Poetsbeurten luiheid in studentenhuis *zucht*
vrijdag 10 september 2010 om 14:57
Even een vraag voor de mensen die op kamers hebben gewoond/ nog steeds wonen. Wij werken (keurig meidenhuis) met een schoonmaakrooster. Elke week doet iemand iets. Nou schiet het er bij sommigen nog wel eens bij in. Ik ben meestal degene die er achteraan gaat, ook omdat ik de huisbaas via via ken. Dus ik stuur dan mailtjes rond enzo. Gemeenschappelijke uitgaven komen op een lijst, en dan kijken we eens in het jaar wie er hoeveel heeft uitgegeven en dan delen we dat eerlijk. Maar nu is het vakantie geweest, en je raad het al, de beurten zijn er bij 2 compleet bij in geschoten. Ik ben bang dat als het zo door gaat ik toch zal moeten gaan 'dreigen' met een mail naar de huisbaas, met de vraag om een poets. Maar natuurlijk wil je de sfeer goed houden. Ik heb net het toilet gedaan, en dan echt niet meer dan het hoognodige, want ik begin het zat te worden. Het toiletpapier heb ik expres niet aangevuld. Gewoon omdat ik geen zin heb om hier voor de 7e week verantwoordelijk voor te zijn. Dus nu ben ik (met mijn privé rol) aan het wachten tot er iemand op het idee komt om schijtpapier te gaan halen Hoe gaan jullie om met dit soort dingen? Welke strategie raden jullie mij aan? Thnx voor de tips!

vrijdag 10 september 2010 om 16:54
Sorrie, maar mijn ervaring is dat als na meerdere malen bespreken /klagen mensen zich niet aan het schoonmaakrooster houden, het er gewoon niet inzit.
Tenzij je idd als moeder-overste er bovenop gaat zitten en de huisbaas gaat mailen enzo.
Maar volgens mij maak je dan zowel jezelf als anderen het leven zuur.
Niet iedereen is hetzelfde, en niet iedereen heeft behoefte aan een schoon huis, helaas.
Als ik iets geleerd heb in die jaren studentenhuizen is het wel loslaten, en mn eigen ding doen.
Als mensen niet willen veranderen kan je je wel druk blijven maken, maar dat schiet niet op...
Tenzij je idd als moeder-overste er bovenop gaat zitten en de huisbaas gaat mailen enzo.
Maar volgens mij maak je dan zowel jezelf als anderen het leven zuur.
Niet iedereen is hetzelfde, en niet iedereen heeft behoefte aan een schoon huis, helaas.
Als ik iets geleerd heb in die jaren studentenhuizen is het wel loslaten, en mn eigen ding doen.
Als mensen niet willen veranderen kan je je wel druk blijven maken, maar dat schiet niet op...

vrijdag 10 september 2010 om 17:19
Wat ben ik toch blij dat ik op beide kamers een eigen keuken en douche had. Alleen de wc moest ik (in beide gevallen) met maar één persoon delen.
Bij vriendinnen stond er overal wel wat. Rekjes met de was, stapels folders en kranten. Levensgevaarlijk. En de keukens waren meestal te smerig voor woorden.
Ik zou eerst nog eens gaan praten en anders een boetesysteem of schoonmaakster voorstellen.
Bij vriendinnen stond er overal wel wat. Rekjes met de was, stapels folders en kranten. Levensgevaarlijk. En de keukens waren meestal te smerig voor woorden.
Ik zou eerst nog eens gaan praten en anders een boetesysteem of schoonmaakster voorstellen.

