Pianokenners aanwezig?
woensdag 29 januari 2020 om 07:05
Hoi,
Via Marktplaats kan ik een tweedehands Fuchs & Mohr piano aanschaffen, die na aankoop door de verkoper (een ZZP’er) helemaal gecontroleerd wordt, waar mogelijk hersteld wordt, en zijdezwart gelakt wordt, incl. vervoer en stemmen, voor €450.
Zelf heb ik nul verstand van piano’s. Wat internetspeurwerk levert me weinig op. Iemand hier die een zinnige uitspraak kan doen?
Via Marktplaats kan ik een tweedehands Fuchs & Mohr piano aanschaffen, die na aankoop door de verkoper (een ZZP’er) helemaal gecontroleerd wordt, waar mogelijk hersteld wordt, en zijdezwart gelakt wordt, incl. vervoer en stemmen, voor €450.
Zelf heb ik nul verstand van piano’s. Wat internetspeurwerk levert me weinig op. Iemand hier die een zinnige uitspraak kan doen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
woensdag 29 januari 2020 om 13:18
Ik heb voor net onder de duizend een gewone piano gekocht, met een demper.handigmetgeld schreef: ↑29-01-2020 13:09Ja, maar bij zowel een echte piano als een 'echt goede' digitale zit je dus al snel aan 4000-5000 euro. En dat heeft TO er niet voor over, die wil 450 uitgeven om 'het spelen weer op te pakken'. Dan kun je wel iets dat 10 keer zo duur is suggereren, maar daar heb je toch niks aan? Ik geef alleen maar aan dat je voor onder de 1000 euro iets kunt kopen dat best speelbaar is en behoorlijk aanvaardbaar geluid geeft (eindeloos veel beter dan welke 'echte' piano van 450 euro dan ook). En als je na een jaar of twee enthousiast bent en een paar duizend euro wil uitgeven, dan ruil je die digitale weer in, krijg je nog wel wat voor terug ook.
woensdag 29 januari 2020 om 13:20
En die klinkt beter dan een digitale van dezelfde prijsklasse? Dan heb je een lot uit de loterij, of de afgelopen 10 jaar de ontwikkelingen van digitale piano's niet gevolgd.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
woensdag 29 januari 2020 om 13:28
Inderdaad, vanaf 800 euro kun je best een redelijke digitale piano kopen, die uitstekend voldoet voor wat TO er mee wil. Ben je echt een fanatiek pianist, die minimaal een uur per dag speelt, dan zullen je eisen hoger liggen, maar dat idee kreeg ik bij TO niet.handigmetgeld schreef: ↑29-01-2020 13:09Ja, maar bij zowel een echte piano als een 'echt goede' digitale zit je dus al snel aan 4000-5000 euro. En dat heeft TO er niet voor over, die wil 450 uitgeven om 'het spelen weer op te pakken'. Dan kun je wel iets dat 10 keer zo duur is suggereren, maar daar heb je toch niks aan? Ik geef alleen maar aan dat je voor onder de 1000 euro iets kunt kopen dat best speelbaar is en behoorlijk aanvaardbaar geluid geeft (eindeloos veel beter dan welke 'echte' piano van 450 euro dan ook). En als je na een jaar of twee enthousiast bent en een paar duizend euro wil uitgeven, dan ruil je die digitale weer in, krijg je nog wel wat voor terug ook.
Wij hebben hier een oude piano staan, die al 20 jaar niet gestemd is en drie keer mee verhuisd is. Niemand speelt hier heel fanatiek, we gebruiken hem vooral recreatief en voor begeleiding van de andere instrumenten. Klinkt een duurdere piano beter? Absoluut, maar voor wat wij er mee doen is dat helemaal niet nodig (en echt heel vals is hij niet, we kregen pas nog de opmerking dat onze piano zeker nog kort geleden gestemd was
woensdag 29 januari 2020 om 13:30
Nadeel van een demper is dat je je zelf ook minder goed hoort tijdens het spelen. Ik vind het niet prettig spelen. Ik speel regelmatig op de digitale piano van mijn schoonmoeder en ik merk geen verschil met een akoestische piano qua klank en aanslag.Elfje* schreef: ↑29-01-2020 13:04Geef mij maar een echte piano of een echt goede digitale. Mijn ervaring is dat ik snel uitgekeken ben op iets wat niet echt klinkt als een piano. Maar weet ook dat dat voor iedereen anders is.
Op mijn piano zit aan de onderkant een knop. Daarmee kan ik de piano dempen als ik in de avonduren speel.
woensdag 29 januari 2020 om 13:31
Ben je niet in de war met een keyboard of synthesizer? Die hebben een ander geluid en andere aanslag.Elfje* schreef: ↑29-01-2020 13:04Geef mij maar een echte piano of een echt goede digitale. Mijn ervaring is dat ik snel uitgekeken ben op iets wat niet echt klinkt als een piano. Maar weet ook dat dat voor iedereen anders is.
Op mijn piano zit aan de onderkant een knop. Daarmee kan ik de piano dempen als ik in de avonduren speel.
woensdag 29 januari 2020 om 13:39
handigmetgeld schreef: ↑29-01-2020 10:06Voor 450 euro koop je een piano eigenlijk alleen voor de sier, en voor incidenteel gebruik. Dat geeft niet, als dat is wat je wil. Je hebt geen verstand van piano's, zeg je. Wat wil je er precies mee? Leren piano spelen? Je kind leren spelen? Of gewoon 'leuk om te hebben'? Of speel je zelf een ander instrument of zing je en speel je soms samen met iemand die piano speelt? Of?
Een redelijke occassion kost toch al snel 5000 euro. Daaronder is er eigenlijk altijd van alles mis, en vaak niet meer de moeite van restauratie waard. Als je iets functioneels zoekt in die prijsklasse, zou ik toch eerder op zoek gaan naar een digitale piano.
Dat is niet helemaal waar, ik heb een prima gebruikt exemplaar voor 2500,- gekocht. De pianostemmer geeft zelfs steeds aan dat hij er wel belangstelling voor heeft mochten wij ‘m ooit weer willen verkopen. De garantie, het vervoer en het stemmen zat er bij in. Ik heb deze wel gevonden via internet en toen een afspraak gemaakt om te kijken en testen. Ik ben er nog steeds erg blij mee!
woensdag 29 januari 2020 om 13:45
Niet voor niets heeft de stemmer dan interesse. Je piano is meer waard dan wat je er voor betaald hebt. Ja, dat kan natuurlijk op een tweedehand markt, mensen doen soms vanalles weg voor gekke bedragen. Bovendien hebben pianowinkels ook marges, dus jouw piano wordt misschien door een inkoper op 2500 geschat en staat daarna na een poets- en stembeurtje voor 4000 in de winkel. Maar tussen 450 en 2500 zit nog steeds een enorm gat.Ghost79 schreef: ↑29-01-2020 13:39Dat is niet helemaal waar, ik heb een prima gebruikt exemplaar voor 2500,- gekocht. De pianostemmer geeft zelfs steeds aan dat hij er wel belangstelling voor heeft mochten wij ‘m ooit weer willen verkopen. De garantie, het vervoer en het stemmen zat er bij in. Ik heb deze wel gevonden via internet en toen een afspraak gemaakt om te kijken en testen. Ik ben er nog steeds erg blij mee!
woensdag 29 januari 2020 om 14:11
Ghost79 schreef: ↑29-01-2020 13:39Dat is niet helemaal waar, ik heb een prima gebruikt exemplaar voor 2500,- gekocht. De pianostemmer geeft zelfs steeds aan dat hij er wel belangstelling voor heeft mochten wij ‘m ooit weer willen verkopen. De garantie, het vervoer en het stemmen zat er bij in. Ik heb deze wel gevonden via internet en toen een afspraak gemaakt om te kijken en testen. Ik ben er nog steeds erg blij mee!
Je hebt heel veel mazzel gehad met deze piano! Niets voor niets heeft de stemmer belangstelling.
woensdag 29 januari 2020 om 14:28
Kijk even hoe de aanslag van de piano is. Die mag niet te zacht en niet te hel zijn. Dus even op spelen om te voelen. Vervolgens kijk je even naar de viltjes die om de hamertjes zitten, hoeverre die versleten zijn.
Een piano reviseren voor 450 euro is erg goedkoop, maar misschien hoeft er niet zoveel aan gedaan te worden.
tweede handse piano's zijn goedkoop en soms zelfs gratis. Als de piano ook nog goed te stemmen is, is hij goed. Dat laatste daar moet je vooral op letten. Hoe klinkt hij nu?
Als hij verhuist is hij trouwens weer even wat onvast. Hij moet dan acclimatiseren. En daarna mag je hem pas weer laten stemmen.
Een piano reviseren voor 450 euro is erg goedkoop, maar misschien hoeft er niet zoveel aan gedaan te worden.
tweede handse piano's zijn goedkoop en soms zelfs gratis. Als de piano ook nog goed te stemmen is, is hij goed. Dat laatste daar moet je vooral op letten. Hoe klinkt hij nu?
Als hij verhuist is hij trouwens weer even wat onvast. Hij moet dan acclimatiseren. En daarna mag je hem pas weer laten stemmen.
woensdag 29 januari 2020 om 15:12
Iones, een tweedehands piano is doorgaans helemaal niet zo goedkoop als je een goede wil. Mijn vleugel is tweedehands en daar hebben we 7000 euro voor betaald. Een hoop geld, maar hij is het meer dan waard en gaat pas weg als ik met mijn voeten vooruit het huis uit moet.
ik zou totaal geen vertrouwen hebben in een gratis piano. Mijn café-piano was in de jaren 80 al tweehonderd piek en dan was het nog een tweedehands ook. Met liefde door mijn vader voor zijn dochter gekocht.
ik zou totaal geen vertrouwen hebben in een gratis piano. Mijn café-piano was in de jaren 80 al tweehonderd piek en dan was het nog een tweedehands ook. Met liefde door mijn vader voor zijn dochter gekocht.
woensdag 29 januari 2020 om 16:07
Het ene merk is duurder dan het ander met een reden. Meestal omdat de goedkope merken zoveel kuren hebben na een tijdje dat ze alleen nog als sier-piano dienst kunnen doen, zeker wanneer het mechaniek ook nog eens van een dusdanig exotisch type is dat onderdelen niet te vinden zijn.
woensdag 29 januari 2020 om 16:25
woensdag 29 januari 2020 om 16:36
Aan een piano van 450 euro hoef je inderdaad niet veel te reviseren. Die moet je gewoon in een studentenkroeg zetten, Of voor de sier in je woonkamer.
Vergelijk het met een auto: Als iemand je een auto kan leveren voor 450 euro, zeg je dan ook 'nou, dat zal wel een goede zijn, want als er veel aan moest gebeuren was hij niet zo goedkoop'?
Vergelijk het met een auto: Als iemand je een auto kan leveren voor 450 euro, zeg je dan ook 'nou, dat zal wel een goede zijn, want als er veel aan moest gebeuren was hij niet zo goedkoop'?