soda in wasmachine tegen vieze geurtjes

29-09-2017 13:17 30 berichten
Mijn handdoekken ruiken vaak niet zo fris als ze uit de wasmachine komen. Ik was kleur op 40, wit meestal op 60. Nu las ik dat je af en toe een lege was op 90 graden moet draaien, wat ik nu doe, maar het helpt niet 100%. Ik las ergens de tip: soda gebruiken. Ik heb bakingsoda, is dat ook goed? Schoonmaakazijn heb ik trouwens ook in huis. Wat is jullie ervaring?
Bakingsoda is niet hetzelfde als gewone soda. Dus daar kan je het nog mee proberen.
Nee is niet hetzelfde. Gewoon even "gewone soda" halen bij de supermarkt. Kost bijna niks.

Ik doe een flinke schep "gewone soda" in de machine en laat dan een lege trommel lang programma van 90graden draaien.

Schoonmaakazijn heb ik geen ervaring mee in de wasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Kun je je handdoeken niet op 90 graden wassen? Dat helpt misschien ook.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de (witte) handdoeken een keer op 90 graden draaien. Je hoeft geen lege machine te laten draaien.
ok, gewone soda dus. thanks! Hmm handdoeken op 90, tja als het niet hoeft liever niet. Heb maar een 1 persoonshuishouden dus per week heb ik maar 2 handdoeken ofzo, dan is het me te lang 'sparen' of heeel kleine wasjes. Maar als niks helpt is dat een idee.
Alle reacties Link kopieren
Alleen 90 graden helpt helaas niet (bij mij)

Ik was m'n beddengoed altijd op 90 graden, maar mijn was stinkt ook vaak. Heb laatst het sodaverhaal gedaan, maar de ruit van m'n machine werd zó heet, dat ik het eng vond en toen heb ik toch teruggedraaid naar 60 graden. :$


Zijn er nog tips voor zweetlucht in kleding, die maar blijft hangen? (of mag dat hier niet?) Kleding van mijn gezinsleden was ik dan met biotex voorwas en dat helpt redelijk goed, maar ik ben daar allergisch voor. Heb al in schoonmaakazijn laten weken, maar dat hielp niets. Ook bakingsoda doen? (las ik laatst volgens mij op het forum)
Later is nu
Misschien heb je ook wat aan dit topic? thuis/stinkwas-voor-gevorderden/list_messages/391339
Alle reacties Link kopieren
Spoelen jullie ook extra? De meeste wasmachines zijn nu extreem zuinig en van te weinig water gaat je was ook stinken.

Bij mij was het opgelost toen ik permanent de 'extra spoelen' optie aan liet staan.



Kan dit trouwens wel onder ctrl-v zetten. :nerd:
@Dreamer, ik had laatst een proekzakje geurkralen van Lenor. Moet zeggen, dan ruikt het wel lekker (wel vrij intens, maar als t in de kast ligt gewoon lekker). Maar goed, superchemisch wel enzo. Liever verbloem ik geen geur maar is t gewoon schoon natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet gewoon de handdoeken op 90? Aanrecht en sopdoekjes, theedoeken.. alles kan gewoon op 90 En een scheut azijn lijkt me beter dan baking soda, van dat laatste krijg je alleen klontjes in de was :D
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
29-09-2017 13:38
@Dreamer, ik had laatst een proekzakje geurkralen van Lenor. Moet zeggen, dan ruikt het wel lekker (wel vrij intens, maar als t in de kast ligt gewoon lekker). Maar goed, superchemisch wel enzo. Liever verbloem ik geen geur maar is t gewoon schoon natuurlijk.
Het zit bij mij echt onder de oksels. Heel irritant. Van die puberzweetgeur, maar dan van mij, als overgangsdame, zeg maar ;-D

En ik ben allergisch voor allerlei chemische troep (ben zelfs bang allergisch te zijn voor mijn hypoallergene wasmiddel) dus liever niets om te 'verbloemen'.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wij draaien af en toe een programma op 90 graden, lege trommel met vaatwasblokje. Dat extra spoelen vind ik ook een goede tip! We gebruiken vloeibaar wasmiddel en dat slibt geloof ik aardig dicht. Vandaar ook dat vaatwasblokje, dat lost het vet hopelijk op...
gsleutel schreef:
29-09-2017 13:53
Wij draaien af en toe een programma op 90 graden, lege trommel met vaatwasblokje. Dat extra spoelen vind ik ook een goede tip! We gebruiken vloeibaar wasmiddel en dat slibt geloof ik aardig dicht. Vandaar ook dat vaatwasblokje, dat lost het vet hopelijk op...

Dat vaatwasblokje doe ik ook, en dan op 90 graden, zonder was erbij. (wel even het plastic eraf halen). Tip van een wasmachinemonteur en het werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
29-09-2017 13:33
Heb maar een 1 persoonshuishouden dus per week heb ik maar 2 handdoeken ofzo, dan is het me te lang 'sparen' of heeel kleine wasjes.
Misschien dagelijks een schone handdoek gaan gebruiken? Ik gebruik een handdoek maximaal 2x, ik vind m dan ook gaan stinken.
_Marana_ schreef:
29-09-2017 14:55
Misschien dagelijks een schone handdoek gaan gebruiken? Ik gebruik een handdoek maximaal 2x, ik vind m dan ook gaan stinken.
Nou inderdaad, To, ik zou ook eens wat vaker een schone handdoek pakken.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
29-09-2017 13:35
Alleen 90 graden helpt helaas niet (bij mij)

Ik was m'n beddengoed altijd op 90 graden, maar mijn was stinkt ook vaak. Heb laatst het sodaverhaal gedaan, maar de ruit van m'n machine werd zó heet, dat ik het eng vond en toen heb ik toch teruggedraaid naar 60 graden. :$


Zijn er nog tips voor zweetlucht in kleding, die maar blijft hangen? (of mag dat hier niet?) Kleding van mijn gezinsleden was ik dan met biotex voorwas en dat helpt redelijk goed, maar ik ben daar allergisch voor. Heb al in schoonmaakazijn laten weken, maar dat hielp niets. Ook bakingsoda doen? (las ik laatst volgens mij op het forum)
Wat is er eng aan een 90 graden was?

Gekleurde was kan gewoon op 90/95 gebeurt niks mee.
Was je sokken , onderbroeken, handdoeken, washandjes, poetsdoeken en dweilen op 60 graden?
Of stop je dat bij kleding?
Zweetlucht krijg je er pas uit op 60 graden is de kleding van stretch materiaal of zit er een opdruk op niet zo heet wassen, probeer dan een dopje dettol erbij of als dat niet werkt van de HG heb je een pot poeder daar staat op nare geuren uit sportkleding.
Dreamer schreef:
29-09-2017 13:35
Alleen 90 graden helpt helaas niet (bij mij)

Ik was m'n beddengoed altijd op 90 graden, maar mijn was stinkt ook vaak. Heb laatst het sodaverhaal gedaan, maar de ruit van m'n machine werd zó heet, dat ik het eng vond en toen heb ik toch teruggedraaid naar 60 graden. :$


Zijn er nog tips voor zweetlucht in kleding, die maar blijft hangen? (of mag dat hier niet?) Kleding van mijn gezinsleden was ik dan met biotex voorwas en dat helpt redelijk goed, maar ik ben daar allergisch voor. Heb al in schoonmaakazijn laten weken, maar dat hielp niets. Ook bakingsoda doen? (las ik laatst volgens mij op het forum)
Ik heb laatst een muffe geur uit kleding gekregen door het (voor het raam binnen) in de zon te hangen. Hielp goed, wie weet helpt het ook tegen zweetgeur.
oh ja is dat zo lang, een halve week met een handdoek? Ik hang hem altijd goed uit, dat ie snel droogt, ik heb niet het idee dat hij meer gaat ruiken na het afdrogen, het is meteen uit de wasmachine. En soms ook niet! Ik was wel de vaatdoekjes apart, maar wilde juist de handdoeken daar niet bijdoen wegens hygiene. Maar op 90 graden kan dat dan wellicht weer wel. Ben dat niet zo gewend, 90 graden wassen, milieu enzo... Maar goed als het niet fris is, is t ook niks.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op 90/95 graden wassen er gebeurt niets met een handdoek.
Zijn het witte of gekleurde handdoeken?
Als ze gekleurd zijn haal even een pakje ariel color poeder want de andere kleurwasmiddelen kunnen maar tot 60 graden.
Alle reacties Link kopieren
Pocahandtas schreef:
29-09-2017 15:15
Wat is er eng aan een 90 graden was?

Gekleurde was kan gewoon op 90/95 gebeurt niks mee.
Was je sokken , onderbroeken, handdoeken, washandjes, poetsdoeken en dweilen op 60 graden?
Of stop je dat bij kleding?
Zweetlucht krijg je er pas uit op 60 graden is de kleding van stretch materiaal of zit er een opdruk op niet zo heet wassen, probeer dan een dopje dettol erbij of als dat niet werkt van de HG heb je een pot poeder daar staat op nare geuren uit sportkleding.
In verband met de soda was de wasmachine verder leeg. En ik had het raampje nog nooit zo heet gevoeld, dus was bang dat het met een lege wasmachine heter werd. En het is glas, dus dát vond ik eng. Zoals je verder kon lezen, doe ik het beddegoed altijd op 90.

En alles wordt verder schoon, de zweet- en sportkleren van man en kinderen gaan met biotex voorwas op 40 graden en daarvan gaat de lucht er goed uit. Alleen kan ik dus niet tegen biotex. En gaat het bij mij ook om kleren, die níet tegen de 60 graden-was kunnen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
03-10-2017 14:08
In verband met de soda was de wasmachine verder leeg. En ik had het raampje nog nooit zo heet gevoeld, dus was bang dat het met een lege wasmachine heter werd. En het is glas, dus dát vond ik eng. Zoals je verder kon lezen, doe ik het beddegoed altijd op 90.

En alles wordt verder schoon, de zweet- en sportkleren van man en kinderen gaan met biotex voorwas op 40 graden en daarvan gaat de lucht er goed uit. Alleen kan ik dus niet tegen biotex. En gaat het bij mij ook om kleren, die níet tegen de 60 graden-was kunnen.
Je kunt er vanuit gaat dat het glas van een wasmachine tegen die temperaturen kan, daar is de wasmachine voor gemaakt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
03-10-2017 14:11
Je kunt er vanuit gaat dat het glas van een wasmachine tegen die temperaturen kan, daar is de wasmachine voor gemaakt.
.
Ja, theoretisch en verstandelijk wist ik dat ook wel, maar ik schrok van de temperatuur en een lege machine is natuurlijk altijd anders dan een volle. Normaliter voel ik het glas nooit, want ik zet 'm aan en kom pas weer bij de machine als het programma afgelopen is. Geen idee dus hoe warm dat glas bij een volle machine wordt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
03-10-2017 14:16
.
Ja, theoretisch en verstandelijk wist ik dat ook wel, maar ik schrok van de temperatuur en een lege machine is natuurlijk altijd anders dan een volle. Normaliter voel ik het glas nooit, want ik zet 'm aan en kom pas weer bij de machine als het programma afgelopen is. Geen idee dus hoe warm dat glas bij een volle machine wordt.
De temperatuur is gelijk vol of leeg, maar een lege machine vind ik zonde.

Voor je stinkwas die niet op 60 kan , een pot HG nare geuren uit sportkleding , werkt echt goed.
Juist door al dat lage temperaturen wassen gaat je was stinken want alle bacteriën en viezigheid blijven achter in je machine en vloeibaar wasmiddelen zijn ook niet altijd goed slipt dicht
Ik gebruik alleen vloeibaar voor de donkere was en verder poeder
Ik was 2 x per week op 90 gr en rest veel op 40 en 60 en nooit last van stinkende was.
1x per maand reinig ik de machine meer reiniging programma wat op mijn mschine zit en speciale reiniger in mijn bakje dat draait dan op 70

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven