Poes met traanogen

24-04-2012 22:25 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Katten/Poezen liefhebbers,

Sinds vorig jaar april hebben wij een klein poesje erbij, inmiddels bijna 2 jaar oud.

Maar ze heeft eigenlijk vanaf het begin al vreselijke traanoogjes. We hebben al verschillende keren een zalfje gehad die we 3 a 4 x per dag in haar oogjes moesten doen en dit dan 2 wkn lang.

Ik heb wel eens wat gelezen over traanbuis problemen, wat dan vaak geopereerd wordt omdat het anders niet over gaat...

Heeft iemand hier ook ervaring mee of iemand een idee wat onze Snoes kan mankeren?
Cavasan oogzalf heb je gebruikt? (Reageert mijn poes goed op, ze is 11 jaar en heeft al haar hele leven chronische oogproblemen, moet haar ogen heel goed in de gaten houden en letten op haar gedrag. Ze is gelukkig heel makkelijk met toedienen van druppels zalf).
Bij mijn (inmiddels overleden) kat hielp ook geen enkel zalfje. Uiteindelijk werkte het nog het beste om het elke dag goed schoon te maken met een watje wat ik doopte in gekookt (en afgekoel) water.

Van al die zalfjes werd het steeds vervelender voor hem. Dit was geen oplossing, maar het werkte het beste.
Mijn kat kampt daar ook al haar hele leven mee. Vaak helpt het ook wel om het oogje schoon te maken met een wattenstaafje gedrenkt in gekookt water (dus steriel, en afgekoeld natuurlijk). Druppels nooit geprobeerd.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Quattro35, die hebben we inderdaad geprobeerd. Bij ons gaat het niet heel gemakkelijk met toedienen, het wil wel maar niet van harte.

Het lijkt iets beter te zijn aan het eind van de 2 weken, maar weg blijven doen de tranen niet.

We krijgen ook aan gordijnen en kleren vlekken van haar oogvocht.

Gebruiken jullie die zalf langer dan de 2 weken?
Onze kat heeft hetzelfde (denk ik) en wij druppelen af en toen met gentapolycort, wat de dierenarts heeft voorgeschreven.

Bij haar komt het door haar oogjes snel een beetje lichtontstoken zijn. Als ik haar ooglid een beetje terugtrek is het vaak ook een beetje rood. Waarschijnlijk door een wat minder goede weerstand, want haar tandvlees raakt ook soms ontstoken en ze is nogal eens verkouden.

Bij ons is het trouwens een stuk beter geworden sinds we een luchtbevochtiger in de woonkamer hebben gezet.
quote:louitje schreef op 24 april 2012 @ 22:41:

Quattro35, die hebben we inderdaad geprobeerd. Bij ons gaat het niet heel gemakkelijk met toedienen, het wil wel maar niet van harte.

Het lijkt iets beter te zijn aan het eind van de 2 weken, maar weg blijven doen de tranen niet.

We krijgen ook aan gordijnen en kleren vlekken van haar oogvocht.

Gebruiken jullie die zalf langer dan de 2 weken?

DA geeft advies hoe lang het te gebruiken, is meestal 1 a 2 weken geweest. (Na 1 week terugkomen, en dan weer nieuw advies)

Toedienen doe ik door op mijn knieen te gaan zitten, kat er tussen, met ringvinger en middelvinger haar kopje omhoog houden, met wijsvinger en duim haar oogje open houden, en met rechterhand 1 druppel er in laten vallen (dan beweeg ik haar ogenleden 10 keer, dus trek voorzichtig aan 't haar boven en onder haar oog, zo verspreidt die druppel zich beter).

Tip met cavasan (of soortgelijk spul): houd de tube 5 minuten in je gesloten hand: zo wordt de inhoud warmer en veel vloeibaarder: dan gaat toedienen veel soepeler.
Oogjes schoonmaken met afgekoeld gekookt water.

Is een second opinion niet een idee? Iedere keer een zalf voor de oogjes lijkt me ook geen oplossing.
Never give up hope.
Mijn hondje heeft dit ook(oke,geen kat dus,maar toch..)

Heeft het altijd gehad,maar zodra ik last begin te krijgen van niezen,rode jeukende ogen,heeft meneertje het ook veel erger.

Conclusie:hooikoorts.

Kan jouw katje dat ook hebben?
Dank jullie wel, wij proberen de oogjes sowieso ook met afgekoelt gekookt water schoon te houden.

Wellicht dat een second opnion nog wel een idee is zoals jij zegt Suziiiie, bedankt voor de tip!

@kiddootje, ik wist niet dat beesten ook hooikoorts kunnen hebben, maar we kunnen er allicht eens op letten. Niezen kan ze zo af en toe ook goed ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven