Rijangst

06-07-2012 11:28 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds dat ik mijn rijbewijs heb (ongeveer 1,5 jaar) last van rijangst..

In het begin heb ik veel autogereden, maar dit is minder geworden doordat ik geen tijd meer had om auto te rijden!

Ik ga naar school met mijn OV en op school was het erg druk..

Nu durft ik niet goed auto meer te rijden, ik ben bang dat er iets gebeurd of ik ben bang dat de auto afslaat..

Tijdens mij rijexamen is de auto wel 5x afgeslaan, terwijl dit met lessen nooit gebeurde!

Sindsdien ben ik bang dat de auto afslaat, vind dit zo vervelend en durf hierdoor niet goed meer auto te rijden..

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ben echt bang en heb het zweet in mijn handen staan als ik moet autorijden!

Heb ook best een laag zelfbeeld, misschien heeft dit ermee te maken..
Afslaan is echt niet zo erg. Overkomt echt de besten wel eens. Als je gewoon direcct doorgaat is het echt geen probleem. Verder idd ff sparen en een paar rijlessen nemen. Vooral DOEN. Autorijden is een kwestie van oefenen. Langzaam beginnen en dan uitbouwen.
Ik kan mezelf net redden hier in de buurt, boodschappen lukt wel maar echt naar een gebied rijden wat ik niet ken of de snelweg op dat is voor mij niet te doen, kan nou eigenlijk niet zeggen waar ik precies bang voor ben. Alhoewel.... beetje faalangst, dat anderen vinden dat ik niet vlot genoeg rij. In voegen vind ik ook eng en omdat ik dan veel te weinig rij verlies je de feeling.
Ik heb ook rij angst. Heel vervelend. Ik ga als ik meer tijd heb het topic lezen en meer vertellen.
pff ik herken me hier heel goed in. Mijn laatste rijlessen gingen super goed en ik had echt heel veel lol in het rijden. Ik kon niet wachten om zelf de weg op te gaan. Mijn examen haalde ik in een keer en was super blij. Toen ik mijn rijbewijs net had heb ik dat weekend super veel gereden. Ik zit op kamers en heb zelf geen auto dus kan alleen rijden als ik in het weekend bij mijn ouders ben. De twee weekenden erna was ik bij mijn vriend en heb ik niet gereden. Het weekend daarna heb ik het hele weekend tentamens moeten leren en ook niet gereden. Het weekend daarna ging ik samen met mijn moeder naar de supermarkt, ik reed. Bij elk stoplicht sloeg de auto af. En niet een keer maar minstens 3 keer. Trillend en met een rood hoofd zat ik vloekend achter het stuur, ik kreeg het ding maar niet vooruit. Daarna had ik t helemaal gehad. Weer twee weken had ik niet gereden. Toen ik het opnieuw wilde proberen ging het begin goed, tot ik bij een stoplicht kwam. Weer drie keer sloeg de auto af voor ik erdoor reed, met als gevolg toeterende en chagrijnige automobilisten achter me.

Nu, 3 maanden later rijd ik eigenlijk nooit meer omdat ik het simpelweg niet durf. Ik ben de controle over de koppeling volledig kwijt. Als ik oefen op een parkeerterrein gaat het prima. maar zodra ik voor een stoplicht, rotonde of haaientanden sta gaat het mis. Als ik in de verte een stoplicht aan zie komen staat het zweet al op mijn rug, krijg ik trillende benen en heb ik een droge keel. Het slaat helemaal nergens op en ik schaam me er best wel voor :(
Herkenbaar, alleen kwam het bij mij doordat ik een ongeluk had veroorzaakt toen ik 3 weken mijn rijbewijs had. Daarna wel meteen weer gereden, maar nooit meer lekker gezeten. Stilaan steeds minder gaan rijden en maakte me ook druk over afslaan, welke versnelling hij in moest, ik had gewoon teveel aan mijn hoofd tijdens het rijden en daar raakte ik van in paniek. Altijd klotsende oksels.

Nu heb ik afgelopen maart een eigen autootje aangeschaft, een automaat. En ik rij er zo in weg! Heerlijk! Hij kan niet afslaan (tenzij je echt iets heel stoms doet), geen gedoe met de versnelling, ik hoef niet teveel handelingen in 1 keer te doen. Gewoon gas geven, remmen en goed uitkijken ik heb nu weer plezier in autorijden en doe het echt graag! Misschien hier dus eens naar kijken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven