poes krijgt vriendje

27-09-2010 08:04 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Deze week krijgt onze poes een vriendje.

We zijn zaterdag naar het asiel geweest en hebben een stoere vriend voor haar gevonden.

Natuurlijk zou ik het liefst willen dat ze meteen vriendjes worden, maar weet natuurlijk dat dit niet reeél is.

Wie heeft er tips, waar moet ik op letten en hoe zorg ik ervoor dat ze zich allebei prettig zullen voelen in het begin?

Dank je wel,

Groetjes,Snoet
Doe het niet

Net als met mensen kun je vriendschap niet afdwingen. Eerste Poes zal; waarschijnlijk ernstig gaan territoriumdriften, er zal zeker in het begin best wat gevochten worden, en dat moet je allemaal toestaan. Je kan niet een poes in bescherming nemen tegen de andere, ze zullen het zelf moeten uitvechten. En als je mazzel hebt, worden ze vrienden. Heb je pech, dan blijven ze knokken. En in het midden zit dat ze elkaar uiteindelijk zullen tolereren Maar er is niets dat jij daaraan kunt doen
Het schijnt een groot risico te zijn. Bij mijn ouders thuis was het oorlog toen er een kat bijkwam. Ze hebben het een paar dagen aangekeken maar het ging niet beter. Bij mijn oma werkte het wel bij haar katten. Het ligt ook echt denk ik aan het karakter van de kat.
Wij hadden een kat van acht maanden en vonden hem zielig, zo alleen... Hebben er (stom) een kitten bij genomen. Dat vond oudste níet leuk! We hebben ze echt een half jaar uit elkaar moeten houden als er niemand thuis was. Ik vreesde echt voor het leven van jongste.

Na dat half jaar besefte oudste dat jongste niet meer weg zou gaan en ging het iets beter. Het duurde ontzettend lang voordat ze een beetje normaal met elkaar omgingen.
Kan een paar maanden duren voor ze elkaar accepteren, voornamelijk veel vechten en blazen naar elkaar. Zolang de plukken haar niet rond vliegen en er geen bloed vloeit, de katten hun gang laten gaan.
Wat goed dat je een kat uit het asiel hebt gehaald!

Afhankelijk van het karakter van de katten kun je er voor kiezen om het mandje met de nieuwe kat in de kamer te zetten, deurtje open en ze zoeken het maar uit. Of je kiest voor een langzamere introductie waarbij de nieuwe kat apart in een kamer zit en ze elkaar eerst door geluiden en geur waarnemen. Als ze beide rustig reageren kun je de deur op een kiertje zetten en steeds iets verder gaan.

Om ze van elkaar af te leiden kun je 2 schaaltjes met lekkers neerzetten (tonijn is doorgaans dé verleider). Maar spelen vinden katten ook leuk dus als je met een hengeltje bezig gaat zullen ze zich op het spel focussen en niet op elkaar.

Als ze naar elkaar blazen oid, grijp dan niet in. Ze moeten zelf uitzoeken hoe ze met elkaar omgaan. Pas als er bloed vloeit grijp je in.

Wat doorgaans ook werkt zijn feromonen (bijv feliway). Deze verspreid een kateigen geurtje waardoor ze zich sneller veilig voelen. Wel 24-uur voor hét moment in het stopcontact steken of sprayen (op kat hoogte).

Maar wat bovenal werkt is zelf relaxt zijn en je eerste kat de meeste aandacht geven. En niet vergeten te genieten!

Succes.
Staarwedstrijdjes tussen katten hebben een andere achtergrond als staarwedstrijdjes tussen honden.

Bij honden is degene die wegkijkt/wegloopt de verliezer. Bij katten is de wegloper degene die zich waardig terugtrekt, daar is geen sprake van winnen/verliezen maar van elkaar respecteren. Niet ingrijpen dus, ook niet proberen af te leiden als ze elkaar dood proberen te kijken.

Zorg dat je eigen kat trek heeft als de nieuwe komt, dan is 'ie makkelijker te paaien met iets lekkers. Zorg dat de oude kat zich terug kan trekken, liefst op iets hoogs van waar de nieuwe bekeken kan worden.

Katten vechten maar zelden om te verwonden. Er kan een heel enkele keer een beetje bloed vloeien maar dat is dan eerder een inschattingsfout (klauw iets te ver uitgestoken terwijl de ander een andere kant op bewoog dan verwacht, zoiets) dan een signaal van grote problemen. Rondvliegende plukken vacht wil ook niks zeggen. Lekker laten gaan, hoe moeilijk ook.

Veel plezier met je nieuwe huisgenoot!
Eens met wat Tilalia schrijft, het ligt er maar net aan wat voor karakters beide poezen hebben.

Wij hadden vroeger thuis een poes en na een paar jaar kwam er een kitten bij. Poes Een vond dat helemaal prima; na een paar dagen blazen en om elkaar heen draaien, werd Poes Twee lekker geknuffeld en gewassen en sliepen ze lekker tegen elkaar aan. Ze zijn samen oud geworden, vriendjes gebleven tot het einde.

Mijn eerste 'eigen' poes was een echte schat, dus toen ik na een paar jaar een heel lief en mooi kitten kreeg van iemand, had ik niet verwacht dat dat problemen zou geven. Maar dat gaf het wel, en hoe. Poes Een was continu boos, mepte Poes Twee de kamer door en uiteindelijk kwam Poes Een alleen nog thuis om te eten en daarna vertrok hij weer. Na een jaar (!) proberen, in de hoop dat het toch ooit goed zou moeten komen, heb ik uiteindelijk voor Poes Twee een goed huis gevonden. Waarna Poes Een inmiddellijk weer veranderde in de lieve huiselijke knuffelpoes die hij voorheen was. Hij liep nog net niet te juichen, zó blij was hij.

Je kunt het proberen, maar houd in je achterhoofd dat het misschien echt niet gaat en dat je dan misschien toch een nieuw huis voor de tweede poes moet zoeken...
Bedankt voor jullie fijne reacties. Hier kan ik wat mee!

Ik kijk er ontzettend naar uit maar vind het ook erg spannend.

In eerste instantie gingen we voor een poes omdat we een vervelende ervaring hadden met een kater die alsmaar bleef sproeien.

Onze eerste poes komt ook uit het asiel en de medewerker van het asiel kende haar nog. Zij vertelde dat we beter voor een kater konden gaan omdat dat het natuurlijkste is.

Dat hebben we dus maar aangenomen en hebben een mooie kater met een stoere kop gevonden. En nu maar hopen dat hij niet sproeit.

@ ISTP

Wat een goed idee van die twee schaaltjes en dat hengeltje.

Zo verleg je inderdaad de aandacht en zullen ze elkaar even toleren. Dat ga ik zeker proberen.

Kat komt deze week en ik zal hier dan even schrijven hoe het gaat.

Dank jullie wel!
Hoe gaat het?
Ben ook benieuwd hoe het gaat!

Mijn kat met kitten er bij: dat ging na 0,5 dag prima. Toen lag hij hem al te wassen. Met de pup gaat het iets langzamer... Maar het gaat steeds beter.
Hoe gaat het nu met ze???

Heb ik ook nog een vraagje; mijn kat (poes) is nu een jaar oud en zit soms door omstandigheden lang alleen thuis. Ze is een volledige binnenkat (geworden) en kan echt niet naar buiten. (woon negen hoog dus ze mag op het balkon aan een lijntje)

Ik merk aan haar dat ze zich best verveelt zo alleen dus ik dacht ook een katje erbij te nemen als vriendje. Maar kun je dan beter een kat van ongeveer dezelfde leeftijd nemen of juist een kleine kitten zodat zij er voor kan 'zorgen'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven