rotdeksel schoonmaken

10-08-2018 18:49 54 berichten
GRRR!!! Ik heb een tefal hapjespan met deksel, duur ding en ik gebruik hem veel. Ik krijg alleen de randen van het glazen deksel niet schoon. Ik heb een foto gemaakt zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.. https://ibb.co/fSspMU

Er zit dus vuil onder de rand, maar het is onmogelijk om zelf onder de rand te komen, niet met een nagel, niet met een mesje, gewoon niet. Ik kan het niet schoonmaken. Laten weken heeft ook geen nut, het komt er niet onder vandaan.

Heel smerig want nu heb ik telkens onidentificeerbare etensresten die in mijn huidige eten kunnen komen en daarnaast staat het ook heel ranzig.

Heeft iemand enig idee? Ik sta op het punt om Tefal een boze mail te sturen.
Alle reacties Link kopieren
Nachtje in de soda leggen!
Schoonmaakazijn en wat water en dan laten stomen in bijv de oven. Kun je ook gelijk de oven poetsen:p schoonmaakazijn lost het vet op. En dan eventueel met een tandenborstel ofzo naboenen?
Neem aan dat het een los deksel is, in een vuilniszak samen met een scheut ammonia, dagje in de zon laten liggen. Voorzichtig openen want er komt een vreselijke stank van af, dan afspoelen en borstelen. Als dat niet helpt weken in een bak met water en dasty.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Bakingsoda en schoonmaakazijn.

Neem een bak ofzo waar het deksel in kan. Doe er water in, leg dat deksel erin. Schep bakingsoda erin, daarna schoonmaakazijn erover.

Het bubbelt en bruist. Normaal gesproken kun je met deze combi een gootsteen ontstoppen, dus met wat mazzel krijg je dat deksel zo ook wel schoon.

En daarna na gebruik schoonmaken met zo´n radiator-verfkwast. Die hebben een bochtje, waardoor je er (hoop ik) makkelijker bij kunt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Als je er niet bij kunt komen lijkt mij dat het er ook niet uit kan vallen in je eten, toch? Neemt niet weg dat het niet fris oogt.

Ik zou de fabrikant benaderen en vragen of zij hier meer klachten over hebben gehad. En of zij een oplossing hebben.
Gaat die deksel in een vaatwasser?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
past het in een teiltje? dan deze vullen met kokend water en 2 of 3 vaatwasmachineblokjes, deksel erin en 20 minuten wachten. Daarna zo nodig met een mesje afkrabben.
of natuurlijk: nieuwe deksel kopen. zoek maar eens op "tefal glazen deksel", wellicht is de jouwe gewoon te koop voor 15 euro.
Ik heb ook een tefal-pan met een glazen deksel, en dat ding is gewoon brandschoon. Gelijk na gebruik spoel ik die deksel af en dan gaat er niks aankoeken onder de randjes. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen doe dat ding zo vuil kan worden. Gewoon meteen na gebruik schoonmaken (en niet eerst een halve dag laten liggen aankoeken), dan is er niks aan de hand.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
In een vuilniszak doen met een scheut ammoniak en een flinke schep soda of groene zeep. Zak dichtknopen en minstens 24 uur laten weken. Onder heet water schrobben met een harde tandenborstel.
Maar... blijft de vraag waarom men dat pannendeksel niet gewoon direct na gebruik schoonmaakt? Dan is het helemaal niet zo'n klus, is het met wat warm water en zeepsop zo gebeurd. Als het al dusdanig aangekoekt is dat je vreest dat aangekoekte resten in je verse eten vallen, sorry hoor, maar hoe lang heb je dat ding dan al niet schoongemaakt? En als je echt maatregelen moet nemen als het in soda en ammoniak laten weken voor minstens 24 uur, sorry, maar dan lijkt me dat ook de rest van je huishouden nog met geen tang aan te pakken is...
Helemaal gelijk hoor Pejeka! Enlighten ons slonzige huisvrouwen o grote huishuidgod! Hoe voorkomen we dit soort ranzigheden die de voortzetting van de mensheid aantasten in de toekomst??
anoniem_370317 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 21:25
5.68% gewijzigd
Ik zou het ding wegdoen en een andere kopen. Als je hem al schoon krijgt, heb je na het volgende gebruik weer hetzelfde probleem en dezelfde frustratie.
pejeka schreef:
10-08-2018 20:41
Ik heb ook een tefal-pan met een glazen deksel, en dat ding is gewoon brandschoon. Gelijk na gebruik spoel ik die deksel af en dan gaat er niks aankoeken onder de randjes. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen doe dat ding zo vuil kan worden. Gewoon meteen na gebruik schoonmaken (en niet eerst een halve dag laten liggen aankoeken), dan is er niks aan de hand.
Als je niet onder de rand kunt komen, kan dat ook niet als je hem direct schoonmaakt. :facepalm:
Ik maak dat schoon met keukenpapier. Dat prop ik een beetje op en dan duw ik het onder de rand.
Een ander deksel kopen?
Hoeft niet van Tefal te zijn of een glazen deksel te zijn... Elk deksel dat past is geschikt denk ik zo.
Drackie schreef:
10-08-2018 21:18
Als je niet onder de rand kunt komen, kan dat ook niet als je hem direct schoonmaakt. :facepalm:
Tuurlijk kun je onder de rand van een deksel komen. Heb zelf zo'n glazen Tefal-deksel. Geen enkel probleem als je dat gewoon direct na het koken schoonmaakt. Maar als je het keer op keer laat aandrogen en aankoeken, wordt het smerig ja. Dat geldt voor elke pan en voor elk pannendeksel. Als je het steeds weer in de kast schuift terwijl de aangedroogde resten van je maaltijd er nog aan hangen, wordt het op den duur ranzig en wordt het steeds moeilijker om de aangekoekte resten te verwijderen, want met elke keer dat je deksel weer warm wordt, hechten de vieze resten zich nog eens extra aan je deksel.

Dus gewoon na elke keer koken goed schoonmaken, lijkt me. Werkt bij mij prima, heb dat glazen Tefal-deksel al zeker 6 jaar, en ziet er nog altijd blinkend schoon uit.
Ik vind het er helemaal niet ranzig uitzien. Gewoon gebruikt. Niets blijft nou eenmaal eeuwig nieuw. Niks mis mee en als je niet onder die rand kunt komen valt er ook heus niets in je eten. Het milieu en uiteindelijk de wereld gaan kapot aan dit soort weggooi- en schoonmaakdrang.
pejeka schreef:
10-08-2018 20:41
Zo te zien ligt het glas in een metalen rand. Tijdens het koken kruipt het vocht en vuil er tussen door de dampen. Volgens mij heb jij het over een volledig glazen deksel.

Petje af trouwens, je zou de ideale schoondochter zijn als je geen vent was geweest.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
10-08-2018 21:45
Zo te zien ligt het glas in een metalen rand. Tijdens het koken kruipt het vocht en vuil er tussen door de dampen. Volgens mij heb jij het over een volledig glazen deksel.

Petje af trouwens, je zou de ideale schoondochter zijn als je geen vent was geweest.
Direct na gebruik in een sopje leggen in de spoelbak en niks aan de hand. Dingen kunnen zo simpel zijn.
pejeka schreef:
10-08-2018 21:26
Tuurlijk kun je onder de rand van een deksel komen. Heb zelf zo'n glazen Tefal-deksel. Geen enkel probleem als je dat gewoon direct na het koken schoonmaakt. Maar als je het keer op keer laat aandrogen en aankoeken, wordt het smerig ja. Dat geldt voor elke pan en voor elk pannendeksel. Als je het steeds weer in de kast schuift terwijl de aangedroogde resten van je maaltijd er nog aan hangen, wordt het op den duur ranzig en wordt het steeds moeilijker om de aangekoekte resten te verwijderen, want met elke keer dat je deksel weer warm wordt, hechten de vieze resten zich nog eens extra aan je deksel.

Dus gewoon na elke keer koken goed schoonmaken, lijkt me. Werkt bij mij prima, heb dat glazen Tefal-deksel al zeker 6 jaar, en ziet er nog altijd blinkend schoon uit.
Dan heb jij vast een andere deksel, want het kan niet, dat zegt ze toch?
Drackie schreef:
10-08-2018 21:52
Dan heb jij vast een andere deksel, want het kan niet, dat zegt ze toch?
Als je het direct na gebruik in een warm sopje zet, is het godsonmogelijk dat er resten gaan aankoeken.
pejeka schreef:
10-08-2018 21:05
Maar... blijft de vraag waarom men dat pannendeksel niet gewoon direct na gebruik schoonmaakt? Dan is het helemaal niet zo'n klus, is het met wat warm water en zeepsop zo gebeurd. Als het al dusdanig aangekoekt is dat je vreest dat aangekoekte resten in je verse eten vallen, sorry hoor, maar hoe lang heb je dat ding dan al niet schoongemaakt? En als je echt maatregelen moet nemen als het in soda en ammoniak laten weken voor minstens 24 uur, sorry, maar dan lijkt me dat ook de rest van je huishouden nog met geen tang aan te pakken is...
In mijn geval: ik heb geen vaatwasser, geen zin om direct na het eten af te wassen over het algemeen, doe ik later wel. Of ik spoel het later af en was het nog véél later af. Kan zo 3, 4 dagen duren.
Wel met een sponsje de ergste zooi eraf maar Rob de Geus zou me in elkaar trappen en mijn keuken per direct laten sluiten.
Ook moet ik hoognodig de koel/vrieskast ontdooien en schoonmaken maar ik wil ijsblokjes met dit weer.
Toevallig de bovenkant net even met een doekje en Dasty schoongeveegd want daar kon ik mijn naam in schrijven zag ik opeens.
En nu?
Lenn12345 schreef:
10-08-2018 22:21
In mijn geval: ik heb geen vaatwasser, geen zin om direct na het eten af te wassen over het algemeen, doe ik later wel. Of ik spoel het later af en was het nog véél later af. Kan zo 3, 4 dagen duren.
Wel met een sponsje de ergste zooi eraf maar Rob de Geus zou me in elkaar trappen en mijn keuken per direct laten sluiten.
Ook moet ik hoognodig de koel/vrieskast ontdooien en schoonmaken maar ik wil ijsblokjes met dit weer.
Toevallig de bovenkant net even met een doekje en Dasty schoongeveegd want daar kon ik mijn naam in schrijven zag ik opeens.
En nu?
Niks. Maar als je geen zin hebt in schoonhouden, moet je ook niet zeuren dat dingen niet schoon zijn, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven