet bizar dat wij daklozen voorbij lopen alsof ze vieze beesten zijn? Dat we met een boogje om ze heen lopen en alleen maar bang zijn dat ze ons beroven? "

en nu denk je:

"Het lijkt mij; hoe calorierijker, hoe liever. Je hebt alles nodig wat je kunt krijgen denk ik zomaar, als je op straat leeft.

Ik had met liefde nog een burger bij gekocht of wat dan ook voor hem, maar dat hoefde echt niet zei hij."

Proost, geniet je wijntje, en blijf denken (zo nu en dan ;)
Oh, nee, ik slaap er ook geen moment minder om hoor, maar ik vroeg het me gewoon wel af.

Opvang is ook niet alles natuurlijk... Vaak geen plaats en nog duur, en hoe krijg je dat geld bij elkaar?

Het is gewoon onmenselijk dat mensen zo moeten leven, daar ben ik me gewoon weer even heel erg van bewust.
Overigens heb ik het ook meegemaakt hoor, jaren geleden al.

Dat ik een dakloze die vroeg om geld om te eten mijn lunchpakket met boterhammen aanbood. En een kwaaie reactie kreeg dat ie toch geld vroeg en geen eten

Tja, dan ben ik ook klaar hoor.

Maar dit leek me oprecht, gewoon.

En zo niet, dan heb ik hem toch maar blij gemaakt
quote:lavan568 schreef op 14 december 2012 @ 23:04:

[...]

ja waarschijnlijk wel. Het is de angst die mensen doet wegkijken....maar ik denk ook dat het soms een stukje arrogantie is, zo van, gelukkig, ik kan nog alles kopen, of ik ben nog niet zo ver gezonken of weetikveel watIk denk dat heel veel mensen zich daadwerkelijk niet realiseren dat iedereen op straat terecht kan komen en dat dat lang niet altijd met geld te maken heeft. Ik weet niet of dat arrogantieis, het is voor veel mensen echt de heel-ver-van-mijn-bed-show (en ergens is dt ook wel gelukkig maar).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven