Sint Maarten
woensdag 12 november 2025 om 12:44
woensdag 12 november 2025 om 12:47
Dat afraffelen zie ik vooral bij de wat oudere kinderen. Ergens schamen ze zich volgens mij om te staan zingen met een lampion maar het krijgen van snoep is toch te verleidelijk.canis-felis schreef: ↑12-11-2025 12:43Toen ik wat ouder was, kleuterleeftijd ontgroeid, werd het afraffelen ook wel een béétje een sport, aangemoedigd door net wat oudere neven. Hoort er m.i. ook een beetje bij, gewoon vermakelijk kindergedrag zeker in combinatie met doen alsof ze er natuurlijk éigenlijk te groot voor zijn![]()
woensdag 12 november 2025 om 12:52
Ja, precies. Ook wel aandoenlijk.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 12 november 2025 om 13:46
Hier ook altijd St.Maarten gevierd.
Man en ik vroeger allebei en onze twee kinderen ook. De kinderen maakten elk jaar een lampion op school en dan was er een avond dat ouders mochten komen kijken en dan waren alleen de lichtjes van de lampions aan.
De plaatselijke snackbar deelde altijd frikadellen uit en de chinees gaf zakjes kroepoek en dan 's avonds alles uitstrooien op tafel en geld tellen.
Man en ik vroeger allebei en onze twee kinderen ook. De kinderen maakten elk jaar een lampion op school en dan was er een avond dat ouders mochten komen kijken en dan waren alleen de lichtjes van de lampions aan.
De plaatselijke snackbar deelde altijd frikadellen uit en de chinees gaf zakjes kroepoek en dan 's avonds alles uitstrooien op tafel en geld tellen.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
woensdag 12 november 2025 om 14:43
Ik ken het niet van vroeger, maar hier in de buurt wordt wel gelopen. Eerder met de kinderen gedaan, maar die zijn nu te groot, dus delen we zelf uit. Ik denk dat er gisteren een kleine 30 kinderen zijn geweest. De afspraak hier in de wijk is dat je aan kan bellen als er een lichtje/kaarsje brandt bij de voordeur (het buitenlicht telt niet). Halloween komen ze ook langs, zelfde regel, dus het is hier 2x feest
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
woensdag 12 november 2025 om 19:22
Bij ons moet je echt een lampje bij het raam zetten als je meedoet, dus je hoeft niet in het donker te gaan zitten. Ik vind dat afgeven op mensen die niet meedoen aan Sint Maarten overigens wel een beetje stom. Wij hebben een zoon met beperking die hier heel onrustig van wordt, dus ik heb dit jaar een kratje met snoep buitengezet met een lichtje ernaast en een briefje erbij met uitleg en dat kinderen gerust snoep mochten pakken, maar er zijn ook wel jaren geweest dat ik daar gewoon niet aan dacht. En ook jaren dat we wel steeds naar de deur liepen, maar gewoon gaandeweg erachter gekomen dat dat veel onrust gaf.
Maar er zullen ook mensen zijn die om een andere reden niet meedoen en dat moet gewoon mogen, het is geen verplichting.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 12 november 2025 om 19:33
Lijkt me ook begrijpelijk, Susan. Volgens mij ging het meer om het afwijzende wat sommigen hier typten. Ik zat met Halloween ook met alles dicht te wachten tot het klaar was, maar dat - en dat ik het een stom en slap aftreksel vind van st Maarten - staat toch los van het plezier van kinderen die zich verkleden en griezelen of laten griezelen? Ga ik dan ook niet over zitten zeveren dat ik "trick or treat" lui en dwingend vind of zo.
M.a.w. volgens mij hoef jij je niet aangesproken te voelen
M.a.w. volgens mij hoef jij je niet aangesproken te voelen
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 12 november 2025 om 19:57
Net zoals in de vorige topics over Sint Maarten(want toen kwamen we ook precies op dit punt) vind ik jouw punt volledig logisch. En toen ik zelf een dramatische huilbaby had, stond ik ook heel opgefokt bij de deur.Susan schreef: ↑12-11-2025 19:22Bij ons moet je echt een lampje bij het raam zetten als je meedoet, dus je hoeft niet in het donker te gaan zitten. Ik vind dat afgeven op mensen die niet meedoen aan Sint Maarten overigens wel een beetje stom. Wij hebben een zoon met beperking die hier heel onrustig van wordt, dus ik heb dit jaar een kratje met snoep buitengezet met een lichtje ernaast en een briefje erbij met uitleg en dat kinderen gerust snoep mochten pakken, maar er zijn ook wel jaren geweest dat ik daar gewoon niet aan dacht. En ook jaren dat we wel steeds naar de deur liepen, maar gewoon gaandeweg erachter gekomen dat dat veel onrust gaf.
Maar er zullen ook mensen zijn die om een andere reden niet meedoen en dat moet gewoon mogen, het is geen verplichting.
Niet meedoen vind ik prima. Ik vind het vooral vreemd als je daar een heel waarde-oordeel aan koppelt, over iets waar veel mensen plezier aan beleven. Ik vind jouw oplossing prachtig en als je niet wilt, zou ik gewoon de bel eraf doen. Maar ik had het wellicht ook veel minder stellig kunnen formuleren.
Si abra la puerta hay lobos.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in