Schildluis, bestrijding en verhuizing..
zondag 7 april 2019 om 12:29
Ik zoek advies van mensen met groene vingers
.
Wij hebben een terras op het zuiden waar ik met veel plezier een blauwe bes, kruiden en een olijfboompje en pruimenboompje verzorg. Sinds wij 3 jaar geleden daar een citroenboompje bij kregen is de ellende begonnen. Die bleek vol met schildluis en dat is overgesprongen naar de olijf en nu sinds dit jaar ook op mijn geliefde pruimenboompje die vorig jaar voor het eerst vruchtjes droeg.
Ik ben op zoek naar een manier om dit te bestrijden die goed werkt maar niet schadelijk is voor mijn planten/bomen. Voorgaande jaren heb ik pokon insectenspray en de tuinslang gebruikt. Het voelt als vechten tegen de bierkaai... De citroen heeft inmiddels ook het loodje gelegd.
Nou gaan wij in het najaar verhuizen naar een huis met een tuin en waar ik had gehoopt mijn pruimenboompje eindelijk volle grond te geven, durf ik niet zo goed meer. Ik ben bang dat we de luizen (of groene kevers, die zitten hier ook en masse) mee verhuizen en dat dan onze eigen planten en de struikjes in de nieuwe buurt de klos zijn. Het liefste gooi ik alles uit de potten en neem ik alleen de potten ontsmet en wel mee. Maar eerlijk, het doet een beetje zeer
. Wat is nu wijsheid?
Alvast bedankt!
Wij hebben een terras op het zuiden waar ik met veel plezier een blauwe bes, kruiden en een olijfboompje en pruimenboompje verzorg. Sinds wij 3 jaar geleden daar een citroenboompje bij kregen is de ellende begonnen. Die bleek vol met schildluis en dat is overgesprongen naar de olijf en nu sinds dit jaar ook op mijn geliefde pruimenboompje die vorig jaar voor het eerst vruchtjes droeg.
Ik ben op zoek naar een manier om dit te bestrijden die goed werkt maar niet schadelijk is voor mijn planten/bomen. Voorgaande jaren heb ik pokon insectenspray en de tuinslang gebruikt. Het voelt als vechten tegen de bierkaai... De citroen heeft inmiddels ook het loodje gelegd.
Nou gaan wij in het najaar verhuizen naar een huis met een tuin en waar ik had gehoopt mijn pruimenboompje eindelijk volle grond te geven, durf ik niet zo goed meer. Ik ben bang dat we de luizen (of groene kevers, die zitten hier ook en masse) mee verhuizen en dat dan onze eigen planten en de struikjes in de nieuwe buurt de klos zijn. Het liefste gooi ik alles uit de potten en neem ik alleen de potten ontsmet en wel mee. Maar eerlijk, het doet een beetje zeer
Alvast bedankt!
zondag 7 april 2019 om 13:19
zondag 7 april 2019 om 13:32
Je kunt online lieveheersbeestjes of larven daarvan kopen. Je kan ook een spray maken van groene zeep en spiritus met water (niet in de zon gebruiken). Zie google voor samenstelling e.d.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 7 april 2019 om 14:22
Ik heb geen groene vingers en ik weet niet hoe groot die luizen zijn. Maar is het een optie om ze gewoon van de struiken af te plukken? Daar zul je wel een middagje mee bezig zijn en daarna nog een paar keer de restjes. Net als bij hoofdluis. Daar ben ik pas weer bij 4 gezinsleden twee weken mee bezig geweest. Maar dan heb je ook wat.
zondag 7 april 2019 om 14:43
De eerste reactie is precies je probleem. Sommige planten zijn vatbaar voor aanvallen omdat ze niet gezond zijn. Je moet je planten dus weer gezond maken. En kijken wat ze nodig hebben, nieuwe of andere grond? Andere plaats, meer of minder water? Voedingsstoffen? Zodra je daar achter bent nog een doosje lieveheersbeestjeslarve inzetten en klaar ben je.