Robotstofzuigers voor dummies

05-06-2023 22:03 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Ik overweeg een robotstofzuiger. Maar ik twijfel nog een beetje. Misschien zijn er ervaringsdeskundigen hier die wat vragen kunnen beantwoorden?

- Ben je er tevreden mee?
- Wordt alles echt goed schoon, is er voldoende zuigkracht voor normale dagelijkse vuiligheid (haren, stof, kruimels oid)?
- Worden hoeken ook goed schoon? Evt. met D-model?
- Ik lees dat er ook robots kunnen zijn die kunnen dweilen. Bevalt dat?
- Ik lees veel over een app, maar ben niet dol op apps. Kun je ook zonder? Gewoon in een ruimte neerzetten en dattie dan zijn ding doet zeg maar?
- Onderhoud: makkelijk / moeilijk?
- Welk merk / type (beetje betaalbaar graag) zou je aanraden?

Ter info:

Ik woon klein (ca. 60 m2), laminaat in het hele huis, geen huisdieren, geen trappen. Vloeroppervlak is redelijk vrij, maar uiteraard wel meubels.

Veel dank!
Alle reacties Link kopieren Quote
- medium tevreden
- redelijk schoon
- hoeken blijven lastig, echt in het uiterste puntje van de hoek kan ie niet komen
- geen idee, hebben we niet
- onze kan ook zonder de app, met een afstandsbediening. Maar met de app kan je makkelijk zien hoelang ie nog kan voor ie aan de oplader moet
- op een gegeven moment moet je alle haren uit die borstels halen, geen leuk werk
- ik heb een eufy, ben daar dus medium tevreden over: doet z'n werk, maar je moet echt op z'n tijd nog met een echte stofzuiger door het huis.
Such fun!1
Wij hebben er 1. Met dockingstation en app. Ik vind het juist ideaal want nu gaat ie automatisch iedere nacht een rondje. Hiervoor hadden we er eentje zonder dockingstation en die vergaten we steeds op te laden enzo. Bij deze geen probleem.

Als je waterreservoir er aan klikt kan hij ook dweilen. Ivm houten vloer doen we dit alleen als we vlak daarna thuiskomen anders ligt dweil te lang nat op 1 plek.

Het haalt niet alles weg, maar genoeg voor een schoner huis. En dan stofzuigen we ook af en toe zelf maar zeker minder als eerst.
Alle reacties Link kopieren Quote
- Ben je er tevreden mee?
Ja absoluut

- Wordt alles echt goed schoon, is er voldoende zuigkracht voor normale dagelijkse vuiligheid (haren, stof, kruimels oid)?
Ja hoor. Ik heb altijd veel haar overal, maar wordt prima schoon.

- Worden hoeken ook goed schoon? Evt. met D-model?
Hmmmm af en toe moet je wel even echt stofzuigen, in de hoeken en op plinten. En de trap wordt ook niet schoon. Ik weet niet wat je bedoeld met een d- model.

- Ik lees dat er ook robots kunnen zijn die kunnen dweilen. Bevalt dat?
Nee dat bevalt niet, ik laat meestal de robot stofzuigen en daarna dweil ik zelf (af en toe, niet elke dag hoor). Het dweilen is echt heel middelmatig.

- Ik lees veel over een app, maar ben niet dol op apps. Kun je ook zonder? Gewoon in een ruimte neerzetten en dattie dan zijn ding doet zeg maar?
Op die van mij zit een aan/ uit knop. In de app kan je ook instellen wanneer hij een fijne gaat duren. Bijvoorbeeld elke doordeweekse dag om 11.00.


- Onderhoud: makkelijk / moeilijk?
Makkelijk. Bakje met stof af en toe weggooien. Keertje een borsteltje vervangen.

- Welk merk / type (beetje betaalbaar graag) zou je aanraden?
Ik heb een ecovacs deebot 605, simpel maar werkt prima. Geen ervaringen met andere merken dus lastig om wat aan te raden.
Alle reacties Link kopieren Quote
- Ja heel erg, kan niet meer zonder. Zowel in mijn oude appartement van 45m2 als in mijn nieuwe appartement van 107m2 elke cent waard.

- Ja. Af en toe zuig ik zelf de plekjes waar meneer niet goed bij komt en de bank+stoelen, want klimmen kan hij niet. Maar met huisdieren is het een verademing om niet elke dag meer te hoeven zuigen. Tegewoordig ga ik niet eens meer zelf vegen als ik een pak rijst o.i.d heb gemorst, dan mag mijn botje achter mijn bips komen opruimen.

- De enige robot die mij potentieel goed lijkt dweilen is de nieuwste Roborock. Die heeft een vibrerende zelfreinigende dweil. De rest is nogal gimmicky. Ik heb zelf nooit een dweiler gehad.

- Je kan zonder maar dan mis je wel veel functies, zoals schema's instellen, hem naar bepaalde plekken sturen, en ik krijg een melding als meneer klem zit, een probleem heeft of netjes zijn rondje gedaan heeft.

- Ik heb er een die zichzelf leegt en oplaadt met rubberen borstels en het onderhoud is extreem makkelijk. Eens in de zoveel maanden de zak van het leegstation vervangen, eens per maand even zijn contactpunten, wieltjes en borsteltjes schoonmaken (klusje van 5 minuten doordat de borstels van rubber zijn en de haren wel omwikkelen maar niet vast komen te zitten, dus je trekt het zo los). Af en toe filter of borstel o.i.d vervangen, de mijne zit na...Een jaar of 3? pas op zijn 2e borstelset.

- Roborock voor prijs kwaliteit verhouding en iRobot voor betrouwbaarheid. Van iRobot weet je zeker dat je nog lange tijd onderdelen kunt kopen, van Roborock weet ik dat nog niet zo goed en daarvan komt alles uit China. iRobot is Amerikaans, wel overgekocht door Amazon inmiddels. Ik heb een iRobot i7+.
Alle reacties Link kopieren Quote
- Ben je er tevreden mee?
Ja

- Wordt alles echt goed schoon, is er voldoende zuigkracht voor normale dagelijkse vuiligheid (haren, stof, kruimels oid)?
Het vervangt niet de normale stofzuiger, af en toe zul je het toch nog zelf even moeten doen. Maar veel minder vaak. Haren, stof, kruimels, kattenbrokjes, kattengrit, etc. pakt hij prima mee.

- Worden hoeken ook goed schoon? Evt. met D-model?
De hoeken gaan niet altijd goed. Vandaar dat je nog af en toe zelf aan de slag zal moeten.
Wel handig, dat hij onder veel meubels past. De vloer onder de bank en lasten werd niet zo vaak gezogen toen ik nog geen robot had.
Ik weet niet wat een D-model is.

- Ik lees dat er ook robots kunnen zijn die kunnen dweilen. Bevalt dat?
Die heb ik niet helaas.

- Ik lees veel over een app, maar ben niet dol op apps. Kun je ook zonder? Gewoon in een ruimte neerzetten en dattie dan zijn ding doet zeg maar?
De app is handig om een schema in te stellen. Maar bij de mijne kun je ook gewoon op een knop drukken en dan begint 'ie. Ook bij vastlopen of andere moeilijkheden, meldt hij gewoon wat er aan de hand is. Ik krijg ook een melding in een app

- Onderhoud: makkelijk / moeilijk?
Makkelijk. Wel vaak de opvangbak legen, maar dat is zo gepiept. Af en toe de borstels en het filter schoonmaken en héél af en toe eens een onderdeel vervangen.

- Welk merk / type (beetje betaalbaar graag) zou je aanraden?
Ik heb een irobot roomba 671. Oud model, maar doet het al jaren prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een vrij dure variant maar ben erg tevreden. Hebben een hond dus veel haar en hij haalt op zich alles netjes weg. Hij blaast wat en heeft 1 langer rond borsteltje voor de hoeken. Een keer in de week zuig ik wel zelf nog.

Hij kan dweilen. Ik vind t best fijn want hij frist wel ff de vloer op en t ruikt dan fris door de allesreiniger maar als je echt een vieze vloer hebt kun je beter zelf dweilen.

Geen app hier man heeft m zo ingesteld dat hij 1 X p dag rijd als wij van huis zijn. Hij meet dan dat onze telefoons van t WiFi netwerk zijn en als dat langer dan tien min is gaat hij zuigen.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je er tevreden mee? Ja, redelijk.

- Wordt alles echt goed schoon, is er voldoende zuigkracht voor normale dagelijkse vuiligheid (haren, stof, kruimels oid)? Schoon is een groot woord, maar dagelijkse stof, haren en kruimels werden opgezogen. Het was schoner doordeweeks dan met de 1x per week echte stofzuigbeurt.

- Worden hoeken ook goed schoon? Evt. met D-model? Nee, ik had na een week altijd een ronde stofhoek in de hoeken waar de robot langs gegaan was. Ook al had hij een rechte voorkant.

- Ik lees dat er ook robots kunnen zijn die kunnen dweilen. Bevalt dat? Weet ik niet

- Ik lees veel over een app, maar ben niet dol op apps. Kun je ook zonder? Gewoon in een ruimte neerzetten en dattie dan zijn ding doet zeg maar? Bij mij was hij geprogrammeerd dat hij snachts een rondje deed, zonder app.

- Onderhoud: makkelijk / moeilijk? Makkelijk, bakje legen en af en toe de haren van de borstel halen. Niemand had hier lang haar.

- Welk merk / type (beetje betaalbaar graag) zou je aanraden? Ik had een Neato, die vind ik niet in de categorie betaalbaar vallen. Die ging na 5 jaar stuk, daarna een nieuwe gekocht maar deze deed het niet goed (snel leeg en steeds terug naar station om op te laden om dan hetzelfde rondje opnieuw te gaan doen. De keuken werd dus nooit gedaan, daar lagen juist de meeste kruimels. Deze is met ex mee gegaan na de scheiding. Nu heb ik een Dyson stofzuiger en zuig ik weer zelf en dan is het altijd goed ook in de hoekjes. Ik hoef geen robotzuiger meer. Maar ik heb geen kleine kinderen of huisdieren.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Ecovacs Deebot Ozmo T8 AIVI.
Deze heeft een app, dockingstation, lidar enz.
App hoef je niet te gebruiken. Je kunt hem ook gewoon aanzetten en dan doet hij zijn werk. Dankzij Lidar ook in het donker als je wil. Hij herkent keutels en kabels. En dweilen kan hij ook.
Geen enkele robotzuiger kan volledig in elk hoekje komen. Maar als er minder op de grond ligt komt er ook minder in de hoekjes.
Onderhoud is 2 minuten werk, even leeg gooien en klaar. En als je een dockingstation neemt met “zak-leeg-functie” dan is het nog minder werk.
Dweilen is prima voor tussendoor onderhoud. Vooral in de pollentijd scheelt het veel. Is de voetbalploeg net met modderschoenen binnen gekomen dan kan geen enkele robotzuiger dit aan.

Als je er een aanschaft raad ik je aan geen “domme” zuiger te nemen die gewoon rond botst maar een die een plattegrond aan maakt en daardoor ieder stukje meezuigt. Een app kan af en toe handig zijn als je bv een No-go zone in wil stellen. (als je bv een legpuzzel op de grond hebt liggen of niet wil dat je kerststalletje opgezogen wordt)
Alle reacties Link kopieren Quote
- Ben je er tevreden mee?
Mega, al 3 jaar

- Wordt alles echt goed schoon, is er voldoende zuigkracht voor normale dagelijkse vuiligheid (haren, stof, kruimels oid)?
Ja, een stuk schoner dan wanneer ik zelf stofzuig

- Worden hoeken ook goed schoon? Evt. met D-model?
Ja

- Ik lees veel over een app, maar ben niet dol op apps. Kun je ook zonder? Gewoon in een ruimte neerzetten en dattie dan zijn ding doet zeg maar?
Ja, dat kan. Met 1 druk op de knop.

- Onderhoud: makkelijk / moeilijk?
Makkelijk. Na het stofzuigen ff legen. Een keer per 3-6 maanden een paar borsteltjes vervangen.

- Welk merk / type (beetje betaalbaar graag) zou je aanraden?
iRobot :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote

- Ben je er tevreden mee?

Ik ben niet ontevreden.

- Wordt alles echt goed schoon, is er voldoende zuigkracht voor normale dagelijkse vuiligheid (haren, stof, kruimels oid)?
Ik vind van wel. Hij zuigt zo'n beetje alles wel op.

- Worden hoeken ook goed schoon? Evt. met D-model?
Dat kan beter.

- Ik lees dat er ook robots kunnen zijn die kunnen dweilen. Bevalt dat?
De onze trekt een natte dweil over de vloer. Het vervangt niet een goeie dweilbeurt, maar het frist wel echt heel erg op.

- Ik lees veel over een app, maar ben niet dol op apps. Kun je ook zonder? Gewoon in een ruimte neerzetten en dattie dan zijn ding doet zeg maar?
Je kan hem ook met de knopjes op het apparaat zelf aan en uit zetten. De app vind ik wel handig om te zien hoe ver hij is, of (zeker als alles gelijkvloers is), je alleen een bepaalde ruimte wil laten schoonmaken.
Oh ja, als ik hem optil raakt hij in paniek :P Dan geeft hij in de app aan dat hij in de lucht hangt...

- Onderhoud: makkelijk / moeilijk?
Was even uitvogelen hoe het waterreservoir er uit moest (lang leve youtube). Verder tot nu toe alleen stofbakje hoeven legen (klik op de knop en hij komt omhoog).
Hij heeft een docking station om op te laden. Daar heb je wel een plek voor nodig.

- Welk merk / type (beetje betaalbaar graag) zou je aanraden?
Wij hebben een Rowenta X-Plorer serie 75.
Het is een beetje afhankelijk van wat voor functionaliteiten je zoekt. Ik vind het wel een leuk ding voor tussendoor, om alles op te frissen.
biebeltje wijzigde dit bericht op 06-06-2023 09:40
11.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Blaupunkt, met dweilfunctie. Via de app zie je de plattegrond die de robot de 1e keer heeft aangemaakt en kan je de robot naar een kamer sturen van je keuze. Zeer tevreden, zeker van het stofzuigen. De dweilfunctie is ook prima om enkele keren per week even rond te gaan maar vermits er enkel water in de tank kan is het toch aan te raden om je vloeren af en toe zelf eens goed te dweilen, dit geeft niet hetzelfde resultaat. Hoeft niet met de app, je kan de robot stofzuiger ook manueel bedienen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een iRobot e5 omdat die vrij goed uit tests kwam en redelijk betaalbaar. Werkt goed ik ben tevreden. Heb nog geen borstel hoeven vervangen en heb hem nu 1,5 jaar. Wel zo nu en dan een nieuw filtertje maar dat is het werk niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
En volgens mij kan je zonder app maar die vind ik zelf erg makkelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het makkelijkste is natuurlijk om in twee minuten alle obstakels zoals dingen die je even op de grond hebt gelegd, kleedjes en bijzettafeltje van de grond te halen, en daarna 10 minuten de beuk erin met je gewone sledestofzuiger. Je moet daarbij vooral je ogen de kost geven: waar liggen de rommeltjes en snippertjes en welk plekken hoeven niet omdat ze al schoon lijken?

Daarna gaat het razendsnel en je hebt niemand in huis met een eigen willetje die bijvoorbeeld je sleutel of een verloren dopje voor vuil aanziet en dan zelf beslist.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
De consumentenbond heeft een uitgebreide test over robotstofzuigers. Om dit te kunnen lezen moet je wel lid zijn. Voor de gelegenheid zou je lid kunnen worden. Kost 5 euro per maand en is maandelijks opzegbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik durf het niet aan. Ik heb huisdieren en er wordt nog wel eens gekotst. Daar zie ik de meest afgrijselijke filmpjes van op internet :sick:
Gelukkig heb ik om de week een schoonmaakjuffie en die komt wel in alle hoekjes.
Ik houd van mijn schoonmaakjuffie :jump:
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
pokkewijf schreef:
06-06-2023 11:01
Ik durf het niet aan. Ik heb huisdieren en er wordt nog wel eens gekotst. Daar zie ik de meest afgrijselijke filmpjes van op internet :sick:
Gelukkig heb ik om de week een schoonmaakjuffie en die komt wel in alle hoekjes.
Ik houd van mijn schoonmaakjuffie :jump:
Die van mij ( ecovacs deebot t8 aivi) herkent dat en gaar]t er dan omheen ipv het over de hele cloer uit te smeren :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan je wat algemene informatie geven over robotstofzuigers die je hopelijk helpt bij het nemen van een beslissing. Ik zal je vragen één voor één beantwoorden:

Veel mensen zijn tevreden met hun robotstofzuigers omdat ze het schoonmaken gemakkelijker maken. Het hangt echter af van je verwachtingen en de specifieke functies van de stofzuiger die je kiest.

Robotstofzuigers kunnen over het algemeen goed omgaan met normale dagelijkse vuiligheid zoals haren, stof en kruimels. De zuigkracht varieert echter per model, dus het is raadzaam om recensies en specificaties te bekijken om er zeker van te zijn dat de stofzuiger voldoende zuigkracht heeft.

Hoeken kunnen een uitdaging zijn voor robotstofzuigers, vooral voor modellen zonder speciale zijborstels. Sommige D-modellen hebben echter zijborstels die helpen bij het schoonmaken van hoeken en randen. Dit kan nuttig zijn als je grondige reiniging van hoeken belangrijk vindt.

Robotstofzuigers die kunnen dweilen zijn handig als je regelmatig dweilt of harde vloeren hebt die gedweild moeten worden. Ze gebruiken meestal een waterreservoir en een microvezeldoek om de vloer te dweilen. Het resultaat kan redelijk zijn, maar het is belangrijk op te merken dat deze functie doorgaans niet zo grondig is als handmatig dweilen.

De meeste robotstofzuigers kunnen ook zonder app worden gebruikt. Je kunt ze in een ruimte neerzetten, een reinigingsprogramma starten en ze doen hun werk. De app biedt echter extra functies, zoals planning, het aanpassen van schoonmaakinstellingen en het op afstand bedienen van de stofzuiger.

Onderhoud van robotstofzuigers varieert per model, maar over het algemeen hebben ze regelmatig onderhoud nodig. Dit omvat het legen van het stofreservoir, het reinigen van de borstels en het vervangen van filters indien nodig. Het onderhoud kan meestal met gemak worden uitgevoerd, maar het is belangrijk om de instructies van de fabrikant te volgen.

Er zijn verschillende merken en modellen op de markt, dus het is moeilijk om er één specifiek merk en type uit te kiezen. Enkele populaire en betaalbare merken zijn iRobot (Roomba), Eufy, Ecovacs, en Xiaomi. Het is het beste om recensies en specificaties te bekijken om te zien welk model het beste past bij jouw behoeften en budget.

Gezien de grootte van je woning, het vloertype en het gebrek aan huisdieren, zou een robotstofzuiger geschikt kunnen zijn voor jouw situatie. Vergeet niet om recensies te lezen en specificaties te vergelijken voordat je een keuze maakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
06-06-2023 10:08
Het makkelijkste is natuurlijk om in twee minuten alle obstakels zoals dingen die je even op de grond hebt gelegd, kleedjes en bijzettafeltje van de grond te halen, en daarna 10 minuten de beuk erin met je gewone sledestofzuiger. Je moet daarbij vooral je ogen de kost geven: waar liggen de rommeltjes en snippertjes en welk plekken hoeven niet omdat ze al schoon lijken?

Daarna gaat het razendsnel en je hebt niemand in huis met een eigen willetje die bijvoorbeeld je sleutel of een verloren dopje voor vuil aanziet en dan zelf beslist.
En daar zit het verschil in. Als je zelf zuigt wil je nog wel eens de Schoon lijkende plekjes overslaan, op die plekjes ligt toch stof. De robot slaat die plekjes niet over.
Die van mij maakt elke dag een rondje en ik moet zeggen dat het stof dat op de kast ligt sindsdien ook minder is geworden.
Kleedjes zijn voor die van mij ook geen probleem. Ze worden gewoon meegezogen. En als de dweil er onder zit (herkent hij dat) en gaat hij om het kleedje heen.
Ik heb er al jaren eentje en echt heel tevreden. De trap doe ik af en toe met de gewone stofzuiger en dan neem ik ook gelijk even de onbereikbare plekken mee, zoals in de hoek achter een plantenpot.
Helaas is jij sinds kort suïcidaal en werpt hij zichzelf de trap af en maakt sindsdien veel herrie.

Ik heb mijn zinnen gezet op de nieuwste roborock met dweilfunctie, die lijkt me helemaal het walhalla :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
06-06-2023 11:01
De consumentenbond heeft een uitgebreide test over robotstofzuigers. Om dit te kunnen lezen moet je wel lid zijn. Voor de gelegenheid zou je lid kunnen worden. Kost 5 euro per maand en is maandelijks opzegbaar.
Je kunt ook naar de bibliotheek gaan. Op die computers of via hun internet kun je gratis de test zien. Heb ik ook gedaan voordat ik een stofzuiger kocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel veel dank voor alle reacties, erg fijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een iRobot Roomba J7 Combo+, hij kan ook dweilen. Ideaal! Eens in de zoveel tijd dweil ik een keer zelf en maak ik wat hoekjes of onder de bank extra schoon, maar het is zo makkelijk om de Roomba om de paar dagen aan te zetten en zijn gang te laten gaan. Het is schoner in huis dan toen ik iedere week moest stofzuigen. Absolute aanrader wat mij betreft!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik breek even in. Wij hebben 3 poezen en die maken veel rommel. Fijn kattengrit waardoor het huis snel ‘vies’ oogt.
Zuigt zo’n robot dat ook op? Licht gewicht kattengrit?

Hier moeten we soms 2x per dag zuigen, dus het zou ons veel tijd schelen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven