spelletjes voor kat

20-02-2020 14:38 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe kat uit het asiel. Ik merk dat ze spelletjes heel erg leuk vind en dit ook helpt zodat ze niet in mijn gordijnen of meubels gaat hangen. Ik heb een doos met wc-rollen en verstop in sommig wat voer of een snoepje en dan is ze een kwartier bezig met het zoeken en eruit vissen. Maar ik wil wat meer/nieuwe spelletjes voor haar hebben want ze raakt er na een paar maandjes ook op uitgekeken. Hebben jullie nog tips voor leuke uitdagingen om een kat bezig te houden? Liefst goedkoop of DYI zodat ik wat meer afwisseling kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Een grabbeldoos. Dat vinden die van mij leuk.
Pak een niet te grote doos, vul hem met propjes speeltjes en snoepjes, Dicht maken en een paar kleine openingen maken zodat ze lekker met een pootje kunnen zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar verschillende varianten van deze:

Afbeelding

Gekocht in de dierenwinkel, maar je kunt ze natuurlijk ook helemaal zelf maken. :)

Ook een bal waar brokjes in kunnen die er dan uitrollen als de kat ermee "voetbalt".
wojak wijzigde dit bericht op 20-02-2020 15:12
1.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar kocht ik bij Blokker plastic 'eitjes'. Wat een lol: Door de vorm rollen en stuiteren ze alle kanten op. Veel leuker dan een pingpongballetje.

Eentje is dol op... houten eetstokjes. Geen idee waarom, maar die steelt hij, gaat er als een speer vandoor met dat stokje in zijn bek, gooit, vangt, rolt op z'n rug met dat stokje tussen zijn pootjes. Kermis!

In de zomer een grote bak halfvol water met balletjes er in. (Op het balkon). Dan staan de broertjes ieder aan 1 kant die balletjes naar elkaar te meppen en er eindigt ook altijd wel eentje helemaal in de bak.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Propjes papier gooien, doe het vaak genoeg en op een gegeven moment komt ze het propje vanzelf brengen ;)

Zelf een hengel maken. Touwtje met iets leuks eraan. Sleep het ding door de kamer, kat gaat erachteraan.

Dozen van een pakketje paar dagen laten staan, gaan ze lekker inzitten.

Onder een dekentje laten zitten, samen of alleen.

Spulletjes van buiten (takje, blaadje) meenemen.

Een van de katten hier kijkt graag voetbal.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn ze dol op touwtjes. Liefst een tikje stevig, bijvoorbeeld zo´n tunnelkoord dat door een joggingbroek getrokken is. Veters zijn ook heel leuk.

Balletjes, zakjes met kattenkruid, een tunnel, eentje is dol op een speelgoedslang (vraag me niet waarom en vervanging voldeed niet).

Elastiekjes, haarklemmetjes, snoeppapiertjes, vogelveren. Mag allemaal in een doos, ze halen hem wel leeg. Het is me alleen nog niet gelukt om ze te leren de boel ook weer op te ruimen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat speelt niet met speelgoed, wil alleen met onszelf spelen. Verstoppertje is favoriet. Ergens achter gaan zitten en steeds om het hoekje kijken. Dan word ik beslopen en “gepakt”.
Het enige wat ze verder leuk vindt is een laserlampje.
Die van mij is helemaal gek van vogelveren. De duif is favoriet, die van een kraai of ekster vaak te groot. Ik raap dus regelmatig op mijn wandelingen veren op en neem ze mee naar huis. Want de veer is na een paar weken spelen helemaal gesloopt. Probeer maar eens!
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 20-02-2020 16:05
13.80% gewijzigd
En laserlampje vinden ze ook leuk.
Ons poezenbeest is dol een simpele tie wrap. Daar wordt mee gegooid, verstopt, tegen geslagen en mee in de bek rondgelopen. Echt schattig.
Oudblond schreef:
20-02-2020 15:12

Eentje is dol op... houten eetstokjes. Geen idee waarom, maar die steelt hij, gaat er als een speer vandoor met dat stokje in zijn bek, gooit, vangt, rolt op z'n rug met dat stokje tussen zijn pootjes. Kermis!
:love: !

Ik heb voor mijn kat een balletje van katoen gemaakt. Hij viel tijdens het breien steeds mijn katoen aan, dus zodoende. Wel hééél stevig knopen en zorgen dat de touwtjes niet te kort of te lang zijn, voor het geval hij per ongeluk 1 inslikt. https://www.youtube.com/watch?v=OyCykuzZgmQ

Om het extra interessant te maken (geldt voor alles trouwens) kun je er een paar drupjes valeriaantinctuur op doen. Die van mij gaat hélemaal wild ;-D . Kost iets van €2,5.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Onze kat kijkt veel youtube op de iPad, filmpjes speciaal voor katten.

Denk aan muizen en vogelvoederplaatsen
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
20-02-2020 16:23
Onze kat kijkt veel youtube op de iPad, filmpjes speciaal voor katten.

Denk aan muizen en vogelvoederplaatsen
:rofl:
Meen je dit? Heeft je kat ook schermtijd :proud: ?
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de loop der tijd al ik weet niet hoeveel speelgoed aangeschaft, maar het grootste succes is toch nog altijd: veters, touwtjes, en rare dingen als rauwe spruitjes en (verpakte, uiteraard) tampons.... gekke beesten.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Stop de speeltjes waar je kat op uitgekeken is in de kast en biedt ze over een paar maanden weer aan. Dan zijn ze weer interessant.

Onze katten spelen o.a. met propjes papier, oordoppen (niet doen als je een kat hebt die alles op eet, bij ons mag er dus 1 mee spelen en de ander niet want die eet ze op), plastic doppen, dozen, boodschappentassen.

Verder blijven een speeltunnel en een ballenbaan altijd leuk (tenminste voor onze katten).
Alle reacties Link kopieren
die van ons is dol op haarelastiekjes. Kan ze nergens meer laten slingeren want dan heeft hij ze al gevonden voordat ik ze op kan ruimen.

Verder heeft hij ook een eigen knuffel die we op de krabpaal zetten en op de plankjes aan de muur. Zodra hij het ziet moet die naar beneden!
Helemaal leuk om achter aan te rennen als wij hem telkens verplaatsen.

We moeten wel zelf actief meedoen trouwens. Gewoon op de bank zitten met een hengel vind hij niks. Als ik er rondjes mee loop wil hij er wel achteraan rennen.

En toen ik een electrisch speeltje kocht met een veertje die rond draait kreeg ik een blik van "je dacht toch zeker niet dat je er zo goedkoop van af komt! Je gaat maar gewoon lekker mee doen en anders niet :whip: "
Om die reden dus ook nog nooit een lui laserlampje geprobeerd :rofl:
De Catsmeow vinden de meesten helemaal top.
Alle reacties Link kopieren
Googelen op cat enrichment diy

Ik hou niet van katten maar krijg wel zin om te gaan fröbelen :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
20-02-2020 16:53
:rofl:
Meen je dit? Heeft je kat ook schermtijd :proud: ?
Dat overwegen we wel.;) Het loopt uit de hand. Je kunt niet met je phone in de hand zitten of ze komt zich melden.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
20-02-2020 20:50
Dat overwegen we wel.;) Het loopt uit de hand. Je kunt niet met je phone in de hand zitten of ze komt zich melden.
:-D wat grappig!
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
20-02-2020 20:50
Dat overwegen we wel.;) Het loopt uit de hand. Je kunt niet met je phone in de hand zitten of ze komt zich melden.
Herkenbaar! Wij hebben de "mouse for cats" app op de iPad en telefoon. Dan loopt er een muis door het beeld en als ze er op slaan hebben ze een punt. Maar je kunt nu je telefoon niet meer naast je neer leggen zonder dat er een kat op komt meppen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ik lees mee.

Ik lees over elastiekjes, pas op met van die rubber dingen. Onze ene kat eet ze op en kotst ze uit, ik meen ooit gelezen te hebben dat het ook echt gevaarlijk is.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Mijn kat heeft bergen speelgoed maar speelt het liefst met een veter. Hij heeft zo'n hartjesknuffel met valeriaan en ander spul erin waar hij gek op is, daar knuffelt hij veel mee en als ik dat ding gooi gaat hij hem halen. De hengel met de muis eraan vindt hij erg leuk, zijn laserlampje is ideaal als hij geen zin heeft om te spelen en hij schiet graag door zijn tunnels heen.

Maar dit allemaal maar zo'n 10 minuten per dag hoor want mijne is oud en liever lui dan moe. Hij heeft dan ook een hangmat die met zuignappen aan het raam vast zit waar hij elke dag in slaapt en uren in naar buiten kan kijken.
Dat is de beste aankoop die ik ooit gedaan heb voor hem, gek is hij van dat ding. Hij ligt er nu ook weer in. Ik heb ook zo'n rails gekocht met van die balletjes die ze er door moeten duwen maar daar kijkt hij nooit naar om.
Hij krijgt volgende week van zooplus een speeltje dat je met een zuignap op het raam kan plakken met een hengel en vogel eraan. Dan kan hij zichzelf vermaken. Ik weet nu al dat hij dat ook leuk gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bezzzz schreef:
20-02-2020 21:52
Herkenbaar! Wij hebben de "mouse for cats" app op de iPad en telefoon. Dan loopt er een muis door het beeld en als ze er op slaan hebben ze een punt. Maar je kunt nu je telefoon niet meer naast je neer leggen zonder dat er een kat op komt meppen.
Goede tip, die ga ik ook introduceren. Ben benieuwd naar haar score-;)
Alle reacties Link kopieren
streepjessokken schreef:
20-02-2020 22:54
Wat een leuk topic! Ik lees mee.

Ik lees over elastiekjes, pas op met van die rubber dingen. Onze ene kat eet ze op en kotst ze uit, ik meen ooit gelezen te hebben dat het ook echt gevaarlijk is.
Ja, echt mee oppassen. Ik heb een Maine Coon: Sterke kaken en een knauwer. Hij heeft toen hij nog maar een half jaar oud was een Trixie ball (rubber met noppen) aan gort gevreten en weer uitgespuugd. Dachten wij en de DA. 2 maanden later een heel zieke kat. Die resten waren in zijn maag rond blijven zweven en een klomp geworden die zich vast gezet had net buiten de maag. Het werd een spoedoperatie die hij ternauwernood overleefd heeft. Hij was al in shock aan het gaan en de DA heeft uren geopereerd. Gelukkig is hij nu 3 en een prachtkat, maar rubber en plastic komt hier niet meer in huis.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven