Snel en goedkoop tuin opknappen

25-07-2010 22:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net verhuisd en heb een redelijk grote tuin erbij. Daar gaan we volgend jaar heel wat moois van maken, eerst nog bezig met het huis.

De tuin is nu gewoon super lelijk, sterker nog ik word er bijna depressief van. Ik vind het helemaal niet fijn om nu buiten te zitten, terwijl ik dat in mijn oude huis heerlijke vond. (de tuin heeft grijze tegels...van die oprit tegels) en 2 grote vlakken met bruine houtsnippers. Er is 1 klein hoekje met planten. BLEGH.



Ik wil nu dus even snel de tuin opknappen (tot we hem volgend jaar echt onderhanden nemen). Ik heb geen geld voor dure planten/schuttingen/tegels of iets dergelijks, het moet echt low budget. Heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Als je ergens oude planken hebt liggen zou je daar bakken van kunnen maken met plastic aan de binnenkant.

Kun je daar vrolijke bloemetjes in zetten.
Alle reacties Link kopieren
Zet een paar grote manden/potten met eenjarige zomerbloeiers neer. Die plantjes koop je voor weinig bij een tuincentrum, maar ook bv bij Praxis, Gamma e.d. Potten kun je goedkoop bij een kringloopwinkel kopen. Je kunt ook nu vast mooie potten kopen en ze volgend jaar opnieuw gebruiken voor jullie gepimpte tuin.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
gratisaftehalen punt nl

tegels/ houten vlonders zoeken, leuk en gratis
Paar gekleurde potten met 1jarigen neerzetten?
Alle reacties Link kopieren
plantjes en bloemmetjes (geen verstand van hoor, maar de term 1jarige plant lijkt me van uitstekend van toepassing) in losse bakken en potten die je volgend jaar verder kan gebruiken in je nieuwe tuin?



Voor dit jaar nog boompjes in een grote pot



Klimop ergens tegenaan laten groeien geeft ook snel veel groen in je tuin.
Alle reacties Link kopieren
Lekker naar de markt gaan en daar wat goedkope plantjes halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wat van die tegels eruit wippen op een handige / leuke plek, wat potgrond erdoor scheppen en bij de super / tuincentrum ed wat leuke éénjarigen kopen.

Hier bij de kringloop hebben ze vaak van die simpele houten tuinsetjes, soms die "franse", van gekleurd hout - anders een likje verf. Met vrolijke bloemenkussentjes van de H*ma of Ik*a erop.

Paar simpele LED-hanglampjes erbij (Act*on / H*ma) voor 's avonds...
Computer says nooooo
Goede tips van de eenjarige planten in bakken! Je kunt ook alvast wat houtsnippers eruit kieperen, en wat kruiden planten: tijm, rozemarij, basilicum, peterselie, munt e.d. Of een flinke plant lavendel, ook al te koop voor ongeveer vijf euro. Kruiden zijn goedkoper dan dat. Het staat gezellig en zo kun je nog eens gebruik maken van je tuin.
Tegels eruit flikkeren en graszoden leggen. Verder hier en daar 'n leuke pot met wat kleurige bloemen er in.
Alle reacties Link kopieren
Gratis planten kan je misschien halen via marktplaats, zoals deze



Misschien kan je een fotootje plaatsen, dan kunnen we meekijken.
Wij moesten een tuin van ca 425 m2 aanpakken. En we hadden wel een flink budget, maar nog lang niet genoeg om alles echt helemaal naar ons zin te maken. Wij hebben er toen voor gekozen om in elk geval alvast de schutting te zetten en de vorm er goed in te brengen (dus de terrassen, borders en paden op de juiste plek). De schutting is geplaatst zoals we hem willen hebben (met klimop) en de paden zijn al met de definitieve klinkertjes gelegd. Maar de rest hebben we vervolgens low-budget ingevuld met wat goedkope plantjes, gras en grit. Het leuke is nu dat we toch het ruimtelijke en groene effect al hebben wat we voor ogen hadden en dat we al goed kunnen zien hoe de tuin uiteindelijk gaat worden. En dat mooie stenen terras e.d. dat komt dan wel als we weer genoeg budget hebben gespaard.



Ik zou dus zeggen: probeer alvast de vorm erin te brengen en doe wat met de schutting (verven?), dat maakt echt al een enorm verschil. En vul de rest voor nu even goedkoop op met gras/grit/goedkope plantjes.
Alle reacties Link kopieren
alles eens goed snoeien en rotzooi/onkruid eruit verwijderen doet ook al wonderen.

Terrasje kun je maken met worteldoek en wat grind. Dit kun je volgend jaar ook weer makkelijk oppakken en herbruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch echt goed na denken over wat je met de tuin wil en een deel van die dingen dit jaar al doen. relatief weinig werk/ groot effect zijn het leggen van graszoden en het schilderen van schuttingen. Maar ja, als jij geen gras in je nieuwe tuin wil en de schuttingen gaat vervangen is dat vooral zonde (en het verwijderen van gras is een takkeklus)



Is er een plek waar je sowieso een border wil? Of een stel klimplanten? Dan die alvast planten. Wil je mooie potten neerzetten? Dat kan nu ook al.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 26 juli 2010 @ 10:56:

Ik zou toch echt goed na denken over wat je met de tuin wil en een deel van die dingen dit jaar al doen. relatief weinig werk/ groot effect zijn het leggen van graszoden en het schilderen van schuttingen. Maar ja, als jij geen gras in je nieuwe tuin wil en de schuttingen gaat vervangen is dat vooral zonde (en het verwijderen van gras is een takkeklus)



Is er een plek waar je sowieso een border wil? Of een stel klimplanten? Dan die alvast planten. Wil je mooie potten neerzetten? Dat kan nu ook al.



Op de plek waar nu de houtsnippers liggen, willen we sowieso graszoden neerleggen. Ik hoop dat de tuin daar direct een stuk groener van wordt. Ik zou dat eigenlijk nu direct wel willen doen, maar ik hoorde dat nu juist een hele slechte tijd was om dat te doen en je dat beter in het voorjaar kunt doen? (ik heb dus absoluut geen verstand van dat soort zaken...)



Schutting verven is op zich wel een goed idee, daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht (ja dom :S) Nu istie gewoon standaard schutting bruin, wat zou een leuke kleur zijn?

We hebben behalve het idee van de graszoden nog niet echt een bepaald idee hoe we de tuin willen. We willen in ieder geval wel een houten veranda (wit, beetje amerikaanse stijl zeg maar) en manlief wil volgend jaar ook een tuinhuisje bouwen in de caribische stijl, die dan waarschijnlijk ook iets van hemelsblauw wordt geschilderd. Voor de rest staat eigenlijk alles nog open.



Zoals ik al zei heb ik weinig verstand van planten/tuinen (ik heb net uitdaging 1 volbracht; planten voor op de vensterbank), ik moet me daar ook echt nog verder in verdiepen.



Dus ik heb veel aan de tips hier
Alle reacties Link kopieren
Koop bij de kringloop of via marktplaats een oude houten tafel, zet die ergens neer in een hoekje tegen een muur/schutting.

Hang er een oude spiegel boven, zet er een paar leuke windlichtjes of lantaarntjes neer en een mooie pot (uit de kringloop) met zo'n goedkoop plantje erin met van die mooie groene bladeren die er zo mooi overheen hangen (helaas weet ik niet hoe ze heten), ze zijn heel goedkoop en tegelijk ontzettend sterk.



Met tweedehandse spullen kun je een prachtige sfeer creeren. Helaas heb je niets van je tuin beschreven.

Is er een terras aanwezig? is er alleen gazon, is er alleen zand?



Is er al iets van een oversteek waar je die tafel onder kunt zetten? een veranda lijkt me prachtig, zou ik ook wel willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 26 juli 2010 @ 17:21:

Koop bij de kringloop of via marktplaats een ruwe oude houten tafel, zet die ergens neer in een hoekje tegen een muur/schutting.

Hang er een oude spiegel boven, zet er een paar leuke windlichtjes of lantaarntjes neer en een mooie pot (uit de kringloop) met zo'n goedkoop plantje erin met van die mooie groene bladeren die er zo mooi overheen hangen (helaas weet ik niet hoe ze heten), ze zijn heel goedkoop en tegelijk ontzettend sterk.



Met tweedehandse spullen kun je een prachtige sfeer creeren. Helaas heb je niets van je tuin beschreven.

Is er een terras aanwezig? is er alleen gazon, is er alleen zand?



Is er al iets van een oversteek waar je die tafel onder kunt zetten? een veranda lijkt me prachtig, zou ik ook wel willen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 26 juli 2010 @ 17:21:

Koop bij de kringloop of via marktplaats een oude houten tafel, zet die ergens neer in een hoekje tegen een muur/schutting.

Hang er een oude spiegel boven, zet er een paar leuke windlichtjes of lantaarntjes neer en een mooie pot (uit de kringloop) met zo'n goedkoop plantje erin met van die mooie groene bladeren die er zo mooi overheen hangen (helaas weet ik niet hoe ze heten), ze zijn heel goedkoop en tegelijk ontzettend sterk.



Met tweedehandse spullen kun je een prachtige sfeer creeren. Helaas heb je niets van je tuin beschreven.

Is er een terras aanwezig? is er alleen gazon, is er alleen zand?



Is er al iets van een oversteek waar je die tafel onder kunt zetten? een veranda lijkt me prachtig, zou ik ook wel willen.





Het is een beetje lastig uit te leggen hoe de tuin er nu uitziet. We hebben een hoekhuis dus de achtertuin loopt naast het huis door (denk dattie daar 4 of 5 meter breed is ofzo).

Achter het huis is het eigenlijk een groot rechthoek 10 bij 9 ofzo met een inham waar de berging staat. De achterste 5 meter zijn in de complete breedte een soort van oprit (lelijk).

In het midden is van stenen/tegels een cirkel gemaakt (wel redelijk leuk) en deze wordt links en rechts begrensd door de vlakken met houtsnippers. Vanuit de cirkel is dan een paadje naar de achterdeur (L vorm).



Er is verder nu nog niets overdekt, dat komt volgend jaar pas...



Voor de rest wel weer leuke tips, ben nu op marktplaats aan het speuren
Alle reacties Link kopieren
Jaja, die marktplaats......



Zijn er ook nog bomen of struiken aanwezig?



Ik raad je aan om veel planten te kopen in de opruiming zoals rozen. Rozen zijn dankbare planten, vooral de doorbloeiers. Je zou de schutting i.p.v. te verven op kunnen kalefateren middels een klimroos.



Ook het najaar komt wel in aanmerking om te planten hoor. Maar volgens mij verschilt het per plant.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 26 juli 2010 @ 18:35:

Jaja, die marktplaats......



Zijn er ook nog bomen of struiken aanwezig?



Ik raad je aan om veel planten te kopen in de opruiming zoals rozen. Rozen zijn dankbare planten, vooral de doorbloeiers. Je zou de schutting i.p.v. te verven op kunnen kalefateren middels een klimroos.



Ook het najaar komt wel in aanmerking om te planten hoor. Maar volgens mij verschilt het per plant.



Ja er staat nog 1 boom/struik in de houtsnippers, dat is wel een mooie. Alleen geen idee hoe die heet (m'n moeder heeft het wel gezegd, maar ik weet zo weinig van planten etc. dat er niks blijft hangen :p) En in de hoek is ook nog een plantenbak aangelegd met stoeptegels van 50 cm diep en 2 m breed met een aantal planten. Voor de rest niets.



Ik denk dat ik in ieder geval een tuin/planten boek moet aanschaffen met de basis dingen, waar kunnen planten wel/niet.



Even een lijstje van wat ik moet/wil doen

- Gras leggen

- Schutting verven (welke kleur? iemand leuke ideeen?)

- Gedeelte schutting met klimroos laten bedekken (dat helpt dan direct tegen die inkijk door de spleten van de schutting)

- Planten/bloemen in aanbieding

- Tafel met lantaarns

- Marktplaats en kringloop
Wat je goed moet weten is welk deel van de tuin wel of niet in de zon ligt. Bij het tuimcentrum kun je vervolgens zien welke planten wel of niet in de schaduw geplant moeten worden.



Ik vind het het leukst als de kleuren van het huis in de tuin terugkomen, dan betrek je de tuin meer bij de woonkamer. Heb je bijv. veel bruin en grijs in huis, gebruik dat dan ook in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heel dankbare plant is die vanaf de lente tot de eerste nachtvorst bloeit is een Lavatera ("barnsley" is een goede varieteit). Het is ook nogeens een redelijk goedkope plant.











wat ik je ook kan aanraden is meer van hetzelfde, dus niet 1 lavatera maar gewoon lekker 3 of 5 naast elkaar. Vooral in een tuin van redelijk formaat, is dat erg mooi.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Schutting in actracietgrijs, dan een paar leuke tuinposter met bijv. lavendel erop. Als je de vakken dan ook vult met lavendel heb je al meer een geheel.



Je zou een stuk van de "lelijke" bestrating kunnen opleuken met vakken met mooiere bestrating.



Zelf hebben we bijv. een terras van "simpele" betontegels, maar wel met 2 vakken met moderne antraciet-kleurige waaltjes. Daar krijgen we een boel positieve reacties op!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in onze vorige tuin de straattegels die erin lagen eenvoudig omgekeerd, zag er een stuk leuker uit. Deze hadden we gecombineerd met getrommelde stenen in wildverband.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:nummerzoveel schreef op 26 juli 2010 @ 22:43:





Ik vind het het leukst als de kleuren van het huis in de tuin terugkomen, dan betrek je de tuin meer bij de woonkamer. Heb je bijv. veel bruin en grijs in huis, gebruik dat dan ook in de tuin.



Ik wil juist niet de kleuren van het huis laten terugkomen, binnen is het best strak ingericht, bruin antracieten vloer, veel wit met wat forel-lei accenten. Buiten wil ik juist een caribisch sfeertje, waar we gewoon lekker buiten kunnen zitten en ons ontspannen. Mijn man komt uit het Caribisch gebied en ik heb daar ook een aantal jaar samen met hem gewoond. Dus die sfeer willen we een beetje terughalen (maar goed, dat is dus voor volgend jaar).



Ik heb even gegoogled op tuin in caribische sfeer, maar krijg vooral heel veel vakantiebestemmingen en geen (nederlandse) tuinvoorbeelden. Tot nu toe heb ik er 1 gevonden, maar daar is alleen een beschrijving bij een geen plaatje (en dan kan ik me er ook echt niks bij voorstellen).



In ieder geval wil ik een houten veranda in het wit en gaat manlief dus een houtenschuurtje maken die wit (hij komt waarschijnlijk vast te zitten aan de veranda) wordt geschilderd met blauwe (of andere) vrolijke accenten.

Een hangmat wil ik bijv. ook graag.



Ik ben er nou toch maar wat beter over na te gaan denken, zodat ik me voor volgend jaar niet allemaal extra werk bezorg.



Ik wou de tuin naast mijn huis er ook bij betrekken maar ik lees net dat je daar niet zomaar een schutting mag plaatsen, maar dat je daar eerst een vergunning voor nodig hebt *zucht*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven