Schoonmaken

09-08-2011 12:19 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai Hoi,

Naar aanleiding van een gesprek wat ik gisteren met mijn schoonzus had vroeg ik mij het af wat jullie qua schoonmaak doen. Het is puur een nieuwschierigheids vraag

We hadden het er dus over dat zij het vreemd vond dat ik elke dag stofzuigde en een doekje overal over heen haalde. Ik heb een stoffe bank, twee katten en 2 kleine kids, ik vind het dan gewoon wat frisser als het huis iedere dag opgeruimd is, kan heel slecht tegen kattenharen op de bank en met twee katten heb je dus iedere dag katten haren op de bank dus vandaar iedere dag een stofzuiger door de woonkamer. 1x per week was ik mijn ramen ( niet als het regent natuurlijk ) elke dag even een doekje door de WC, 1 x per week boven stofzuigen. Ook doe ik samen met mijn oudste zoontje ( 4 jaar ) een paar keer per dag zijn speelgoed en troepjes opruimen ( in de woonkamer ) . Mijn schoonzus vond dit ook overdreven want een kind hoort te kunnen spelen en lekker troep te kunnen maken. Die kleine van mij kan gewoon lekker spelen en troep maken maar ik wil wel dat als hij klaar is en wat anders gaat doen dat hij het gewoon netjes opruimd, is toch niets mis mee ?

Maar goed, ik vroeg me dus af hoe jullie dag er qua schoonmaak uit ziet :-D
quote:Captain_Obvious schreef op 09 augustus 2011 @ 12:26:

Stofzuigen 3x pw maar daar hebben we een robotstofzuiger voor anders 1x pw. We hebben twee (enorm uitharende) katten.

Ik ben jaloers! Wil ook zo'n ding. Misschien toch eens met vriend er over hebben, wonen apart maar het wordt voor beide wel tijd voor een nieuwe stofzuiger. Misschien co-eigenaarschap haha!

Hier probeer ik minimaal 1x per week alles te stoffen ed, toilet/badkamer schoon te maken. Omdat kat gigantisch verhaard streef ik er toch naar om vaker te stofzuigen. En als ik weet dat er bezoek komt maakt ik het extra schoon.

ramen 1x per jaar ofzo??? Dat neem ik niet zo nauw eerlijk gezegt, zolang het er niet vies uitziet vind ik het prima.

Ik woon alleen met af en toe vriend een paar dagen over de vloer (en ik bij hem), zo vies wordt het dus niet en ben ik de enige die er last van heeft dus wanneer ik tijd heb zorg ik dat ik weer wat schoonmaak. Ik ben nu wel druk bezig met mezelf aan te wennen dat ik de rommel achter mijn kont op ruim zodat het al netjes oogt!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Wij hebben twee kleine kinderen (3 en bijna 2), geen huisdieren en een gladde vloer. Beiden werken we drie tot vier dagen (flexibel), we hebben geen hulp.

Elke dag wordt hier geveegd rondom de plekken waar de kinderen eten (grote tafel/kindertafeltje). Beneden wordt verder 1x per week gestofzuigd. Het aanrecht en fornuis worden een aantal keer per dag afgenomen en eens per week schoongeschrobd.

Boven slapen we alleen - daar stofzuigen we eens in de twee weken. De wc doen we een beetje tussen de bedrijven door. Badkamer eens in de maand of zo echt schrobben, verder alleen water afnemen na het douchen/tandpasta en haren wegvegen indien nodig etc..

De bedden van de kinderen worden tweewekelijks verschoond (tenzij er ongelukjes zijn geweest), die van ons drie- of zelfs vierwekelijks. De was doen we twee tot drie keer per week.

Ramen lappen doen we hoogstens eens in het jaar.

Het opruimen van de troep van de kinderen doe ik verschillende keren per dag. Sowieso probeer ik ze aan te leren om eerst speelgoed op te ruimen voordat er nieuw speelgoed te voorschijn komt. Ik kan niet goed tegen een dergelijke chaos.
Poeh, zoveel maak ik ook niet schoon hoor.

Mijn (streef)lijstje:

1x maal per week stofzuigen (beneden en boven, incl. de bank)

Tussendoor nog eens met de Swiffer

1x maal per week toilet, badkamer en keuken

afstoffen (als ik een laagje stof zie liggen. Lees: bijna nooit dankzij de heteluchtverwarming)

elke dag doekje over aanrecht/fornuis na het koken

ramen buiten 2x per jaar (door de glazenwasser)

ramen binnen 1x per jaar

In de praktijk wordt het zuigen boven wel eens minder gedaan, swifferen gebeurt vooral in mijn hoofd en schoonmaken toilet, badkamer en keuken zijn ook altijd sluitpost qua tijd (en moeten dus standaard op zondagochtend...) . We gaan dan ook een schoonmaakster zoeken, want we komen er echt niet aan toe door werk, eigen zaak, sport, familie/vrienden e.d.. (en ik heb er ook niet echt zin in)

Toiletten en stofzuigen elke dag vind ik onzin, aangezien we overdag aan het werk zijn, 's avonds ook vaak op pad, dus hoe vaak op een dag maken we daar nou gebruik van.

Oh ja, ik woon samen, heb een kleine van 11 maand en 2 katten.
quote:amarna schreef op 09 augustus 2011 @ 13:18:

[...]

Dagelijks hygienisch doekje over bril, klep, spoel- en deurknop. Beetje chloor of eend in de pot. Muren, deur, vloer: wekelijks met sop.Amarja wat bedoel je met een hygienisch doekje? wat voor doekje is dat? Hoor altijd dat doekjes vol met baterieën zitten.
quote:cicely schreef op 09 augustus 2011 @ 13:40:

De bedden van de kinderen worden tweewekelijks verschoond (tenzij er ongelukjes zijn geweest), die van ons drie- of zelfs vierwekelijks. De was doen we twee tot drie keer per week.

Waarom zo vaak?

Wij hebben een werkster en zij komt 1x in de twee weken 4 uur schoonmaken. Doet dan de badkamer/toilet/keuken/woonkamer en alles stofzuigen en dweilen. Tussendoor stofzuig ik nog 1x en that's it. Heerlijk!

Oh ja, we hebben een dochter van 1,5 die veel vies maakt dus af en toe een doekje over de tafel/speeltafel.

En elke avond veeg en dweil ik onder en om de eettafel i.v.m. het eetgedrag van dochter.

Ramen binnen doe ik praktisch nooit, behalve als ik niet meer naar buiten kan kijken door vieze vingers. Buitenkant wordt gedaan door glazenwasser (1x in de twee maanden)
Oja, ramen schoonmaken: Doe ik nooit.

Op een gegeven moment vindt vriend het te erg en dan doet hij de ramen. Ik kan door mijn lengte sowieso niet het hele raam doen, vriend is langer dan ik, hij kan er goed bij.
quote:Maja82 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:10:

Mensen die dagelijks de WC doen. Hoe doen jullie dat?

Emmer met sop en dan alles (wasbakje, muren, pot enz) afsoppen en wc eend in de plee? Of haal je een doekje over de klep (binnenkant) en de bril?Ik haal een doekje over de klep en haal de borstel door de wc, de rest van de wc zoals het wasbakje ed doe ik 1x per week
quote:Captain_Obvious schreef op 09 augustus 2011 @ 13:14:

[...]

De eeuwige discussie, maar je betaalt de kinderopvang toch ook van zijn salaris?

(Anders moet je gewoon es voorstellen dat hij thuisblijft zodat je die kosten uitspaart )Ik ga deze discussie dan ook niet in dit topic voeren
quote:adios schreef op 09 augustus 2011 @ 13:30:

[...]

Ik ben jaloers! Wil ook zo'n ding. Misschien toch eens met vriend er over hebben, wonen apart maar het wordt voor beide wel tijd voor een nieuwe stofzuiger. Misschien co-eigenaarschap haha!

Overtuigtopic: Robot stofzuiger
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:50:

[...]

Ik ga deze discussie dan ook niet in dit topic voeren Slimslim
quote:lisa2 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:45:

[...]

Amarja wat bedoel je met een hygienisch doekje? wat voor doekje is dat? Hoor altijd dat doekjes vol met baterieën zitten.Die een beetje vochtige doekjes die "kant en klaar" in een pakje zitten, bijvoorbeeld van Glorix of Kruidvat. Daar zit al schoonmaakmiddel in en je kunt ze 1x gebruiken en dan weggooien.
quote:lisa2 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:45:

[...]

Amarja wat bedoel je met een hygienisch doekje? wat voor doekje is dat? Hoor altijd dat doekjes vol met baterieën zitten.Ik gebruik altijd van die wegwerp doekjes, dus 1x gebruikt en hoppa de prullenbak in.
Hier geen huisdieren en of kinderen beide fulltime aan het werk.

Dus zo vies word het huis niet, hier elke dag zichtbare spulletjes opruimen, 1x per week alles schoonmaken stofzuigen enz.

Dingen zoals toilet wasbak etc. gewoon als je ziet dat het vies is, buiten de 1x per week dan.

Verder veel achter ons kont opruimen en schoonmaken scheelt al de helft.
Ik vind het enorm veel, maar het is ook een kwestie van hoeveel tijd je hebt. Als je veel thuis bent overdag, kan het wel. En als je het zelf niet vervelend vindt (en je huisgenoten vinden het niet overdreven), goed toch?

Maar het is niet standaard, als je dat wou weten . Ik ken niemand die zoveel poetst.
@Lisa, denk die vochtige doekjes die al kant en klaar met schoonmaakmiddel in een verpaking zitten. Die wegwerpdoekjes van Glorix bijvoorbeeld. Action heeft trouwens ook megapakken schoonmaakdoekjes.
Ow haha het antwoord was er al.. Haha
Haha, ik moest nog even bij mezelf lachen met deze zin uit de openingspost:

"Maar goed, ik vroeg me dus af hoe jullie dag er qua schoonmaak uit ziet :-D"

Bij mij kunnen je dat jammer genoeg beter uitdrukken over hoe je week/maand eruit ziet qua schoonmaak, want er gaan dagen voorbij dat ik niets doe...ajaj
Zo gek vind ik het niet.

Hier elke dag de wc's grondig. De keuken opruimen/afwasmachine en aanrecht afnemen, gasfornuis (wel vaker op een dag)

Elke paar dagen de keukenkastjes aan de buitenkant.

Elke week de badkamer (sanitair en dweilen en schoon matje)

2 keer per week de bedden verschonen.

Om de dag stofzuigen, of soms elke dag als de kat verhaart of als er geknoeid is, een keer per week alles dweilen.

Ramen doe ik nooit dat doet mijn man.

Opruimen doen we elke dag helemaal.

En we werken beiden, en hebben 1 kind.
Ik vind wat TO doet, ongeveer hetzelfde als wat ik doe op een dag.

Schoonmaken is niet mijn hobby, maar ik word erg onrustig als het huis niet schoon is.

Schoon huis, schoon hoofd.

zoiets.

Overigens werk ik normaal gesproken 4 dagen in de week, heb ik 1 dag thuis met mijn zoon, en doe alleen wat in huis als mijn zoon slaapt. (afgezien van de vaatwasser in en uitruimen, want zoon vind het leuk om te helpen hiermee)
Toen ik een paar maanden geleden de ramen ging lappen zei mijn man verbaasd: dat heb ik je nog nooit zien doen (woonden toen ruim 2 jaar samen). Ik heb de bal terug gekaatst dat hij het ook niet had gedaan. Ik weet ook tamelijk zeker dat ik in het jaar voor we gingen samenwonen ook niet heb gelapt, want toen had ik wel andere dingen aan mijn hoofd, met veel op en neer reizen (lange afstands relatie). Dus na 3 jaar waren ze best smerig. Maar je kon nog steeds naar buiten kijken en verder gebeurt er ook niets ernstigs hoor, als je ramen vies zijn.

Schoonmaakhulp komt 1 keer per week 3 uur langs en doet dan alles. Doen zelf bed verschonen, wassen, afwassen en extra stofzuigen/tafel afnemen indien nodig.
quote:nero schreef op 09 augustus 2011 @ 13:48:

[...]

Waarom zo vaak?

Vaak?! Ik vind minder dan een keer per week je bed verschonen juist weinig. Wil echt wel wekelijks een schoon bed.

Verder bij mij: woon alleen met twee honden, werk en studeer, gladde vloeren stoffen bank.

Stofzuigen beneden: bijna iedere dag

Keuken schoon: na het koken (4x per week)

Badkamer schoon: streven is iedere week, komt neer op tweewekelijks

Toilet: een keer per week/twee keer per week, ligt er ook aan hoe vaak ik thuis ben

Nat afnemen: beneden een a twee keer per week, boven eerder eens in de twee weken

Wassen: iedere week twee wassen, eentje beddegoed en handdoeken (heet) en eentje kleren

Ramen lappen: tot nu toe een keer gedaan (woon hier 3 maanden)

Ik ben overigens niet zo lang geleden verhuisd en woonde eerst in een straat met nauwelijks verkeer, en nu in een heel drukke straat. Ik merk zo veel verschil met stof! Eerst hoefde ik echt niet meer dan een keer per week te stoffen. Nu zie ik een fijn laagje stof overal op liggen na een paar dagen al. Ik heb altijd ventilatieroosterstjes open in mn ramen en daar komt dus gewoon stof doorheen, ik denk dat het gewoon troep is van het verkeer. Dus hoe vaak je moet stoffen ligt er ook aan waar en hoe je woont.
quote:isabon schreef op 09 augustus 2011 @ 13:59:

Zo gek vind ik het niet.

Elke paar dagen de keukenkastjes aan de buitenkant.

2 keer per week de bedden verschonen.

2 keer per week de bedden? Is dat niet heel erg veel?

even uit interesse: als je overdag werkt, en je man ook, hoe lang zijn jullie 's avonds bezig aan schoonmaken?
quote:visje444 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:57:

Bij mij kunnen je dat jammer genoeg beter uitdrukken over hoe je week/maand eruit ziet qua schoonmaak, want er gaan dagen voorbij dat ik niets doe...ajajHier ook vaak genoeg dagen dat ik helemaal niks doe (en lekker op de iPad zit), ondanks dat ik werkloos ben. Soms gewoon geen energie voor.
Ow en ramen zemen doen wij blijkbaar best vaak, als ik zo jullie reacties lees. Ik denk ongeveer 1 keer in de drie of 4 weken. Maar van mij hoeft dat niet. Als ik alleen zou wonen zouden ze denk ik nooit gebeuren haha. Vriendlief heeft een hekel aan vieze ramen en is ook nog eens goed in ramen lappen, das mooi meegenomen. Hij wil trouwens niet eens dat ik het doe, omdat het er dan slechter uitziet dan "ervoor" ... Wat we nog wel eens "gezellig" doen is dat ik ze insop en hij ze droogtrekt.
quote:VivaPepsi schreef op 09 augustus 2011 @ 14:03:

[...]

Hier ook vaak genoeg dagen dat ik helemaal niks doe (en lekker op de iPad zit), ondanks dat ik werkloos ben. Soms gewoon geen energie voor.

Van dingen doen krijg je juist energie. Als ik uit mn werk kom sleur ik daarna meteen de stofzuiger even het huis door en gooi een was in de machine. Als ik eenmaal zit moet ik weer van die bank af zien te komen

Dus begin je dag gewoon met een uurtje huishouden. Of een half uur, moet ook ruim genoeg zijn denk ik want zo lang ben ik er in ieder geval nooit mee bezig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven