Sociale huurwoning accepteren overlast

13-07-2018 12:32 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Eindelijk! Na 10 jaar wachten staan we plots nummer 1 voor een sociale huurwoning in onze woonplaats. Normaliter is de wachttijd voor een eengezinswoning 12 tot 13 jaar, soms zelfs langer. We hebben dus geluk, maar er is een vervelende bijkomstigheid die mede gezorgd heeft dat we nu op nummer 1 staan. Er is overlast. Structurele geluidsoverlast.

Even over de woning. Die is perfect, vlakbij het centrum, ideale busverbinding naar het werk/universiteit. Tuin op het zuiden, 2 slaapkamers en vele male ruimer dan onze huidige studio. Er hoeft haast niks aan gedaan te worden, op een likje verf na. De overnamekosten voor de vloer e.d. zijn laag en de vloer is mooi. De nieuwe huur is wel wat duurder maar nog wel betaalbaar.

Nu het probleem. Volgens de woningcorporatie is er al jaren overlast. De meeste mensen die in dat blokje huizen heeft gewoond vertrekt binnen 2 tot 5 jaar door deze geluidsoverlast. Het zijn 3 woningen naast elkaar, waarvan wij de middelste zouden krijgen. De verstandhouding tussen de vertrekkende bewoners en de buren van rechts is enigszins prima, er valt mee te praten en tot compromissen te komen. Hun woonkamer grenst aan 'onze' (voor de uitleg noem ik het maar even onze woonkamer). De buren van links hebben wel veel geluidsoverlast van 'onze' trap, badkamer, en voordeur die aan hun woonkamer en slaapkamers grenst. Werkelijk alles klinkt voor hen (volgens hen), heel hard. Nu speelt ook mee dat niet de meest sociale en vriendelijke, begripvolle mensen op dat adres hebben gewoond. De man van buurvrouw links is een meneer uit Noord-Afrika en snel boos, heeft ook gevochten met de huidige vertrekkende bewoner (tevens ook uit Noord-Afrika). De huidige vertrekkende bewoner gaf aan ook licht ontvlambaar te zijn en zich niet laat commanderen door de buren en dus erop af gaat, wat uitmondde in vechtpartijen op straat en politiebezoek. Hij benoemde dat zijn temperament niet mee hielp. Ook de buren rechts hebben enkele jaren geleden flinke ruzie gehad met de vorige bewoners van de huidige vertrekkende bewoners (4 jaar geleden). Dat is ook uitgemond in een vechtpartij. Toen ik met deze buren praatte kwamen zij wat gespannen over. Ik denk ook dat de voorgaande en vertrekkende bewoners niet bereid waren om elkaars ergernissen te erkennen of naar elkaars overlast te luisteren (even bij elkaar in de woning staan om te horen hoe het echt klinkt), waardoor iedereen zich niet gehoord voelde.

De buurvrouw van links is haastig op zoek naar een andere woning en vertrekt waarschijnlijk binnenkort. Dit is vrijwel zeker. Zij gaf aan dat ze alle toiletgeluiden uit 'onze' badkamer in haar slaapkamer hoort en daar wakker van wordt. Ook de deur en trap zijn een probleem.
De rest van de straat is erg rustig, wonen veel oudere alleenstaande vrouwen.

Nu zijn wij best rustige mensen en ben ik best bereid rekening met haar te houden, tot op zekere hoogte. Het bekleden van de trap of onderzoeken of isoleren een optie is behoren tot die mogelijkheden. Wij hebben in tegenstelling tot de buren van links en rechts geen kinderen, geen auto en geen honden. We zijn niet druk en ontvangen niet vaak bezoek. Enerzijds denk ik dat het wel mee valt. Maar als zij inderdaad vertrekt dat weten we niet wat we daarvoor in de plaats krijgen.

De woningcorporatie geeft ons tot dinsdag om een besluit te nemen, en wil ons absoluut niet helpen mochten we overlast gaan ervaren. Zij stellen dat ze door ons voorafgaand te informeren, en door wat ze al gedaan hebben (bemiddeling bij vorige bewoners) al voldoende hebben gedaan. Juridisch mag dit niet, toch proberen ze zich daarop te beroepen.

Onze huidige woonsituatie is voor eind-twintigers zoals wij niet houdbaar. 1 Klein raam wat open kan, de woning is slecht geïsoleerd, we horen alles van onze huidige buurjongens die vaak (4 keer per week) schreeuwend bezoek over de vloer hebben. Enorme bassgeluiden en veel (wiet)gerook wat onze woonkamer binnenkomt. Daarnaast leven we op elkaars lip, vriend en ik leven op 25m2, er is geen tuin of balkon. Het wordt bloedheet in de huidige woning. Bovendien als ik over een jaar klaar ben met de studie dan moeten we hier sowieso uit. Vriend vind het een goed idee toch te kiezen voor de nieuwe woning, omdat dit een verbetering is in m2, een tuin heeft en ik in een aparte ruimte kan studeren.

Ons lange termijnplan is om tussen de 2 tot 5 jaar iets te kopen in de provincie van vriend zijn familie, waar huizen nog wel betaalbaar zijn. Dan heb ik ook wat relevante werkervaring opgedaan waardoor ik daar hopelijk sneller aan een baan kom en we een goede hypotheek kunnen krijgen. Dat kan nu namelijk niet. Vrije sector of particulier kunnen we in deze regio niet betalen en er is geen aanbod momenteel (afgelopen 6 maanden). De enige optie tot verbetering is dus het aannemen van deze sociale huurwoning. Ook speelt mee dat vriend over 1 jaar samen met mijn inkomen van bijbaan te veel verdient voor sociale huur. Maar te weinig voor particulier of vrije sector.

Wat zouden jullie doen? Welke argumenten hebben jullie voor wel of niet kiezen voor de nieuwe woning?
anoniem_318847 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 12:37
Reden: aanvulling
8.70% gewijzigd
Niet zoveel op je tenen lopen. Netjes op tijd informeren is voldoende. Ik zou zelf de buren ook uitnodigen.

Je kan als simpele 'minder overlast' manier die slaande deur even uit de opening halen.
koosje-87 schreef:
11-09-2018 15:44
Hey, wat leuk deze reacties!

Sorry, door de drukte inderdaad niet meer gecheckt of er reacties waren.

Tot nu toe is het heeeeerlijk wonen! Echt zo'n enorme verbetering ten opzichte van de vorige woning/studio. Mijn eigen studiekamer is zo fijn om te hebben. Het contact met de buren is tot nu toe helemaal prima. We horen de buren nauwelijks en de buren hebben nog niet geklaagd over ons.

We hebben niet echt veel contact met de buren, maar zeggen elkaar wel gedag en helpen wanneer nodig en visa versa. Ik blijf alert in de zin dat het contact wel plots kan veranderen, gezien beide buren niet heel erg communicatief zijn (irritaties hebben laten oplopen met de vorige bewoners). Dus zo nu en dan neem ik het initiatief om te checken of ze last van ons hebben.

Binnenkort gaan onze katten naar buiten, althans die intentie hebben we. De buren hebben een grote hond die nog wel eens, volgens de buurvrouw, achter katten aan wil gaan. Dat vindt zij dan de schuld van die katten, want die dagen volgens haar de hond uit. Dus dat is wel even spannend, aangezien 1 van onze katten nergens bang voor is en ook naar buiten gaan niet gewend is. Al heeft onze kat er wel behoefte aan, merken we. We hebben al gevraagd of we de kat kunnen laten 'kennismaken' met de hond, want ze gaf aan dat bij 'bekende' katten de hond minder agressief doet. Dit vond ze overigens prima.

Volgende maand willen we waarschijnlijk een housewarming geven, en tegelijkertijd onze verjaardagen vieren. Ik ben nu aan het nadenken hoe ik dit het beste kan aanpakken zodat de buren er begrip voor kunnen opbrengen (waarschijnlijk toch wat geluidsoverlast) en de verstandhouding goed blijft.

De voordeur zal immers (die grenst aan haar woonkamer) vaak open en dicht gedaan worden, veel geluiden vanuit onze gang en wellicht mensen die de deur per ongeluk dicht slaan ipv sluiten (gebeurd makkelijk bij deze deur). Er zal muziek (niet te hard natuurlijk) gedraaid worden, en mensen zullen naarmate de avond vordert ook luider spreken (zo gaat dat vaak). Ik wil daarom minimaal 3 a 4 weken van te voren de datum van de housewarming al doorgeven aan de buren, zodat ze kunnen beslissen of ze dan thuis willen zijn ja of nee. Verder dacht ik aan misschien langsgaan met wat cupcakes wanneer ik de buren vertel over de housewarming+datum. En de buren die mogelijk het meest last hebben van geluiden van het feestje, en in het verleden dus ook al overlast hebben ervaren door deze woning een dinerbon aan te bieden. Zo dat ze ook daadwerkelijk een avondje weg kunnen.

Misschien wat overdreven (dat zal mijn vriend vast vinden), maar ik wil echt geen gedoe en wil dat de verstandhouding goed blijft. En zo toon ik wellicht ook begrip voor hun situatie. Ze hebben ook kinderen waar ze momenteel hun handen vol aan hebben, lieten ze mij onlangs weten. Dus nog meer stress en irritatie is ook niet fijn voor hen.

Wat denken jullie hierover?
Misschien goed om even een link te plaatsen naar je andere topic over de housewarming?
Alle reacties Link kopieren
digijuf schreef:
13-07-2018 19:02
Volgens mij moet de woningbouwvereniging sowieso iets doen aan gehorigheid van een woning. Ik zou uitzoeken of je kunt accepteren op voorwaarde dat zij zorgen voor structurele verbeteringen. Lijkt me voor hen ook fijner, dat ze niet steeds een nieuwe huurder hoeven te zoeken!
Was dat maar waar, maar ze doen dat niet. Dan moeten ze in feite alles slopen en opnieuw opbouwen met hele dikke muren en vloeren erin.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Koosje-87, Wat leuk om je update te lezen. Ik ben blij voor je dat het zo goed gaat. Ik moest wel een beetje lachen om je verhaal over de buurvrouw die denkt dat katten de hond uitdagen. Hopelijk gaat dat allemaal goed straks.
Aardig van je dat je je buren zo wilt verwennen met een dinerbon en cupcakes. Ik denk, net als Falathiel dat een aankondiging van je feest voldoende is.
Qua geluidsoverlast zou ik je aanraden om de huisdeur dicht te laten als je muziek aan hebt. Dat scheelt erg veel, ook in overlast van pratende mensen en open-en dichtgaande wc-deuren. Verder helpt het om aan je gasten te vragen zachtjes te vertrekken en niet hard te praten buiten.
Met deze maatregelen, is een cadeau niet nodig, lijkt me. Zolang je niet wekelijks grote, luidruchtige feesten geeft, zullen je buren hier niet zo'n punt van maken, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven