Piano kopen... tips gevraagd

23-03-2016 21:01 25 berichten
Ik overweeg al een tijd een piano te kopen, ik kan helaas zelf (nog) niet piano spelen. Maar ik vind het heel gezellig staan en bovendien zou dochter graag pianoles willen.

Nu wil ik er best geld aan uitgeven.... maar voor hoeveel zou je een fatsoenlijke piano kunnen kopen? En waar? Op MP worden er veel aangeboden maar de prijzen varieeren verschrikkelijk....
Ik zou hem eerst huren. Dan kan je kijken of het wat voor je is. Je kan dan ook wat verschillende uitproberen.

En als je er eentje koopt, neem een pianostemmer of pianoleraar mee. Die weten of je iets degelijk koopt.
let op dat de zwarte toetsen er ook bij zitten!
Alle reacties Link kopieren
Via een pianohandel kun je ook prima occasions krijgen met meestal nog een gratis stembeurt na 6 maanden.

Via marktplaats zou ik lastig vinden. Je zou kunnen letten op: zuiverheid (ontstemmen de snaren snel), klank (houd je van een heldere of warmere klank), mechaniek (gaan alle hamertjes soepel, werken de pedalen goed en soepel, blijven er geen toetsen hangen). Maar dat zijn toch redelijk lastige punten om goed in te schatten... Dus daarom mijn advies: via een winkel...
Mijn piano is te koop.

Gebr Perzina, 12 jr oud. Zwarte hoogglans, hoog klassiek model.

Ik vind hem prachtig, staat zo mooi in huis. Maar helaas lukt het pianospelen me niet, ik heb geen puf om me ertoe te zetten om les te nemen, en iedere dag te oefenen.
quote:Dubbs schreef op 23 maart 2016 @ 21:18:

Mijn piano is te koop.

Ik vind hem prachtig, staat zo mooi in huis. Maar helaas lukt het pianospelen me niet, ik heb geen puf om me ertoe te zetten om les te nemen, en iedere dag te oefenen.Welke regio woon je ongeveer?
quote:Dubbs schreef op 23 maart 2016 @ 21:18:

Mijn piano is te koop.

Ik vind hem prachtig, staat zo mooi in huis. Maar helaas lukt het pianospelen me niet, ik heb geen puf om me ertoe te zetten om les te nemen, en iedere dag te oefenen.En wat kost zoiets?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Onderin Zuid-Holland. Ik heb er zelf iets meer dan €5000 voor betaald. Ik wilde er zo'n 3000-3500 voor vragen.

Ik heb eventueel foto's natuurlijk hoor. Mocht je geinteresseerd zijn stuur maar een PB.
Ik woon in de regio Groningen, dus dan is onderin Zuid Holland wel ver weg...
Vraag advies bij een pianowinkel. Een goede piano is duur. En zet er geen vazen op.
quote:parbleumondieu schreef op 23 maart 2016 @ 21:42:

Vraag advies bij een pianowinkel. Een goede piano is duur. En zet er geen vazen op.In ieder geval geen hema vaas
quote:zecora schreef op 23 maart 2016 @ 21:50:

[...]

In ieder geval geen hema vaas
Iets minder mooi om te zien, maar je zou ook een digitale piano kunnen overwegen (wel een goede, niet zo 1 met plastic toetsen). Mocht het niet bevallen, dan zijn die vaak wat makkelijker door te verkopen, omdat je die overal kunt gebruiken. En je kunt lekker oefenen met een koptelefoon.
Ja, een digitale piano is veel goedkoper, maar geeft net zo'n mooi geluid en hoeft bovendien nooit gestemd te worden. Kinderen hebben er ook onwijs plezier mee: je kunt er niet alleen piano, maar ook orgel en clavecimbel en allerlei andere instrumenten, zelfs koor mee spelen. Alles zit erop en eraan: koptelefoonaansluiting, metronoom, verschillende ritmes en muziekstukken, opnamemogelijkheden. Voordeel is ook dat hij relatief licht en klein is, dus heel geschikt voor een klein appartement. Nadeel is dat hij niet het pronkstuk van je huiskamer zal zijn, een échte piano (of vleugel) blijft het mooist.
quote:parbleumondieu schreef op 23 maart 2016 @ 21:42:

Vraag advies bij een pianowinkel. Een goede piano is duur. En zet er geen vazen op.

De laatste 10 jaar zijn de prijzen van tweedehands piano's wel flink gezakt, door de opkomst van echt goede EP's en de crisis.

Ik zou een EP zeker wel overwegen, in ieder geval tot je zeker weet dat je blijft spelen. Eventueel een EP huren. Onderschat het vervoer en het in je huis krijgen van een piano niet. Als leek zou ik naar een pianowinkel gaan die occasions met garantie bieden of een stemmer meenemen voor keuren/taxatie bij een particulier.

Ik heb geen EP, vind mijn piano prachtig, maar ik speel minder dan ik op een EP zou spelen vanwege de overlast die het geeft voor de buren. Er zijn overigens ook akoestische piano's te koop met een silent piano-systeem, maar die zijn wel iets duurder dan een EP.
Orienteer je inderdaad even of je een akoestische of digitale piano wilt. Een digitale piano kan ook echt een hele goede optie zijn, zeker als je het nog wilt leren (veel oefenen met koptelefoon). En een lager aanschafbedrag met toch een heel prima geluid. Hoeft niet gestemd te worden. Als het spelen heel goed gaat en je het heel leuk vindt kun je na een aantal jaren nog een hele goede akoestische piano kopen.

Ik zou eerst een jaar les nemen en de piano kopen met een huur/koop constructie; dan huur je de piano en als het toch tegenvalt kun je er na een jaar vanaf. Als het goed bevalt betaal je het restantbedrag en is de piano voor jou.

Op internet zijn tests te vinden met goede digitale piano's. Ik heb er destijds eentje gekocht van rond de 1500/1600 euro van Yamaha.

Hij is 10 keer gebruikt , maar het lijkt me nog steeds heel leuk om het te leren.
quote:heavenorhell schreef op 23 maart 2016 @ 22:29:

[...]

De laatste 10 jaar zijn de prijzen van tweedehands piano's wel flink gezakt, door de opkomst van echt goede EP's en de crisis.

Ik zou een EP zeker wel overwegen, in ieder geval tot je zeker weet dat je blijft spelen. Eventueel een EP huren. Onderschat het vervoer en het in je huis krijgen van een piano niet. Als leek zou ik naar een pianowinkel gaan die occasions met garantie bieden of een stemmer meenemen voor keuren/taxatie bij een particulier.

Ik heb geen EP, vind mijn piano prachtig, maar ik speel minder dan ik op een EP zou spelen vanwege de overlast die het geeft voor de buren. Er zijn overigens ook akoestische piano's te koop met een silent piano-systeem, maar die zijn wel iets duurder dan een EP.

Eens.

Ook voor wat betreft vervoer en buren.

Ik zou ook een akoestische piano kopen als je weet dat je blijft spelen.
Ik vind een electrische piano niet zo mooi Zie het toch ook een beetje als een meubelstuk...
En dan kom ik bijv deze advertentie tegen

http://www.marktplaats.nl ... abe740c1b&previousPage=lr

Er zijn trouwens ook digitale piano's die er uitzien als een akoestische. Ik heb ze weleens van dichtbij gezien, maar ze hebben niet mijn voorkeur. Beetje kitschy
quote:zecora schreef op 23 maart 2016 @ 22:44:

Ik vind een electrische piano niet zo mooi Zie het toch ook een beetje als een meubelstuk...Ach ja.. Dat kan. Als je geld teveel hebt kan dat prima toch?
Maar dan zou ik het als leek niet via marktplaats doen, TO.

Maar via een goede pianozaak. Dan kun je ook verschillen zien en horen, dat is bij een piano wel belangrijk.
quote:zecora schreef op 23 maart 2016 @ 22:47:

Gratis?! Bizar.

Wat kost het vervoer van zo'n ding??
quote:Miss-Pippilotta schreef op 23 maart 2016 @ 22:53:

[...]

Gratis?! Bizar.

Wat kost het vervoer van zo'n ding??Geen idee maar de zoekterm gratis piano levert best vaak wat op op mp

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven