Stinkwas voor gevorderden

zondag 24 september 2017 om 13:51
Ok, iemand nog briljante ideeen voor stinkende was? Ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd maar met name de donkere 30gradenwas blijft stinken. Ik heb een Electrolux wasmachine van ongeveer twee jaar oud. Ik was sowieso twee keer per week op 60 graden, en af en toe een kookwas met soda, dus het is niet zo dat ik alleen maar koude wassen draai. En ik haal altijd meteen de was eruit als het programma afgelopen is.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- leeg draaien met soda op 90 graden
- idem dito met bleek
- idem dito met schoonmaakazijn
- idem dito met vaatwastablet
- filter en manchet schoonmaken (waren trouwens niet vies)
- zonder wasverzachter
- met wasverzachter
- azijn ipv wasverzachter
- veel poeder
- weinig poeder
- ertussenin hoeveelheid poeder
- ander poeder
- vloeibaar wasmiddel
- capsules wasmiddel
- soda toevoegen aan wasmiddel
- afvoer lager maken ivm mogelijk terughevelen water
- afsluitrubber op afvoer weghalen ivm mogelijk vacuüm en terugzuigen afvoerwater
- extra water bijgieten tijdens het wasproces
De laatste maatregel helpt wel iets voor de 60gradenwas, die ruikt nu redelijk fris. Maar donkere kleren op 30 graden stinken echt goor, een vieze muffe rioolachtige lucht. Wie weet er nog iets?
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- leeg draaien met soda op 90 graden
- idem dito met bleek
- idem dito met schoonmaakazijn
- idem dito met vaatwastablet
- filter en manchet schoonmaken (waren trouwens niet vies)
- zonder wasverzachter
- met wasverzachter
- azijn ipv wasverzachter
- veel poeder
- weinig poeder
- ertussenin hoeveelheid poeder
- ander poeder
- vloeibaar wasmiddel
- capsules wasmiddel
- soda toevoegen aan wasmiddel
- afvoer lager maken ivm mogelijk terughevelen water
- afsluitrubber op afvoer weghalen ivm mogelijk vacuüm en terugzuigen afvoerwater
- extra water bijgieten tijdens het wasproces
De laatste maatregel helpt wel iets voor de 60gradenwas, die ruikt nu redelijk fris. Maar donkere kleren op 30 graden stinken echt goor, een vieze muffe rioolachtige lucht. Wie weet er nog iets?

zondag 24 september 2017 om 13:57
zondag 24 september 2017 om 14:06
Zit de stank niet in de kleding, wanneer die nat wordt, dus bv ook in een emmer water, of na dragen ?
Ik had ook een paar kledingstukken waar de stank niet meer uit ging, en ik kreeg het idee dat die de andere kleding besmetten met die vieze geur, tijdens het wassen.
Ik had ook een paar kledingstukken waar de stank niet meer uit ging, en ik kreeg het idee dat die de andere kleding besmetten met die vieze geur, tijdens het wassen.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 24-09-2017 14:08
3.89% gewijzigd
nounou

zondag 24 september 2017 om 14:07
Ariël, persil, AH, robijn, witte reus, color reus.
De was droogt buiten of in een goed geventileerde kamer.

zondag 24 september 2017 om 14:09
Ik merk het bij oude kleren van mijn vriend. Die heeft een aantal klus-spijkerbroeken & T-shirts die gewoon echt stinken als ze gewassen zijn. Die wast hij nu apart, en als t te erg wordt laat ie ze een nacht in bakingsoda weken. Daarmee is het redelijk onder controle.
Ik heb ooit iets gelezen over bacteriën in kleding, zal straks kijken of ik t kan vinden... Kantoen en andere natuurlijke vezels (bamboe, wol, zijde) zijn goed echt fris te wassen, maar hoe synthetischer het kledingstuk hoe hardnekkiger de geur blijft zitten ondanks frequent wassen.
Edit: artikel gevonden. Wel onderzoek dat in een 'sportsetting' is gedaan, maar zweten doe je hoe dan ook natuurlijk wel een beetje. De 'stinkbacterie' is een micrococcenvatiant, die significant beter groeit op synthetische kleding (die vaak maar op 30 graden mag worden gewassen) dan op kantoen. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan je machine, maar aan je kleding... ik zou een bakingsoda badje gaan overwegen.
http://aem.asm.org/content/early/2014/0 ... M.01422-14
Ik heb ooit iets gelezen over bacteriën in kleding, zal straks kijken of ik t kan vinden... Kantoen en andere natuurlijke vezels (bamboe, wol, zijde) zijn goed echt fris te wassen, maar hoe synthetischer het kledingstuk hoe hardnekkiger de geur blijft zitten ondanks frequent wassen.
Edit: artikel gevonden. Wel onderzoek dat in een 'sportsetting' is gedaan, maar zweten doe je hoe dan ook natuurlijk wel een beetje. De 'stinkbacterie' is een micrococcenvatiant, die significant beter groeit op synthetische kleding (die vaak maar op 30 graden mag worden gewassen) dan op kantoen. Het ligt dus waarschijnlijk niet aan je machine, maar aan je kleding... ik zou een bakingsoda badje gaan overwegen.
http://aem.asm.org/content/early/2014/0 ... M.01422-14
anoniem_63dd656acb052 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 14:16
29.69% gewijzigd
zondag 24 september 2017 om 14:11
Ik had precies hetzelfde probleem. Bij ons kwam het door het zwarte wasmiddel. En volgens de monteur hier kwamen daar vaak meer klachten over. Een muffe lucht die niet uit de kleren ging. Heb alles opnieuw gewassen met gewoon gekleurde wasmiddel en het probleem was opgelost. Gebruik het nu het zwarte wasmiddel nooit meer. Kleren blijven gewoon goed en ruiken heerlijk.
nala2013 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 14:13
2.92% gewijzigd

Mijn ervaring is dat je best warmer kan wassen dan wat de labels aangeven. Dat doe ik dus ook gewoon met de donkere was. Nog nooit wat gekrompen.

Zou het verschil tussen 90 en 95 graden zo groot zijn? Op 90 graden wassen heb ik dus al heel vaak gedaan.
Iemand ervaring met wasmachinereiniger, voegt dat nog iets extras toe tov chloor, azijn, soda en vaatwastabletten?

zondag 24 september 2017 om 14:15
Mwoh, met fijne t-shirts van 80 euro per stuk ga ik dat niet uitproberengizzmo-returns schreef: ↑24-09-2017 14:11Mijn ervaring is dat je best warmer kan wassen dan wat de labels aangeven. Dat doe ik dus ook gewoon met de donkere was. Nog nooit wat gekrompen.

Maar los daarvan, vroeger had ik dit probleem nooit. Ik was al 30 jaar en als het eraan zou liggen dat ik af en toe op 30 graden was zou ik vroeger ook stinkwas gehad moeten hebben.
Ik denk eerder dat er in de machine iets niet goed gaat. De enige maatregelen die íetsje geholpen hebben zijn de afvoer verlagen en extra water bijgieten.

zondag 24 september 2017 om 14:16
Nala2013 schreef: ↑24-09-2017 14:11Ik had precies hetzelfde probleem. Bij ons kwam het door het zwarte wasmiddel. En volgens de monteur hier kwamen daar vaak meer klachten over. Een muffe lucht die niet uit de kleren ging. Heb alles opnieuw gewassen met gewoon gekleurde wasmiddel en het probleem was opgelost. Gebruik het nu het zwarte wasmiddel nooit meer. Kleren blijven gewoon goed en ruiken heerlijk.
Zwart wasmiddel gebruik ik niet, en heb al een stuk of vijf merken poeder geprobeerd.

zondag 24 september 2017 om 14:16
Ik reinig de wasmachine periodiek met Kruidvat eigen merk (af)wasmachinereiniger. De reiniger van Dr. Beckmann werkt niet.
Laatst had mijn zwarte lievelingsshirt ook een vieze geur (stinkende wasmachinelucht). HG tegen stinkende was/sportkleding o.d. gekocht (gewoon in de supermarkt). Heeft goed geholpen. Dit product dus op gewone kleding gebruikt (geen sportkleding). Maar altijd checken of dat op jouw kleding ook kan.
https://nl.hg.eu/producten/textiel/hg-w ... g-05l.html
Laatst had mijn zwarte lievelingsshirt ook een vieze geur (stinkende wasmachinelucht). HG tegen stinkende was/sportkleding o.d. gekocht (gewoon in de supermarkt). Heeft goed geholpen. Dit product dus op gewone kleding gebruikt (geen sportkleding). Maar altijd checken of dat op jouw kleding ook kan.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 24-09-2017 14:29
42.74% gewijzigd

zondag 24 september 2017 om 14:18
Maar kleding is de afgelopen 30 jaar wel steeds meer synthetische vezels gaan bevatten...Fluithaas schreef: ↑24-09-2017 14:15Mwoh, met fijne t-shirts van 80 euro per stuk ga ik dat niet uitproberen![]()
Maar los daarvan, vroeger had ik dit probleem nooit. Ik was al 30 jaar en als het eraan zou liggen dat ik af en toe op 30 graden was zou ik vroeger ook stinkwas gehad moeten hebben.
Ik denk eerder dat er in de machine iets niet goed gaat. De enige maatregelen die íetsje geholpen hebben zijn de afvoer verlagen en extra water bijgieten.
zondag 24 september 2017 om 14:21
zondag 24 september 2017 om 14:22
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... c&start=40
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zondag 24 september 2017 om 14:29
Leuke topictitel trouwens !
Ik gebruik nu Klok, en heb er geen last meer van.
Was de paar licht stinkende spullen die ik niet wilde weggooien apart, met etherische lavendelolie op het waspoeder in het wasmachinevakje. De geur van de olie overstemt de vieze geur.
Maar dat helpt waarschijnlijk niet bij diepe putgeur.
Ik gebruik nu Klok, en heb er geen last meer van.
Was de paar licht stinkende spullen die ik niet wilde weggooien apart, met etherische lavendelolie op het waspoeder in het wasmachinevakje. De geur van de olie overstemt de vieze geur.
Maar dat helpt waarschijnlijk niet bij diepe putgeur.
nounou

zondag 24 september 2017 om 14:30
Ga ik proberenTijdschriftenverslindster schreef: ↑24-09-2017 14:16Ik reinig de wasmachine periodiek met Kruidvat eigen merk (af)wasmachinereiniger. De reiniger van Dr. Beckmann werkt niet.

zondag 24 september 2017 om 14:32
Ik ga eens een donkere was draaien met uitsluitend katoen, kijken wat er dan gebeurt