Poes heeft roos?

22-05-2011 19:35 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Mijn poes (van 4 jaar) heeft sinds een tijdje last van schilfers. Ze zijn duidelijk te zien tussen haar vachtharen op haar rug, het meeste zitten ze bij het begin van haar staart. Het worden er steeds meer en het gebied van roos op haar rug wordt ook steeds groter.

Ook verhaart ze ontzettend. Ik kom echt heel vaak plukken haar tegen en borstel haar 1 keer per week.

Nu vroeg ik me af of dit ´normaal' is en zo niet; wat kan ik eraan doen?

Is het ook normaal dat een poes echt plukken haar verliest?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Haar verliezen, ook hele plukken, is niet zo raar. Maar voor de roos zou ik toch even naar de dierenarts gaan om te laten nakijken of ze geen ernstigere huidproblemen heeft.
Hier hetzelfde. Ik heb ergens gelezen dat het stress kan zijn, maar waarvan heeft onze poes stress denk ik dan?

Ik lees dus even mee.
Ik heb geen motto.
Het komt vaker voor. Mijn kat heeft het voornamelijk in de winter erg, als ze vaak lekker bij de verwarming gaat liggen.

Wat je kunt proberen is om je kat wat zalmolie over het voer te geven, of een rauw geklutst eitje eens per week. Dit verbeterd de conditie van de vacht

Ohja, en verharen in deze periode is normaal omdat het warmer weer wordt, en ze hun wintervachtje kwijt raken.

Succes!
Ik geef mijn katten af en toe een heel klein hapje tonijn op oliebasis (uit zo'n blikje) als wij het eten krijgen ze een hapje mee.

Sindsdien hebben ze alledrie een mooie vacht.
Stressed is just desserts spelled backwards
@Maleficent

Want daarvoor hadden ze ook schilfers?
Lees deze link even door:

http://www.kattenplaza.nl/rui
Mijn kater had het ook. Ik heb een tijdje elke dag geborsteld met een rubber borsteltje voor de losse haren. Echt plukken haar kwamen mee. Gelukkig vindt hij het heerlijk en gaat er mooi voor liggen. Nu zijn alle schilfertjes weg (en het waren er veel!) en ik borstel nu nog zo'n 2x per week, vooral omdat hij het zo lekker vindt!
Welke voeding krijgt je kat? Wat je vaak ziet is dat bij goedkopere voeding de verteerbaarheid laag is. Veel kan dus niet worden opgenomen door je diertje's lichaam. Huid en vacht zijn het grootste 'orgaan' maar komen als laatste aan de beurt. Het kan dus zijn dat haar huid en vacht met een wat laagverteerbare voeding te weinig voedingsstoffen en dergelijke krijgen, met huidproblemen als bijvoorbeeld schilfers, jeuk, moeilijk en langdurig verharen etc tot gevolg.. Een premium of superpremium voeding (Hills, Royal Canin, Prins) wil dan al eens helpen om de huid-en vachtconditie te verbeteren. Royal Canin heeft ook speciale huid en vachtondersteunende voeding trouwens.

Is je kat netjes ontwormd? Ook een (vergevorderde) worminfectie kan dit soort 'symptomen' geven.

Als je niet wil switchen van voer, kan een suplement ook uitkomst bieden. Kies dan wel een suplement wat niet al bijna volledig door je kat wordt opgenomen voor het de huid en vacht van je kat bereikt, wat bijvoorbeeld bij zalmolie wel het geval is. In de betere dierenspeciaalzaken vindt je geschikte (en verantwoorde!) suplementen voor je huisdier die je al dan niet tijdelijk kunt geven.

En borstel niet te vaak, dat stimuleert alleen maar om te blijven verharen en kan de huid van een kat overprikkelen.

Heel verhaal geworden, hopelijk heb je er wat aan.
quote:Teddyt00t schreef op 22 mei 2011 @ 19:42:

@Maleficent

Want daarvoor hadden ze ook schilfers?Ja, 1 van de 3 had erg last van schilfers, vooral op zijn rug tussen waar de voorpoten bij elkaar komen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Zoomix schreef op 22 mei 2011 @ 19:50:

Welke voeding krijgt je kat? Wat je vaak ziet is dat bij goedkopere voeding de verteerbaarheid laag is. Veel kan dus niet worden opgenomen door je diertje's lichaam. Huid en vacht zijn het grootste 'orgaan' maar komen als laatste aan de beurt. Het kan dus zijn dat haar huid en vacht met een wat laagverteerbare voeding te weinig voedingsstoffen en dergelijke krijgen, met huidproblemen als bijvoorbeeld schilfers, jeuk, moeilijk en langdurig verharen etc tot gevolg.. Een premium of superpremium voeding (Hills, Royal Canin, Prins) wil dan al eens helpen om de huid-en vachtconditie te verbeteren. Royal Canin heeft ook speciale huid en vachtondersteunende voeding trouwens.

Is je kat netjes ontwormd? Ook een (vergevorderde) worminfectie kan dit soort 'symptomen' geven.

Als je niet wil switchen van voer, kan een suplement ook uitkomst bieden. Kies dan wel een suplement wat niet al bijna volledig door je kat wordt opgenomen voor het de huid en vacht van je kat bereikt, wat bijvoorbeeld bij zalmolie wel het geval is. In de betere dierenspeciaalzaken vindt je geschikte (en verantwoorde!) suplementen voor je huisdier die je al dan niet tijdelijk kunt geven.

En borstel niet te vaak, dat stimuleert alleen maar om te blijven verharen en kan de huid van een kat overprikkelen.

Heel verhaal geworden, hopelijk heb je er wat aan.

Ik voer de poes op het moment Royal Canin Indoor, hiervoor idd een speciale voor een mooie vacht. Skin and hair heet die volgens mij. Omdat ze wat te zwaar was (is) en een binnenkat is, ben ik een aantal maanden geleden overgegaan op indoor. Aan kwalitatief slechte voeding zal het dus niet liggen.

Dat hapje tonijn van maleficent klinkt goed, hoevaak geef je ze dat in de week?
Heb gehoord dat visolie idd goed werkt.
Ik zou een bezoekje naar de dierenarts regelen.

Als het zo veel is als je omschrijft, kan het ook een vacht mijt zijn.
inderdaad dierenarts naar laten kijken, maar als het vooral op de onderrug voor de staart is: heeft ze geen overgewicht? Dan zie je vaak dat ze dat stuk slecht zelf kunnen verzorgen.
Ze is idd aan de forse kant, ik zie haar daar op die plek ook niet zichzelf wassen.. Zou het daar aan liggen?
een van mijn katten heeft het ook...al 10 jaar.

Veel haren en schilfersen niet alleen in de ruiperiode maar het hele jaar door.

Eten is kwalitatief hoog en de dierenarts heeft ook nog nooit iets van die schilfers gezegd..dus dat mijtenverhaal gaat (iig bij mijn kat) niet op.

Wel heeft ze heel gevoelige darmen...dus dat verhaal van niet goed voedingsstoffen opnemen kan een goede zijn.

Alleen wat doe je er dan aan als je al goed voer geeft?

Die tip van Male ga ik proberen,gewone tonijn met olie?
Overgewicht kan ook een reden van een slechte huid en vacht zijn. Door de vetlaag kunnen voedingsstoffen de huid en haren niet of niet goed bereiken, wat dus huidproblemen en slechte vacht oplevert.
Herkenbaar!

Bij onze kat was het stress. Meer stress is meer schilfers en dan vooral boven het staartgedeelte.
Wellicht ten overvloede, maar zijn het geen vlooien? Dat geeft ook schilfers, met name op de rug bij de staart.
mijn schilferkat heeft absoluut geen vlooien.

De laatst geziene vlo is zeker 5 jaar geleden.
De mijne heeft het ook. Het kan aan de voeding liggen (ook juist aan dure! Dierenarts vertelde dat het kan dat de huid juist te snel vernieuwd) maar ook aan de luchtvochtigheid. Dierenarts deed er bij mijn kat verder niets mee.
De mijne heeft het ook. Het kan aan de voeding liggen (ook juist aan dure! Dierenarts vertelde dat het kan dat de huid juist te snel vernieuwd) maar ook aan de luchtvochtigheid. Dierenarts deed er bij mijn kat verder niets mee.
Ik heb hier laatst ook een topic over geopend en heb op advies van de dierenarts schapenvet gekocht bij de dierenwinkel. Die ik heb is vloeibaar en ik doe er een theelepeltje van door zijn voer sinds een week of 3. Ik merk dat hij minder haren verliest, maar hij heeft zo nu en dan nog wel last van schilfertjes. Misschien zou je zoiets ook kunnen proberen?
het valt mij op dat mijn schilferkat sinds een paar dagen bijna niet meer schilfert.

Nou is ze net vrijdag geopereerd (baarmoederontsteking en baarmoeder en eileiders zijn verwijderd)

mijn eigen idee is:

kan komen omdat ze dit onder de leden had (blijkbar was dit iets wat al heel lang speelde...sluimerde)

of dat het nu beter gaat omdat ze nog 2x daags antibiotica krijgt.
Dat ligt zeer waarschijnlijk aan de baarmoederontsteking die ze had! Ik hoor veel vaker dat dieren opknappen na het verwijderen van de eierstokken (en evt baarmoeder). Of er nu wel of geen ontsteking is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven