Sint Maarten
dinsdag 11 november 2025 om 22:11
Geen idee.
Meestal loop je wel in je eigen buurt. En bij opa's en oma's ken je vaak ook wel wat mensen in de straat
Maar als we er heen liepen en onderweg stonden kinderen bij een deur te zingen, dan gingen we er achter staan en dan op onze beurt ook zingen.
Dan kenden we die mensen niet hoor.
Ik kende ook nu heel weinig kinderen.
Maar zij mij wel: vorig jaar was ik ook bij u.
Dat is toch pittig? Blijkbaar ben ik niet veranderd.
dinsdag 11 november 2025 om 22:15
Hier komen ze t/m een jaar of 13. En "snoep is lekker, snoep is fijn, rot toch op met die stomme mandarijn" en "Sint Maarten, sint Maarten, daar lopen twee tomaten, de ene heeft een petje op, de ander heeft een kale kop".
Nauwelijks een kleuter te zien.
dinsdag 11 november 2025 om 22:19
Onze dochter is 3 en samen met haar vriendinnetje van 4 heeft ze het super goed gedaan vanavond. Ze gingen zelf enthousiast kijken welke huizen een lampje hadden hangen. Bij sommige huizen hing de deurbel te hoog en riepen ze door de brieven: Hallo, Sint Maarten bellers hier
. Zelf ben ik niet opgegroeid met deze traditie maar ik vind het zo leuk. Vorige week was er lampionnetje kijken op school waar de peuters tot groep 8 hun lampionnen showen. En gisteren is mijn dochter met haar peutergroep bij de kleuterklassen gaan zingen met haar eigen lampion en kregen ze vanuit school een mandarijntje en een spekje.
Mijn dochter had ergens een liedje opgepikt en dat ging zo;
Mickey mouse ging lichtje lopen,
Alle deuren vlogen open
Mickey mouse zei dank je wel,
En hij liep door naar de volgende bel,
Ding dong.
Ik ben niet bekend met Sint Maarten liedjes maar ik kende deze niet en met mij vele buren niet want het leverde een hoop ahhh en ohhh op, vooral dat dingdong aan het einde
. Heel trots op mijn kleine pup. Enorme bult met snoep en voor de mensen die zich zorgen maken: ze krijgt dit niet in 1 x hoewel ik twijfelde om het haar als ontbijt voor te schotelen. Nee grapje haha. Ze lag wel veel te laat in bed dus dat wordt gezellig morgen maar ach vanavond hebben we weer prachtige herinneringen gemaakt.
Mijn dochter had ergens een liedje opgepikt en dat ging zo;
Mickey mouse ging lichtje lopen,
Alle deuren vlogen open
Mickey mouse zei dank je wel,
En hij liep door naar de volgende bel,
Ding dong.
Ik ben niet bekend met Sint Maarten liedjes maar ik kende deze niet en met mij vele buren niet want het leverde een hoop ahhh en ohhh op, vooral dat dingdong aan het einde
dinsdag 11 november 2025 om 22:24
Wat me opviel (ik zat op een plek (niet in het donker
) waar ik niet te zien was, maar wel veel kon horen) was dat er maar weinig kinderen een simpel "dank je wel" zeiden. De kleintjes vooral na aansporing van de ouders en hun "wat zeg je dan". Maar bij de oudere kinderen, een enkeling uitgezonden, kon het er niet vanaf.
Moet dat dan? Nou niet perse. Maar alles bij elkaar is het allemaal niet mijn ding.
Moet dat dan? Nou niet perse. Maar alles bij elkaar is het allemaal niet mijn ding.
dinsdag 11 november 2025 om 22:26
Titono schreef: ↑11-11-2025 22:19Onze dochter is 3 en samen met haar vriendinnetje van 4 heeft ze het super goed gedaan vanavond. Ze gingen zelf enthousiast kijken welke huizen een lampje hadden hangen. Bij sommige huizen hing de deurbel te hoog en riepen ze door de brieven: Hallo, Sint Maarten bellers hier. Zelf ben ik niet opgegroeid met deze traditie maar ik vind het zo leuk. Vorige week was er lampionnetje kijken op school waar de peuters tot groep 8 hun lampionnen showen. En gisteren is mijn dochter met haar peutergroep bij de kleuterklassen gaan zingen met haar eigen lampion en kregen ze vanuit school een mandarijntje en een spekje.
Dat vind ik dan wel weer leuk. Zo'n klein guppie. En wat leuk van die school. Op de nieuwe school van mijn kind (we gaan binnenkort verhuizen) deden ze dat gisteravond ook.
dinsdag 11 november 2025 om 22:28
Viel me toen ook op, ze raffelen dat liedje af en dan komen die handjes omhoog.Grasgevoerd schreef: ↑11-11-2025 22:24Wat me opviel (ik zat op een plek (niet in het donker) waar ik niet te zien was, maar wel veel kon horen) was dat er maar weinig kinderen een simpel "dank je wel" zeiden. De kleintjes vooral na aansporing van de ouders en hun "wat zeg je dan". Maar bij de oudere kinderen, een enkeling uitgezonden, kon het er niet vanaf.
Ik zat in het donker Shameless te kijken en hoorde een vader buiten zeggen "doe daar maar niet"
dinsdag 11 november 2025 om 22:59
Grasgevoerd schreef: ↑11-11-2025 22:24Wat me opviel (ik zat op een plek (niet in het donker) waar ik niet te zien was, maar wel veel kon horen) was dat er maar weinig kinderen een simpel "dank je wel" zeiden. De kleintjes vooral na aansporing van de ouders en hun "wat zeg je dan". Maar bij de oudere kinderen, een enkeling uitgezonden, kon het er niet vanaf.
Ik kan niet voor alle kinderen spreken, maar mijn kleuter is gewoon zo onder de indruk van het hele gebeuren dat ze bedanken glad vergeet. Normaal doet ze het keurig bij iedere gelegenheid die daarom vraagt, en ik spoor haar inderdaad ook hier aan, maar ik zie echt de ‘Wow ik loop hier in het donker en lampion en kinderen en aanbellen en oh ja, zingen en mensen geven een reactie en snoep en wow.’
Edit: maar dat is natuurlijk geen groot kind, dan is die verwondering er vaak wel af en zou een ‘dankjewel’ netjes zijn.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
dinsdag 11 november 2025 om 23:35
Hier is helemaal niks vervangen. Mijn man kent Sint Maarten ook niet van vroeger hier, dus er werd gewoon niks gedaan. Nu is er voor de kinderen juist wel Halloween. Alleen maar leuk lijkt me.
Ik kom uit Brabant en ken Driekoningen. Wij gingen met het kinderkoor van de kerk met een paar mensen ook langs de deur dan en zongen kerkliederen en hadden instrumenten bij. Dat werd ook altijd goed ontvangen door de bewoners!
Maar ook dat vieren ze hier niet.
dinsdag 11 november 2025 om 23:39
Een kippenbotje was het. Lang gedacht dat het woord ‘kippig’ uit dat sprookje kwam, met die reden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 11 november 2025 om 23:43
Ik ben opgegroeid (in Amsterdam) met Sint Maarten. Wij gingen met de hele buurt in optocht alle huizen af. Van bel naar bel. Ook bij onbekende alleenstaanden (?).
In Almere wordt het ook gevierd. Behalve bij mij, want ik woon 2 hoog. Vind ik echt jammer, krijg nooit zingende kindjes, met rode koontjes van de kou en spanning aan de deur.
In Almere wordt het ook gevierd. Behalve bij mij, want ik woon 2 hoog. Vind ik echt jammer, krijg nooit zingende kindjes, met rode koontjes van de kou en spanning aan de deur.
''Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!''
Rip Noez
Rip Noez
dinsdag 11 november 2025 om 23:49
Hier in vrijeschoolland doen ze het op hun eigen manier, binnen eigen gelederen
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 11 november 2025 om 23:54
Gaan mensen die niet mee doen dan serieus uren in het donker zitten? Is het dan niet veel handiger om je buiten verlichting aan of uit te zetten of het licht in de hal bij de voordeur als je geen buiten verlichting hebt bij de voordeur? Of hoort zoiets weer bij het verhaal?
En eten jullie dan op deze dag ook extra vroeg aangezien ik lees dat het soms al rond etenstijd begint?
En eten jullie dan op deze dag ook extra vroeg aangezien ik lees dat het soms al rond etenstijd begint?
graze wijzigde dit bericht op 11-11-2025 23:56
16.03% gewijzigd
woensdag 12 november 2025 om 00:05
In mijn regio is het nooit gevierd hoor, alleen op de Vrije Scholen (en die gaan een beperkt aantal vooraf afgesproken huizen af).
Wel jammer, ik vind het een mooi feest. Vooral de betekenis er achter.
woensdag 12 november 2025 om 06:21
Ik vind het elk jaar weer super jammer dat er waar ik nu woon geen Sint Maarten gelopen wordt. Had dat heel graag met mijn kinderen gedaan, maar hier lopen ze helaas Halloween, wat mijn jongste toch nog eng vond. En ik zou het ook net zo leuk vinden om die kleintjes aan de deur te hebben zingen, terwijl ik de boel met Halloween echt niet zo griezelig ga versieren. Mijn ouders splitsten vroeger ook op. 1 liep met ons mee en 1 bleef thuis voor de kindjes die langs kwamen.
woensdag 12 november 2025 om 06:37
Hier 1 kleuter gehad die het allemaal erg spannend vond en even aangespoord moest worden door moeder, de rest heeft allemaal dankjewel gezegd, of zelfs dankuwel. Tegen de 40 kinderen heb ik aan de deur gehad.botanietje schreef: ↑11-11-2025 22:59Ik kan niet voor alle kinderen spreken, maar mijn kleuter is gewoon zo onder de indruk van het hele gebeuren dat ze bedanken glad vergeet. Normaal doet ze het keurig bij iedere gelegenheid die daarom vraagt, en ik spoor haar inderdaad ook hier aan, maar ik zie echt de ‘Wow ik loop hier in het donker en lampion en kinderen en aanbellen en oh ja, zingen en mensen geven een reactie en snoep en wow.’
Edit: maar dat is natuurlijk geen groot kind, dan is die verwondering er vaak wel af en zou een ‘dankjewel’ netjes zijn.
woensdag 12 november 2025 om 08:33
Nou precies!
Ik dacht gisteren precies hetzelfde. Al wordt het niet door heel Nederland gevierd. Maar wij deden vroeger wel lampionnenoptocht iig. Dat zie ik niet meer.
woensdag 12 november 2025 om 08:47
Wel grappig dat de 2 forummers die zelf niet opendoen, wel degenen zijn die weten dat de kinderen geen dankjewel zeggen en liedjes afraffelen.
Hier allemaal blije koppies, dankjewel mevrouw, verhalen over dat ze al heel veel snoepjes hebben maar van papa en mama vanavond geen snoep meer mogen etc etc. En soms moesten ze aangespoord worden, met name de jongsten. Hoe erg is dat?
Hier allemaal blije koppies, dankjewel mevrouw, verhalen over dat ze al heel veel snoepjes hebben maar van papa en mama vanavond geen snoep meer mogen etc etc. En soms moesten ze aangespoord worden, met name de jongsten. Hoe erg is dat?
woensdag 12 november 2025 om 09:54
Hier niet aanbellen maar zo hard mogelijk zingenRabarbara schreef: ↑11-11-2025 22:10Waar ik vandaan kom niet. Gewoon bij iedereen aanbellen, behalve bij de meneer die Jehovah's Getuige was. Mijn opa vindt het geweldig, elk jaar al die kinderen aan de deur. Als ze slim zijn zingen ze een Gronings liedje, krijgen ze iets extra's van hem.
Dus: in de Oost-Groningse traditie bel je bij iedereen aan, tenzij het huis duidelijk leeg/donker/onbewoond is.
woensdag 12 november 2025 om 09:57
Hier ook. Alleen als daar niet op gereageerd wordt bel je nog aan, meestal bij de hele kleintjes dus, die zingen nog niet hard genoeg. Maar als er licht brandt, dan doe je mee. Dus als je niet mee wil doen, moet je inderdaad in het donker gaan zitten, anders staan er kinderen voor je deur.
woensdag 12 november 2025 om 10:06
Djes, ik woon ook in Almere (ik kom van origine uit Noord Holland in een wijk waar ik wel 150 kinderen aan de deur kreeg). Het eerste jaar dus ook dik ingeslagen. ik kreeg alleen het buurjongetje. Zat ik met zakken vol snoep (die we zelf niet eten). En ik woon niet op 2 hoog, maar in een gewoon huis. Helaas in een wijkje waar je alleen komt als je er moet zijn en weinig kindertjes hier. Maar ik heb het snoep kopen maar opgegeven. Ze komen niet in onze wijk. Ik weet nog de eerste keer dat ik heel crea met frietzakjes aan de slag ging. Diverse soorten snoepjes erin, een leuk knutseldingetje... Kwam er niemand. Zat ik met mijn geknutselde frietzakjes.Djessy schreef: ↑11-11-2025 23:43Ik ben opgegroeid (in Amsterdam) met Sint Maarten. Wij gingen met de hele buurt in optocht alle huizen af. Van bel naar bel. Ook bij onbekende alleenstaanden (?).
woensdag 12 november 2025 om 10:09
Als kind in Noord Holland wist je precies waar je moest zijn. Als eerst naar de snackbar (gerund door een chinese familie) daar kreeg je een boterhammenzak vol snoep per kind! Daarna door naar het bejaardentehuis. Een keer binnen en alle deuren af. die oudjes vonden dat geweldig en gaven ook altijd veel. Dat scheelde heel veel tijd en dus meer snoep. Met ons drietjes thuis haalden we dik een vuilniszak vol snoep op destijds. En dan meteen kinderen voor kinderen kijken (dat viel altijd op die dag op de een of andere manier).
En natuurlijk regende het altijd en was mijn met zorg op school geknutselde papier mache lampion na een straat al een soort uitlopende gekleurde Wc papier prop geworden en bleef ik alleen met het lampje over. En kon niemand mijn mooie lampion zien. Dat vond ik altijd heel erg verdrietig.
Toen had je ook al de 'gezonde' mensen'... Mandarijnen (die flikkerden we altijd meteen weg, mag je als kind een keer los heb je van die gezondheidsfreaks), of rozijntjes (ook niet leuk als 10 jarige. Zakjes chips, mini bounties, lollies, daar gingen we voor.
En natuurlijk regende het altijd en was mijn met zorg op school geknutselde papier mache lampion na een straat al een soort uitlopende gekleurde Wc papier prop geworden en bleef ik alleen met het lampje over. En kon niemand mijn mooie lampion zien. Dat vond ik altijd heel erg verdrietig.
Toen had je ook al de 'gezonde' mensen'... Mandarijnen (die flikkerden we altijd meteen weg, mag je als kind een keer los heb je van die gezondheidsfreaks), of rozijntjes (ook niet leuk als 10 jarige. Zakjes chips, mini bounties, lollies, daar gingen we voor.
woensdag 12 november 2025 om 10:12
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/354277/k ... ziekenhuis
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 12 november 2025 om 10:13
Ja, altijd! Dat het gisteren weliswaar koud waaide en aardig waaide viel nog ontzettend mee, het was in ieder geval droog. Het waaide in ieder geval niet zo hard dat de lampionnen kapot waaide, dat is mij ook nog wel eens overkomen.BuzzieBee schreef: ↑12-11-2025 10:09Als kind in Noord Holland wist je precies waar je moest zijn. Als eerst naar de snackbar (gerund door een chinese familie) daar kreeg je een boterhammenzak vol snoep per kind! Daarna door naar het bejaardentehuis. Een keer binnen en alle deuren af. die oudjes vonden dat geweldig en gaven ook altijd veel. Dat scheelde heel veel tijd en dus meer snoep. Met ons drietjes thuis haalden we dik een vuilniszak vol snoep op destijds. En dan meteen kinderen voor kinderen kijken (dat viel altijd op die dag op de een of andere manier).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in