vrijdag 10 september 2010 om 17:24
Ik zou het allemaal wat minder serieus nemen. Studentenhuizen zijn vaak wat smeriger dan men zou willen, maar blijkbaar vinden velen dat niet voldoende reden om zich aan het schoonmaakrooster te houden. Zo was het ook in de huizen waar ik woonde. Het was altijd wel viezig, maar goed, dat hoorde er gewoon een beetje bij. Zo af en toe maakte iemand een schoonmaakrooster waar we ons dan 3 weken aan hielden. De belangrijkste afspraak was dat de afwas altijd gedaan moest worden. Het was niet oke om de afwas niet te doen. Dat was de enige regel die wij hadden.
Ik zou zeker niet de huisbaas gaan bellen/mailen hierover. Klinkt een beetje kinderachtig.
Ik zou zeker niet de huisbaas gaan bellen/mailen hierover. Klinkt een beetje kinderachtig.
vrijdag 10 september 2010 om 23:43
quote:Soppie300 schreef op 10 september 2010 @ 15:58:
[...]onzin. Als je op een gegeven moment alleen nog maar ruzie hebt thuis of je ouders 300km verderop wonen is op kamers gaan geen keuze. Je bent toch niet écht zo wereldvreemd mag ik hopen? Dan is het nog steeds een eigen keuze. Je maakt of de keus om thuis te blijven wonen en ver te reizen of je maakt de keus om in een studentenhuis te wonen dichtbij de studie. Twee keuzes dus. Dat het misschien niet ideaal is om thuis te blijven wonen in dit geval, is een ander verhaal, maar dat heeft niets te maken met dat je geen keuze hebt.
[...]onzin. Als je op een gegeven moment alleen nog maar ruzie hebt thuis of je ouders 300km verderop wonen is op kamers gaan geen keuze. Je bent toch niet écht zo wereldvreemd mag ik hopen? Dan is het nog steeds een eigen keuze. Je maakt of de keus om thuis te blijven wonen en ver te reizen of je maakt de keus om in een studentenhuis te wonen dichtbij de studie. Twee keuzes dus. Dat het misschien niet ideaal is om thuis te blijven wonen in dit geval, is een ander verhaal, maar dat heeft niets te maken met dat je geen keuze hebt.
zaterdag 11 september 2010 om 09:03
quote:keedy schreef op 10 september 2010 @ 23:43:
[...]
Dan is het nog steeds een eigen keuze. Je maakt of de keus om thuis te blijven wonen en ver te reizen of je maakt de keus om in een studentenhuis te wonen dichtbij de studie. Twee keuzes dus. Dat het misschien niet ideaal is om thuis te blijven wonen in dit geval, is een ander verhaal, maar dat heeft niets te maken met dat je geen keuze hebt.
Dus jij wil zeggen dat ik elke ochtend uur 3 moet reizen (en mn colleges beginnen om half 9) en dan 's middags rond half 6 wéér 3 uur? In sommige streken van dit land heb je nou eenmaal geen universiteiten en kun je dus niet dichterbij studeren. Heb ik een keuze?
(ik klaag niet over mn studentenhuis maar viel even over deze reactie)
[...]
Dan is het nog steeds een eigen keuze. Je maakt of de keus om thuis te blijven wonen en ver te reizen of je maakt de keus om in een studentenhuis te wonen dichtbij de studie. Twee keuzes dus. Dat het misschien niet ideaal is om thuis te blijven wonen in dit geval, is een ander verhaal, maar dat heeft niets te maken met dat je geen keuze hebt.
Dus jij wil zeggen dat ik elke ochtend uur 3 moet reizen (en mn colleges beginnen om half 9) en dan 's middags rond half 6 wéér 3 uur? In sommige streken van dit land heb je nou eenmaal geen universiteiten en kun je dus niet dichterbij studeren. Heb ik een keuze?
zaterdag 11 september 2010 om 10:05
Toen ik eind vorige eeuw in een studentenhuis woonde hadden wij een schema. Er werd schoongemaakt tussen vrijdag 12:00 en dinsdagochtend 9:00. Was er dinsdagochtend niet schoongemaakt, dan stond daar een boete op van 25 gulden. De meeste studenten geven dat geld liever uit aan andere dingen, dus dat werkte wel.
zaterdag 11 september 2010 om 21:58
quote:Lonkaa schreef op 11 september 2010 @ 09:03:
[...]
@ Lonka
Ik vind dat je gelijk hebt! Je hebt ALTIJD keuzes, maar in dit geval is de keuze van het reizen zo onreeel dat het gewoon geen keuze is. Dan heb je inderdaad alleen de optie om op kamers te gaan, althans uitgaande van het gemiddelde studentenbudget. tsja, en dat dat voor sommige mensen blijkbaar geen optie is.....
[...]
@ Lonka
Ik vind dat je gelijk hebt! Je hebt ALTIJD keuzes, maar in dit geval is de keuze van het reizen zo onreeel dat het gewoon geen keuze is. Dan heb je inderdaad alleen de optie om op kamers te gaan, althans uitgaande van het gemiddelde studentenbudget. tsja, en dat dat voor sommige mensen blijkbaar geen optie is.....