Poes sproeit in huis

24-09-2010 12:15 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenmiddag.

Ik heb een poes van 6 jaar. ze is gesteraliseerd.

Sinds ongeveer 1 maand begint ze te plassen in huis en spoeit ook.

Ik ben al naar de dierenarts geweest en deze kon geen rare dingen zien er waren geen afwijkende beelden te zien in de bloedwaarde.

Ik heb verder niets veranderd in mijn huis of met betrekking tot de kattekorrels... Ze heeft 1 kattebak en die word dagelijks verschoond.

Kan iemand mij helpen???!!!!!
heeft de dierenarts ook de urine gecontroleerd? Heeft hij/zij ook het sediment bekeken?
Er is een middeltje wat je in het stopcontact moet doen, is iets om de kat rustiger te maken omdat het vaak onrust is (bv na een verhuizing, komst van een baby oid) Is verkrijgbaar bij de dierenarts. Onze buren hebben er positieve ervaringen mee.
Het zou toch blaasontsteking kunnen zijn. 80% Van de blaasontstekingen bij katten worden niet veroorzaakt door een bacterie, maar door bijvoorbeeld stress. Als een blaasontsteking een onbekende oorzaak heeft dan wordt dat idiopatisch genoemd. Dan vind je ook niks in de bloedwaarden. Wel kan er bloed in de urine zitten. Ik raad je aan je dierenarts te vragen om de kat eens op pijnstillers te zetten. Als het plassen dan ophoudt kan je uitgaan van een idiopatische cystitis. Je kunt je kat dan middelen geven als cystease, om de blaaswand te ontspannen en inderdaad een feromonenspray in ook een idee. Wel rekening houden met het feit dat 50% van de katten niet reageert op synthetische feromonen.
Ben je zwanger toevallig? Toen ging mijn vrouwtjespoes ( al voordat ik het zelf wist) ook sproeien. Dominantie.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik denk ook aan stress en dan zijn er verschillende oplossingen:

- Feliway stekker of spray;

- Royal Canin Calm brokjes geven, dat bevat een natuurlijke kalmerende component;

- Zylkène pilletjes geven. Dit is een voedingssupplement in capsulevorm die je over de brokjes of het blikvoer heen doet en tegen stress bedoeld is. Dit is verder volledig onschuldig en kun je zonder problemen aan je kat geven;

- Clomicalm pilletjes geven, dit is een echt medicijn, dus dat geeft je niet zomaar, maar alleen als het echt nodig is. Dit is een kuur en heeft meestal een blijvende gedragsverandering.

Maar bovenal moet je eerst de reden van de stress opzoeken en wegnemen.

Uiteraard moet je eerst de lichamelijke oorzaken als blaasgruis en blaasontsteking wegnemen.
quote:Fame schreef op 24 september 2010 @ 12:32:

Ben je zwanger toevallig? Toen ging mijn vrouwtjespoes ( al voordat ik het zelf wist) ook sproeien. Dominantie.Nee geen dominantie, maar een instinctieve reactie op deze verandering. Deze dominantievorm bestaat alleen bij honden.
Mijn eerste idee was ook: is de urine wel nagekeken? Dat bloedonderzoek niets liet zien is prima, maar daarin is niet te zien of er problemen zijn in de blaas. Dat moet eerst uitgezocht worden voordat je lichamelijke dingen kunt uitsluiten. Als dit ook allemaal goed is, dan is een telefoontje richting Tinley misschien een optie? Zij hebben veel ervaring met in huis plassende of sproeiende katten. www.tinley.nl

Heeft je dierenarts verder geen andere opties aangegeven? Lijkt me vreemd dat ie je zomaar wegstuurt met: tja, alles is goed, zoek het verder maar uit...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Katten kennen inderdaad geen directe dominantie. Wel verdediging van eigen territorium. Zo kunnen katten ook gaan plassen/sproeien als er een nieuwe kat in de buurt is, ook al kan je kat niet naar buiten en ziet/ruikt ie die ander alleen door de ruit/voordeur. Dan doen ze het vaak wel echt op specifieke plekken, zoals de deurmat of vlak bij een raam.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Volgens mij zit half Tinley al op deze pijler.
Precies, hier ook een Tinley klant, jij ook?
Weet je trouwens zeker dat het sproeien is of is het alleen plassen? Ook dat maakt nog een verschil.

Er is trouwens nog een reden, naast die hier al genoemde redenen, namelijk het is een zachte plekjesplasser, zoals bank, kussens, handdoeken of dekbedden. Dan zie ze het als extra kattenbak.
quote:iris1969 schreef op 24 september 2010 @ 12:56:

Precies, hier ook een Tinley klant, jij ook?Yup, maar ben nog niet klaar hoor. Over vier weken examen module 3.
Poezen sproeien niet.

Er is ook een verschil tussen sproeien en plassen. Dus ook andere middeltjes/oplossingen.
O, poezen sproeien ook, soms. Anyways, er is een behoorlijk verschil in samenstelling, tussen sproeien en plassen.
quote:fleurtje schreef op 24 september 2010 @ 13:02:

O, poezen sproeien ook, soms. Anyways, er is een behoorlijk verschil in samenstelling, tussen sproeien en plassen.Ja hoor, poezen sproeien ook. Alleen kunnen katers het vaker per uur.
quote:mariona schreef op 24 september 2010 @ 13:03:

[...]

Ja hoor, poezen sproeien ook. Alleen kunnen katers het vaker per uur. Hahaha!
quote:fleurtje schreef op 24 september 2010 @ 13:02:

O, poezen sproeien ook, soms. Anyways, er is een behoorlijk verschil in samenstelling, tussen sproeien en plassen.Precies, poezen sproeien niet zo vaak en ook blaasgruis is gelukkig niet zo'n groot probleem, maar stressplassen helaas wel .
quote:iris1969 schreef op 24 september 2010 @ 13:05:

[...]

Precies, poezen sproeien niet zo vaak en ook blaasgruis is gelukkig niet zo'n groot probleem, maar stressplassen helaas wel .Herkenbaar, poes die zonder (aanwijzbare) fysieke reden overal plast.
quote:mariona schreef op 24 september 2010 @ 13:00:

[...]

Yup, maar ben nog niet klaar hoor. Over vier weken examen module 3.

Wat is het duur hè! Ik moet Module 4, 5 en 6 nog, want ik de zakelijke dienstverlening in als kattengedragstherapeut. Gewone therapeut voor particulieren was ik al, maar dat beviel niet.

Wat wil jij er mee doen?
quote:Soezie81 schreef op 24 september 2010 @ 12:42:

Katten kennen inderdaad geen directe dominantie. Wel verdediging van eigen territorium. Zo kunnen katten ook gaan plassen/sproeien als er een nieuwe kat in de buurt is, ook al kan je kat niet naar buiten en ziet/ruikt ie die ander alleen door de ruit/voordeur. Dan doen ze het vaak wel echt op specifieke plekken, zoals de deurmat of vlak bij een raam.

Zo werkt het bij ons ook. Wij hebben heel veel lage ramen die beginnen op poezenhoofdhoogte. En sinds een jaar ongeveer nieuwe buren met 5 katten die buiten voor de ramen zitten. De Siamees wil met die katten spelen, de Rus wil ze wegjagen. De Rus raakt dan ook nogal gestresst als ze niet naar buiten kan en gaat dus bij die ramen sproeien, zowel uit stress als uit teritoriumdrang denk ik.

Het scheelt enorm veel als ze naar buiten kan wanneer ze wil. Maar ik wil eigenlijk geen kattenluikje.
quote:fleurtje schreef op 24 september 2010 @ 13:06:

[...]

Herkenbaar, poes die zonder (aanwijzbare) fysieke reden overal plast.Ja ik ook, mijn hele huis stonk er naar .
quote:Vl43inder schreef op 24 september 2010 @ 13:08:

[...]

Zo werkt het bij ons ook. Wij hebben heel veel lage ramen die beginnen op poezenhoofdhoogte. En sinds een jaar ongeveer nieuwe buren met 5 katten die buiten voor de ramen zitten. De Siamees wil met die katten spelen, de Rus wil ze wegjagen. De Rus raakt dan ook nogal gestresst als ze niet naar buiten kan en gaat dus bij die ramen sproeien, zowel uit stress als uit teritoriumdrang denk ik.

Het scheelt enorm veel als ze naar buiten kan wanneer ze wil. Maar ik wil eigenlijk geen kattenluikje.Doe er plakplastic voor, wat werkt echt!
quote:iris1969 schreef op 24 september 2010 @ 13:10:

[...]

Ja ik ook, mijn hele huis stonk er naar .

Wat heb je eraan gedaan?

Wij hebben echt alle denkbare tips toegepast en niets werkte. Dit, icm allergie vriend (hoewel het plassen op zich al een reden zou zijn geweest denk ik) heeft er voor gezorgd dat poes weg moest.

Dat is nu twee jaar geleden en als het een beetje warm in huis is, ruik je die lucht weer.
quote:iris1969 schreef op 24 september 2010 @ 13:10:

[...]

Doe er plakplastic voor, wat werkt echt!

Wel iets om over na te denken, thx.

Helpt jammer genoeg ook tegen het mooie van drie stel openslaande tuindeuren dat dan weer wel. Maar goed, je moet wat voor je pluizenbolletjepoezewoezeoortjesbeertjes over hebben he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven