"Tedere wasmachine"

18-06-2019 22:14 41 berichten
Mijn wasmachine heeft het begeven dus ik moet een nieuwe kiezen.

Het allerbelangrijkste vind ik dat de wasmachine uiterst voorzichtig met mijn mooie kleding omgaat en ik er goed wol en zijde en andere kwetsbare stoffen in kan wassen.

Ik ben alleen dus er wordt niet veel of vaak mee gewassen en ik heb ook zelden echt vieze was of rare vlekken. Grote trommel, minder water, enorm veel verschillende programma's, extra energiezuinig: dat kan me allemaal niet zoveel schelen.

Miele adverteert met de 'softcare trommel' waardoor kleding minder slijt. Dat klinkt top.

Ze hebben ook capdosing met een systeem waarvoor je speciale (peperdure) wasmiddelen caps van Miele kunt kopen en dat zou ook beter zijn voor je was.
Het lijkt mij een hoop gedoe, maar als het echt scheelt zou ik dat er voor over heb

Het probleem van een Miele lijkt mij echter weer dat die nooit kapot gaan en 20 jaar meegaan en in die 20 jaar komen er weer nieuwe nog betere technieken beschikbaar.
Dus ik had bedacht dat ik niet perse een dure Miele hoef.

Maar voor de allervoorzichtigste tedere wasmachine heb ik dan weer wel geld over.

Wie heeft raad?
Ik denk dat wasluis ook ontstaat omdat de deur na het wassen wordt gesloten.
Ik was al sinds jaar en dag met vloeibaar wasmiddel en heb nog nooit wasluis gehad, of een stinkende was en ik denk dat dat komt doordat ik de deur altijd open laat staan als ik hem niet gebruik, dan kan de machine drogen en gaat het niet broeien.
Cateautje schreef:
18-06-2019 23:28
Ik was al sinds jaar en dag met vloeibaar wasmiddel en heb nog nooit wasluis gehad, of een stinkende was en ik denk dat dat komt doordat ik de deur altijd open laat staan als ik hem niet gebruik, dan kan de machine drogen en gaat het niet broeien.
Heb het nog eens opgezocht. Het is vooral de combinatie: weinig water-lage temperatuur-vloeibaar wasmiddel. Dat laatste omdat daar geen bleekmiddel in zit. Dus regelmatig op 60° wassen kan ook genoeg zijn.
nachtvlinder1977 schreef:
18-06-2019 23:46
Heb het nog eens opgezocht. Het is vooral de combinatie: weinig water-lage temperatuur-vloeibaar wasmiddel. Dat laatste omdat daar geen bleekmiddel in zit. Dus regelmatig op 60° wassen kan ook genoeg zijn.
Ik was mijn meeste was op 40 graden, dus die vlieger gaat niet op. Het is echt het broeien met een gesloten deur. Ik denk dat niemand daar nog bij stil heeft gestaan, ook de experts niet.
Cateautje schreef:
Nee hoor. Ik doe de deur nooit dicht na het wassen en maak de rubbers altijd droog.
Heb altijd gehoord dat het het gevolg is van wassen op lage temperaturen met teveel m.n. vloeibaar wasmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
18-06-2019 22:57
Volgens mij zijn alle nieuwe wasmachines zo zuinig. Ik vind het ook vreselijk. Mijn wasmachine heeft ook geen knop om extra water toe te voegen, dus ben genoodzaakt om altijd kleine wasjes te draaien. Bij grotere wassen stinkt alles.
Heb een tijdje terug een tweedehands Miele voor nog geen 300 gekocht. Ook geen last van nieuwe technieken
Tijdschriftenverslindster schreef:
18-06-2019 23:54
Nee hoor. Ik doe de deur nooit dicht na het wassen en maak de rubbers altijd droog.
Heb altijd gehoord dat het het gevolg is van wassen op lage temperaturen met teveel m.n. vloeibaar wasmiddel.
Dat is wat ik al meer dan 20 jaar doe en nooit wasluis gehad, nooit een stinkende was.
Cateautje schreef:
18-06-2019 23:48
Ik was mijn meeste was op 40 graden, dus die vlieger gaat niet op. Het is echt het broeien met een gesloten deur. Ik denk dat niemand daar nog bij stil heeft gestaan, ook de experts niet.

Het werd bij levering van vorige wasmachine al verteld, om altijd deur open te laten en binnenzijde deur en manchet te drogen omdat stilstaand water in manchet een bacterie- en schimmelbron is.
Ik gebruik altijd spuugdoekjes om manchet mee te drogen.
Cateautje schreef:
18-06-2019 23:57
Dat is wat ik al meer dan 20 jaar doe en nooit wasluis gehad, nooit een stinkende was.
Je overdoseert vloeibaar wasmiddel?
Fijn dat je er nooit last van hebt gehad.
19-06-2019 00:00
Je overdoseert vloeibaar wasmiddel?
Fijn dat je er nooit last van hebt gehad.
Ik gebruik een dosis vloeibaar wasmiddel en een grote scheut ossegalzeep en ja, dat is bij elkaar een overdosis.
Cateautje schreef:
19-06-2019 00:03
Ik gebruik een dosis vloeibaar wasmiddel en een grote scheut ossegalzeep en ja, dat is bij elkaar een overdosis.
Klopt, maar de samenstelling van vloeibaar wasmiddel is anders dan die van ossengalzeep. Zou dat het verklaren?
19-06-2019 00:09
Klopt, maar de samenstelling van vloeibaar wasmiddel is anders dan die van ossengalzeep. Zou dat het verklaren?
Die vloeibare vorm is nog niet zo heel lang op de markt.
Ik gooi een keer in de zoveel tijd 2 blokjes voor de afwas in de trommel en gooi er een 90 graden programma op. Machine is dan brandschoon.
Volgens mij is een goede wasmachine in principe niet veranderd. Hij draait en daardoor wordt het natte wasgoed uit het water getild en op zijn rug komt het weer terecht in het sop. Door die krachten wordt het vuil uit de mazen geperst. Teveel wasmiddel zal dus eerder het reinigen bemoeilijken. Er moet nét genoeg wasmiddel in zitten om het vet in op te lossen.

Tevens is de centrifugeersnelheid belangrijk. Met een snelle centrifuge is het eerder droog.

Uitgestelde aanvangstijd kan je ook met een schakelklok doen. Neem er dan een bestemd voor een hoog wattage anders wordt hij te heet en brandt hij door.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als TS zo lees denk ik aan bovenlader van Miele met juiste waszakken loop je zeker geen risico qua slijtage.

Hoeft geen nieuwe te wezen want ook bij Miele zijn ze minder geworden.

Wasmachines zijn al 50 jaar ongeveer het zelfde alleen te ver doorgeslagen in het energie zuinige.
AEG is iig géén aanrader zowel de wasmachine als de droger zijn KUT.
Cateautje schreef:
Nee hoor. Google maar eens op vetluis. Het zijn de zeepresten die niet goed wegspoelen.
Vroeger had je dat niet. Toen had je ook nog geen AAA achter het merk staan. Je kunt het vergelijken met je haar wassen en dan uitspoelen met één kopje water of een liter water.
En dat keer op keer. Geloof me, jij gaat dan ook stinken :sick:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven