Slimme meter: laten plaatsen of weigeren?

03-03-2014 11:31 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn deurbel ging net en en stond iemand aan de deur die zei van Liander te zijn en wanneer hij deze week een hele dag mijn huis in kon om gas- en elekctriciteitsmeters te vervangen. Nu was dit van te voren helemaal niet aangekondigd en ik heb toevallig totaal geen tijd, dus er is een afspraak voor volgende week gemaakt. Het gesprek ging nogal wazig en onduidelijk dus ik heb daarna maar even met Liander gebeld.

Het schijnt dat ze hier in de straat aan het werk zijn en daarom meteen maar even overal slimme meters plaatsen. Meters die dus direct je verbruik aflezen en doorgeven.

Nu ben ik daar een beetje huiverig voor, misschien achterdochtig maar ik vind het nogal een inbreuk op mijn privacy dat een bedrijf exact kan zien wanneer ik verbruik (en dus thuis ben) en wanneer niet. En je schijnt dat je kunnen blokkeren, je kan er dan alleen zelf niet aan zien dat het geblokkeerd is en moet Liander daar gewoon in geloven. En dan heb ik het nog niet eens gehad over hackers die wellicht wel gewoon om die blokkade heen kunnen.

Volgens de mevrouw aan de telefoon kon ik de nieuwe meters ook weigeren, maar dan moest ik waarschijnlijk voor 2020 wel betalen want dan zijn ze landelijk verplicht? Klopt dat? De man aan de deur had het niet eens over weigeren, die zei gewoon 'het moet'.

(dat ik de hele week niet kan moest ik echt 30x herhalen, en nee ik heb ook niet 1, 2, 3 iemand geregeld die deze week nog een hele dag in mijn huis kan komen zitten - mensen werken gewoon hoor!)



Hebben jullie al een slimme meter? Of heb je hem geweigerd? Wat is wijsheid?

Heb je een slimme meter?

Totaal aantal stemmen: 45

Nee dat hebben ze hier nog niet aangeboden (49%)
Ja die is hier geplaatst (33%)
Nee die heb ik geweigerd (18%)
Zeg maar Spijker.
quote:Mevrouw75 schreef op 03 maart 2014 @ 18:38:

[...]





Nee hoor, ik kreeg hem dus gewoon gratis. Volgend jaar ofzo komt de rest van de straat pas aan de beurt.Ah oke, dat is niet standaard! Ga het ook proberen. ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:strike schreef op 03 maart 2014 @ 16:06:



Maar 'men' weet aan de hand van opnames van nummerborden, signalen van mobiele telefoons, ov-chipkaarten en pintransacties ook al dat je niet thuis bent, maar bijvoorbeeld shoppen in Amsterdam (tot aan de winkel en het product aan toe).

Ik heb mijn telefoon vaak uit of niet eens bij me, rij geen auto en betaal contant. Misschien ben ik een tikje achterdochtig...
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik schrijf regelmatig mn verbruik op en heb behoorlijk overzicht en verbruik erg weinig. Kan me niet voorstellen dat zo'n nieuwe slimme meter me zal helpen besparen.

Ik neig steeds meer naar weigeren.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 03 maart 2014 @ 20:40:

Oh en ik schrijf regelmatig mn verbruik op en heb behoorlijk overzicht en verbruik erg weinig. Kan me niet voorstellen dat zo'n nieuwe slimme meter me zal helpen besparen.

Ik neig steeds meer naar weigeren.





Werkt net zo goed en er zijn legio voorbeelden van mensen die spijt hebben van die slimme meter.



Ik zou hem ook niet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, want ik wil niet dat allerlei informatie van mij beschikbaar is. Als het gratis is, betekent dat je met iets anders betaalt en in dit geval is dat data. Ik loop niet overal met mijn telefoon (aan of uit) en betaal ook veel dingen cash.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook kiezen voor een slimme meter zonder communicatiemodule. Dit is iets anders dan de communicatiemodule uitzetten. Zie de eerdere link van consuwijzer.
Alle reacties Link kopieren
Als het gratis is zou ik het doen, ik dacht dat het rond de 70 euro kost om het nogmaals te laten instaleren. Er zal altijd een privacy gevaar zijn met "slimme" elektronische apparaten. Er zijn wel enkele voordelen van een slimme meter.



Dit zijn:

Het exacte verbruik op het moment dat de eindafrekening wordt opgesteld (niet meer een geschat verbruik zoals vroeger). Hierdoor is er minder kans op fouten (en bij de meeste energieleveranciers zijn er altijd fouten).



Je kan goed inzicht krijgen in het verbruik, eventueel een slimme thermostaat koppelen aan de slimme meter ofzo en dan kan je het verbruik zien en op afstand de temperatuur veranderen.



Wat weinig mensen realiseren is dat het ook veiliger is. Bij het instaleren van de slimme meter wordt tijdelijk de druk op de leiding opgevoerd. Hierdoor kunnen enkele lekken worden ontdekt, wat bij veel huizen het geval is. (Hier te lezen: http://www.welkeenergiele ... iers-hebben-slimme-meters )



Maar goed het is jouw huis, een eventuele meter zonder communicatiemodule is ook de mogelijkheid (zoals hierboven al vermeld is).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m al geweigerd. De leidingen en meter zijn laatst vervangen (oud huisje, was kennelijk nodig) maar er is een nieuwe domme meter teruggehangen.
Zeg maar Spijker.
Ik las dat iedereen er vanaf 1 januari 2015 een móet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 05 juni 2014 @ 23:28:

Ik las dat iedereen er vanaf 1 januari 2015 een móet.Waar heb je dat gelezen?
In het magazine van Vereniging Eigen Huis. Ik las een klein artikeltje, verderop in het blad staat ook nog een langer artikel dat ik nog niet heb gelezen. Hierin komen voor- en tegenstanders aan het woord.
Alle reacties Link kopieren
je bent niet verplicht die slimme meter te nemen.



http://webwereld.nl/bevei ... lijke-uitrol-slimme-meter
wij slapen nooit.
Ik heb nu wat beter gelezen, en hij wordt inderdaad niet verplicht:



'U bent niet verplicht om een slimme meter te nemen. U kunt de netbeheerder vragen uw gegevens niet op afstand uit te lezen. De netbeheerder zet dan deze functie uit. De slimme meter werkt dan op dezelfde manier als de huidige energiemeter.



U mag de slimme meter ook weigeren. Dan houdt u uw huidige meter of krijgt u een traditionele meter. U moet dan zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven of er komt een meteropnemer langs. U krijgt dan ook geen tweemaandelijkse overzichten van uw verbruik.'



Ik zie echter geen nadelen, dus waarom zou je weigeren?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een Slimme Meter. Hing er binnen een uur in. Elke twee maanden krijg ik nu een overzicht van wat we verbruiken. Vind ik best handig.



En ik las hier iemand die geen Slimme Meter had genomen i.v.m. zonnepanelen. Juist met zonnepanelen is een Slimme Meter handig.



En wat ik al eerder gelezen heb, je hoeft je standen niet meer door te geven. Dus nooit meer gedoe met standen die niet zijn doorgekomen enz.



Ik zie alleen voordelen.
Alle reacties Link kopieren
kan je zelf je meterstanden aflezen op de slimme meter?
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Meestal wel. Als je er een zonder scherm krijgt kun je om een andere vragen
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-11-2014 22:04
Reden: spam
% gewijzigd
Heb de controle
Alle reacties Link kopieren
Verbruik met een slimme meter blijkt meer te zijn en niet goed te achterhalen waaraan dat ligt op z'n moment. Tenminste dat zijn veel klachten die ik gelezen heb. Ik zou hem weigeren, omdat het gewoon niet safe is qua privacy. Of ze moeten z'n slimme meter plaatsen die ik alleen uit kan lezen.
Met zonnepanelen is een slimme meter juist onhandig. Een ouderwetse meter loopt terug als je meer produceert dan dat je gebruikt. Ze kunnen geen onderscheid maken tussen wat je gebruikt en terugstort. Bij een slimme meter wel en dan loop je de kans te moeten betalen voor wat je terugstort.
Alle reacties Link kopieren
De slimme meter wordt pas slim wanneer je extra info met je mobiel doorgeeft.

De extra's, zoals verwarming aanzetten op afstand, werken alleen wanneer je extra apparatuur aanschaft zoals slimme thermostaten en slimme verwarmingknoppen.

De slimme meter is gratis, omdat de meteropnemer nu niet meer betaald hoeft te worden. Daarbij kunnen energiemaatschappijen goedkoper energie produceren wanneer ze weten dat je over een paar uur de verwarming laat aangaan. Elektrische energie kan niet opgeslagen worden, dus moet het produceren ervan gelijk opgaan met het verbruik ervan. Hier gaan de maatschappijen miljoenen mee verdienen, het is te hopen dat wij hier wat van terugzien.



Dat e.e.a. nu allemaal "slim" geregeld kan worden heeft voor- en nadelen. Over de voordelen wordt je volledig geinformeerd, maar de nadelen zul je moeten ervaren. Een slimme hacker kan je "slimme" verwarming ook uitzetten. Die jij dan vervolgens met geen mogelijkheid meer aan kan krijgen.



Illegaal aftappen zal blijven bestaan en zullen we moeten blijven betalen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huidige woning had al slimme meters toen ik erin kwam. Ik heb nooit zo nagedacht over een mogelijke inbreuk op mijn privacy. Privacy heb je toch al niet meer in onze huidige samenleving.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Alle reacties Link kopieren
quote:thistle schreef op 03 maart 2014 @ 18:32:

Oh er zijn ook heel veel voordelen aan slimme meters en die informatieverzameling. Zo betalen we nu met zijn allen voor die mensen die illegaal aftappen (1% van het totale energieverbruik), als een wijk slimme meters heeft is snel te achterhalen of er in die wijk illegaal afgetapt wordt. Verder kan je misschien later pre-paidkaarten gaan kopen voor je energie. Dan heb je dus nooit rekeningen die je niet kan betalen (of dat jij moet meebetalen voor diegenen die hun rekening niet kunnen betalen). Je kan ook een contract op maat afsluiten met je leverancier, bijvoorbeeld dat je een goedkoper tarief krijgt van 19 tot 7 uur of juist van 23 tot 5 uur. Verder geeft inzicht in je verbruik enorm veel besparing, Ik had in mijn eerste jaar een besparing van 30%! Het kan inderdaad fout gaan met zo een meter, maar dat kan ook met een ouderwetse meter. Nu kan je dit zelf eerder zien.

Als een wijk slimme meters heeft, kunnen hackers die zo manipuleren dat hun illegale energie aftap niet meer opvalt.

Contracten afsluiten voor een goedkoper tarief kan met de oude meter al lang.

Inzicht in je verbruik is nu ook mogelijk, alleen weet jij dat alleen en niet iedereen.

Dat je van armoe de kachel uitlaat en met je dikke trui onder een deken ligt hoeft niemand te weten.
Alle reacties Link kopieren
Met een energiedeskundige als echtgenoot zouden wij geen voordeel kunnen noemen van een slimme meter. Hij kan het van alle jaren precies nakijken en analyseren op papier.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik was toevallig op zoek naar meer informatie over de slimme meter. Was namelijk aan het overstappen van energieleverancier en kwam op die site dit bericht tegen: Wantrouwen Slimme meter. Nu zijn ze bij ons bezig in de buurt om slimme meters te plaatsen en nu vraag ik me na dit artikel af of het wel zo verstandig is er één te nemen.

Bij het zoeken op het net zag ik vervolgens dit forum en nu raak ik helemaal aan het twijfelen. Zijn degene die hem hebben nog steeds zo tevreden? Zouden jullie weer een slimme meter nemen, of niet?



Ik zie dat het topic al wat ouder is, dus hoop dat er nog iemand reageert.

Groetjes,

Anne
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu sinds een paar weken een slimme meter, moest wel. Nieuw huis.

Wel kan ik mijn meter nog zo instellen (laten instellen door Liander) dat ze mijn meter niet kunnen uitlezen. Heb ik nog niet gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven