Robotstofzuiger én steelstofzuiger?

18-06-2020 14:36 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden kochten wij een steelstofzuiger van Dyson. Een rib uit mijn lijf, maar de beste koop ever! Wij hebben twee katten die hevig verharen dus wij stofzuigen vaak. Nu denken we eraan om naast de steelstofzuiger ook nog een robotstofzuiger aan te schaffen. Het idee is dat de robot 's nachts of tijdens het werk zijn rondje kan doen. Als wij nu bijvoorbeeld visite krijgen na het werk, gaan we vaak als we thuiskomen eerst snel beneden stofzuigen.

Sowieso hebben we de dyson nog nodig voor kleine hoekjes, de trap, de bank etc. en denk ik dat ik als ik gewoon thuis ben, best nog eens snel de dyson pak voor wat kruimels of kattenharen. Maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn met katten/honden die een steelstofzuiger en een robotstofzuiger hebben? Vonden jullie het een toegevoegde waarde?

Edit
En voor de mensen die zeggen: ja doen! Welke adviseren jullie of welke moeten we absoluut niet aanschaffen?
daisyliz wijzigde dit bericht op 18-06-2020 14:44
6.98% gewijzigd
2 langharige katten, een dyson en een robotje. Ideaal. Het robotje laat ik zowat elke dag een rondje doen als ik niet thuis ben. Ik zet hem aan via de app en als ik thuiskom staat hij weer in zijn dockingstation en is het huis 'pluimvrij'.
Mijn katten 'spugen' niet, dat is wel iets om over na te denken want je wil niet dat het robotje hun haarbalsmurrie uitsmeert.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Hier ook een kat en een combi steelstofzuiger/robotstofzuiger. Ik wil nooit meer anders. Het oogt direct een stukje frisser. Zo makkelijk!
Ik heb precies dezelfde combi en de sledestofzuiger is de kast nooit meer uitgekomen.

Ik zou de robotstofzuiger niet ‘s nachts laten lopen want mijn katten willen nog wel eens kotsen, dan krijg je dus kots door je hele huis, of ze laten een rubber balletje slingeren, dan loopt hij vast. Ik zet hem aan als ik naar mijn werkkamer ga, ná inspectie van de grond dus. Dan hoor ik ook dat lawaai niet. De kat kan hem zelf aanzetten, dus let daar op met een plekje zoeken. Eén van mijn katten vindt dat leuk. Om twee uur ‘s nachts bij voorkeur.
Ja ik. Ik zit nu langdurig thuis dus die robot zet ik niet meer aan (kabaal) maar dit model is alweer wat jaartjes oud. Ik zet hem wel op de bovenverdieping neer.

Ik vond het ideaal toen we beiden werkten, je komt thuis en het huis is schoon! Dat dagelijkse rondje hoeft dan niet meer. Hier wel een keertje door de kots gereden, man heeft vloekend schoon staan maken.

We houden de robot nog, maar ik vind het bijna een plezier om met de dyson te werken, dus ik weer niet in hoeverre de robot weer aan het werk gaat.
Wij hebben een robot (Ecovacs) die ik altijd 's nachts een rondje laat doen zodat die gelijk de zilvervisjes kan vangen. Ik stofzuig zelf ook iedere dag maar ben dan wel een stuk sneller klaar omdat ik de loop niet doe.

Hier ook een kat en ik wil toch ook iedere dag even de vensterbank, bank en stoelen meenemen waar de kat graag slaapt. En dat doet de robot helaas niet.
Oudblond schreef:
18-06-2020 14:42
2 langharige katten, een dyson en een robotje. Ideaal. Het robotje laat ik zowat elke dag een rondje doen als ik niet thuis ben. Ik zet hem aan via de app en als ik thuiskom staat hij weer in zijn dockingstation en is het huis 'pluimvrij'.
Mijn katten 'spugen' niet, dat is wel iets om over na te denken want je wil niet dat het robotje hun haarbalsmurrie uitsmeert.
Vraagje: blijven de haren van lange katten niet in de borsteltjes van zo'n robotje hangen? Of zuigen die alleen maar?
Geen steel, wel katten, een gewone stofzuiger en een robot. Ik gebruik ze allebei veel. De robot om de dag door het hele huis voor de vloeren, de gewone stofzuiger voor de plinten, hoekjes, trappen, bank en noem maar op.
De robotstofzuiger neemt mij een hoop werk uit handen, we hebben een groot vloeroppervlak dat toch wel bijna dagelijks gedaan moet worden en hij rijdt makkelijk onder de bedden door, waar ik zelf niet bij kan. Ideaal!
Wel met gladde vloeren overigens, hij houdt niet zo van tapijt.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 18-06-2020 14:57
0.80% gewijzigd
Ik heb een kat, een gewone stofzuiger en sinds kort een robotstofzuiger en ik zat er laatst ook aan te denken dat het veel logischer zou zijn om de gewone stofzuiger te vervangen voor een steelstofzuiger of kruimeldief. Je wilt toch iets hebben om de bank en kussens mee te kunnen stofzuigen, en nu moet ik daarvoor telkens het "grote geschut" uit de kast trekken.

EDIT: ik heb de eufy RoboVac G10 Hybrid. (https://www.eufylife.com/de/products/va ... d/T2150321) die kwam als een van de besten uit de test voor het goedkopere segment (rond de €200). Ik ben er super tevreden over. De App is heel gebruiksvriendelijk en je krijgt er direct vervangende onderdelen bij zodat je iig een jaar vooruit kan. Daarnaast kan hij ook dweilen (of... nou ja, hij trekt een vochtig lapje met zich mee) ideaal om even snel de badkamer weer op de frissen.
s7rin wijzigde dit bericht op 18-06-2020 15:03
40.52% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik vind maar onhandig, die kat en de haren zitten ook op de bank, traptreden , stoelkussens. Was ik nog die dingen elke dag aan het zuigen, dan is de vloer het minste werkje.

En hij kon bij ons ook niet onder de salontafel door.

Wij hebben de robot na een paar maanden op MP gezet.
Absoluut! Hond in huis. De robot (heb ik al 4 jaar) voor dagelijks, de gewone wekelijks.
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik weet dat ik alsnog met de dyson aan de slag moet voor de plinten, bank, vensterbank etc, maar dat doe ik nu ook. Ik denk dat het toch veel tijd scheelt als ik dan niet de vloer hoef te doen, want wij hebben best een ruime woonkamer. Ik vraag me alleen of of hij onder de eetkamerstoelen en salontafel door kan. Wat is jullie ervaring? En nog tips voor een goede robot?
DaisyLiz schreef:
18-06-2020 15:04
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik weet dat ik alsnog met de dyson aan de slag moet voor de plinten, bank, vensterbank etc, maar dat doe ik nu ook. Ik denk dat het toch veel tijd scheelt als ik dan niet de vloer hoef te doen, want wij hebben best een ruime woonkamer. Ik vraag me alleen of of hij onder de eetkamerstoelen en salontafel door kan. Wat is jullie ervaring? En nog tips voor een goede robot?
Hij kan eronderdoor, ligt wel aan de stoelen natuurlijk. En hij moet wel om alle poten heen. Ik schuif wel eens de stoelen naar achteren voordat ik de robotstofzuiger aanzet. Het scheelt inderdaad veel tijd, als je tenminste geen snoeren hebt liggen waar hij aan kan blijven hangen. Ik vind het wel fijn om hem juist aan te zetten als ik thuis ben, dan merk ik het als er bijvoorbeeld iets in vast zit wat de kinderen bijvoorbeeld in hun kamer hebben laten slingeren.

Wij hebben een Xiaomi Mi en ik vind hem erg fijn.
Luci_Morgenster schreef:
18-06-2020 14:58
Ik vind maar onhandig, die kat en de haren zitten ook op de bank, traptreden , stoelkussens. Was ik nog die dingen elke dag aan het zuigen, dan is de vloer het minste werkje.

En hij kon bij ons ook niet onder de salontafel door.

Wij hebben de robot na een paar maanden op MP gezet.
Ligt ook heel erg aan de oppervlakte natuurlijk. Wij hebben een behoorlijk groot huis en dan kost het veel meer tijd om de vloer te stofzuigen dan bijvoorbeeld in een klein appartementje. Plus dat de robot veel vaker aan staat dan ik bijvoorbeeld de plinten stofzuig. De kat komt niet op de bank behalve op een dekentje, dus dat scheelt ook.
Heb ze ook beide. Ideale combi. Nooit meer zonder een van de twee.
IRobot Roomba. Ideaal. Wil ook niet anders meer. Altijd zandvrij als je thuiskomt. Heb ook een I-robot dweil. Dat is voor modder kattepootjes of zo. Niet voor hele grote modderplekken.

Uiteraard ook een gewone stofzuiger.
Interessant! Welke merken hebben jullie? En vervang je zo'n filter dan wel gemakkelijk? Ik ben zelf ook aan het kijken maar wil het liefst dan ook wel een systeem waar je zo min mogelijk voor hoeft te doen.
Ik heb een slede, Dyson en irobot roomba, een ouder model alweer.
Ik vind de zuigkracht van de Dyson een beetje mwah, maar wel top voor het snelle schoonmaakwerk en de Roomba doet inderdaad vooral wat Franse slag oppervlakkig. Sommige haarvlokken blijven liggen, omdat ie ze wegblaast ipv opzuigt.

Ik zet hem niet aan als ik thuis ben of 's nachts, want daarvoor vind ik het veels te veel herrie. Ik zet hem aan als ik boodschappen ga doen of ga sporten, al duurt z'n rondje best heel lang, soms lijkt ie zijn dock kwijt en blijft ie heel lang rondrijden.

Als ik thuiskom is het vaak zoeken waar hij is vastgelopen, want dat doet ie nogal eens. Dan heeft ie zich verslikt in een speelgoedmuis, zich verstrikt in het gordijn, klem komen te zitten onder de stoelen, eet ie de rafels van het tapijt op of is ie op het schuine glimmende oppervlakte van de barkrukken gereden en herkent de sensor niet meer waar is is. We praten over hem als het sulletje in huis. Ach kijk nou toch, wat een suffie.

De kat zou hem zeker niet aanzetten (haha, geniaal!), maar is er juist doodsbang voor.

Ik weet niet, ik heb een haatliefdeverhouding. Je moet nog steeds de reservoirs legen en haren losmaken uit de rollers. (Doet mijn vriend, scheelt weer.) Maar toen we een tijdje allebei thuis waren reed ie helemaal niet en dan zie je wel echt verschil. Zet hem nu toch weer vaker aan. Maar toch. Voor dat geld zou ik misschien liever een schoonmaker inhuren.
Wij hebben ook een robot en een gewone stofzuiger. Zou ze beide niet willen missen.
Wij hebben de Aeg electrolux.
Luistervink schreef:
18-06-2020 16:39
Ik heb een slede, Dyson en irobot roomba, een ouder model alweer.
Ik vind de zuigkracht van de Dyson een beetje mwah, maar wel top voor het snelle schoonmaakwerk en de Roomba doet inderdaad vooral wat Franse slag oppervlakkig. Sommige haarvlokken blijven liggen, omdat ie ze wegblaast ipv opzuigt.

Ik zet hem niet aan als ik thuis ben of 's nachts, want daarvoor vind ik het veels te veel herrie. Ik zet hem aan als ik boodschappen ga doen of ga sporten, al duurt z'n rondje best heel lang, soms lijkt ie zijn dock kwijt en blijft ie heel lang rondrijden.

Als ik thuiskom is het vaak zoeken waar hij is vastgelopen, want dat doet ie nogal eens. Dan heeft ie zich verslikt in een speelgoedmuis, zich verstrikt in het gordijn, klem komen te zitten onder de stoelen, eet ie de rafels van het tapijt op of is ie op het schuine glimmende oppervlakte van de barkrukken gereden en herkent de sensor niet meer waar is is. We praten over hem als het sulletje in huis. Ach kijk nou toch, wat een suffie.

De kat zou hem zeker niet aanzetten (haha, geniaal!), maar is er juist doodsbang voor.

Ik weet niet, ik heb een haatliefdeverhouding. Je moet nog steeds de reservoirs legen en haren losmaken uit de rollers. (Doet mijn vriend, scheelt weer.) Maar toen we een tijdje allebei thuis waren reed ie helemaal niet en dan zie je wel echt verschil. Zet hem nu toch weer vaker aan. Maar toch. Voor dat geld zou ik misschien liever een schoonmaker inhuren.
Dit is precies het beeld wat ik van robotstofzuigers heb. Kunnen niet alles zelf, je moet ze bij alles assisteren en je moet ook nog heel vaak dingen schoonmaken. Wat ik wel heb geleerd bij een vorige stofzuiger: eerst kijken waar je een filter of zakken kan kopen, want ik had blijkbaar een merk gekocht waar je heel moeilijk aan zakken kon komen.
Wij hebben ook beide, geen huisdieren. Wel een kind van 2 die flink kan kruimelen.
Steelstofzuiger pak ik voor grote dingen: kruimels, naar binnen gewaaide stofjes, zand ed. De robotstofzuiger gaat elke dag rond als we niet thuis zijn en in het weekend als zoon op bed ligt. Ik neem 1 keer per week de steelstofzuiger mee naar boven en stofzuig de badkamer, slaapkamers en 1 keer per week laat ik de robotstofzuiger boven los.
De gewone stofzuiger gebruik ik nauwelijks nog, alleen de schoonmaakster gebruikt m nog wel.

Echt heerlijk, ik hou absoluut niet van kruimels op de vloer en hij is nu elke dag kruimelvrij. Wij hebben de Xiaomi Mi (jaar oud ongeveer) en een steelstofzuiger van Dyson. Elke cent waard! Zou niet meer zonder 1 van beide willen.
Handig topic! Een robot lijkt me fijn, maar ik ben Pietje Precies en ben dus bang dat ik nooit tevreden zal zijn. Nu doe ik het met een zakloze stofzuiger + snoerloze steelstofzuiger.
Nee, er staat en ligt teveel op de vloer. Binnen een minuut moet ik hem dan uit een schapenvacht komen bevrijden en daarna slikt hij pardoes de paar schroeven in die ik even naast me op de grond heb gelegd. Heb ik hem die ontfutseld dan komt hij vast te zitten tussen een kluwen verlengsnoeren. Een robot is in mijn situatie geen toevoeging maar een bron van extra werk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat mensen die tevreden zijn met accustofzuigers veel harde vloeren hebben en weinig tapijt.

Mensen die dus denken dat je een sledestofzuiger met veel power kan vervangen door een accustofzuiger zullen teleurgesteld raken als ze veel tapijt hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
18-06-2020 18:41
Ik denk dat mensen die tevreden zijn met accustofzuigers veel harde vloeren hebben en weinig tapijt.

Mensen die dus denken dat je een sledestofzuiger met veel power kan vervangen door een accustofzuiger zullen teleurgesteld raken als ze veel tapijt hebben.
Nou nee, mijn dyson zuigt het tapijt beter dan mijn sledestofzuiger. Cat and dog Miele is prut vergeleken met mijn Dyson. Bij Miele liep de turboborstel steeds vast, heb al vier nieuwe gehad, goede service, dat wel.

De robotstofzuiger levert ook slechte prestaties op kleden. Vandaar de combinatie. Alleen even de trap en kleden stofzuigen met een draadloze steelstofzuiger is ook veel sneller gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven