Slimme meter: laten plaatsen of weigeren?

03-03-2014 11:31 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn deurbel ging net en en stond iemand aan de deur die zei van Liander te zijn en wanneer hij deze week een hele dag mijn huis in kon om gas- en elekctriciteitsmeters te vervangen. Nu was dit van te voren helemaal niet aangekondigd en ik heb toevallig totaal geen tijd, dus er is een afspraak voor volgende week gemaakt. Het gesprek ging nogal wazig en onduidelijk dus ik heb daarna maar even met Liander gebeld.

Het schijnt dat ze hier in de straat aan het werk zijn en daarom meteen maar even overal slimme meters plaatsen. Meters die dus direct je verbruik aflezen en doorgeven.

Nu ben ik daar een beetje huiverig voor, misschien achterdochtig maar ik vind het nogal een inbreuk op mijn privacy dat een bedrijf exact kan zien wanneer ik verbruik (en dus thuis ben) en wanneer niet. En je schijnt dat je kunnen blokkeren, je kan er dan alleen zelf niet aan zien dat het geblokkeerd is en moet Liander daar gewoon in geloven. En dan heb ik het nog niet eens gehad over hackers die wellicht wel gewoon om die blokkade heen kunnen.

Volgens de mevrouw aan de telefoon kon ik de nieuwe meters ook weigeren, maar dan moest ik waarschijnlijk voor 2020 wel betalen want dan zijn ze landelijk verplicht? Klopt dat? De man aan de deur had het niet eens over weigeren, die zei gewoon 'het moet'.

(dat ik de hele week niet kan moest ik echt 30x herhalen, en nee ik heb ook niet 1, 2, 3 iemand geregeld die deze week nog een hele dag in mijn huis kan komen zitten - mensen werken gewoon hoor!)



Hebben jullie al een slimme meter? Of heb je hem geweigerd? Wat is wijsheid?

Heb je een slimme meter?

Totaal aantal stemmen: 45

Nee dat hebben ze hier nog niet aangeboden (49%)
Ja die is hier geplaatst (33%)
Nee die heb ik geweigerd (18%)
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem (de slimme meter) gratis gekregen omdat ik zonnepanelen had.



Mensen moeten wennen aan nieuwe dingen (veranderen is eng). Het is absoluut goed om gezond

kritisch te blijven en niet alles voor waar aan te nemen.



Zeker als het gaat om zaken als privacy, veiligheid, vrijheid e.d.



Zelf ben ik er blij mee, omdat via de z.g. P1-poort (privacy poort?) veel extra informatie kan worden getoond. Eigenlijk ben ik er zo blij mee, dat ik een apparaatje (beeclear punt nl) heb aangeschaft van een "uitvinder", zodat ik heel goed kan zien wat mijn gedrag is op het gebied van energie gebruik (detailniveau). Het voordeel van dit apparaatje is dat de gegevens en het apparaatje van jouw zijn, en je geen abonnementskosten hebt. Dus je bent baas over je eigen gegevens. Het apparaatje kan zelfs los van internet werken (privacy!).
Alle reacties Link kopieren
De slimme meter is "gratis", liander betaalt die natuurlijk uit eigen zak!

zo zijn grote bedrijven nu eenmaal!
Ik las laatst dat iemand in een appartementencomplex ineens een veel duurdere energierekening kreeg omdat met die meter kon worden doorgegeven wat de piekbelasting was ofzo.



Heb het niet meer helemaal onthouden, maar het kwam er op neer dat de bewoners samen een oude lift hadden die veel stroom vergde, en dat daardoor hun abonnement ongevraagd gewijzigd werd (misschien dat ze uitkwamen op een zakelijk abonnenment ofzo). En dat was dus niet meer terug te draaien, want de gegevens waren bekend door de slimme meter...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven