Robotstofzuiger

04-09-2011 20:18 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Wie o wie heeft een robotstofzuiger en wil daar wat over vertellen?

Het lijkt me een ideaal ding, maar waar let je op bij de aanschaf?

Ze variëren in merk van A-Z, en in prijs van 200-1500 euro...

Ik google me suf, maar vind niet de info om een afweging te maken.

Tips?

Groetjes,

Figurante
De Roomba 555 is bij de Trekpleister nu 319 euro.

Wij zijn wel tevreden. Soms slaat hij een stukje over, maar dat doet hij de volgende keer wel. En de bank bijv. moet je nog zelf doen, of de kruimels op de grond vegen.

We hebben een houten vloer met zwart kleed. Daar heeft hij geen moeite mee. Hij hobbelt zelfs over de rails van de schuifdeuren.
Ik heb zelf geen stofzuiger, (de buren hebben er eentje) maar ik kan me voorstellen dat als je huisdieren hebt en je het ding elke dag aanzet als je op je werk bent , je elke dag in een gestofzuigd huis komt. En dat je 1 x per week de randjes en de bank meeneemt of zo.

Ik zet de dweiler wel eens aan terwijl ik de ramen zeem, gezellig samen poetsen.
quote:wiekje schreef op 04 september 2011 @ 21:23:

Ik heb zelf geen stofzuiger, (de buren hebben er eentje) maar ik kan me voorstellen dat als je huisdieren hebt en je het ding elke dag aanzet als je op je werk bent , je elke dag in een gestofzuigd huis komt. En dat je 1 x per week de randjes en de bank meeneemt of zo.

Ik zet de dweiler wel eens aan terwijl ik de ramen zeem, gezellig samen poetsen. Praat je ook tegen m? We hadden op vakantie zo'n grasmaaierrobot. Die hebben we maar Harry genoemd. Maar Harry verdwaalde soms in ons perkje. Dan deed hij zes keer het randje langs de heg...
Ik waardeer de kat

Had wel een topic gevonden, maar dat was van 2010.

Enige kippigheid valt mij dus wel te verwijten!

Nou ik toch al in de verdediging zit: manlief heeft een hernia en ook ik heb een gammel lijf dus áls we eens pijnvrij kunnen bewegen dan gaan we liever met de hond naar het bos dan dat we stofzuigen!

Verders... zie ik toch vooral Roomba-reacties dat zegt misschien wel wat?

Op internet heb ik gezocht naar reviews, maar die zijn er niet veel. En heel gek: op de sites van de fabrikanten worden de eigen producten als beste aangeprezen...

Objectieve subjectieve informatie, dat zoek ik!
Alleen als ie blért om vers water, dan scheld ik 'm uit, of als ik vergeten ben de schoonloopmat weg te halen (daar loopt ie op vast).

Maar ik noem 'em inderdaad bij zijn voornaam (scooby) officieel heet ie irobot scooba
ja klopt daar liep ik ook tegenaan, weinig over te vinden. Op fok loopt ook nog een topic over de robot, onder 'Klussen en Wonen'.
Ik ben het trotse baasje van een Roomba!quote:ikjexx schreef op 04 september 2011 @ 21:19:

[...]

Aha ok, dat is dan wel weer handig. Maar je zegt 'redelijk', dus zelf zou je het beter doen

Zelf doe ik het niet, dus hij doet de hoekjes sowieso beter.

Ik pak nooit meer de gewone stofzuiger.

quote:ikjexx schreef op 04 september 2011 @ 21:19:

[...]

Het lijkt me wel iets qua werk schelen, maar toch ook lang niet alles. Je zult toch ook de (eettafel)stoelen eens aan de kant moeten doen om daar de robot langs te kunnen sturen, lijkt mij.Nee, want daar gaat ie gewoon omheen, onderdoor en langs, dus misschien af en toe in een andere positie zetten, maar dat is het dan wel.
http://forum.fok.nl/topic/1694781

Thanx Wiekje!
quote:Zanne schreef op 04 september 2011 @ 21:11:

De robotstofzuiger is net zoiets als een electrisch mes. Luiheid te top.Een stofzuiger an sich is al luiheid. Wat is er mis met een bezem?
quote:Captain_Obvious schreef op 04 september 2011 @ 21:39:

[...]

Een stofzuiger an sich is al luiheid. Wat is er mis met een bezem?Niks. Maar is een beetje lastig op vloerbedekking.
Niks mis met een beetje luiheid hoor. En voor mensen met lichamelijke klachten is het een uitkomst. Zelf heb ik geen rugklachten of ander lichamelijk ongemak, ik ben gewoon lui.
Graag gedaan figurante, ik zag dat je 5 topics leesplezier hebt (dankzij de link die jij plaatste, daar was ik dan weer te lui voor
Zo, net terug van de jacht. Eten uit de winkel is natuurlijk luiheid ten top!

Maar goed, voor calvinisten is een stofzuigrobot ongeschikt, voor mensen die het niet erg vinden de was door een wasmachine, de afwas door een afwasmachine en, hoe decadent, het koken door en fornuis te laten doen, is een roomba een uitkomst. Dat ding komt namelijk wel in alle hoeken, op alle plekken waar je zelf te weinig komt, en je huis wordt er stukken schoner van.
Ik heb sinds 3 maanden een Roomba, ben er heel blij mee. Zo'n 2 à 3 keer per week laat ik hem werken. Da's vaker dan toen ik het nog zelf moest doen, dus mijn vloer is tegenwoordig schoner. Vanochtend aangezet en naar mijn werk gegaan, dus als ik thuiskom is de vloer weer netjes.

Ik vind het ook handig dat hij overal onderdoor kan. Hoef ik niet meer half op de grond te liggen om tot midden onder mijn 2-persoons boxspring te stofzuigen.

Soms heeft hij wat moeite om tussen de stoelpoten door te komen, want die staan vrij dicht bij elkaar. Meestal verschuif ik halverwege even de stoelen.

Ook uitkijken met schoenveters en draden, die kunnen om de borstel heendraaien en dan ben je een poos aan het peuteren om het weer los te krijgen.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Luiheid ten top?

Met drie kinderen, een hond, een baan en elke dag 20km fietsen met de bakfiets zou ik mezelf echt niet lui willen noemen.

Wij hebben een Samsung, nu een jaar in huis. We laten hem minimaal 1x per dag draaien en t is ideaal. Hij komt onder de bank en onder de tafels, alleen niet onder de piano. Hij kan alle verdiepingen aan, heeft ook een señor zodat hij niet van de trap afvalt.

Ik kan hem iedereen aanraden, vooral als je huisdieren of kleine kinderen hebt en eigenlij twee keer per dag moet zuigen om het netjes te houden.
De eettafelstoelen gaan altijd ,'s avonds op tafel als we naar bed gaan terwijl de stofzuiger zuigt.
Sinds vorige week ook trotse bezitter van een samsung rotbotstofzuiger en ik ben er heel gelukkig mee!

Aangezien ik nogal " schoon" ben, ben ik dagelijks zo 2 uur (afstoffen, zuigen, dweilen, de was, opruimen enz) bezig met de huishouding. ik werk voor een telefoonlijn en moet/wil op een dag zoveel mogelijk minuutjes maken om mijn vaste lasten te kunnen betalen. Het liefste ben ik in het weekend lekker vrij voor mijn kids. Echter merk ik dat ik de laatste tijd steeds minder goed aan mijn minuten kom. Mijn voorkeur is altijd geweest: Eerst de huishouding, dan werken. Want het is fijner om in een schoon huisje te zitten. Dagelijks sta ik rond 7 uur op en om 8 uur is het vaak vrij druk op de lijn, maar dan begin ik vaak net aan het stofzuigen. Man en kids deden het ook wel voor me zodat ik kon werken, maar nu de vakantie voorbij is, is dat ook over.

Tot ik in de makro de advertentie zag van deze samsung. eerst wilde ik erover nadenken. had namelijk geld gereserveerd voor een vakantie alleen voor mezelf. maar aan de andere kant. zon stofzuiger haalt me veel werk en stress uit handen. maar ja, wat als zon ding helemaal niet werkt? De recensies op internet zijn over het algemeen nogal achterhaald.... Toch besloot ik hem te halen en vanaf het moment dat ik op d eknop drukte en zag dat die doet wist ik: Dit is geen miskoop!!!

Hij doet het beter dan ik. Gaat perfect bij de muren langs en de borstels pakken alle troep mee. erg vieze plekken lijkt ie eerst overheen te zuigen maar dan gaat ie draaien en besteed hij er extra aandacht aan. zelfs de matten voor de deur neemt hij mee net als onder de bank, de stoelen, de eettafel om de poten. echt perfect gewoon!!!

en als de baterij leeg is (ik heb een groot huis met alleen beneden al een grote hal, een grote bijkeuken, een keuken, grote woonkamer en kantoor) dan gaat hij terug naar de basis, laad zich op en gaat verder waar hij was gebleven! hij kan worden ingesteld dat hij niet mag botsen, maar dan neemt hij niet alles mee. dus ik heb ingesteld dat hij wel mag botsen (doet ie zachtjes) maar er is 1 lamp die wat wankel staat. daarvoor heb ik een virtuele muur ingesteld en dan komt ie daar niet. Ook heb ik hem nu zo ingesteld dat hij elke ochtend om 8 uur automatisch de boel gaat schoonmaken. ik zorg er zelf voor dat ik vooraf (of de avond ervoor) de boel heb afgenomen. (heb leren bank en stoelen en gladde meubelen dus die hoef ik niet te zuigen en de vensterbanken en kasten neem ik altijd nat af) het ding doet zijn werk en gaat na gebruik terug naar zijn mandje. het enige wat ik dan nog moet doen ik dweilen... maar ik denk er hard over na om ook een scooba te kopen. die schrobt en dood bacteriën wat jezelf enorm veel tijd en energie kost.die tijd en energie wil ik liever gebruiken om dingen te doen met mijn gezin of het onderhouden van mijn sociale contacten.

of ik nu nooit meer mijn gewone stofzuiger gebruik?

vast wel. al is het maar om een spin op te zuigen!! maar of het nodig is? nee helemaal niet!! want de samsung kun je ook gericht iets laten opzuigen.

kortom, ik wil niet meer zonder!!!
Hm, klinkt wel goed zeg, zo'n apparaat... Klautert-ie ook over drempels heen zodat-ie een hele verdieping zelfstandig kan doen? En hoe reageren jullie katten erop? Ik zie al horrorscenes voor me met mijn poezie, die vindt het vast helemaal niks, zo'n zelfstandig bewegend apparaat
hahaha ons kitten (main coon) wordt vandaag gebracht. Dus we zullen wel zien hoe dat gaat. Onze hond stond er eerst tegen te blaffen en toen dat ding op hem afreed vloog ie weg. hahaha maar nu is hij er wel aan gewend. net als een gewone stofzuiger eigenlijk ;)
ter info. Gaat prima met onze stofzuiger en de kat. was even blazen maar hij gaat hem nu gewoon uit de weg. ;)
Wij hebben er eentje en het bevalt me helemaal prima! Wij hebben de irobot Roomba.
Hij is gearriveerd!

Uiteindelijk bleek het moeilijk op basis van specs en reviews een keuze te maken. Alle modellen hadden één ding gemeen: ze kosten rond de 350,- (slik). Uiteindelijk ging het tussen een Roomba en een Philips; de eerste omdat ik die het meest tegenkwam en over het algemeen positief beoordeeld werd, de tweede vanwege berichten over goeie service enne, een flinke korting

Het is de Philips geworden: het idee dat je ergens heen kan met dat apparaat als ie stuk is... da's toch wel heel fijn.

Het apparaat is een Philips Homerun. Hij heeft vanavond al twee rondjes huiskamer gemaakt, ik heb er de tv voor uitgezet, haha! Wat een feest om naar te kijken!

Uiteraard ging het niet zonder slag of stoot: eerst reageerde ie niet op de afstandsbediening. Eenmaal de batterijen de juiste kant op geplaatst was dat probleem snel verholpen, hihi. Zijn eerste rondje verliep nogal stuntelig, hij pakte ook niet de hele kamer. Het tweede rondje ging een stuk professioneler, hij pakte de hele kamer en vocht niet zolang met de stoelen maar nam gewoon een alternatieve route.

Hij navigeert mbv sensoren en een camerasysteem, maakt een kaart van je kamer stelt op basis van de info van die kaart + de camerabeelden een efficiente route op. Slim ding

Hij kan 100 minuten achter mekaar stofzuigen, dan gaat ie terug naar zijn laadstation en als ie vol is gaat ie weer door.

Je kan hem ook een andere verdieping laten stofzuigen; valsensoren voorkomen dat ie van de trap af dondert, en je hoeft het basisstation niet mee te slepen, dat kan je laten staan.

Het enige wat bij ons even zoeken was, is dat aan weerszijden van het laadstation 0.5 meter vrije muur moet zijn, en ervoor zelfs 1.5 meter. Morgen probeer ik hem onder de bank weg te werken, dan staat ie mooi uit het zicht en veilig.

Hij haalt veel vuil van de vloer, zeker als je je bedenkt dat ik zondag nog heb gestofzuigd (en van mening was dat één keer in de week wel voldoende was, gloeps). Ö ja, hij heeft een timer, dus kan ie gewoon elke dag op dezelfde tijd zijn rondje maken. Krijg ik toch nog een beetje structuur in de tent. Nadeel is wel dat ie licht nodig heeft om te navigeren: 's nachts zou je een lichtje aan moeten laten voor je robot, dat vind ik persoonlijk wel wat ver gaan maar wie weet hoe rekbaar mijn grenzen blijken te zijn...

Een groot voordeel: de hond trekt zich er niks van aan. Hij heeft een hekel aan de gewone stofzuiger en is nog met geen biefstuk in de buurt te krijgen -zelfs niet als de stofzuiger uit staat-, maar deze negeert ie volkomen. Ben benieuwd wat de kat ervan vindt...

Volgens mij ga ik van deze rib uit mijn lijf héél gelukkig worden!

Groetjes,

Figurante
@figurante. Toch knap. Je vraagt iedereen wat de beste robot is. Vervolgens zeggen de meeste dat de Roomba de beste is, om vervolgens de Philips aan te schaffen. het grootste probleem van die dingen is dat hij de cyclus vaak niet afmaakt, en erg slecht zuigt.

test Samsung:

http://www.youtube.com/wa ... tB8&&hd=1&autoplay=1&fs=1

Test Roomba:

http://www.youtube.com/wa ... xSY&&hd=1&autoplay=1&fs=1

Test Philips. (oftewel iClebo met philips jasje)

http://www.youtube.com/wa ... XjU&&hd=1&autoplay=1&fs=1

Daarnaast zuigt de Roomba zonder problemen ook s'nachts
@moosey, Hij komt zeker over drempels heen. (Alleen de roomba dan):

Test Samsung:

http://www.youtube.com/wa ... qU8&&hd=1&autoplay=1&fs=1

Test Philips:

http://www.youtube.com/wa ... MYA&&hd=1&autoplay=1&fs=1

Test Roomba:

http://www.youtube.com/wa ... 6pI&&hd=1&autoplay=1&fs=1
Gevonden op internet.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

A WARNING TO ALL ROOMBA OWNERS:

So I woke up on a lazy Saturday morning last week to the gentile purring sound of our Roomba coming to life. Comforted that our dusty floor would be nice and clean for our eventual breakfast I drifted back into a light sleep. About 30 minutes later I woke up not because of a noise, but a lack of it. The Roomba has stopped. There was silence. I wasn't that concerned about it to be honest. Rarely does it get itself stuck but I haven't been as good at picking up random floor items so surely it got into trouble. No big deal. I rolled over once again and drifted into a light sleep again. About a half hour later it was time to get up and with my wife dozing next to me I slipped on my robe and went downstairs with my two dogs bouncing behind me.

The first thing I noticed was the smell. We have a 4 month old puppy who is largely house trained but every now and then has an accident. And I smelled it. Poop. But as I looked into the dining room (his usual spot) I saw nothing.

Then, in horror, I realized why.

The Roomba had found it first. The poop, originally in a nice, tidy pile, had been hit head on by our small robotic friend. Roomba didn't notice anything out of the ordinary as it began to paint the floor in zig-zagging patterns of fresh, stinky, puppy poop. It went wall to wall. Under the couch, the chairs. The only saving grace was the lighthouse that kept it confined to one room, keeping our area rug in the living room untouched.

Eventaully our Roomba, choking and clogged with poop detected a problem and limped back to the dock until help arrived. As I got over the shock of the dried poop streaks covering our room I recieved a fresh wave of revulsion as I picked up the little Bot and flipped him over. The destruction was complete. Doggy poop permiated every crack and crevas of the poor Roomba. I give the little guy credit in trying. The dust bin was also filled but even advanced robot technology couldn't withstand natures oldest byproduct.

Suffice to say we spent a large part of the morning cleaning. My wife with a mop, and me (rubber gloves up to my elbows) with the Roomba. I felt like a surgeon trying to save a car accident victim.

I want to give huge props to the engineers of Roomba who made a truly modular robot. So much so that I was able to disassemble the little guy completely and clean each part. If I had not been able to do that I fear it would have been a total loss.

It was a happy ending I am glad to say. Roomba dried out and whirred to life later that afternoon. And our puppy (though not completely accident free) has managed to avoid laying a mine just before cleaning time.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven